Datorn startar men ingen display eller mus/tangentbord

Permalänk
Medlem

Datorn startar men ingen display eller mus/tangentbord

Hej, när jag kom hem efter nyår och försökte starta min dator som fungerat felfritt i över ett år så startar den upp. Efter en stund märker jag att displayen inte får någon input och slocknar. Efter någon minut startar datorn om sig själv automatiskt med samma resultat. Varken mus eller tangentbord lyser upp under hela processen.

Efter att ha öppnat upp den märker jag att alla fläktarna går igång (vanliga såväl som de på CPUn och GPUn), efter den automatiska omstarten slutar dock fläktarna till GPUn att snurra. GPUn lyser dock fortfarande. Diverse lampor lyser på moderkortet så de verkar ju vara igång också.

Är det någon som vet vad som kan ligga bakom detta problem? Jag är väldigt okunnig när det kommer till datorer (även om jag byggt den själv) så pedagogiska svar med lekmannaspråk vore uppskattat

Mina speccs är som följer:
ASUS Z97- pro gamer
EVGA GTX 980 Ti
Fractal design Edison M 750W
Win10

Tack på förhand!
Incdnt

Permalänk
Medlem

Är er bostad känd för att ha problem med åska och ström?

Just nu behöver du bara de 4 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor
Minne
Nätagg+Kabel

Koppla skärmen till moderkortet men grafikkortet måste bort för annars får du ingen bild via moderkortet. Går ofta att ändra i bios EFTER att man fixat felet.

Allt annat som mus, tangentbord, kringutrustning, USB prylar, USB kablar, ALLA kablar till diskar/DVD, Chassi fläktar mm behövs inte för att få bild och är ökända för att orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Nollställ sen bios (CMOS)
Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta ut batteriet en stund. Strömkabeln ska vara utdragen och ta det lugnt så den hinner blir nollställd. Vid vissa fel måste något mer tas bort men exakt vad varierar.

Är felet kvar så har du bara 4 delar, skärmen, kablar och chassit kvar att felsöka.

Den enda kabeln som behövs som går från chassit till moderkortet är Power SW som startar datorn. Den kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. På det sättet testas om Power SW var trasig (eller satt på fel plats på en nybyggd dator).

Minnen får man hoppas att 1 st funkar. Testa 1 i taget i alla platser ifall minnet är ok men platsen den satt på gått sönder.

Skärm och kabel borde funka om datorn i vanliga fall inte bruka starta om efter ett tag. Vill man vara säker kan dom dock testas med en annan dator. Om man orka vänta så kan man vänta och se om datorn fortfarande starta om när man felsöker.

Permalänk
Medlem

@panpo98: tack för ett utförligt svar!

Testade allt du föreslog utan någon skillnad i resultatet. Plockade bort grafikkortet, återställde CMOS och testade. Oförändrat resultat. Kopplade ur varenda kabel bortsett från nätagg och Power SW, samma resultat. Testade att flytta runt Ramminnet, oförändrat där med.

Förstod inte riktigt hur du menade med att testa chassit med en skruvmejsel. Skall det göras medans nätagget är igång eller vadå?

Vad är nästa steg ifall inget av detta funka? har jag kanske lyckats hitta felet utan att fatta det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av incdnt:

Förstod inte riktigt hur du menade med att testa chassit med en skruvmejsel. Skall det göras medans nätagget är igång eller vadå?

JA, för att utesluta att Power SW knappen/kabeln gått sönder eller nått. En knapp funkar på samma sätt som en skruvmejsel som man rör 2 metallpiggar på moderkortet. Just nu vill man starta datorn och se om felet är kvar.

Sen kommer du behöva låna ett nätagg. Jag vet inte hur bra/dåligt ditt nätagg är men budget och skräp nätagget kan delvis gå sönder så att datorn lever men har olika fel.

Till slut har du bara moderkort och processor där trasigt moderkortet är mest troligt.

För moderkort gäller uteslutnings metoden. Dvs om allt annat tagits bort eller ersatts av delar du vet funkar så är det bara trasigt moderkortet kvar. Processorn bruka man anta (chansa) att den funkar om man inte överklockat sönder den eller klantat sig på nått sätt.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Nätagget har en såndär 80+Guld certifiering så är väl ändå hyfsad kvalitet. Att fläcktar snurrar, lampor och grafikkort lyser borde väl indikera att det funkar oavsätt?

Som det ser ut nu har jag ingen möjlighet att låna andra komponenter. Finns det något sätt att kontrollera återstående moderkort och cpu utan det? Har inte överklockat processorn själv, ändrade till "turbo" i moderkortets standardklockning för några veckor sedan men upptäckte ingen skillnad i prestandan samt den har ju fungerat felfritt tills nu. Troligt att CPUn har lagt av trotsallt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av incdnt:

@panpo98: Nätagget har en såndär 80+Guld certifiering så är väl ändå hyfsad kvalitet. Att fläcktar snurrar, lampor och grafikkort lyser borde väl indikera att det funkar oavsätt?

Det är just så delvis trasig nätagg kan uppföra sig. Tex Hiper 80 märkt (enligt listan på 80+ hemsida) som var ett ökänt skräp nätaggs märke som var populär för några år sedan innan folk accepterade att den var skräp och att reviews (recensioner) av dom inte gick att lita på. Den kunde bla starta en annan dator hela vägen in i Windows ett tag innan man blev sittande med 2 trasiga datorer.

Man måste använda andra sätt för att veta hur bra nätagget är. Din kan var hyfsad för enligt en review är det Seasonic som är känd för att var bra som gjort den åt Fractal design eller nått. Dock så har andra i forumet bättre kontrollera sånt här.

Skrivet av incdnt:

Som det ser ut nu har jag ingen möjlighet att låna andra komponenter. Finns det något sätt att kontrollera återstående moderkort och cpu utan det? Har inte överklockat processorn själv, ändrade till "turbo" i moderkortets standardklockning för några veckor sedan men upptäckte ingen skillnad i prestandan samt den har ju fungerat felfritt tills nu. Troligt att CPUn har lagt av trotsallt?

Antingen lämnar in dom för felsökning eller chansar är enda sakerna jag kommer på. Båda sakerna kostar att göra. Man kan också fundera på om man borde passa på att uppgradera.

Många fick igång datorn när de tog bort överklockningen genom att nollställa bios. Var länge sedan jag såg det gå så långt att det inte räckte och jag vet minns inte vad dom andra gjorde sedan.

Permalänk
Medlem

Om du har fler en en sticka ram så kan du testa plocka ur dem så du endast har en monterad, och sedan prova att alternera ram-slot. Det kan hända att datorer får startproblem om de inte riktigt vet vilken minneshastighet de ska använda efter att CMOS är rensat.

Permalänk
Medlem

@panpo98: hm, i nuläget är en uppgradering inte aktuellt pga pengabrist. Eftersom jag köpte komponenterna för knappt 1.5 år sedan bör ju garantin fortfarande gälla. Att det gått sönder utan att det ens användes kan ju inte vara annat än fabrikationsfel?

Får helt enkelt chansa på att köpa en av komponenterna och prova, reklamerar jag fel produkt lär jag få en jobbig felsökningsnota så känns knappast lockande. Om du skulle ta och uppskatta, vilken enhet är mest sannolik att vara orsaken, moderkortet eller nätagget?

Permalänk
Medlem

@incdnt: Moderkortet borde vara mer troligare av dom 2 sakerna.

Jag försöket söka efter andra fall och hittade MultiMan kommentar om överklockning.

Permalänk
Medlem

med mycket om och men lyckades jag få vantarna på en annan PSU vilket inte gjorde någon skillnad heller. Tappa lite orken för det hela efter det, så blir till att uppgradera allt till en nyare version. Tack för all hjälp jag fick här i tråden!