Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz
Bredbandsbolaget [BBB] vs. Com Hem
Visa signatur
Sedan vi fick Telia fiber indraget och jag sade upp mitt ComHem-bredband blir jag med mycket korta intervall uppringd av försäljare från ComHem. Jag har sagt till att jag håller på att utvärdera mina engagemang och gärna vill slippa bli uppringd och varje gång jag påpekar det så svarar de: "Ja just det, det står ju här. Men eftersom jag ändå har dig på tråden så kanske du skulle vilja överväga ..."
På min fråga om det skulle innebära att jag binder mig svarar de: "Bara 24 månader", vilket är precis det jag vill undvika. På Telia har jag ingen bindningstid och stabilt bredband 100/100 som aldrig ligger lägre än 97 ner / 92 upp med mycket få störningar.
Jag har fortfarande ComHem som TV-leverantör och min TV-box tappar minnet med jämna mellanrum när det gäller vilka kanaler jag vill ska vara aktiva och när jag påpekat detta får jag bara till svar att "det är ett känt problem med just den boxen" men inget om boxbyte eller åtgärd. Nu har Telia börjat leverera TV över sin fiber i vårt område och det är nog bara lättja som gör att jag fortfarande kör TV via ComHem. Priset blir lite högre men jag kanske kan bli lite nöjdare.
Det sämsta med ComHem är kundtjänsten.
Jag har hållit på med nätverk och datorer i många år, undervisat om programmering, nätverksteknik, databaser mm mm och blev alltid lika förvånad över deras begränsade kunskaper. I dialogen nedan är rader som börjar med ett bindestreck det jag säger. Hela tiden hör man ivrigt knackande på tangentbordet då supportpersonen letar i deras supportmanualer.
- "Hej, jag har ingen kontakt med internet och jag tror att felet ligger hos er."
"Koppla in din dator direkt till bredbandsuttaget och anslut till internet"
- "Jag har redan felsökt hemma hos mig och både modemet och det lokala nätverket fungerar, felet måste ligga hos er"
"Koppla bort ditt lokala nätverk och koppla din dator direkt till bredbandsuttaget, annars går det inte att felsöka. Starta sedan om datorn och gå in i 'Enhetshanteraren' via startmenyn"
- "Jag kör inte windows"
"?? Hur får du då igång din dator?"
- "Jag använder Linux"
"?? Nu förstår jag inte ??"
- "Mitt operativsystem heter Linux"
"?? Operativsystemet ÄR windows! Har du döpt om windows till vad det nu var ??"
- "Nej, det finns flera operativsystem. Ett sådant heter Linux och det använder jag"
"?? Då är det det som är felet. ... Jag ser nu att det finns en kommentar om Linux. Tyvärr kan vi inte hjälpa dig om du inte använder windows ... eller mac ... kan vi också hjälpa till med."
- "Koppla mig till en tekniker så ska vi kunna reda ut det här"
Två minuter med en tekniker räckte för att utreda felet och få det avhjälpt.
ComHem - nej tack!
Testade ett tag ADSL med GlocalNet men det var alla möjliga fel där det vanligaste var att de snålställde hårdvaran i telestationen för att den skulle dra så lite ström som möjligt vilket resulterade i intermittent funktion (tappade kontakten en stund då och då) men det värsta var när de uppgraderade till högre hastighet. Jag valde den högre hastigheten och vid mätningar visade det sig att jag fortfarande hade den tidigare lägre hastigheten. Kontaktade support som sade sig fixa saken men samma visa. Till slut lyckades jag få tag på en tekniker som konstaterade att det fanns någon konstig "RÖR INTE"- anteckning i mitt (och en massa andras) abonnemang. Han undersökte saken och fann att GlocalNet hade bytt hårdvaruleverantör och att det i det avtalet ingick att man inte skulle röra vid den mycket äldre hårdvaran som satt i min telestation (och en del andra). Vi som hade den förrförra leverantörens hårdvara skulle utan att få veta det lämnas åt vårt öde samtidigt som man tog ut det högre priset för den hastighet man inte ens avsåg att leverera. Personligt telefonsamtal med "Högsta Hönset" hjälpte.
"Det här är det värsta jag hört. Du ska ha den nya hårdvaran inom 24 timmar och få ett samtal när det är klart. Hörs det inte att den som ringer skrapar med foten när han ber om ursäkt, så ring mig igen. Det här märkliga avtalet ska rivas upp och gammal hårdvara ska ut direkt! Tack för att du varskodde mig. Du och alla andra ska få tillbaka era pengar och ha det lägre priset tills ny hårdvara finns på plats."
Jag behövde inte ringa tillbaka till honom ...
Men när Telias fiber kom blev det omedelbart byte. Kan inte uttala mig om deras kundtjänst eftersom jag aldrig behövt kontakta dem.
Visa signatur
Debian, bara Debian, Debian överallt
Citera flera
Citera
- Minns du alla dina datorer?68
- någon som har fått windows 10 extended security updates ännu?28
- Prisbild beg pc4
- Rekommendation på moderkort för AM5 med diagnos-LED2
- Rabbel.se - Ett dagligt ordspel2,8k
- SweClockers Jobb v0.1: från idé till kod4
- Amatör som behöver hjälp med OLED för PC27
- Det optimala skrivbordet - finns det?65
- Visa dina skärmdumpar!7,5k
- Tråden om Nintendo Switch 24,0k
- Säljes RTX 3080 12gb vram.
- Säljes AMD Ryzen 5 4500 + be quiet! Dark Rock 4 torn-kylare
- Säljes Asus Rog Strix 1080 Ti, Corsair RM850x m.m
- Köpes Söker en i9 9900k
- Säljes Pixel 9 Pro Fold (512 GB) inkl. skal
- Köpes Dator som klarar cs2.(lösa delar går bra med)
- Säljes Vitt ASUS ROG Strix 850W och svart Corsair RM1000X
- Säljes Garderobsrens - 1660S - Fläktar - Ritplatta - Mus
- Säljes DEFEKT! ROG MAXIMUS Z790 DARK HERO
- Säljes Dator säljes
- SweClockers Jobb v0.1: från idé till kod4
- TP-link börjar testa Wifi 838
- Nvidia lanserar kompakta AI-superdatorn DGX Spark35
- 12V-2x6-kabel smälte i 9070 XT55
- Windows Media Creation Tool slutar fungera i Windows 1023
- Sony INZONE på Moderskeppet 4 – upplev de nya produkterna ombord0
- Cooler Master kovänder - släpper Masterframe 36026
- Snabbkoll: Använder du överspänningsskydd?90