Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera? (i5 2500k)

Hallå hallå.

Sitter nu här med mitt bygge från 2010 och funderar på om det börjar bli dags (värt) att uppgradera burken.

Sitter på:

Moderkort: Sabertooth P67 rev 3
PSU: Corsair 600W bronze
Grafikkort: Sapphire Radeon 390x (Köpt i fjol, eller ja, sommaren 2015)
RAM: 2x 4gb, 1600 mhz DDR3
CPU: i5 2500k clockad till 3.8Ghz
120 GB samsung 840 SSD
1 TB lagrings hårddisk.

Har haft lite problem med att datorn dör när jag tex har igång en stream samtidigt som jag spelar något krävande och jag antar att det är pga mitt dåliga nätagg och att grafikkortet vill ha mer kräm helt enkelt. min CPU har varit klockad senaste 1,5 året. Kommer det hålla länge till?

Kommer det bli värt att uppgradera i år? I så fall till vad? Kanske bara ska investera i ett nytt nätagg och köpa till ytterligare 8gb ram?

Använder datorn nästan enbart till spel och det är inte så att jag har problem med att köra några av de spelen jag spelar utan har mer fundering på om det börjar bli prisvärt att investera i några nya delar.

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem

Vet du att det är nätagget som är orsaken? Annars bör du börja med att undersöka det.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte så här: Sandy bridge börjar bli utdaterat men inte dåligt, samt att man får fortfarande en bra peng för dessa grejer om man säljer de.

Jag tycker du ska avvakta och se vad som erbjuds på CES då både AMD och Intel har nya grejer på gång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vet du att det är nätagget som är orsaken? Annars bör du börja med att undersöka det.

Sjekk også så det sitter strøm kabel fra video kort til PSU. Kan skje at den ikke sitter i ordentlig når etter en rengjøring eller fikser med andre ting i datamaskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Specificera "dör". Det kan ju vara en dålig överclock som kraschar när du belastar.
Om det nu inte är klocken som är problemet så kan jag tala om för dig att 600w för R9 390 är ganska tajt och nätagget är ju inte av hög kvalité så det kan också helt enkelt vara ett trött nätagg.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Svarar på alla samtidigt.

Har inte med säkerhet konstaterat att det är nätaggregat men känns som det mest troliga och som sagt i tråden så är det lite klent för mitt grafikkort samt har några år på nacken så jag känner väl att det är ett värt köp även om det visar sig att det inte löser problemet. Vet inte riktigt hur jag ska undersöka mer.

Kontakterna till grafikkortet ser bra ut och är i ordentligt.

Det som händer är att datorn helt enkelt startar om sig. Händer inte jätteofta men ibland. Alltid när jag kör något väldigt krävande samtidigt som jag har igång något annat. Ingrn Blue-screen eller något. Den bara rakt av startar om sig.

Det händer även väldigt väldigt sällan att datorn helt fryser och jag får ett VÄLDIGT högt "robot-metal gnissel" I headsetet när det händer. Misstänker att det är klockningen men det är så väldigt sällan så orkar inte hålla på att felsöka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ju såklart stresstestat datorn med diverse program efter klockandet och det har funkat finfint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter spontant som en mjukvarugrej - alternativt CPUklockningen, men jag antar du testat basklocka med samma grejer igång. Har svårt att tänka mig att 600W inte räcker, och det räcker ännu bättre i framtiden.

Nya AMD-grafikkort kommer snart, och en i7 vill du ha för ooptimerade spel med komplex/dynamisk geometri som Early Access eller open world-spel. Annars känns det som det mesta skulle hänga med fint med din rigg...

Så det känns som det är upp till dig egentligen. Jag säger lös streaminggrejen, sen... kanske invänta nåt favvespel som inte flyter. Annars, nätagget är inte din fiende iaf tror jag.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Låter spontant som en mjukvarugrej - alternativt CPUklockningen, men jag antar du testat basklocka med samma grejer igång. Har svårt att tänka mig att 600W inte räcker, och det räcker ännu bättre i framtiden.

Nya AMD-grafikkort kommer snart, och en i7 vill du ha för ooptimerade spel med komplex/dynamisk geometri som Early Access eller open world-spel. Annars känns det som det mesta skulle hänga med fint med din rigg...

Så det känns som det är upp till dig egentligen. Jag säger lös streaminggrejen, sen... kanske invänta nåt favvespel som inte flyter. Annars, nätagget är inte din fiende iaf tror jag.

Yea har provat att basklocka och det händer ibland iallafall. Är ju konstigt då det aldrig dog under stresstest. Tänkte rent spontant att iom att den bara för och startar upp och inte ger något felmeddelande så släppte jag att det kunde ha med mjukvara att göra. Är heller inga fel på några temps.

Rekommenderat på grafikkortet är ju 750 w men de tar väl i så in i helvete och räknar med något jävla Kina agg när de beräknar det. Tänkte att det 6 år gammalt bronze 600w ändå kunde vara boven då men jag kanske är ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Låter spontant som en mjukvarugrej - alternativt CPUklockningen, men jag antar du testat basklocka med samma grejer igång. Har svårt att tänka mig att 600W inte räcker, och det räcker ännu bättre i framtiden.

Nya AMD-grafikkort kommer snart, och en i7 vill du ha för ooptimerade spel med komplex/dynamisk geometri som Early Access eller open world-spel. Annars känns det som det mesta skulle hänga med fint med din rigg...

Så det känns som det är upp till dig egentligen. Jag säger lös streaminggrejen, sen... kanske invänta nåt favvespel som inte flyter. Annars, nätagget är inte din fiende iaf tror jag.

Grafikkort köpte jag ju förra året så det behöver jag inge nytt. Har inte heller några prestanda besvär så i7 kommer det nog inte bli. Prestandamässigt så funkar ju allt bra men jag köper ju hellre nytt innan något går sönder, förutsatt att det är prisvärt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Svarar på alla samtidigt.

Har inte med säkerhet konstaterat att det är nätaggregat men känns som det mest troliga och som sagt i tråden så är det lite klent för mitt grafikkort samt har några år på nacken så jag känner väl att det är ett värt köp även om det visar sig att det inte löser problemet. Vet inte riktigt hur jag ska undersöka mer.

Kontakterna till grafikkortet ser bra ut och är i ordentligt.

Det som händer är att datorn helt enkelt startar om sig. Händer inte jätteofta men ibland. Alltid när jag kör något väldigt krävande samtidigt som jag har igång något annat. Ingrn Blue-screen eller något. Den bara rakt av startar om sig.

Det händer även väldigt väldigt sällan att datorn helt fryser och jag får ett VÄLDIGT högt "robot-metal gnissel" I headsetet när det händer. Misstänker att det är klockningen men det är så väldigt sällan så orkar inte hålla på att felsöka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en klockad prolle och det har hänt mig EN gång att windows freezar och att jag fått ett konstant loopande ljud.
Det låter helt klart som att det är fel på nätagget, jag tror att grejen med att moderkortet startar om sig när det får för lite ström är normalt beteende, jag hade moderkorts kabeln i lite löst någon gång och ibland bara startade det om sig, helt spontant. Tryckte in den lite och det ordnade sig.
Det är ändå dags för dig att byta nätagg från det där skräpet så det kan inte skada att köpa nytt och se hur det går. Gå för 750w (ja lite overkill, har själv samma grafikkort och ett supernova g3 750w då jag inte ville riskera och få en lägre fan curve, och följa amd's rekommendationer.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av Akaiko:

Grafikkort köpte jag ju förra året så det behöver jag inge nytt. Har inte heller några prestanda besvär så i7 kommer det nog inte bli. Prestandamässigt så funkar ju allt bra men jag köper ju hellre nytt innan något går sönder, förutsatt att det är prisvärt då.

Skickades från m.sweclockers.com

"Sönder". Har inte varit med om det och hur som helst om det funkar efter reboot igen så har det inte gått sönder.

Men iaf, ungefär det jag var inne på. Jag pressar inte ut max och har aldrig kört vattenkylt men har heller inte "överklockat sönder" nåt. Jag tror din CPU är safe. Däremot kan den vara klockad för högt för *vissa* belastningar, man får ha koll på temparna helt enkelt. Jag kan inte köra 6700k på mitt mobo så jag köpte en Noctua för 500 spänn istället och kunde överklocka enligt normala förväntningar.

Vet inte om det besvarar frågan men iaf fixa de problem du har och uppgradera när du behöver är nog bra råd

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@Akaiko:

Skulle också gissa på nätagget.
Har en likadan cpu som dig och den har varit klockat i 4,4 GHz sedan 2010 och körts mer eller mindre dygnet runt så det borde inte vara problemet.

Om jag var du så skulle jag börja med att byta nätdel och försöka höja klocken lite. Ny cpu kommer du inte få så märkbar skillnad med i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Specificera "dör". Det kan ju vara en dålig överclock som kraschar när du belastar.
Om det nu inte är klocken som är problemet så kan jag tala om för dig att 600w för R9 390 är ganska tajt och nätagget är ju inte av hög kvalité så det kan också helt enkelt vara ett trött nätagg.

Vist kan det vara agget som är dåligt och inte är det bästa, men 600Watt är inte tajt för ett R9 390. Enligt Swec´s test så kom dom upp i MAX 445Watt, detta är med hela test riggen. Sen tror jag även som du säger att agget kan vara boven men det är nog inte för att 600Watt är klent utan för att agget börjar ge med sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Känner att jag ska börja med att köpa ett agg då. Tänkte som en skrev dra på ett 750 så att man är safe för framtida saker också.

Klocka CPUn lite mer är något jag gjorde förut. Hade de. På 4.2 men tyckte att tempsen blev aningen för höga. Den ligger väl runt 73c max när jag spelar krävande saker så kanske vågar punga upp den lite mer igen då. Men ja, se om nätagg hjälper först och främst!

Tack för alla snabba svar och skönt att många tror likadant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vist kan det vara agget som är dåligt och inte är det bästa, men 600Watt är inte tajt för ett R9 390. Enligt Swec´s test så kom dom upp i MAX 445Watt, detta är med hela test riggen. Sen tror jag även som du säger att agget kan vara boven men det är nog inte för att 600Watt är klent utan för att agget börjar ge med sig.

Helt rätt.
Sorry för missinformation.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Tackar för svaren! Känner att jag ska börja med att köpa ett agg då. Tänkte som en skrev dra på ett 750 så att man är safe för framtida saker också.

Klocka CPUn lite mer är något jag gjorde förut. Hade de. På 4.2 men tyckte att tempsen blev aningen för höga. Den ligger väl runt 73c max när jag spelar krävande saker så kanske vågar punga upp den lite mer igen då. Men ja, se om nätagg hjälper först och främst!

Tack för alla snabba svar och skönt att många tror likadant!

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du lärt dig en läxa och inte snålar på nätdelen denna gång

*psss evga g2 och corsair RMx är bra skit*

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Hoppas du lärt dig en läxa och inte snålar på nätdelen denna gång

*psss evga g2 och corsair RMx är bra skit*

Trodde inte att jag snålade på det när jag köpte den ja det blir nog en g2 750 tror jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Trodde inte att jag snålade på det när jag köpte den ja det blir nog en g2 750 tror jag!

Skickades från m.sweclockers.com

G2 750W är trevliga agg. sitter själv med ett sådant i min ena server

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kom problemen efter du skaffade ditt 390? Min klock(som jag kört sedan 2011)blev ostabil när jag uppdaterade bios vid gtx970 köp för 2 år sedan. Var tvungen att justera vissa värden i bios bla vcore efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB