Hjälp! kan ej flasha gtx 690 bios, slut på idéer

Permalänk
Medlem

Hjälp! kan ej flasha gtx 690 bios, slut på idéer

Hej på er!

Jag har testat att flasha bios på mitt grafikkort då jag vill få upp V till 1.212!

Det jag har gjort är att köra ett program som heter kgb som helt enkelt tar min gamla bios och ändrar maxvolten.

Bios extracta jag med gpu-z för varje gpu och körde kgb på båda.

kör nvflash -i1 kort1.rom och får detta error

Error Code:8 BCRT_ERROR_CODE_BODY_SIGNATURE_MISMATCH

VBIOS Signature Check failed.

Error Code:7 BCRT_ERROR_CODE_BODY_FNV_HASH_MISMATCH

VBIOS image failed certification sanity check.

BCRT Error: Certificate verification failed

ERROR: ERROR:BIOS Cert Verification Error, Update aborted

Dold text

Då testar jag nvflash --protectoff (kör detta på båda gpu)
följt av nvflash -i1 kort1.rom , samma error.
nvflash -i1 -6 kort1.rom <- detta ska väl göra så att man får ha mismatch? fungerar inte, får samma error.
nvflash -i1 -4 -5 -6 kort1.rom , samma error.
nvflash -1 override -6 kort1.rom , samma error.

Adapter: GeForce GTX 690 (10DE,1188,1043,8406) H:02:SP8 S:00,B:03,PCI,D:00,F:00

Current - Version:80.04.1E.00.17 ID:10DE:1188:1043:8406
GK104 Board - 200000g1 (Switch Port 8)
Replace with - Version:80.04.1E.00.17 ID:10DE:1188:1043:8406
GK104 Board - 200000g1 (Switch Port 8)

vad man kan utläsa här så är ju båda identiska, vilket dom ska vara eftersom endast maxvolt är ändrat.

Några tips och idéer?
Har testat detta med grafikkorten enable och disable i enhetshanteraren och även i felsäkert läge med commandpromt.
Försökte testa i dos men lyckades aldrig boota min usb jag gjorte med freedos, hur jag än ändrar i bios så bootar det uefi eller win10.

Tack på förhand fellow geeks! Ha en bra dag!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

utan att ha kluddat runt med detta själv.
Det ser ut till att checksumman inte stämmer, vilket ju är naturligt om du har ändrat något i filen.
Du får hitta något sätt att generera en ny checksumma som är godtagbar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof:

Du har nog helt rätt!

Jag testar att köra 2 nya bios då det finns en funktion i kgb som ser ut såhär

# EXPERIMENTAL: This Setting makes the checksum calculate to
# the same value it originally was by manipulating an unused
# section of the bois. This may be needed for the new style
# UEFI vbios. Set this to 1 if you want to preserve the orig
# checksum. Set to 0 for the previous behavior of re-calculating
# the checksum. NOTE: if you're not having driver detection
# problems leave this at 0.
#
Preserve_Original_Checksum = 0

Dold text

det borde ju lösa problemet!

Tack och bock!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Glöm inte att spara originalbios ifall något skulle gå snett!

Command Promt ska även öppnas som administratör om du inte redan testat det.
@JsonC:

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

@D-ryd:

har nog 10 backuper på gpu1 utspritt överallt, nu fick jag ett nytt roligt problem dock.

Jag får inte hämta bios från gpu1 i gpu-z "bios reading not supported on this device"
Jag kan hämta från gpu2 men då får jag gpu1 bios, den med .17 på slutet istället för .18.

dvs längst ner i gpu-z så väljer jag vilken gpu, kollar bios v. där står det 80.04.1E.00.18 och när jag sparat den och öppnat med keplerBios för att kolla den så står det 80.04.1E.00.17 dvs gpu 1 inte 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon bryr sig så hittade jag lösningen på problemet igår kväll.

Man måste gå via dos för att flasha kortet.

Vad beträffar gpu-z så fick jag till svar från dom att det krånglar med 2xkepler kort samma sak antagligen med amd korten när man ska hämta bios med deras program.

Tack för hjälpen grabbar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@JsonC:

Hur lyckades du boota till DOS?

Jag håller personligen på att bli tokig då jag provat både Rufus 2.11 och Win32Diskimager med rätt image fil för att skapa ett USB minne som bootar till DOS utan framgång på båda datorerna jag provat på.

Även om jag så går in i BIOS och forcerar den att boota från USB genom att specifikt klicka på boot override USB 2.0 så blinkar bara bilden till och sen är jag åter i bios som om inget hade hänt.

Sätter jag den att boota från USB 2.0 så händer ingenting, alternativt så säger den att bootimage saknas, tryck på valfri tangent för att fortsätta och då bootar den till Windows.

Det enda jag lyckats med att skapa är en GRUB bootsticka men där är jag inte alls hemma, men det gick.

har dels ett Msi Z87 MPOWER MAX samt ett Msi 990FXA-GD65 och båda har UEFI bios.