Angående 4k @ 60hz (Ks7005 / R9 390x)

Permalänk
Medlem

Angående 4k @ 60hz (Ks7005 / R9 390x)

Hejhopp gott folk!

Fick precis hem Samsungs ks7005 Rtings review (ks8000 heter ks7005 i norden -.-)

Använder för närvarande Tvn som en extern skärm i vardagsrummet men stötte på ett litet problem.
Använder en Hdmi 1.4 kabel (10m) mellan datorn och Tvn och det verkar som att man inte kan köra 4k 60hz via hdmi 1.4 utan måste köra 4k @ 30hz vilket är katastrof, speciellt i spel.

Kom på en idé för att lösa detta eftersom mitt grafikkort har en DP 1.2 utgång borde jag väl i teorin kunna köpa en DP 1.2 -> HDMI 2.0 och kunna köra spel / film i 4k @ 60hz.

Tänkte att dessa kanske fungerar:

DP 1.2 -> HDMI 2.0

HDMI 2.0

Tänkte uppgradera mitt grafikkort när Vega 10/11 kommer så blir inget gtx1080 för att lösa detta. Kan tillägga att allt ljud går via min Dator så det blir inget problem med DP på den fronten iallafall.

Har ni några andra tips? Tänker jag rätt här eller? Tacksam för råd

Permalänk
Medlem

@Lowkey
HDMI kablar har egentligen inget version si och så, antigen standard eller high speed, är det en high speed kabel du har så bör den klara det du vill, annars har du en här som är billigare än kjells http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Törs inte svara på om adaptern klarar det du vill eller inte, noterar bara att HDCP standard bara är 1.4 på den adaptern... 2.2 vill man helst ha för att inte stöta på problem vid uppspelning av 4K blu-ray (om du nu tänkt göra det) annars bör det fungera ändå.

Att det inte blir 4K/60Hz idag beror på grafikkortet vilket inte stödjer det över HDMI, kan dock inte svara på om DP porten stödjer 4K/60hz eller inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det går, bara inte fullständig information på sidan.

Här kan du läsa om det chipset som används: http://www.paradetech.com/products/displayport-format-convert...

Om du ska ha en 10meters kabel hade jag satsat på en Premium certifierad kabel. 10 Meter är låååångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Det går, bara inte fullständig information på sidan.

Här kan du läsa om det chipset som används: http://www.paradetech.com/products/displayport-format-convert...

Om du ska ha en 10meters kabel hade jag satsat på en Premium certifierad kabel. 10 Meter är låååångt.

Har denna för närvarande, gissar att den inte klarar 4k 60hz https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=23013

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja UHD 60Hz med 24bitars färgdjup kräver lite mer än den bandbredden, sen räknar vi inte ens med längden då. Köper du en Premium certifierad high-speed kabel kommer den stödja allt HDMI 2.0a erbjuder. Det kostar säkert skjortan med 10m dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Nja UHD 60Hz med 24bitars färgdjup kräver lite mer än den bandbredden, sen räknar vi inte ens med längden då. Köper du en Premium certifierad high-speed kabel kommer den stödja allt HDMI 2.0a erbjuder. Det kostar säkert skjortan med 10m dock :/

Tjaa, verkar krångligt, hittar faktiskt inga alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Skrivet av Lowkey:

Tjaa, verkar krångligt, hittar faktiskt inga alls

Nuvarande kabel är en standard, och kommer nog inte fungera, en hi-speed kabel klarar 18 Gbit/s och är vad som behövs för 4K/60hz
Tex den jag länkade längre upp är en sådan, någon högre standard än vad den kabeln klarar finns inte idag vad jag vet, finns förstås dyrare kablar, kanske bättre skyddade mot externa störningar osv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nuvarande kabel är en standard, och kommer nog inte fungera, en hi-speed kabel klarar 18 Gbit/s och är vad som behövs för 4K/60hz
Tex den jag länkade längre upp är en sådan, någon högre standard än vad den kabeln klarar finns inte idag vad jag vet, finns förstås dyrare kablar, kanske bättre skyddade mot externa störningar osv..

Den verkar ju klockren på papper, man undrar ju dock hur bra Biltemas kablar verkligen är Har du en sådan själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Den verkar ju klockren på papper, man undrar ju dock hur bra Biltemas kablar verkligen är Har du en sådan själv?

Inte jag, men en vän som nyligen skaffa ny TV, bättre hemmabioförstärkare, Blu-ray spelare allt med 4K till sig själv i julklapp köpte en sådan kabel på 5 meter, allt fungera galant...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Låter ju lovande! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Köpte en 7m Flat HDMI 2.0 för hela 88:- från Discatonce. Funkar fin fint i 4096x2160 @ 60p.

Kör själv en KS7005, 55" versionen, som är kopplat till ett 1060 Strix.

Permalänk
99:e percentilen

HDMI-kablar har ingen version, långa kablar kräver bättre signalkälla/kabelkvalitet och DP 1.2 klarar 4K @ 60 Hz utan problem.

@Laxpudding behövs här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Köpte en 7m Flat HDMI 2.0 för hela 88:- från Discatonce. Funkar fin fint i 4096x2160 @ 60p.

Kör själv en KS7005, 55" versionen, som är kopplat till ett 1060 Strix.

Lutar åt att det blir en: https://www.dustinhome.se/product/5010893206/displayportt-12-...

plus en kabel från biltema, synd att varken webhallen eller någon annan nåbar butik (kommunalt stockholm) har hdmi 16 gb/s eller adaptern för rimligt pris ^.^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Lutar åt att det blir en: https://www.dustinhome.se/product/5010893206/displayportt-12-...

plus en kabel från biltema, synd att varken webhallen eller någon annan nåbar butik (kommunalt stockholm) har hdmi 16 gb/s eller adaptern för rimligt pris ^.^

Funderade på en sådan först, då mitt gamla kort inte stödde HDMI 2.0. Men fick tag på ett 1060 Strix för 3000:- så fick bli ett sådant och mitt gamla hederliga 7970 fick pensioneras till en polare.

Förövrigt är det denna jag köpte.

Permalänk
Medlem

@IceKey: Klockrent, sitter ju på ett r9 390x som sagt så väntar med uppgradering tills 1080 blir billig eller vega 10 släpps, är otroligt svårt att få tag på rimligt prissatta adapters för mitt ändamål speciellt då jag inte kommer ha någon användning för den efter jag köpt nytt grafikkort.

Permalänk
Bildexpert 📺

R9 390X klarar endast 300 MHz pixelklocka över HDMI, dvs 3840x2160 och 30 Hz. 60 Hz kan uppnås med reducerad färgupplösning, 4:2:0-subsampling vilket har tydliga nackdelar om man tänkt använda datorn som dator ihop med TV:n, snarare än enbart film och spel.

Jag har dock aldrig haft möjlighet att kombinera den typen av AMD-kort på det sättet med en modern 600 MHz-kapabel TV och vet inte om Crimson-drivrutinerna ger alternativ för att köra 4:2:0-subsampling.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej! Vad betyder detta i praktiken? Jag är ganska oklar på vad skillnaden mellan 4:4:4 och 4:2:0 är.

Men med andra ord så skulle färgåtergivningen försämras till den grad att det förmodligen inte skulle vara värt ändå?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lowkey: Står en del mer här: http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

4:2:0 innebär att färgerna ut från datorn endast kör 1/4-del av aktuell upplösningen och måste samplas upp. Det ser märkligt ut med datorgrafik.