Permalänk

längesen. intressant artikel som tar upp exakt det som tråden handlar om.

http://hotetmotdemokratin.story.aftonbladet.se/

allt från den ryska trollarmen och trump, till svenska hittepå sajter behandlas. msb menar att vi redan befinner oss i ett krig och att demokratin står på spel. desinformation är farligt.

en månad efter att jag startade tråden.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd

Hade inte den korrupta massmedian kommit med sina fakenyheter om valet så hade Hillary vunnit enligt Julian Assange.

Hon skulle annars fått flera miljarder $ för att säkra valet men de trodde inte det behövdes.

Permalänk
Medlem

Raderad, Inte för att det var olämpligt. Ångrade mig att ge mig in i diskutionen bara:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

msb menar att vi redan befinner oss i ett krig och att demokratin står på spel. desinformation är farligt.

en månad efter att jag startade tråden.

Jag har ingen större lust att delta i tråden förutom att lyfta några funderingar ni andra kan klura på eller diskutera:

- fenomenet är absolut inte nytt och det enda som egentligen hänt är att den tidigare rådande balansen störts p.g.a. den snabbhet varmed "nyheter" kan planteras, hur hög effektivitet som kan nås med begränsad budget och hur relativt säkert du kan dölja eller åtminstone förneka källans ursprung
- p.g.a. den ökade konkurrensen över vem som kontrollerar nyhetsflödet har vi gått in i en period av "metaattacker" där deltagarna i olika försök att kontrollera nyhetsflödet anklagar varandra för att just göra det
- bland de mest kända långlivade operationerna med syfte att styra nyhetsflödet är CIA:s operation "Mockingbird" som uppenbarligen pågick från 50-talet och antingen upphört för inte så många årtionden sedan eller övergått till annan operation
- om vi hoppar över skuldfrågan och krasst ser på nyhetsflödet och de rapporter EU lagt fram är konflikten i Georgien med Sydossetien ett intressant exempel på när nyheter förbereds och med lite oflyt råkade släppas innan det rapporterade inträffat

En faktor som säkerligen bidragit är att i kampen för överlevnad finns mindre och mindre plats kvar för klassiskt grävande journalistik. Det lönar sig bättre ekonomiskt att jäkta ut uppseendeväckande overifierade avslöjanden än att metodiskt säkerställa sanningshalten. Det är också få mediaaktörer som är verkligt oberoende, vilket lett till en missuppfattning bland delar av allmänheten att de radikalare elementen, med enda meriten av att vara alternativa, tagit platsen som mer förtroendeingivande nyhetskälla.

Kort och gott har vi levt med detta så länge alla medlemmar på det här forumet funnits till. Hur detta ska tolkas - är det bra och hälsosamt att ingen är herre på täppan i spelet om nyheterna eller är det lättare att hantera och leva med en dominerande part? - är upp till var och en att bedöma.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: MSB säger inte alls att vi redan är i krig. Däremot säger de att det svenska samhället är väldigt känsligt för informationskrigföring, och att vi måste kunna rusta för det.

Problemet är att rustningen måste ske hos den enskilde individen, genom att kontrollera källorna på påståenden som denne läser. Vilket inte lär hända i första taget.

Permalänk
Medlem

"Fake News" And How The Washington Post Rewrote Its Story On Russian Hacking Of The Power Grid
http://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2017/01/01/fake-news...

Washington Post Caught Spreading More Fake News About "Russian Hackers"
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-31/washington-post-caug...

Washington Post retracts story about Russian hack at Vermont utility
http://nypost.com/2017/01/01/washington-post-retracts-story-a...

Facts force Washington Post to backtrack on report that Russia hacked US power grid
https://www.rt.com/usa/372448-washingtonpost-retracts-russian...

Men, läsare av trollfabriksalster från DN, SvD, Svt, SR m.m. får inte veta att det man okritiskt återrapporterat varit fejknyheter från början.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kgW3j/ny-studie-rysk-spri...

intressant artikel om hur den senaste forskningen visar att ryssland sedan 2014 sprider massivt med falska nyheter och fakta i och mot sverige. Försvarsministern menar att liknande cyberattacker som gjordes mot usa förmodligen kommer drabba Sverige.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kgW3j/ny-studie-rysk-spri...

intressant artikel om hur den senaste forskningen visar att ryssland sedan 2014 sprider massivt med falska nyheter och fakta i och mot sverige.

Kan man få något konkret exempel? Så kan vi granska innehållet och se. Borde väll vara massiv med exempel om dom sprider massivt som du beskriver det.

Jag själv tror att allt detta är lite "spel för gallerian" och ska användas mot folket för att få mer makt över att styra folket. Man vill ha ensamrätt om nyhetsflödet helt enkelt. Ingen ska kritisera eliten, ingen ska ha misstro om media och alla ska med hull och hår svälja allt som pupliceras. Makten att styra folk politiskt, föra propaganda och desinformation. Den makten är ju nästintill att vara en gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Kan man få något konkret exempel? Så kan vi granska innehållet och se. Borde väll vara massiv med exempel om dom sprider massivt som du beskriver det.

Du kan läsa hela rapporten här: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01402390.2016.127...

Skrivet av Silcan:

Jag själv tror att allt detta är lite "spel för gallerian" och ska användas mot folket för att få mer makt över att styra folket. Man vill ha ensamrätt om nyhetsflödet helt enkelt. Ingen ska kritisera eliten, ingen ska ha misstro om media och alla ska med hull och hår svälja allt som pupliceras. Makten att styra folk politiskt, föra propaganda och desinformation. Den makten är ju nästintill att vara en gud.

Jag tror snarare att det är Elvis Presley som har kommit tillbaka från den planeten han har gömt sig på de senaste åren. Just nu arbetar han i det dolda och förbereder för andra fasen i hans plan att ta över världen. Men precis som du har jag ingenting som pekar på att det jag säger är sant, till skillnad från Aftonbladet.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inget svar på något annat inlägg i tråden, utan mer som ett sätt för mig att spalta ner något av det jag hittat i rapporten.

Skrivet av grovlimpa:

Som de flesta här vet har jag ett stort intresse av Östeuropa generellt och särskilt Ryssland. Skälen är flera, men framför allt för att det är Europas i särklass mest komplexa land med en blandning av Europa, Asien och Mellanöstern. Därför är det extra intressant när det slutligen dyker upp en rapport, alltså ett material som förväntas vara sakligt och skrupulöst prövat.

Första intrycket av rapporten sammanfattas av följande citat ur densamma:

Citat:

Lastly, there exist examples of actors in Sweden, such as politicians, academics and newspapers, who wittingly or unwittingly perform a role as agents of influence or interlocutors of disinformation.

Rapporten innehåller flera exempel på påstått planterade nyheter eller förvrängningar av nyheter. Ofta håller det dock lite av samma grad av bevis som "wittingly or unwittingly perform a role as agents of influence or interlocutors of disinformation". Lite lustigt att de skriver den typen av luddiga formuleringar, vilka är som tagna ur skolexempel på hur tvivel sås utan att behöva bevisa sitt påstående.

Förutom historisk återblick på kalla kriget upptar sajten Sputnik stort utrymme. Jag vet dock inte om jag finner det exemplet särskilt intressant, då sajten aldrig försökte dölja sina sympatier. Det är väl lika oväntat som om en sajt med namnet NeoCon.se skulle följa en utstakad linje. Kanske är det fördomsfullt, men det jag vill komma till är att Sputnik, om nu innehållet varit det påstådda (jag har ingen aning då jag aldrig ens sett sajten), aldrig skulle verka försåtligt och med stor spridning.

För en som mig, som aktivt följer det ryska nyhetsflödet även på ryska, kan jag inte annat än med förvåning konstatera att jag inte känt till de flesta påstådda exemplen om det inte vore för rapporten. Det skulle i så fall betyda att jag har haft enorm tur, eller att det faktiskt krävs att man håller till på särskilda platser på nätet och då ändå troligen är en person som vill bekräfta en egen världsbild som sammanfaller med den som enligt rapporten framställs av Ryssland för att gynna dess intressen.

Om vi ska ta direkta exempel på personer som pekas ut i rapporten: Valter Mutt, Maj Britt Theorin och Pierre Schori. Jag antar att de som lagt fram rapporten inte sympatiserar med dessa personens politiska orientering, eller så är det ett exempel på sådana som "unwittingly perform a role as agents of influence or interlocutors of disinformation". Det finns fler exempel, men då sällan namngivna och som är kopplade till fredsrörelser.

Nästa rad av exempel ligger långt till höger. Rapporten är lite klurig här för det blandas ganska friskt med exempel på misstänkta kopplingar och från svenskt håll sympatier för åsikter som finns i motsvariga ryska organisationer. Nordiska Motståndsrörelsen sägs vara aktivt pro-Kreml. Det finns säkerligen också extremhögergrupper i Sverige som sympatiserar med USA vitmaktläger. Dessa grupperingar existerar oberoende av Ryssland och rapporten saknar här någon verklig korrelation mellan dessa och just frågan om informationskrig.

Lite annat från rapporten:

Citat:

Forgeries and accompanying explanatory ‘news articles’ have many times appeared for the first time on websites such as cont.ws and politrussia.com (Russian language websites), then in Swedish translation at Pressbladet (a website not dissimilar in superficial appearance from Sweden’s most popular news site, Aftonbladet), and later on websites in different languages (such as indymedia.org.uk, cyberguerilla.org and CNN’s iReport, where forgeries in many languages are uploaded regularly). Most of these websites allow users to self-publish material. The most active social media account used for disseminating Swedish language forgeries is ‘George Kobzaru’ (a fake name), who is also present on pro-Kremlin Facebook groups.

Kanske någon här som känner till sajterna och vad det handlar om. Jag har då ingen aning om vad detta handlar om och om det verkligen påverkar svenskar åsikter i någon större grad.

Där finns också medtaget exempel om de påstådda ubåtskränkningarna. Bl a hänvisas till att falsk information senare skulle ha spridits om att det varit en tysk ubåt. Om det står det i rapporten:

Citat:

Conventional Swedish media reporting, in other words, reappeared through Russian public diplomacy tools in order to sow doubt and confusion on the quality of the Swedish Armed Forces while framing Swedish politicians and media as ‘Russophobe’.

Jag har läst avsnittet detta är hämtat ur några gånger, men blir inte klokare på vad de egentligen vill få fram. Varför konventionell svensk massmedia rapporterat vad som påstås vara felaktigt och var det kommit ifrån förtydligas inte, utan här är det mer att Ryssland skulle ha utnyttjat den svenska rapporteringen för att så tvivel. Vad är det anmärkningsvärda? Samma rapport tycks inte finna något bekymmer i att det lika obekräftat planterats misstankar om att det skulle ha varit ryska ubåtar.

Just det ja, Putilov dyker också upp i rapporten. Några som verkat under pseudonymer, bl a en Boris, ska ha varit aktiva på sociala medier. Det ska också finnas några "organisatoriska kopplingar" mellan Sputnik och Avpixlat, än om det vidare inte förklaras vilka.

---

Sammanfattning av mitt intryck av rapporten: det mesta är exempel på sådant som pågått under lång tid. Enda skillnaden är att Ryssland har blivit en mer aktiv part bland alla andra. Det finns i slutändan, vad jag kan se, två tolkningar av detta:
1.) Ryssland är för tillfället bättre än sina konkurrenter i informationskriget
2.) Andra aktörer har dubbelbluffat och fått det att framstå som att Ryssland är bättre

Båda tolkningarna tycks i mina ögon som lika plausibla.

Permalänk
Avstängd

Mainstreammedia = Fakenyheter

Permalänk
Medlem

Kan hela syrien kriget vara en massiv desinformation av väst? https://www.youtube.com/watch?v=g1VNQGsiP8M https://www.youtube.com/watch?v=c8JppJyVxYU

Och här om "ryska" attacker mot valet i USA. Ni som är tekniskt kunniga, nyssna på McAfee https://www.youtube.com/watch?v=YQFLKCNAf_4

Permalänk

Hmmm vem gynnas av desinformation och hitte-på? Är det bara jag som ibland undrar om din aktiva politiker kompis får betalt för det den gör. Och vem den tillhör?

Permalänk
Skrivet av Sometime:

Mainstreammedia = Fakenyheter

Jo för "alternativ media" är så extremt säker och pålitlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23929027.ab

http://www.cnbc.com/2016/11/16/more-facebook-users-engaged-wi...

Fejknyheter spreds mer under valrörelsen i usa än riktiga nyheter.
Även om det inte är bevisat att fejknyheter och desinformation avgjorde valet i usa kan förmodligen ingen neka till att det påverkade starkt.

Kan en demokrati fungera om påhittade och medvetet vinklade artiklar tillåts florera? Gemene man kan ofta inte se igenom desinformation

Facebook ransakar sig och diskuterar hur man kan komma ät problemet. Twitter lika så.
Google kommer hindra fejknyheter i payed adds.

En snabb titt i swecl egna forum hittar man diverse trådar som på fullaste allvar argumenterar för saker som

- klimatförnekning
- kärnkraft är renare än vind och sol
- hitler är god
- hillary ville starta ww3

Dingding värld grejjer som för ett par år sedan gemene man bara hade skrattat åt och eventuella trådar låsts då det är troll flaming.

Hur påverkar fejknyheter sveriges demokrati, vilket ansvar har svenska forum för att stävja desinformation? Är detta något som bör regleras i lag då ideella krafter inte kommer åt problemet?

intressant om sk filterbubblor. forskning visar att gemene man inte vill, blir ledsen över samt bortser från info som inte följer deras världsbild. mao man kan inte övertala genom att visa på fakta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&arti...

Dold text

Börjar med att du tipsar om fejknyhet om fejknyhet.
Du länkar till Aftonblaskan.
Du säger nåt om fejknyheter här men anger inte källa dvs du har skapat en fejknyhet.
Du skapar en debatt om fejknyheter i Sverige, men återigen inte ger en grund till detta, ex: Politiker å desinformation inför val.
Sen vill du även stödja dig mot SR som idag florerar bland dom som själva skapat fejknyhet pga majoriteten av anställda är av eget tycke om Världen/Sverige. Dvs deras sätt att leva återspeglar hur dom skapar rubriker.

Vad tar du för ansvar med denna fejknyhet? Vad anser du att detta kan skapa för problem. Vad tror du blir summeringen av denna fejknyhet?
Tror du kanske har förstått min inställning å tipsar dig om att kräva lite av nyheter som du läser.
Ex: Vars har det skett, när har det skett och vem/vilka samt hur har det skett.
Har du inte gått skola å fått lära dig källkritik?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Börjar med att du tipsar om fejknyhet om fejknyhet.
Du länkar till Aftonblaskan.
Du säger nåt om fejknyheter här men anger inte källa dvs du har skapat en fejknyhet.
Du skapar en debatt om fejknyheter i Sverige, men återigen inte ger en grund till detta, ex: Politiker å desinformation inför val.
Sen vill du även stödja dig mot SR som idag florerar bland dom som själva skapat fejknyhet pga majoriteten av anställda är av eget tycke om Världen/Sverige. Dvs deras sätt att leva återspeglar hur dom skapar rubriker.

Vad tar du för ansvar med denna fejknyhet? Vad anser du att detta kan skapa för problem. Vad tror du blir summeringen av denna fejknyhet?
Tror du kanske har förstått min inställning å tipsar dig om att kräva lite av nyheter som du läser.
Ex: Vars har det skett, när har det skett och vem/vilka samt hur har det skett.
Har du inte gått skola å fått lära dig källkritik?

Vart ifrån får du din fantastiska information ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Vart ifrån får du din fantastiska information ifrån?

Har inte å göra med vars utan snarare hur mycket så du själv kan skapa en egen bild.

I början så var de en del foliehattar, men han avrundade det så in i h-vete bra.
Klart värt att se sista 2-3min av klippet han har en klar uppenbar poäng där som alla bör lyssna på.
Tack för länken!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Nya fejknyheter från DN

"Martin Gelin: Trump verkar stå närmare Putin än det amerikanska folket"
http://www.dn.se/nyheter/varlden/martin-gelin-trump-verkar-st...

"I fredags träffade Donald Trump representanter från de underrättelsetjänster som nu offentliggjort rapporten där man bevisar att Rysslands regering låg bakom en omfattande hackerattack under presidentvalet."

Det finns inga bevis alls i rapporten. En stor del handlar snarare om att man tittat på TV, diskuterar RT och hur vissa av deras program, några som slutat sändas för två år sedan, kunnat snuva Killary segern.

Sen fortsätter DN med att insinuera att ryssarna vilselett väljarna att Clinton "låg bakom ett pedofilnätverk i Washington DC, samt att hon fick miljontals röster från papperslösa i USA." Noteras bör att det är DN själva som gör den kopplingen, och tillskriver den Ryssland.

Återigen hänvisar man till en generisk rapport och anger att rapportens existens är bevis nog, oavsett innehåll. Genomsnittsläsaren, den som de lägger tid på att bearbeta, kommer inte ana något. Fejknyheter och nyhetstvätt så det ryker om det.

Närmare till hands borde vara att reda ut rötan på hemmaplan än att ropa Putin vid ebb och flod. Fejknyheter från den egna USA-tillvända borgarklassen, som monopoliserat nyhetsflödet, är snarare det överhängande problemet i Sverige.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Nya fejknyheter från DN

"Martin Gelin: Trump verkar stå närmare Putin än det amerikanska folket"
http://www.dn.se/nyheter/varlden/martin-gelin-trump-verkar-st...

"I fredags träffade Donald Trump representanter från de underrättelsetjänster som nu offentliggjort rapporten där man bevisar att Rysslands regering låg bakom en omfattande hackerattack under presidentvalet."

Det finns inga bevis alls i rapporten. En stor del handlar snarare om att man tittat på TV, diskuterar RT och hur vissa av deras program, några som slutat sändas för två år sedan, kunnat snuva Killary segern.

Sen fortsätter DN med att insinuera att ryssarna vilselett väljarna att Clinton "låg bakom ett pedofilnätverk i Washington DC, samt att hon fick miljontals röster från papperslösa i USA." Noteras bör att det är DN själva som gör den kopplingen, och tillskriver den Ryssland.

Återigen hänvisar man till en generisk rapport och anger att rapportens existens är bevis nog, oavsett innehåll. Genomsnittsläsaren, den som de lägger tid på att bearbeta, kommer inte ana något. Fejknyheter och nyhetstvätt så det ryker om det.

Närmare till hands borde vara att reda ut rötan på hemmaplan än att ropa Putin vid ebb och flod. Fejknyheter från den egna borgarklassen, som monopoliserat nyhetsflödet, är snarare det överhängande problemet i Sverige.

Skulle inte ta detta hack så seriöst när man läser igenom rapporter.

Om en stat med underrättelseverksamhet innehas skulle dem verkligen anlita sådan amatörer till hackare?

Att de behåller tidstämplarna i programmet så det går spåra vilket land företag öppettider, och skulle de också behålla det ryska språket i programmet som kör malwaren, och skulle dessa också inneha tangentbord från sitt eget land i programvaran, och skulle de inte heller ha tid ta bort sin ip adress som går till Ryssland?

Skulle jag hacka NSA inte fan skulle jag behålla det svenska språket, det svenska tangentbordet, det svenska datumtiderna i programmet och jag skulle absolut inte ha ett svensk ip nummer, en hackare som behåller alla bevis mot sitt eget lands nation man befinner sig i kan man jämföra med rena självmord.

Självklart så skulle man ta sig tid ta bort svenska språket inplantera det kinesiska språket, man skulle ta bort datumtider så det inte går spåra vilken tidzoner man befinner sig i och man skulle ha någon annan nation än sin egen nation ip.

Låter lite för amatörmässigt för vara en regering med stöd av underrättelseverksamheter, och skulle de dessutom köra malmware som är typ 1.5 år gammal varför inte uppdatera den?

Allt detta får mig känna som det är någon unge som har laddad ner något på darknet och kört skiten det låter lite för väl amatörmässigt

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Nya fejknyheter från DN

"Martin Gelin: Trump verkar stå närmare Putin än det amerikanska folket"
http://www.dn.se/nyheter/varlden/martin-gelin-trump-verkar-st...

"I fredags träffade Donald Trump representanter från de underrättelsetjänster som nu offentliggjort rapporten där man bevisar att Rysslands regering låg bakom en omfattande hackerattack under presidentvalet."

Det finns inga bevis alls i rapporten. En stor del handlar snarare om att man tittat på TV, diskuterar RT och hur vissa av deras program, några som slutat sändas för två år sedan, kunnat snuva Killary segern.

Har du ens läst rapporten? Här är ett stycke som är relevant:

Citat:

“Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections” is a declassified version of a highly
classified assessment that has been provided to the President and to recipients approved by the
President.
* The Intelligence Community rarely can publicly reveal the full extent of its knowledge or the precise
bases for its assessments, as the release of such information would reveal sensitive sources or
methods and imperil the ability to collect critical foreign intelligence in the future.
* Thus, while the conclusions in the report are all reflected in the classified assessment, the declassified
report does not and cannot include the full supporting information, including specific intelligence and
sources and methods.

Därför innehåller versionen vi kan läsa inte alla bevis. Om du sen inte litar på att de faktiskt har bevisen är det menlöst att diskutera saken eftersom du kommer avfärda alla argument med att dom ljuger. Jag har svårt att inte tänka på det här klippet när har ser vad många här skriver.

Jag förstår inte heller varför ni vill avfärda Rysslands försök att påverka andra länder när det även drabbar oss? Tycker ni tex att fejkbrevet från Peter Hultqvist är bra för Sverige eller är något som vi ska strunta i? Om USA:s underrättelsetjänst säger sig ha konkreta bevis på rysk inblandning i valet och att Utrikespolitiska institutet i en lång rapport säger att Ryssland bedriver informationskrig mot oss tycker jag definitivt att det är något som tas på allvar.

Skrivet av IlyaZ:

Närmare till hands borde vara att reda ut rötan på hemmaplan än att ropa Putin vid ebb och flod. Fejknyheter från den egna USA-tillvända borgarklassen, som monopoliserat nyhetsflödet, är snarare det överhängande problemet i Sverige.

Jag har lite svårt att förstå vad du vill säga i ditt inlägg, är det någon av dessa?

  1. Ryssland försöker inte aktivt påverka andra länder genom desinformation (dvs de som påstår motsatsen ljuger).

  2. Granskningen av pressen i Sverige funkar inte som den ska (pressombudsmannen, pressens opinionsnämnd osv).

  3. Du har inte samma syn på världen som DN (därav att du kallar deras nyheter för fejk när de snarare bara är vinklade).

  4. Putin och/eller Ryssland är en bra förebild för Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem

(På med skämsmössan, då jag först tänkt att inte delta och redan har skrivit två inlägg.)

Skrivet av grovlimpa:

Här är ett stycke som är relevant:

Därför innehåller versionen vi kan läsa inte alla bevis...

Jag förstår inte heller varför ni vill avfärda Rysslands försök att påverka andra länder när det även drabbar oss? Tycker ni tex att fejkbrevet från Peter Hultqvist är bra för Sverige eller är något som vi ska strunta i? Om USA:s underrättelsetjänst säger sig ha konkreta bevis på rysk inblandning i valet och att Utrikespolitiska institutet i en lång rapport säger att Ryssland bedriver informationskrig mot oss tycker jag definitivt att det är något som tas på allvar.

Det här är egentligen kärnan av problematiken: påståenden från diverse parter om de andra parterna, dvs. ett informationskrig och informationskriget. Om ingen behöver lägga fram bevis handlar det i slutändan om: förtroende och sympatier, där det senare ofta är det som styr oss subjektiva varelser.

Om de i rapporten kan peka ut Pierre Schori som omedvetet delaktig, skulle de, om det finns starka bevis, kunnat peka ut också andra. Det är faktiskt anmärkningsvärt att attackera en person med så pass högt förtroendekapital. Om nu tanken är att skydda allmänheten är det extremt kontraproduktivt att inte vilja presentera fakta om vad vi ska skyddas mot, om det nu inte är så att Pierre Schori med några få till är den största samhällsfaran.

Nästa del i denna härva, särskilt ifrån USA:s håll, är att irritationen är stor över att information som allmänheten bör ha tillgång till, men som oskäligt hemlighållts, spridits genom s k "attacker mot demokratin". Det är bland de mest paradoxala infallsvinklarna jag någonsin stött på, eftersom det i själva verket betyder att ett odemokratiskt styre attackerats med odemokratiska medel. Detta berör inte Sverige, än om det indirekt kommit att påverka opinionen.

Vidare är det också uppseendeväckande att lösningen på att motstå ett informationskrig är att alliera sig med en annan part i informationskriget. Det söks alltså ingen neutral position, där strävan är att frigöra sig från påverkan av informationskrig. Vi är alltså tillbaka på det jag redan nämnt, att sympatier styr i större grad än vad som erkänns.

Som jag skrev i tidigare inlägg ifrågasätter jag på intet sätt att Ryssland är aktivt i informationskriget, annat hade varit korkat ifrån deras sida, då det vore som att ge upp. Ryssland är trots allt ett land som mer än andra fått erfara de bittra effekterna av utländsk inblandning kombinerat med egen korruption, något som ledde till massfattigdom och även död (det grymma 90-talet).

Mest av allt tycker jag den här soppan är närmast komisk: lek med tanken att Ryssland kontrollerat Hollywood och vi i årtionden matas av "the bad crooked american". Med andra ord har vi länge tyckt att olika former av informationskrig är helt ok. Rapporten som jag kommenterade i ett tidigare inlägg innehåller ingenting som inte kunnat pusslas ihop med någon annan part på anklagarbänken. Det är inget försvar för att vi ska behöva leva i ett informationskrig, och Rysslands del i detta, däremot kan det vara bra att släppa skygglapparna och se verkligheten som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Har du ens läst rapporten? Här är ett stycke som är relevant:

Därför innehåller versionen vi kan läsa inte alla bevis. Om du sen inte litar på att de faktiskt har bevisen är det menlöst att diskutera saken eftersom du kommer avfärda alla argument med att dom ljuger. Jag har svårt att inte tänka på det här klippet när har ser vad många här skriver.

Jag förstår inte heller varför ni vill avfärda Rysslands försök att påverka andra länder när det även drabbar oss? Tycker ni tex att fejkbrevet från Peter Hultqvist är bra för Sverige eller är något som vi ska strunta i? Om USA:s underrättelsetjänst säger sig ha konkreta bevis på rysk inblandning i valet och att Utrikespolitiska institutet i en lång rapport säger att Ryssland bedriver informationskrig mot oss tycker jag definitivt att det är något som tas på allvar.

Jag har lite svårt att förstå vad du vill säga i ditt inlägg, är det någon av dessa?

  1. Ryssland försöker inte aktivt påverka andra länder genom desinformation (dvs de som påstår motsatsen ljuger).

  2. Granskningen av pressen i Sverige funkar inte som den ska (pressombudsmannen, pressens opinionsnämnd osv).

  3. Du har inte samma syn på världen som DN (därav att du kallar deras nyheter för fejk när de snarare bara är vinklade).

  4. Putin och/eller Ryssland är en bra förebild för Sverige.

Som sagt, inga som helst bevis i rapporten, medan DN skriver att sakerna bevisats genom den offentliggjorda rapporten. Redan efter en etapp i "viskleken" har meddelandet förvanskats, tvättats och blivit fejknyhet att mata stackars godtrogna läsare med. Det är del i en medveten kampanj mot Ryssland, för NATO och USA, i det svenska och amerikanska storkapitalets intresse.

Säkerhetstjänsterna och utrikespolitiska institutet är inga oberoende aktörer, utan del i informationskrigsföringen för att mjuka upp befolkningen att lättare gå och acceptera maktens intressen. Man förleder återigen, med all önskvärd tydlighet, folken att utkämpa profitörernas strider och krig.

Vilken klåpare som helst kan knåpa ihop ett falskt brev och få det att framstå som att Ryssland står bakom. Svensk, amerikansk underrättelsetjänst eller deras marionetter i Ukraina, har intresse i att producera och popularisera den sortens (redan från början utsiktslös, billig och snabbt dementerbar) fejk som inte orsakar skada annat än mot den på förhand avgjorda avsändaren. Bevisning saknas återigen.

1. Jag tänker inte anklaga ryssarna för något det inte finns belägg för. Svenska folkets huvudfiende är den svenska borgarklassen och deras allierade i t ex USA eller Saudiarabien. Ryssland ingår inte, utan det är upp till det ryska folket, som utsätts för desinformation på hemmaplan, att utmana.

2. Granskningen fungerar precis som den ska. Det är det som är problemet. Ägandeförhållandena är skeva. Jag försöker inte moralisera, ägandeförhållandena är ett resultat av det folkfientliga antidemokratiska ekonomiska systemet.

3. De är både vinklade och rena falsarier, dvs fejk.

4. Det finns alltid något som något annat land gör bättre.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

@grovlimpa:

Du har helt rätt i det du skriver. Jag kommer personligen inte kommenterg ilyaz kommentarer då han uppenbarligen får sin fakta från alternativmedier, och kanske till och med är del i maskineriet.

I gårdagens och dagens tidningar beskrivs desinformationen återigen som ett av de största hoten mot riket.

------------

- DN förstasida 170106-07
100 000 nätattacker mot Sverige förra året
-"Enligt FRA har it attackernas omfattning mot Sverige fullkomligt -exploderat.
- statsministern ser fejknyheter som hot mot demokratin, live i sälen.

-Svd förstasida (just nu 170108):
Live just nu, Sveriges stadsminister djupt oroad efter ryssarnas påverkan av det amerikanska valet, talar live i sälen.

-Utrikespolitiska institutets senaste rapport. (170107): Rysk desinfo mot sverige ökar lavinartat.
"
Utrikespolitiska institutet är ett oberoende center för forskning, analys, information, utbildning och debatt"

-AB. (20 dec) Ryssland kan hacka svenska valet.

--------------

Poängen är att alla svenska respekterade medier ger en enhällig bild. Detta även försvarsministern, stadsministern ink oppositionspartier. Till och med vetenskaplig forskning från utrikespolitiska institutet belägger detta.

Bra att det nu tas på allvar. Blir intressant att följa hur det är tänkt att man skall kunna rädda valet 2017 dock. Förbjuda desinfo kanske skulle vara något?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Svenska "respekterade" medier är och har alltid varit propagandaorgan för överheten.

Den desinformation människor faktiskt tar del av kommer nästan uteslutande därifrån, eftersom de är de enda som i realiteten förser svenska folket med nyheter. Denna monopolställning utnyttjas till 100% för att fördumma och förleda människor. Det ser vi inte minst i tråden, där paranoida utfall görs. Har det gått så långt har man fastnat i deras grepp, som idag ersatt prästerskapets forna roll.

Vad någon rysk blogg skriver är inget människor bryr sig om eller hämtar information från. Ger man sånt uppmärksamhet handlar det snarare om att uppfinna halmgubbar man kan peka på för att dölja den egna propagandan.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Svenska "respekterade" medier är och har alltid varit propagandaorgan för överheten.

Den desinformation människor faktiskt tar del av kommer nästan uteslutande därifrån, eftersom de är de enda som i realiteten förser svenska folket med nyheter. Denna monopolställning utnyttjas till 100% för att fördumma och förleda människor. Det ser vi inte minst i tråden, där paranoida utfall görs. Har det gått så långt har man fastnat i deras grepp, som idag ersatt prästerskapets forna roll.

Vad någon rysk blogg skriver är inget människor bryr sig om eller hämtar information från. Ger man sånt uppmärksamhet handlar det snarare om att uppfinna halmgubbar man kan peka på för att dölja den egna propagandan.

Bra liknelse, förr var det prällarna som indoktrinerade oss nu är det media. Internet är varit en milstolpe vad gäller att öppna upp folks sinnen för hur det är på "andra" sidan. Desinformatörerna har sina sista dödsryckningar nu det märker man med den alltmer aggressiva ton man tar mot troll och "falska" nyheter som man vill lagstifta bort. Vi är i ett generations skifte och kommer gå till historieböckerna. För vad är demokrati om man inte lyssnar på motparten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Poängen är att alla svenska respekterade medier ger en enhällig bild. Detta även försvarsministern, stadsministern ink oppositionspartier. Till och med vetenskaplig forskning från utrikespolitiska institutet belägger detta.

Bra att det nu tas på allvar. Blir intressant att följa hur det är tänkt att man skall kunna rädda valet 2017 dock. Förbjuda desinfo kanske skulle vara något?

En bra start är de direkt felaktiga "nyheterna" (tex att påven rekommenderar Trump, att Peter Hultqvist gratulerar Ukraina osv) som rätt enkelt går att motbevisa. Det som är svårare är de som hävdar att A är lika troligt som B bara för att ingen kan bevisa till 100% att A är sant, tex den globala uppvärmningen. Bara för att ingen någonsin helt kommer kunna bevisa att vi kraftigt har bidragit till den är det inte 50/50 att det är så. Samma sak med nedskjutningen av MH17, evolutionen, vaccin, osv.

Det tråkiga är att yttrandefriheten utnyttjas av länder som har väldigt mycket hårdare lagstiftning. Ryssland ligger tex på plats 148/179 när det gäller pressfrihet (Sverige ligger 8:a). Ett alternativ är att gå samma väg som Ryssland, Turkiet, Polen osv och fängsla/avrätta/utvisa de som har "fel" åsikt, men det tror jag nog få vill. Avpixlat är också lite roliga när de uppmuntrar sina läsare att jaga de som granskar dom. Det är något ironiskt med att en sida som tillåts existera pga yttrandefriheten som vi har aktivt försöker motarbeta andras frihet att framföra sina åsikter.

För övrigt är valet 2018, inte 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Avpixlat är också lite roliga när de uppmuntrar sina läsare att jaga de som granskar dom. Det är något ironiskt med att en sida som tillåts existera pga yttrandefriheten som vi har aktivt försöker motarbeta andras frihet att framföra sina åsikter.

Du var nästan i mål, men så kom du med en missledande nyhet.
Direkt i början står det

Citat:

Syftet med kampanjen är att ”granska PK-eliten” efter drevet mot Sverigedemokraterna.

Å tar vi första kommentaren som har en bra poäng, men som absolut inte kan användas alltjämt.

Citat:

Förfölja? Tsssk. Nu tar du i så du spricker. Det heter "granska"... Du gillar alltså inte när era egna metoder används mot er? En vis man sade för länge sedan "Gör mot andra människor vad du vill att de ska göra mot dig". Varsågod...

Vilket vi har delvis kunnat läsa om med fakta å källor som inte kan avvisas som diffusa eller felaktiga direkt publicerade ifrån denna som ni kallar hatiska sida som vill bara få sin röst hörd när majoriteten av styrande roller är icke-demokratiska.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Lögner och fejknyheter från New York Times

Abby Martin Responds to New York Times Allegations
http://www.telesurtv.net/english/news/Abby-Martin-Responds-to...

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Lögner och fejknyheter från New York Times

Abby Martin Responds to New York Times Allegations
http://www.telesurtv.net/english/news/Abby-Martin-Responds-to...

Citat:

This new line twists the truth, omits the facts, and ironically contradicts their entire argument.

Aldrig nåt vi har sett från våra tidningar va? En mening plockad å delad i delar för att sen monteras ihop med andra ord för att bygga ett sanningsfullt citat som nån har sagt i sekvenser som återger en helt diffus å felaktig bild om vad som ens vart sagt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

@IlyaZ Oavsett om man väljer att hålla med eller inte är det stor skillnad mellan pressartiklar som ska vara nyheter och ledare, eller annan typ av "fri" text. I exemplet du ger ovan om fejknyheter kan det faktiskt inte klassas som fejk, oavsett om det innehöll grova faktafel. Texten är nämligen mer i klass med ett inlägg och har därför också följande finstilta text inflikad av DN längst ner:

Citat:

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Detta är en tilltagande trend, och utifrån mina iakttagelser särskilt markant på DN. Opinionsbildande innehåll upptar stor del av tidningens och sajtens utrymme. Det är få tidningar som har så många ledare som just DN. Vilka som står bakom ledarna varierar, och oftare än förväntat finns ingen namngiven författare alls, utan redaktionen som helhet sägs stå bakom.

Det finns naturligtvis många negativa effekter av detta. Kravet på ansvarstagande för saklighet försvagas. Allmänheten får allt svårare att skilja på nyheter och åsikter. Överlag har den grävande journalistiken försvagats till förmån för ganska kravlösa krönikor.

Allmänheten kan uppfatta övervägande delen av innehållet som nyhetsförmedling och ur det perspektivet kan naturligtvis sakligheten ifrågasättas. Det är dock inte tillräckligt för att klassa det som fejknyheter, för det är opinionsbildande åsikter. Självfallet finns det viss ironi i att en av de mest aktiva aktörerna i att driva opinion i frågor om informationskrig samtidigt sladdar betänkligt på gränserna mellan dimmig grå zon och verklig journalistik.

Slutsats: åsikter är inte detsamma som fejknyheter.

@spikfavoriten Som du säkert känner till finns det ett känt fenomen att människor ofta känner sig tryggare med saker som har sitt ursprung i hemlandet. Det är inte för intet som handeln förfalskat varors ursprung, därför att "svenskodlat" och "svenskt" säljer bättre i Sverige, precis som är fallet i de flesta andra länder. Sverige har fördelar, fast som många upptäckt, särskilt vi som levt många år i utlandet och besökt platser där Sverige haft historisk påverkan, så är vi själva uppväxta och formade av en inte så svag historierevision.

Därför är det egentligen farligare att utgå ifrån tanken om "alla svenska respekterade medier", än om det i det här fallet är en överdrift, än den närmast medfödda skepsis vi har inför främmande källor. En del av problematiken med DN har jag redan nämnt ovan, där jag menar att IlyaZ missvisande blandar ihop vad som verkligen är fejknyheter med rätten att yttra åsikter.

Vi skulle kunna granska DN ytterligare. Hur insatt är t ex Wolodarski i Rysslandsfrågor, eftersom denne inte drar sig för att skriva skarpt kritiska artiklar om Ryssland. För en tid sedan skrev Peter Wolodarski följande i DN:

Citat:

1990-talet var demokratins årtionde. Ryska medier såg upp till sina västliga kolleger och ville vägledas av samma ideal.

De som är insatta och vet vad 90-talet verkligen blev förbluffade av hur en chefredaktör för en aktad morgontidning saknar så basala kunskaper om Rysslands nutidshistoria och kanske än mer av det inte fanns någon på DN som lyckades stoppa publiceringen. Detta var faktiskt en del av en ledare.

Michael Winiarski är något mer insatt men i de korta kontakter jag haft med honom har det visat sig att åsikter är viktigare än fakta (i en diskussion blev det åtminstone absurt för mig när han försökte få det till att myndigheter i St. Petersburg var vänligt inställda till nazister, en stad som nästan förlorade en miljon invånare p.g.a. den Nazityska och Finländska barrikaden). Vi skulle kunna fortsätta och granska fler, men syftet här är inte att racka ner på DN.

Detta kan kanske förklaras med vårt mänskliga drag att styras av sympatier och antipatier. En annan infallsvinkel kan också vara att åtminstone Peters sympatier inneburit att han haft visst personligt umgängesliv med den tidigare Amerikanske ambassadören Mark Francis Brzezinski. Mark tillhör det neokonservativa lägret och hans far Zbigniew skryter med att ha varit hjärnan bakom att locka in Sovjet i Afghanistan. Jag vill inte ge mig in på några värderingar av detta och vilka metoder dessa män anser skäliga, utan det lämnar jag till var och en. Visst det finns en naturlig Polsk koppling dessa herrar emellan, men i förhållandet till Ryssland gör det knappast saken bättre, då det i mycket är konflikten mellan Polen och Ryssland - två gamla rivaler - som ledde fram till att det i Paris på 1800-talet bildades en aktiv grupp på Hotel Lambert med syfte att förändra den positiva opinionen i Europa gentemot Ryssland, från att Ryssland betraktats som "Europas räddare" blev det snart "Europas gendarm".

Ingen kan någonsin påstå sig vara opåverkad av sin omgivning och det är utifrån detta jag ger exemplet om DN. Jag ska inte påstå att jag är imponerad av nivån DN håller, men jag har å andra sidan inga personliga agg till dess journalister.