Permalänk
Medlem

Gaming dator totalkrashar!

Hej!

Jag har ett problem som är återkommande när jag främst spelar spel. Datorn bryter strömmen på ett ögonblick och startas sedan om.
Jag funderade först om det kunde ha med temperaturer att göra men sättet den krashar på för mig att misstänka någon slags brist på kraft i PSUn.

Specar mitt system nedan:

Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
ASUS Z97-A
ASUS ROG STRIX GTX 1070 Gaming OC
Kingston 128 GB ssd + Seagate 1TB
Cooler Master G550M, 550W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze

Permalänk
Medlem

@Cuppo91
Låter som du är inne på rätt spår med nätagget, hur gammalt är det?
Hur länge har detta pågått?
Tänkte om det har nåt med ditt grafikkort att göra...att nätagget inte orkar dra runt systemet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Agget är ca 2 år gammalt. Jag vill minnas att det hände även innan jag uppgraderade till detta grafikkortet, men mindre frekvent.

Permalänk
Medlem

@Cuppo91
2år är ju inte gammalt, så borde inte va nåt problem men man vet ju aldrig.
Fundera även på, får du fryslagg innan eller tvärdör datorn direkt?

Drivrutiner och BIOS uppdaterat?

Skulle även kunna prova en annan pcie port, bara för att se så inte nåt där spökar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

exakt det här hände med min dator för ungefär ett år sedan. tillslut kom jag fram till att det var min psu, även fast den bara var ett år gammal. väldigt tråkigt. men jag skulle testa med ett annat det första jag gjorde innan du börjar med en massa andra grejer. lycka till!

Permalänk
Medlem

Har läst om flera med samma problem då de köpt ett billigt nätagg för en tung rigg. Troligtvis så är det nätagget i ditt fall också.
Att moderkortet startar om när den saknar ström är naturligt. Kan bekräfta detta fenomen, köpte nytt nätagg och tryckte inte i kabeln till moderkortet ordentligt, moderkortet började starta om sig helt random, tryckte in den ordentligt och allt fungerade som det skulle.

Att ditt moderkort resettar ännu oftare efter du uppgraderat till ett 1070 som troligtvis drar mer ström än ditt förra visar ett tydligt tecken på att det ÄR ditt nätagg.

Läxa: Snåla aldrig med nätagg.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

EDIT: Dåliga erfarenheter av detta nätagg. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2272506

"Skit grejer. Höll i ett år(11 månader). Min dator drog som max 350 watt. När den började ge upp så stängde datorn av sig hela tiden. Tycker dom ska klara sig mer en ett år. Då med tanke på att min gamla klarade sig i 4... Köp ej!"

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Inget fryslagg. Som ett strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Har läst om flera med samma problem då de köpt ett billigt nätagg för en tung rigg. Troligtvis så är det nätagget i ditt fall också.
Att moderkortet startar om när den saknar ström är naturligt. Kan bekräfta detta fenomen, köpte nytt nätagg och tryckte inte i kabeln till moderkortet ordentligt, moderkortet började starta om sig helt random, tryckte in den ordentligt och allt fungerade som det skulle.

Att ditt moderkort resettar ännu oftare efter du uppgraderat till ett 1070 som troligtvis drar mer ström än ditt förra visar ett tydligt tecken på att det ÄR ditt nätagg.

Läxa: Snåla aldrig med nätagg.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

EDIT: Dåliga erfarenheter av detta nätagg. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2272506

"Skit grejer. Höll i ett år(11 månader). Min dator drog som max 350 watt. När den började ge upp så stängde datorn av sig hela tiden. Tycker dom ska klara sig mer en ett år. Då med tanke på att min gamla klarade sig i 4... Köp ej!"

Hahahaha, det är ju jag som har skrivit den recensionen. Det var den jag skrev om i tråden också. Riktigt dålig PSU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är nätaggregatet som är för klent. Köp ett med mer watt så blir det bättre.

Permalänk
Skrivet av Tommtysnake:

Det är nätaggregatet som är för klent. Köp ett med mer watt så blir det bättre.

rent BS
du borde nog läsa på lite mer hur det funkar med nätagg & datorer! 550W "räcker" till allt som bara har ett grafikkort..
problemet kan dock vara att det är fel på nätagget som gör att det inte klarar av det den är specad för.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden:
Jag håller inte med dig. Jag har själv en dator med ett grafikkort. Det räcker inte. Min dator startar om hela tiden vid lite belastning. Jag bytte till ett litet kraftigare nätaggregat och då fungerar alt.

Vid kontroll i ett beräkningsprogram för hur mycket watt datorn förbrukade översteg den 550w precis. Därav vet jag att det fungerade och var det som var felet för mig. Jag hade även provat andra aggregat med samma watt och de fungerade inte heller.

Jag tror inte att alla datorer klarar sig med 550w. Dumt att säga att något är så. Nu vet jag inte hur gammal hans saker är samt om han har fler saker i datorn som drar watt.

Personligen har jag inga problem med att ha ett lite kraftigare nätaggregat, men det är ju en smaksak.

Permalänk
Inaktiv

@Tommtysnake:

Som du säger så är det inte omöjligt att uppnå 550W med bara ett grafikkort i burken, men det gör man bara om man har de mest strömhungriga komponenterna på marknaden (t.ex. en AMD FX-8xxx + 390X) och överklockar så mycket man kan. Trådskaparen listar sina komponenter och det är ganska effektiva grejer. Den datorn kommer aldrig passera ens 350W vid full belastning. Förmodligen ligger den någonstans runt 300W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moox:

Hahahaha, det är ju jag som har skrivit den recensionen. Det var den jag skrev om i tråden också. Riktigt dålig PSU.

Hahaha! ^^

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

@anon78208:
Det kan absolut stämma. Det är ju ganska enkelt löst. Bara att skriva in komponenterna i databasen och se vad som beräknas behövas.

Min processor är en gammal i den datorn vilket var en riktig resurstjuv.

Edit. Kollade i beräkningsprogrammet och det maxar på cirka 430 watt om man lägger till 2 USB devices. Så nätaggregatet skall räcka om det är helt.

Permalänk
Medlem

Min dator vid full load drar runt 500w ._.
Sluta snacka skit, @Tommtysnake

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

@solomon:
Jag har en i7 processor av första generationen. Tillsammans med ett Radeon Hd5870 samt 4 diskar drog den över 500w. Jag bytte till ett nvidia 660ti och den drog fortfarande över 500. När jag skrev in alla mina saker på följande länk fick jag resultat strax över 550w.

Det kanske är en sida som räknar för högt? Eller menar du att en dator aldrig drar över 500w?

http://extreme.idg.se/2.1030/1.280858/rakna-ut-hur-kraftigt-n...

Permalänk
Medlem

Kolla datorns logg vilken felkod den skriver när den stänger av, kanske kan ge något humm om vad som är fel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommtysnake:

@solomon:
Jag har en i7 processor av första generationen. Tillsammans med ett Radeon Hd5870 samt 4 diskar drog den över 500w. Jag bytte till ett nvidia 660ti och den drog fortfarande över 500. När jag skrev in alla mina saker på följande länk fick jag resultat strax över 550w.

Det kanske är en sida som räknar för högt? Eller menar du att en dator aldrig drar över 500w?

http://extreme.idg.se/2.1030/1.280858/rakna-ut-hur-kraftigt-n...

Du kan inte använda ett simulatorprogram för att mäta -.- Den räknar i snitt hur mycket något kan dra. Den är aldrig exakt. Den du använt skulle jag tro räknar VÄLDIGT högt, för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

låter som nätagget köp ett nytt 650w med bättre kvalitet typ evga g2 eller corsairs rm serie

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk

@solomon:
Ok, jag har använt det som vägledning. Sorry för mitt felaktiga tips då.

Finns det något bättre beräkningsprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

rent BS
du borde nog läsa på lite mer hur det funkar med nätagg & datorer! 550W "räcker" till allt som bara har ett grafikkort..
problemet kan dock vara att det är fel på nätagget som gör att det inte klarar av det den är specad för.

Fast ne. Beror helt på kvalitén på agget. Watten säger inte allt, så 550W kan räcka i ett scenario, men kan vara för lite i ett annat. CM Bronze är inte så mycket att hurra för.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommtysnake:

@solomon:
Ok, jag har använt det som vägledning. Sorry för mitt felaktiga tips då.

Finns det något bättre beräkningsprogram?

Man använder inte kalkyleringsprogram.

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Min gissning är också ditt nätaggregat, men snabb sökning på nätet säger 42A på 12v linan.
Det tror jag inte du kommer upp i med de grejerna.

Jag har haft ett trasigt grafikkort och det olika blå skärmar.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat är för klent, eller helt enkelt för dåligt skulle jag säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X