Alltid en BSOD efter omstart, sedan inget

Permalänk
Medlem

Alltid en BSOD efter omstart, sedan inget

Hej,

Har haft detta problemet ett tag nu. Har googlat och frågat vänner, men blir fan inte visare.

Det jag har kommit fram till är följande.

Varje gång datorn har startats upp "normalt" så får jag en BSOD. Det kan vara inom några minuter eller flera timmar senare, det varierar. När datorn sedan startat om sig efter BSOD'en fungerar allt felfritt och jag får ALDRIG mer än en så länge jag inte startar om datorn igen. Nu för tiden stänger jag helt enkelt aldrig av den, men det är ändå störande.

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: AMD FX-8350 8C 4.0 GHz Black Edition 8MB
Processorkylare: Cooler Master TX3 EVO
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0
Minne: HyperX 16GB (2x8GB) CL11 2133Mhz XMP Beast Series
Grafikkort: EVGA Geforce GTX 970 4GB ACX 2.0
Hårddisk: ADATA SP900 250GB SSD
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinko:

Hej,

Har haft detta problemet ett tag nu. Har googlat och frågat vänner, men blir fan inte visare.

Det jag har kommit fram till är följande.

Varje gång datorn har startats upp "normalt" så får jag en BSOD. Det kan vara inom några minuter eller flera timmar senare, det varierar. När datorn sedan startat om sig efter BSOD'en fungerar allt felfritt och jag får ALDRIG mer än en så länge jag inte startar om datorn igen. Nu för tiden stänger jag helt enkelt aldrig av den, men det är ändå störande.

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: AMD FX-8350 8C 4.0 GHz Black Edition 8MB
Processorkylare: Cooler Master TX3 EVO
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0
Minne: HyperX 16GB (2x8GB) CL11 2133Mhz XMP Beast Series
Grafikkort: EVGA Geforce GTX 970 4GB ACX 2.0
Hårddisk: Intel 330 128 GB
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum

testa o ladda hem who crashed så du kan läsa bsod filen http://www.resplendence.com/whocrashed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fretch:

testa o ladda hem who crashed så du kan läsa bsod filen http://www.resplendence.com/whocrashed

Gjorde detta och när jag skannade dumpfilerna fick jag detta:

"On Wed 2017-01-11 23:08:21 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\011117-5984-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A6F0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80165C28BE2, 0xFFFF9900780F5FA0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time."

Samt:

"On Wed 2017-01-11 23:08:21 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (win32kbase!EnterCrit+0x3C)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80165C28BE2, 0xFFFF9900780F5FA0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\WINDOWS\system32\win32kbase.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k Kernel Driver
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time."

Det verkar som att ntoskrnl.exe är orsaken i de tidigare dumpfilerna också. Men all min mjukvara är uppdaterad?

Kan tillägga att jag har installerat om OS ett antal gånger, men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinko:

Gjorde detta och när jag skannade dumpfilerna fick jag detta:

"On Wed 2017-01-11 23:08:21 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\011117-5984-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A6F0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80165C28BE2, 0xFFFF9900780F5FA0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time."

Samt:

"On Wed 2017-01-11 23:08:21 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (win32kbase!EnterCrit+0x3C)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80165C28BE2, 0xFFFF9900780F5FA0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\WINDOWS\system32\win32kbase.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k Kernel Driver
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time."

Det verkar som att ntoskrnl.exe är orsaken i de tidigare dumpfilerna också. Men all min mjukvara är uppdaterad?

Kan tillägga att jag har installerat om OS ett antal gånger, men problemet kvarstår.

om jag googlar på ntoskrnl.exe bsod så skriver alla att det är ram-minnet så testa memtesta några h, du har inte ram-minnet felinställt? https://www.tenforums.com/tutorials/14201-memtest86-test-ram....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fretch:

om jag googlar på ntoskrnl.exe bsod så skriver alla att det är ram-minnet så testa memtesta några h, du har inte ram-minnet felinställt?

Hmm, jag har inte gjort några ändringar på ram i bios så det tror jag inte. Körde memtest för några månader sedan och visade inga fel, men jag tar och kör det över natten och återkommer imorgon. Tack för hjälpen hittills!

Permalänk
Medlem

Finns lite mer beskrivningar på felet hos microsoft.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff5...
Är förmodligen en programvara som är felaktig. Det brukar vara många som är föråldrade men oftast går det bra ändå. Finns program som kan kolla av vad som är gammalt men kommer inte på nått just nu. Kolla i datorhantering/enhetshanteraren om det finns någon enhet som är markerad som felaktig.