Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Permalänk
Medlem

Angående vad allt innebär fick jag ett svar från @Yoshman i en annan tråd om någon annan är nyfiken:

Skrivet av Yoshman:

Gissar på detta:

  • 2x Bandwidth per pin: HBM2 har dubbla bandbredden per pinne jämfört med HBM1

  • high bandwidth cache controller: högre bandbredd i L1/L2 cache

  • 4x power efficiency: vi får se... Gick ju sådär med detta för Polaris även om man jämförde med den absolut minst effektiva kretsen generationen innan.

  • rapid packed math: FP16, frågan är om konsumentversionerna kommer få detta då FP16 är om möjligt mindre användbart än FP64 för normala konsumenter

  • next generation computer engine: ganska säker på denna, man har en första implementation av vad som beskrivs i denna patentansökan. I korthet betyder det att "bredden" på en wave-front inte måste vara 64 utan kan vara mindre. Högsta effektivitet konstra teoretiskt kapacitet får man med en bredd på 1, men ju "smalare" man gör detta ju fler transistorer kostar det att nå en viss absolut kapacitet. Nvidias kretsar har en bredd på 32, vilket är en förklaring till att man i praktiken når högre kapacitet.

  • draw stream binner rasterizer: verkar vara en första generation av en tile-based render motor, frågan är hur stort värde detta ger på ett kort med HBM. Största fördelen med detta är att det sparar bandbredd, att t.ex. 1060 kan matcha 480 trots 192-bitars mot 256-bitars minnesbuss beror bl.a. på att Nvidia har detta.

  • next generation pixel engine: låter som ren PR, ungefär som att alla nya CPUer har "improved branch predictor" (som ändå är tekniskt korrekt, men skillnaden är idag minimal mellan generationer då det är ett "löst" problem)

  • 512TB virtual address space: är ett krav för HSA, redan Polaris (tror även GCN1.2) har detta fast kanske inte lika stor kapacitet. Frågan är om det inte är ett typo här, x86-64 stödjer (d.v.s. 2^48 är för tillfället gänsen, är möjligt att utöka till 2^64) nämligen "bara" 256 TB virtual address space så känns rätt meningslöst att gå högre än det.

  • primitive shaders: någon form av fixed-function kisel för väldigt vanliga shader operationer kanske?

Däremot säger detta att Vega är ISA identisk med Polaris och därmed ISA identisk med GCN1.2

"Given the demo system was conducted using an ordinary Fiji driver, AMD should be able to squeeze out more performance out of Vega when using optimized drivers and proper cooling at launch."

Däremot är resten av meningen ren spekulation och med rätt stor sannolikhet fel. Är inte alls säkert att det går att få ut speciellt mycket mer från drivare då nästan alla nya finesser verkar hanteras i HW (vilket är BRA!).

Förutsatt att man inte ändrat definitionen av vad en "stream-core" är borde denna krets ha exakt dubbelt så många "stream-cores" som det man jämför med när man skriver "2x Peak Throughput Per Clock".

"Peak" betyder i praktiken teoretisk max. En "stream-core" är för alla dagens GPUer definierad som en fuse-multiply-add, d.v.s. två flyttalsoperationer per cykel.

Om det är "fulla" Polaris 10 man jämför med så borde alltså den krets man beskriver ha 36*2 = 72 CU (4608 stream-cores).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Ok, då blir Vega nästan lika starktsom GTX 1070. Taket My money

Permalänk
Avstängd

Mycket nöjd med mitt 1070 så oavsett vad det ger i prestanda kommer jag inte byta. Roligt om AMD lyckas med högpresterande grafikkort och processorer så Nvidia och Intel får rejäl konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer, och tänker knappast byta ut skärmen Kommer aldrig i världshistorien bli AMD för min del.

Nvidia regerar ju ensam på hela marknaden. AMD har ingenting förutom ett gäng budgetkort om man bortser från Furykorten som tyvärr idag inte är särskilt färska. Nvidia har 1080 och Titan som AMD inte har en sportsmössa att kontra.

"Vega kommer bli bättre bla bla bla" - ja, ett år senare ja....... Det fungerar inte komma ett år senare, efter Nvidia o säga "nu har vi också ett högpresterande kort", Fury X släpptes i juni 2015, 1.5 år sen, vad har de sysslat med under denna tid?

Tycker dock lika illa om Nvidia när det kommer till nya lanseringar, hålla på o ge föreställningar 1 år innan "revolutionerande teknik, det bästa någonsin bla bla" o sen tar det evigheter innan marknaden får en fysisk produkt. Bara håll käften och släpp produkten. Sluta försöka bygga momentum. Skippa allt snack om saker de inte kan hålla. Hur länge har det inte snackats om HBM2? Blir ju aldrig någon sådan lansering.

Titan (pascal versionen) har använt HBM 2 (dock inte för konsumenter). AMD har väntat antingen HBM 2 i större skala eller vega var inte redo för ett släpp (eller båda två).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titan (pascal versionen) har använt HBM 2 (dock inte för konsumenter). AMD har väntat antingen HBM 2 i större skala eller vega var inte redo för ett släpp (eller båda två).

Den heter då Tesla P100 med HBM2 minnen,

http://wccftech.com/nvidia-tesla-p100-pci-express/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men tänk om det slår 1080TI då? är det intressant då eller måste du ha Nvidia eller är det e-penisen du är ute efter?

Spelar ingen roll, en äkta fanboy kan alltid hitta en anledning till att köpa älsklings märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titan (pascal versionen) har använt HBM 2 (dock inte för konsumenter). AMD har väntat antingen HBM 2 i större skala eller vega var inte redo för ett släpp (eller båda två).

Nej, P102 finns inte med HBM 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag då som har 4x Fury x och gsync skärm kan säga kommer inte köpa freesync skärm då det finns inga jag vill ha.
Men har g-sync laptop så kan använda min Swift helt perfekt så har båda.

Men jag det är lite jobbigt när man har gsync eller freesync då man blir låst till märke

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju egentligen en sanning med modifikationer. AMD stoppa inte Nvidia från att stödja freesync. det är en öppen standard. Det är Nvidia som har valt att inte stödja den för att låsa in sina användare samt blockera AMD från att stödja gsync.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast det är ju egentligen en sanning med modifikationer. AMD stoppa inte Nvidia från att stödja freesync. det är en öppen standard. Det är Nvidia som har valt att inte stödja den för att låsa in sina användare samt blockera AMD från att stödja gsync.

Hade för mig att freesync bara stödde GCN , hur ska nvidia kunna stödja freesync då, skapa AMD gpu:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer, och tänker knappast byta ut skärmen Kommer aldrig i världshistorien bli AMD för min del.

Nvidia regerar ju ensam på hela marknaden. AMD har ingenting förutom ett gäng budgetkort om man bortser från Furykorten som tyvärr idag inte är särskilt färska. Nvidia har 1080 och Titan som AMD inte har en sportsmössa att kontra.

"Vega kommer bli bättre bla bla bla" - ja, ett år senare ja....... Det fungerar inte komma ett år senare, efter Nvidia o säga "nu har vi också ett högpresterande kort", Fury X släpptes i juni 2015, 1.5 år sen, vad har de sysslat med under denna tid?

Tycker dock lika illa om Nvidia när det kommer till nya lanseringar, hålla på o ge föreställningar 1 år innan "revolutionerande teknik, det bästa någonsin bla bla" o sen tar det evigheter innan marknaden får en fysisk produkt. Bara håll käften och släpp produkten. Sluta försöka bygga momentum. Skippa allt snack om saker de inte kan hålla. Hur länge har det inte snackats om HBM2? Blir ju aldrig någon sådan lansering.

Skrivet av THB:

Kommer sitta väldigt lungt i båten och invänta riktiga testresultat och inte tro på den vanliga överhypen från AMD's katastrofala PR-avdelning eller P12'or som tror att Nvidia är roten till allt ont på jorden.

Noterar era kommentarer och håller popcornen på standby till dagen då ni måste punga ut 10 papp för ett "prisvärt" prestandkort. Nomnom. Själv kommer jag då gå över till konsoler. RIP PCMR.

Skrivet av ramlösa:

Hoppas AMD kan fixa till ockerprisera på marknaden, även om Fury var ett miserabelt misslyckande på den punkten.
Lite sent att komma 1 år senare om de inte sänker priset ordentligt, alla som satt på 290 och 970/980 och hade pengar i fickan har redan köpt Nvidia kort.
Marknaden är borta, nu sitter marknaden och väntar på nästa generation 1070/1080.

Early bird gets the worm.

Det är inte AMD:s uppgift att "fixa" priserna.

Skrivet av Silcan:

Hade för mig att freesync bara stödde GCN , hur ska nvidia kunna stödja freesync då, skapa AMD gpu:er?

Poängen med Freesync är att det är fritt att använda för alla, vilket ju hörs på namnet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hade för mig att freesync bara stödde GCN , hur ska nvidia kunna stödja freesync då, skapa AMD gpu:er?

Nej, den bygger på adaptive-sync (Behövs inget speciellt för att stödja det). Är ett tillägg till DP 1.2.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, den bygger på adaptive-sync (Behövs inget speciellt för att stödja det). Är ett tillägg till DP 1.2.

Behövs AMD grafikkort, GCN eller nyare. Äldre AMD kort stöder det inte häller. Inte ens Intel kan införa detta utan att behöva göra ändringar på hårdvaru-nivå och då behöver dom licens för att använda delar av AMDs GCN patent. Fritt my ass. Ni är så lättlurade.

Man kan ju fundera på varför inte äldre AMD kort stödjer det, och varför inte intel har hoppat på eftersom dom inget liknande har och det är "gratis".

"FreeSync is AMD's proprietary implementation of the VESA Adaptive Sync standard"

Permalänk
Inaktiv

Det vi hitills fått se av RyZen, Vega och nyss avslöjade Freesync 2 ( http://www.guru3d.com/news-story/amd-announces-freesync-2-wit... ) så blir det troligen en uppgradering till nu i början av året. Ser fram emot recensioner och säljstart. Men nu närmast vad som presenteras på CES nu i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Behövs AMD grafikkort, GCN eller nyare. Äldre AMD kort stöder det inte häller. Inte ens Intel kan införa detta utan att behöva göra ändringar på hårdvaru-nivå och då behöver dom licens för att använda delar av AMDs GCN patent. Fritt my ass. Ni är så lättlurade.

Man kan ju fundera på varför inte äldre AMD kort stödjer det, och varför inte intel har hoppat på eftersom dom inget liknande har och det är "gratis".

"FreeSync is AMD's proprietary implementation of the VESA Adaptive Sync standard"

Källa på att man skulle behöva licensiera teknik från AMD för Freesync/Adaptive sync ?

Intel har Free/adaptice sync stöd på gång Intel Freesync. Har svårt att tro att ett standarliserings organ som VESA skulle ta in saker i en standard där alla är tvungna att licensiera patent från en enda leverantör.
Kan sätta en peng på att Nvidia också kommer implementera adaptive sync vad det lider, tror som sagt inte det är någon kostnad för dom, det handlar bara om att man tjänar mer på att låsa fast folk i G-sync skärmar och därmed nya Nvidia GPUer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddelin:

Källa på att man skulle behöva licensiera teknik från AMD för Freesync/Adaptive sync ?

Intel har Free/adaptice sync stöd på gång Intel Freesync. Har svårt att tro att ett standarliserings organ som VESA skulle ta in saker i en standard där alla är tvungna att licensiera patent från en enda leverantör.
Kan sätta en peng på att Nvidia också kommer implementera adaptive sync vad det lider, tror som sagt inte det är någon kostnad för dom, det handlar bara om att man tjänar mer på att låsa fast folk i G-sync skärmar och därmed nya Nvidia GPUer.

Källa behövs helt klart på ett sånt påstående, känns som att han missar att företag förhandlar om licenser men också att produkter måste designas för att stödja nya standarader. Det är ju inte som att exempelvis ett gammalt Voodoo 2 skulle stödja DirectX 12 med en drivrutinsuppdatering.

G-Sync är bara vettigt i premium-klassen, om ens det. Utbudet på skärmar är riktigt magert och när man sorterat bort ointressanta skärmar (välvda för min del, finner de vara meningslösa för de flesta bruk) så går det räkna skärmar på typ en halv hand. I mitt fall är det typ två skärmar bara. Rätt sugen på en Sync-skärm men kommer inte köpa något förrens Vega är testad och köpbar då jag är sugen på att byta tillbaks.

FreeSync har en enorm fördel då kostnaden för lösningen är låg och kan stoppas in i alla skärmar, oavsett prisklass. Det är VESA Adaptive Syncs marknad idag.
Frågan är dock när Intel stödjer Adaptive Sync. Jag förmodar att det kan bli med Cannon Lake eller vad nästa efter Kaby Lake heter. Kaby lake skulle egentligen inte ens komma, den finns bara för att Intel misslyckades med att lansera den egentliga produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Källa på att man skulle behöva licensiera teknik från AMD för Freesync/Adaptive sync ?

Intel har Free/adaptice sync stöd på gång Intel Freesync. Har svårt att tro att ett standarliserings organ som VESA skulle ta in saker i en standard där alla är tvungna att licensiera patent från en enda leverantör.
Kan sätta en peng på att Nvidia också kommer implementera adaptive sync vad det lider, tror som sagt inte det är någon kostnad för dom, det handlar bara om att man tjänar mer på att låsa fast folk i G-sync skärmar och därmed nya Nvidia GPUer.

AMD freesync var en lösning som AMD hittade på när nVidia vägrade andra låta använda G-sync.

AMD Freesync som idé blev väl mottaget och togs med som en VESA standard: Adaptive Sync.

Så det är samma sak.

Nånstans läste jag att AMD kunde kontrollera vilka skärmar som fick säga att de hade just AMD Freesync (= lever upp till AMDs krav)

Adaptiv sync får alla använda även nVidia. Sync signalen har ingenting att göra med beräkning (CUDA eller GCN).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vega kommer att tugga Pascal i småbitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

AMD freesync var en lösning som AMD hittade på när nVidia vägrade andra låta använda G-sync.

AMD Freesync som idé blev väl mottaget och togs med som en VESA standard: Adaptive Sync.

Så det är samma sak.

Nånstans läste jag att AMD kunde kontrollera vilka skärmar som fick säga att de hade just AMD Freesync (= lever upp till AMDs krav)

Adaptiv sync får alla använda även nVidia. Sync signalen har ingenting att göra med beräkning (CUDA eller GCN).

Känner inte igen att AMD skulle lägga sig i skärmarna, men oavsett tror jag att det är Adaptive sync namnet som blir mer använda i framtiden Varken Intel eller Nvidia vill ju skylta med att dom använder en teknik framtagen av AMD. Är ju bara en tidsfråga innan TV-apparater skall ha sync funktion, och då blir det så klart VESA standarden man väljer, inte G-sync. Sen äger ju dessutom AMD konsoll marknaden så det gör väl det än enklare.
Som du skriver har GPU typen inget med synk tekniken att göra, adaptive/free sync är ett optionellt tillägg till Displayport 1.2a standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vega kommer att tugga Pascal i småbitar

Ja man kan ju alltid hoppas på att AMD lyckas denna gång Förhoppningsvis dessutom till en rimligare peng än nvidias motsvarande kort, men det känns i nuläget som lite för mycket att hoppas på imo!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

AMD freesync var en lösning som AMD hittade på när nVidia vägrade andra låta använda G-sync.

AMD Freesync som idé blev väl mottaget och togs med som en VESA standard: Adaptive Sync.

Så det är samma sak.

Nånstans läste jag att AMD kunde kontrollera vilka skärmar som fick säga att de hade just AMD Freesync (= lever upp till AMDs krav)

Adaptiv sync får alla använda även nVidia. Sync signalen har ingenting att göra med beräkning (CUDA eller GCN).

Lösningen FreeSync/VESA Adaptive Sync är baserad på är en annan VESA-lösning som från början var avsedd för att användas i laptops. När Nvidia avslöjade G-Sync var AMD snabba med att påpeka att det faktiskt redan fanns en lösning, som AMD arbetade vidare på och sedan togs upp av VESA-gruppen.

Nvidia hade kunnat gå samma väg men ville uppenbart ha en låst lösning, då det ligger i deras natur, för att använda i marknadsföring och förstås tjäna pengar på.

FreeSync är vad AMD kallar deras implementation av VESA Adaptive Sync. Tillverkare som vill marknadsföra sig med AMD's varumärke behöver certifiera sig för att få detta, annars är det bara att sälja produkten som en VESA Adaptive Sync-skärm. Inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem

Btw, är det bara jag eller har RX480 gått upp som fan i pris? Webhallen säljer RX470 för 2000 kr som mellandagsrea-pris

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lösningen FreeSync/VESA Adaptive Sync är baserad på är en annan VESA-lösning som från början var avsedd för att användas i laptops. När Nvidia avslöjade G-Sync var AMD snabba med att påpeka att det faktiskt redan fanns en lösning, som AMD arbetade vidare på och sedan togs upp av VESA-gruppen.

Okej var det så det gick till! Intressant! Tydligen har nVidia nån G-sync till laptops som inte behöver G-sync krets. (kanske är adaptive sync i smyg )

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Okej var det så det gick till! Intressant! Tydligen har nVidia nån G-sync till laptops som inte behöver G-sync krets. (kanske är adaptive sync i smyg )

Lite läsning också, alltid någon som lär fråga efter källa: https://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Variable-Ref...
Observera att det har gått tre år så vissa saker har inte utvecklats i den riktning som pcper förutspådde. Men den tar upp lösningens ursprung.
Det ska även finnas något Radeon-kort som ska ha ett visst stöd inbyggt då eDP-stödet fanns kvar. Kan ha varit något kort från gamla HD3000/HD4000-serien eller liknande. Eller om det var HD5000. HD5000 var första konsumentserien från AMD som använde DisplayPort officiellt. Nämns inget om det i denna artikel och var troligen tre år sedan jag läste om det så har inget att peka mot.

Citat:

Obviously AMD wasn't using the same controller module that NVIDIA is using on its current G-Sync displays, several of which were announced this week at CES. Instead, the internal connection on the Toshiba notebook was the key factor: Embedded Display Port (eDP) apparently has a feature to support variable refresh rates on LCD panels. This feature was included for power savings on mobile and integrated devices as refreshing the screen without new content can be a waste of valuable battery resources. But, for performance and gaming considerations, this feature can be used to initiate a variable refresh rate meant to smooth out game play, as AMD's Koduri said.

Continue reading our thoughts on AMD's initial "FreeSync" variable refresh rate demonstration!!

All that is needed for this to work, as AMD explained it, was an eDP connection between the discrete GPU and the display, a controller for the screen that understands the variable refresh rate methods of eDP 1.0 specifications and an updated AMD driver to properly send it the signals. The panel can communicate that it supports this variable refresh technology to the graphics card through the EDID as resolutions and timings are communicated today and then the graphics driver would know to send the varying vblank signals to adjust panel refresh times on the fly.

If you aren't familiar with eDP, don't feel bad. It's a connection type used in tablets and notebooks and isn't used at all in desktop configurations (some all-in-one designs do use eDP). But here is where it might get interesting: the upcoming DisplayPort 1.3 standard actually includes the same variable refresh rate specification. That means that upcoming DP 1.3 panels COULD support variable refresh technology in an identical way to what we saw demoed with the Toshiba laptops today. DP 1.3 is on schedule to be ratified as a standard in the next 60-90 days and from there we'll have some unknown wait time before we begin to see monitors using DP 1.3 technology in them.

To be clear, just because a monitor would run with DisplayPort 1.3 doesn't guarantee this feature would work. It also requires the controller on the display to understand and be compatible with the variable refresh portions of the spec, which with eDP 1.0 at least, isn't required. AMD is hoping that with the awareness they are building with stories like this display designers will actually increase the speed of DP 1.3 adoption and include support for variable refresh rate with them. That would mean an ecosystem of monitors that could potentially support variable speed refresh on both AMD and NVIDIA cards. All that would be needed on the PC side is a software update for both Radeon and GeForce graphics cards.

Lösningen du nämner från Nvidia gör helt klart något speciellt. Jag har för mig @Ratatosk var rätt säker på att Nvidia använder VESA Adaptive Sync då ingen G-Sync-modul ska finnas med i produkten alls. Frågan är om det någonsin reddes ut exakt hur det ligger till.
Personligen hade jag gärna sett att Nvidia stödjer bägge lösningar officiellt. Möjliggör de VESA Adaptive Sync under ett eget marknadsföringsnamn så kan företagets kunder lättare få använda Adaptive Sync. Behåll, vid behov, modullösningen för premiumsegmentet och låt den vara Nvidia-exklusiv likt innan. Win-win typ.

Permalänk
Medlem

Lovande att det ändå verkar vara en hel del arkitekturförändringar. Blir spännande att se hur den skalar när det gäller klockfrekvenser också, i fjärde generationens GCN är det något som flaskar/begränsar klockfrekvenserna, och förhoppningsvis har de lärt sig använda GloFo 14 nm bättre nu och har uppdaterade cell-bibliotek och köret som inte läcker massor ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

I övrigt nämns även stöd för virtuellt minne upp till 512 TB, fyra gånger så hög strömeffektivitet samt fördubblad prestanda oavsett klockhastighet.

Hur kom redax fram till att det är oavsett klockhastighet? Och varför stannar man där? Det måste ju uppenbart gälla oavsett vilket kort man jämför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Noterar era kommentarer och håller popcornen på standby till dagen då ni måste punga ut 10 papp för ett "prisvärt" prestandkort. Nomnom. Själv kommer jag då gå över till konsoler. RIP PCMR.

Det är inte AMD:s uppgift att "fixa" priserna.

Poängen med Freesync är att det är fritt att använda för alla, vilket ju hörs på namnet.

Om AMD vill sälja några kort så är det deras Problem. Fury var ett betydligt sämre kort än Nvidias på många punkter 4gb ram, gick ej att klocka och knarkade ström, men var ändå lika dyra eller dyrare än Nvidias kort.
Vill AMD ha en del av kakan får de också visa att de vill ha den, antingen spöaskiten ur Nvidia eller sänka priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Slår det 1080TI är det helt klart en intressant kandidat beroende på ljudnivå,temps och byggkvalite.

Men att det skulle hända tror jag absolut inte, jag tror mer på att kortet kommer tävla med nvidias gamla kort och vinna/losa i vissa spel.

Ljudnivå och temps kan man ju alltid få till bra om man väljer rätt sorts tredjepartskylare eller går på vattenblock.
Sen när har någon brytt sig om byggkvalité? Antingen så fungerar kortet eller så gör det inte det.
Inte direkt så att någon brydde sig att rx480 är 100 ggr bättre byggt kort än gtx 1060.

Rx480

Gtx 1060

@hwasser:

Det verkar som att gtx 1060 6gb ligger någon eller några hundralappar över rx 480 8gb.
De flesta ligger lite över 3000kr medans de flesta rx480 ligger lite under 3000kr eller runt 3000kr.
1060 3gb o rx 480 4gb priser ligger lite mer kladdigt. rx 470 har inte direkt någon konkurrent.
Dock verkar priset på rx470 sämst. Det bör ligga runt 1700 o tävla mot 1050ti som är närmsta konkurrenten.
rx 470 är dock bra mycket bättre. http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12388?key=522458da...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer, och tänker knappast byta ut skärmen Kommer aldrig i världshistorien bli AMD för min del.

Nvidia regerar ju ensam på hela marknaden. AMD har ingenting förutom ett gäng budgetkort om man bortser från Furykorten som tyvärr idag inte är särskilt färska. Nvidia har 1080 och Titan som AMD inte har en sportsmössa att kontra.

"Vega kommer bli bättre bla bla bla" - ja, ett år senare ja....... Det fungerar inte komma ett år senare, efter Nvidia o säga "nu har vi också ett högpresterande kort", Fury X släpptes i juni 2015, 1.5 år sen, vad har de sysslat med under denna tid?

Tycker dock lika illa om Nvidia när det kommer till nya lanseringar, hålla på o ge föreställningar 1 år innan "revolutionerande teknik, det bästa någonsin bla bla" o sen tar det evigheter innan marknaden får en fysisk produkt. Bara håll käften och släpp produkten. Sluta försöka bygga momentum. Skippa allt snack om saker de inte kan hålla. Hur länge har det inte snackats om HBM2? Blir ju aldrig någon sådan lansering.

Mycket spåkula i detta inlägget..

Skrivet av THB:

Kommer sitta väldigt lungt i båten och invänta riktiga testresultat och inte tro på den vanliga överhypen från AMD's katastrofala PR-avdelning eller P12'or som tror att Nvidia är roten till allt ont på jorden.

Så du tror seriöst att AMD är de som sprider "Hypen"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Ljudnivå och temps kan man ju alltid få till bra om man väljer rätt sorts tredjepartskylare eller går på vattenblock.
Sen när har någon brytt sig om byggkvalité? Antingen så fungerar kortet eller så gör det inte det.
Inte direkt så att någon brydde sig att rx480 är 100 ggr bättre byggt kort än gtx 1060.

Rx480
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-PCB_Front.jpg
Gtx 1060
http://images.anandtech.com/doci/10540/GeForce_GTX_1060_Front_PCB_1467894362.jpg

@hwasser:

Det verkar som att gtx 1060 6gb ligger någon eller några hundralappar över rx 480 8gb.
De flesta ligger lite över 3000kr medans de flesta rx480 ligger lite under 3000kr eller runt 3000kr.
1060 3gb o rx 480 4gb priser ligger lite mer kladdigt. rx 470 har inte direkt någon konkurrent.
Dock verkar priset på rx470 sämst. Det bör ligga runt 1700 o tävla mot 1050ti som är närmsta konkurrenten.
rx 470 är dock bra mycket bättre. http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12388?key=522458da...

Driver du?

AMD's 480 referens kort är det sämsta jag någon sin sett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Driver du?

AMD's 480 referens kort är det sämsta jag någon sin sett.

Du vet att "cleant" och "avskalat" inte alltid är positivt på elektroniska komponenter?