ca 7 meter lång HDMI-sladd - påverkar det kvalitén?

Permalänk
Medlem

ca 7 meter lång HDMI-sladd - påverkar det kvalitén?

Hej hej,

Skulle behöva använda en ca 7 meter lång HDMI-sladd för att kunna koppla min stationära dator till TV:n.

Är längden något problem? Påverkas bildkvalitén eller input lag?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Tindle:

Ska du köra i 4K@60Hz 4:4:4 chroma kan det vara för långt, men vanlig 1080p ska inte vara några problem.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Har sätt någon enstaka 10m där det varit problem men utöver det så har iaf alla mina 5 och 10 meter funkat fint för 1080p/60. Tex har jag bara ett par meter från PC till receiver men 10m från reveiver till projektor och det funkar alldeles utmärkt, tror jag betalade överpris för den 10m kabeln när den inhandlades om jag ska vara ärlig fast undviker fortfarande 10m av det absolut billigaste no name jag kan hitta ifrån Kina än idag då allt görs för att spara in på alla detaljer, allt ifrån kontakter till ledare verkar underdimensionerat men utöver det behöver man knappast lägga ut onödigt mycket på digitala kablar enligt min erfarenhet testa en ok billig kabel.

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för svar. Tänkte köra 1080 @ 60 så det kanske funkar. Slår till på en sladd som inte är alldeles för dyr.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tindle: Fungerar inte HDMI-kabeln för den situationen du har den i får du störningar i bilden eller ingen bild alls. Kvaliteten på bild och ljud blir aldrig subjektivt bättre eller sämre.