Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Frågan är vilken sku som blir storsäljaren? Högst klockade 4c8y, Ngn 6c12t, eller rent av lägst klockade 4c4t?

Jag skulle nog tippa på någon 6c12t. Om prissättningen blir någorlunda konkurrenskraftig vill säga.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Som jag sagt i skvallertråden så är m-ITX mitt baskrav för valet mellan Kaby Lake/Summit Ridge.
Jag hoppas verkligen att AM4 får kvalitativa ITX-kort och att de kommer tidigt.

Finns det någon konkret information eller något uttalande som pekar åt att det kommer eller får man helt enkelt vänta och se som det ser ut nu?

http://www.pcworld.com/article/3154720/computers/amd-reveals-...

Permalänk
Medlem

@lorgix: Den tror jag kommer bli störst bland entusiasterna, men frågan är om de är tillräckligt många för att uppväga den större volymen i en lägre prestandanivå...

Permalänk
Medlem

Vilken processor var det dom jämförde med när dom sa 40%/55%(?) mer IPC?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilken processor var det dom jämförde med när dom sa 40%/55%(?) mer IPC?

Excavator. Två generationer efter Piledriver (FX-8350).

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@lorgix: Den tror jag kommer bli störst bland entusiasterna, men frågan är om de är tillräckligt många för att uppväga den större volymen i en lägre prestandanivå...

Jag tänkte automatiskt "storsäljare" så som typ 2500K eller Phenom II X4 955/65.
Men största antalet levererade kan förstås bli något OEM-"skräp" eller så.

Sedan undrar jag lite hur deras SMT-implementering kan fungera. Hur den kan påverka prestanda, överklockningspotential och pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Sedan undrar jag lite hur deras SMT-implementering kan fungera. Hur den kan påverka prestanda, överklockningspotential och pris.

Mer prestanda
Överklockning 4.2ghz+
Bra pris vs Intel dvs

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Mer prestanda
Överklockning 4.2ghz+
Bra pris vs Intel dvs

Jag menar mer specifikt. Hur mycket prestanda vinner man på deras SMT? Hur mycket påverkar deras SMT överklockningspotentialen? Hur mycket "tar dom betalt" för SMT?

Det är ju saker som är lite oklara så vitt jag vet, och som skulle kunna ha en del betydelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Jag menar mer specifikt. Hur mycket prestanda vinner man på deras SMT? Hur mycket påverkar deras SMT överklockningspotentialen? Hur mycket "tar dom betalt" för SMT?

Det är ju saker som är lite oklara så vitt jag vet, och som skulle kunna ha en del betydelse.

liknande som intel, ingen magi med smt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

liknande som intel, ingen magi med smt.

Värdet av SMT kan vara olika, helt utan magi.

Permalänk
Medlem

@lorgix
Tidigare i tråden så teoretiserades det om att Zen skulle ha något mer resurser att använda för tråd #2 och att det finns en förväntan om att man har lite starkare smt-prestanda. Logiken håller med, då de flesta tror att Ryzen har sämre ipc än konkurrensen, men ändå lyckades slå 6900 i den där demon de visade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

@lorgix
Tidigare i tråden så teoretiserades det om att Zen skulle ha något mer resurser att använda för tråd #2 och att det finns en förväntan om att man har lite starkare smt-prestanda. Logiken håller med, då de flesta tror att Ryzen har sämre ipc än konkurrensen, men ändå lyckades slå 6900 i den där demon de visade.

40-55% ipc motsäger dock det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Hur då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Ska inte ha lika stort hopp till zen som jag hade med bulldozer. Köpte 2500k och ångrar mig inte än För min användning har den inte varit någon flaskhals.

Som ny lyckades jag få upp den i 4,4 utan några omständigheter (ändrade bara klocken, volt runt 1,3/1,4) Men vid 72 grader exakt så stängs nätverket av (hände i WoT på grund av den belastade en kärna hårt, då hade jag ändå kört den orginalklockad i något år innan jag seriöst ville hålla högre klock men lyckades inte få 4,4 att gå stabilt trots jag pressa ner volt så lågt jag vågade), så kör i 4,2 för att slippa ha igång chassifläktarna på max

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@lorgix

Skrivet av Flopper:

Skrivet av lorgix:

Håll reda på att de demo som har visats har körts på tidiga engineering samples, sedan dessa gjordes har ny stepping förfinats och det är här som ännu högre IPC kunnat hämtats. Alltså de slutgiltiga processorerna till kund kommer prestera bättre än vad som hitintills demonstrerats.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

logiskt, antingen har amd ryzen en högre ipc eller så är smt bättre en av de är mest sannolikt sann.
det lutar mer åt en högre ipc för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

logiskt, antingen har amd ryzen en högre ipc eller så är smt bättre en av de är mest sannolikt sann.

Fast rent logiskt så behöver ju inget av det vara sant.
Så vad jag kan se så är det fortfarande öppet. Det ska bli intressant att se var det landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Håll reda på att de demo som har visats har körts på tidiga engineering samples, sedan dessa gjordes har ny stepping förfinats och det är här som ännu högre IPC kunnat hämtats. Alltså de slutgiltiga processorerna till kund kommer prestera bättre än vad som hitintills demonstrerats.

Skrivet av Flopper:

Jag skulle älska att ha fel, för jag behöver köpa ett nytt system hemma, men det kommer inte att hända att AMD lyckas få till högre ipc än Kaby Lake. Tror ni det kommer ni att bli besvikna på launch. Och att Zen skulle ha 55% högre ipc än excavator tror jag på när jag ser det. Sannolikheten att någon har jämfört en 8-kärnig Ryzen mot en 8-kärnig Kaveri är så hög att det lika gärna kan vara den skillnaden som avses och den skulle närma sig 55%.

Jag tror förvisso på Lisa när hon säger att de överträffat designmålen, men tills något annat är bevisat tänker jag anse att det motsvarar ipc 45% högre än Excavator, för de säger inget om vilka designmål (kan lika gärna vara frekvens, läckage, eller något annat designmål de haft).

Permalänk
Medlem

@Gruarn: men AMD har visat en demo (första de gjorde med ryzen) där man körde mot en intel 6900k där båda var låsta till 3ghz och utan boost. Då knäckte man precis intel i handbreak. Alltså ligger ipc på broadwell-e nivån.

Visst kanske inte slår skylake men lär inte vara många procent efter. Oavsett så är det imponerande att ta igen 6 års intel generationer i ett steg!

Förbi helt kanske dröjer till +zen

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Gruarn: men AMD har visat en demo (första de gjorde med ryzen) där man körde mot en intel 6900k där båda var låsta till 3ghz och utan boost. Då knäckte man precis intel i handbreak. Alltså ligger ipc på broadwell-e nivån.

Visst kanske inte slår skylake men lär inte vara många procent efter. Oavsett så är det imponerande att ta igen 6 års intel generationer i ett steg!

Igen, detta var med ett ES. alltså inte den slutgilitiga produkten, med andra ord kommer stepping som säljs till kund vara snabbare än så vilket också har konfirmerats, just hur mycket är frågan som alla ställer sig. Den kommer definitivt inte bli långsammare i ren IPC än broadwell-e men huruvida den kommer ikapp skylake är nog mer en fråga om i vilka scenarion.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Igen, detta var med ett ES. alltså inte den slutgilitiga produkten, med andra ord kommer stepping som säljs till kund vara snabbare än så vilket också har konfirmerats, just hur mycket är frågan som alla ställer sig. Den kommer definitivt inte bli långsammare i ren IPC än broadwell-e men huruvida den kommer ikapp skylake är nog mer en fråga om i vilka scenarion.

snabb nog så 6 eller 8 kärnor, vilket märke av moderkort, tuffa beslut ska sova på saken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

snabb nog så 6 eller 8 kärnor, vilket märke av moderkort, tuffa beslut ska sova på saken

Då får du nog sova ganska länge, typ minst en månad iaf 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast AMD har alltid visat upp sina absolut bästa resultat, men de resultat de visar upp är inte alltid de som används (eller ens relevanta). Jag tvivlar inte på att de kommer att slå Intel i en sådan applikation som är helt multitrådad och som är enkel att förutse nästa beräkning, men de fallen utgör inte en majoritet av användningsfallen.

Vad gäller enkeltrådad prestanda däremot, så har vi inga indikationer på hur prestanda ser ut. Tidigare i tråden pratades det mycket om hur IBM:s processor har.lägre prestanda än Intel enkeltrådat, men har fortfarande bättre prestanda när alla 8 trådar per kärna används och att Ryzen verkar vara starkare än Intel på SMT. Det skulle ge.Ett scenario där i7 är starkare upp till och med 4 trådar, men där Ryzen kommer vara snabbare när hela processorn används.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=mKttIZ3fZjM

för dem som är oroliga över moderkortens anslutningar å så, känns som många har missuppfattat när de säger att de suger jämfört med intels dito.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

https://www.youtube.com/watch?v=mKttIZ3fZjM

för dem som är oroliga över moderkortens anslutningar å så, känns som många har missuppfattat när de säger att de suger jämfört med intels dito.

Citat:

I know gamers have grown quite weary of being deliberately funneled towards a very small selection ov ocerclockable chips with the other guy, and I know that not every user needs the highest end processors. Ryzen can be the answer

Jag tycker att det låter som att de inte siktar på att ha den bästa processorn. Inget som slår 7700k. "Ryzen är bra om du tycker det är kul att överklocka och kan tänka dig lite sämre prestanda"

Det han säger om x300 verkar ju också innebära att det antingen blir ett x300 eller x370 som gäller, de andra verkar inte ge så mycket utöver dessa.

B350 har 2 extra PCI-e än x300, men också ett moderkortschip som kostar pengar, så de 2 extra banorna kostar.
A320 är sämre än x300 då det inte tillåter överklockning och tillför inget annat, men kan potentiellt behöva ett extra chip på moderkortet som kostar pengar
x300, ett så avskalat moderkort som möjligt med minsta möjliga andel komponenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag tycker att det låter som att de inte siktar på att ha den bästa processorn. Inget som slår 7700k. "Ryzen är bra om du tycker det är kul att överklocka och kan tänka dig lite sämre prestanda"

Fast nu sa han att inte alla behöver high end i samma mening man pratar om att alla cpuer är upplåsta för överklockning inte bara de dyraste modellerna. Som du tolkar det blir lite galet i översättningen.

Citat:

All Ryzen processors are unlocked for overclocking in the X300, B350 and X370 chipsets. I know gamers have grown quite weary of being deliberately funneled towards a very small section of overclockable chips with the other guy, and i know that not every user needs the highest-end processors. Ryzen can be the answer

Det som menas är att man kan alltså välja fritt inom alla Ryzen cpuer om man vill klocka, man behöver inte köpa den dyraste varianten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Fast AMD har alltid visat upp sina absolut bästa resultat, men de resultat de visar upp är inte alltid de som används (eller ens relevanta). Jag tvivlar inte på att de kommer att slå Intel i en sådan applikation som är helt multitrådad och som är enkel att förutse nästa beräkning, men de fallen utgör inte en majoritet av användningsfallen.

Vad gäller enkeltrådad prestanda däremot, så har vi inga indikationer på hur prestanda ser ut. Tidigare i tråden pratades det mycket om hur IBM:s processor har.lägre prestanda än Intel enkeltrådat, men har fortfarande bättre prestanda när alla 8 trådar per kärna används och att Ryzen verkar vara starkare än Intel på SMT. Det skulle ge.Ett scenario där i7 är starkare upp till och med 4 trådar, men där Ryzen kommer vara snabbare när hela processorn används.

Jo vi ha indikationer på prestandan i enkeltrådat/spel

Notera att ett är tidigt lågt klockat sample. Största sannolikhet så kommer de vara på 3.6 base och 4.0ghz boost.

Räknar man lite så får man ut 114.5% @ 4.0Ghz.

Då det verkar finnas en koppling mellan antalet cores och hur hög frekvens man kan få så känns det inte omöjligt att en 4C/4T ryzen går förbi en 6700k i spelprestanda.

Men som allt annat i denna tråd är detta 90% spekulation

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det han säger om x300 verkar ju också innebära att det antingen blir ett x300 eller x370 som gäller, de andra verkar inte ge så mycket utöver dessa.

B350 har 2 extra PCI-e än x300, men också ett moderkortschip som kostar pengar, så de 2 extra banorna kostar.
A320 är sämre än x300 då det inte tillåter överklockning och tillför inget annat, men kan potentiellt behöva ett extra chip på moderkortet som kostar pengar
x300, ett så avskalat moderkort som möjligt med minsta möjliga andel komponenter...

Ändå visar AMD upp sin CPU mot brodwell-e, så låter ju som dom har förtroendet för CPUn i alla fall. Tyvärr körde AMD bara bf 1 i 4k (troligen medvetet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/rCiijWVxpeirt3vz9qo5H5-650-80.jpg

Notera att ett är tidigt lågt klockat sample. Största sannolikhet så kommer de vara på 3.6 base och 4.0ghz boost.

Då det verkar finnas en koppling mellan antalet cores och hur hög frekvens man kan få så känns det inte omöjligt att en 4C/4T ryzen går förbi en 6700k i spelprestanda.

Sen var inte alla funktioner igång påstod AMD. Så finns tydligen mer prestanda att hämta, sen om zen hamnar strax under skylake bådar det gått för nästa gen zen (kommer troligen få hänga kvar i 5 år denna arkitektur). Bara ström förbrukningen är bra nog att hänga med intel i laptops också (viktigare än desktop).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/rCiijWVxpeirt3vz9qo5H5-650-80.jpg

Varför e det skillnad på 6600 å 6600k? e ju samma cpu fast ena e upplåst. Om det skiljer mellan dessa såppas mycket så e detta test B

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx