Nintendo Switch lanseras den 3 mars – kostar strax över 3 000 kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredag:

Helt exklusiva titlar till PS4:

Ace Combat 7 (Bandai Namco)
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (Activision)
Dark Rose Valkyrie (Idea Factory International)
Days Gone (SIE)
Death Stranding (SIE)
Detroit: Become Human (SIE)
Digimon World: Next Order (Bandai Namco)
Disaster Report 4 Plus: Summer Memories (Granzella)
DJMAX Respect (Neowiz Games)
Dragon Quest Heroes II (Square Enix)
Dragon Quest XI: In Search of Departed Time [Console Ver.] (Square Enix)
Dreams (SIE)
Earth Defense Force 5 (D3 Publisher)
Farpoint (SIE)
Final Fantasy VII Remake (Square Enix)
Final Fantasy XII: The Zodiac Age (Square Enix)
Four Goddesses Online: Cyber Dimension Neptune (Compile Heart)
God of War (SIE)
Granblue Fantasy Project Re: Link (Cygames)
Gran Turismo Sport (SIE)
Gravity Rush 2 (SIE)
Gundam Versus (Bandai Namco)
Happy Manager (D3 Publisher)
Horizon: Zero Dawn (SIE)
Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 Remix (Square Enix)
Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue (Square Enix)
Knack 2 (SIE)
The Last of Us Part II (SIE)
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III (Falcom)
MLB: The Show 17 (SIE)
New Hot Shots Golf (SIE)
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (Bandai Namco)
Nioh (SIE)
Senran Kagura: Peach Beach Splash (XSEED Games)
SG/ZH School Girl/Zombie Hunter (D3 Publisher)
Song of Memories (Pure Wish)
Spider-Man (SIE)
StarBlood Arena (SIE)
Tokyo Xanadu eX+ (Falcom)
Uncharted: The Lost Legacy (SIE)
V! No Heroes Allowed! R (SIE)
WipEout Omega Collection (SIE)
The Witch and the Hundred Knight 2 (NIS)
Yakuza 0 (Sega)
Yakuza 6 (Sega)

Fetmarkerade är knappast "fattiga" utan riktig bra titlar. Har helt utelämnat 42 PNS-titlar utöver dessa. Detta är bara kommande. Det är redan ett ton släppta spel, 2015-2016 bjöd på mycket exklusivt godis, gissa varför PS4 drog ifrån MS och Nintendo?

Jo, för att Playstation har mera exklusiva titlar än Wii U, Switch och Xbone tillsammans med stor marginal om vi ser till kommande spel. Tittar vi bakåt på redan släppta blir det bara överdrivet. PC får strax över 30 exklusiva i år och där kan man snacka om att det är fattiga spel på listan.

MS har visat att de inte tar sina konsoller på allvar, om man är en gamer. Nontendo floppade så hårt med Wii U. Så varför klänga sig fast vid förlorarna och missa så mycket underbara spel?

Den där listan är betydligt kortare, många av de där titlarna dyker upp till andra konsoller med. Sedan får man också tänka på att många är extremt japanska titlar avsedda för den japanska marknaden. Blev klart igår att båda Dragon Quest Heroes-spelen dyker upp på Switch exempelvis.

Du överdriver rejält hur mycket exklusiva spel som faktiskt släpps till PS4. Nu råkar även jag ha en och har bra koll på hur lite som faktiskt släpps. Nu har jag den samtidigt mest för det fåtal exklusiva spel som släpps till den. På samma vis har jag en Xbox One och en Wii U. Och 3DS och till och med en PS Vita. Varför? För att jag gillar spel skarpt och vill ha möjlighet att spela ett spel när de kommer. Riktigt skönt att ha hårdvaran redo då.

Dock gillar jag inte när man överdriver en plattforms så kallade överlägesenhet som PS4. Det enda den gjort bra är att sälja oväntat många konsoller med tanke på hur lite den faktiskt erbjuder. PC får betydligt mer än 30 exklusiva spel i år, snarare 300-1000. Men då är mycket av detta indie shovelware förstås, men sånt dyker även upp på konsol emellanåt.

Oavsett så finns det tillräckligt att spela oavsett konsol eller hur många man har. Sällan antalet spel som är ett problem utan hur mycket tid man faktiskt kan lägga ner. Jag hoppas du ger PC och andra konsoller än Sonys en chans, finns massor med spel du missar. Ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

[quote postid="16605329" userid="9377" name="Cyberz"]
Tok för dyr och då får man inte ens med allt. Synd...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för dyr för det priset håller jag med om, men är optimistisk och tror att den hamnar på betydligt lägre än så.

Tippar på 3490 vid lansering, och att den sedan innnan jul hamnar på runt 3000 (så får vi se vem som hamnar rätt och närmast).

Fortfarande för dyr som fast konsol jämfört med XB1S och PS4, men det är ju som en bärbar den främst kommer att säljas.

Nej, Nintendo har än så länge pushat Switchen hårt som en "home-console". Tyvärr så är det en bärbar i allt annat än pris och PR.

Permalänk
Medlem

Rädd att den kommer bli på tok för dyr i Sverige. För 3000kr kanske jag skulle kunna tänka mig än.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Bilden är ju bara till för marknadsföring. https://youtu.be/4VGCbtZ7yPw?t=7m15s

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag vet vad dom sa och dom sa 6 timmar. Ser du vad jag gör nu? Jag tar den ena extremen och sätter den som om den vore allmängiltiga likt du gör med 2.5 timmar.

Fast om man tänker steget längre...
Vilka typer av spel kan det vara som klarar att komma upp i eller kanske t.o.m. överträffa 6 timmar batteritid och vilka spel hamnar närmare den nedre skalan för batteritid?

Om vi exempelvis tar 1-2-Switch, där man inte ens skulle titta på skärmen utan bara skulle använda motspelarens ögon och Joycon kontrollerna.
Kan det vara ett spel som hamnar i nedre eller övre delen av batteritiden?

Om vi tar Zelda BOTW som är ett spel som försöker pusha Switchen och mer eller mindre vara så avancerat de kan göra för ett launch spel till Switch utan att få massa framedrops. Där de redan har sagt att man kommer få en batteritid på runt 3 timmar.
Kan det vara ett spel som hamnar i nedre eller övre delen av batteritiden ?

pålis kanske har en aning om han vill springa runt på tåget/bussen till jobbet/skolan och dela ut Joycons och stirra främlingar i ögonen eller om han vill spela Zelda ?

För det kommer inte att vara helt slumpartat vilka spel som hamnar nere mot den undre skalan och vilka som hamnar mot den övre skalan för batteritid.

Det är lite som att köpa 2st Kaby Lake datorer. Den ena med enbart Intels integrerade grafik och den andra med ett GTX 1080.
Klart att du kan köra spel på en dator med bara intels integrerade grafik. Spelar du bara enklare och/eller äldre spel så kan det fungera bra. Spelar man bara den typen av spel är det rätt onödigt att köpa ett GTX 1080 (om man nu inte behöver det för något annat än spel).
Samtidigt så är det inte jätte förvånande om inte Maffia 3, senaste Battlefield och dylikt inte fungerar något vidare på intels integrerade grafik men fungerar betydligt bättre på datorn med GTX 1080.

Spel som generellt har hög belastning på GPU och/eller CPU kommer ha sämre batteritid än de som generellt har låg belastning på GPU och CPU.
Bortsett från bra/dåliga optimeringar så finns det andra faktorer som påverkar vilka spel som hamnar i vilken kategori.
Det är lite som att förutse vädret. Svårt i förväg att veta exakt vilken dag som får vilket väder.
Men det är ganska lätt att förutse att det är kallare och kommer mer snö under vintern än under sommaren.

Om man har lite självkännedom så kanske man har en aning om vilken typ av spel man vill spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inte ens intressant för 2500kr

Inte jag heller då jag inte är ute efter någon ny portabel lösning (har flera andra, och en annan ny kommande produkt på gång). Som främst stationär så är den för dyr och dåligt presterande jämfört med XB1S (har redan tre stycken, som främst 4K mediaspelare, men kör lite Forza, BF1, Steep och annat) eller PS4 S (också en mycket trevlig konsol för pengarna).

Däremot så tror jag, trots att jag inte är målgruppen, att den faktiskt kommera att sälja väldigt bra och bli framgångsrik. Tycker ändå att de kommit med ett mycket bättre koncept än Wii U. Tror att detta kan bli en ny framgångssaga för Nintendo i klass med den eller snarare deras bästsäljande bärbara. Riktigt kul koncept, även om jag själv förmodligen inte kommer köpa (väntar just nu på min Classic Mini NES).

Kan ju dubbla även som surfplatta (trots att den tyvärr inte har mer än ganska lögupplösta 720p) för de som av någon anledning inte redan har en. Jag tror som sagt på klar hit (iaf om den som jag gissar ganska snabbt hamnar strax under/runt 3000 i pris).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast om man tänker steget längre...
Vilka typer av spel kan det vara som klarar att komma upp i eller kanske t.o.m. överträffa 6 timmar batteritid och vilka spel hamnar närmare den nedre skalan för batteritid?

Om vi exempelvis tar 1-2-Switch, där man inte ens skulle titta på skärmen utan bara skulle använda motspelarens ögon och Joycon kontrollerna.
Kan det vara ett spel som hamnar i nedre eller övre delen av batteritiden?

Om vi tar Zelda BOTW som är ett spel som försöker pusha Switchen och mer eller mindre vara så avancerat de kan göra för ett launch spel till Switch utan att få massa framedrops. Där de redan har sagt att man kommer få en batteritid på runt 3 timmar.
Kan det vara ett spel som hamnar i nedre eller övre delen av batteritiden ?

pålis kanske har en aning om han vill springa runt på tåget/bussen till jobbet/skolan och dela ut Joycons och stirra främlingar i ögonen eller om han vill spela Zelda ?

För det kommer inte att vara helt slumpartat vilka spel som hamnar nere mot den undre skalan och vilka som hamnar mot den övre skalan för batteritid.

Det är lite som att köpa 2st Kaby Lake datorer. Den ena med enbart Intels integrerade grafik och den andra med ett GTX 1080.
Klart att du kan köra spel på en dator med bara intels integrerade grafik. Spelar du bara enklare och/eller äldre spel så kan det fungera bra. Spelar man bara den typen av spel är det rätt onödigt att köpa ett GTX 1080 (om man nu inte behöver det för något annat än spel).
Samtidigt så är det inte jätte förvånande om inte Maffia 3, senaste Battlefield och dylikt inte fungerar något vidare på intels integrerade grafik men fungerar betydligt bättre på datorn med GTX 1080.

Spel som generellt har hög belastning på GPU och/eller CPU kommer ha sämre batteritid än de som generellt har låg belastning på GPU och CPU.
Bortsett från bra/dåliga optimeringar så finns det andra faktorer som påverkar vilka spel som hamnar i vilken kategori.
Det är lite som att förutse vädret. Svårt i förväg att veta exakt vilken dag som får vilket väder.
Men det är ganska lätt att förutse att det är kallare och kommer mer snö under vintern än under sommaren.

Om man har lite självkännedom så kanske man har en aning om vilken typ av spel man vill spela?

1 2 Switch ligger nog på en högre tid än 6 timmar. Mario Kart skulle jag gissa på 4-5 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@martinot:

kommer plattan ens ha touchegenskaper? tror det bara är en vanlig billig lcd-skärm

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcus84:

@martinot:

kommer plattan ens ha touchegenskaper? tror det bara är en vanlig billig lcd-skärm

Den har touchskärm.

Permalänk

Skulle inte slutpriset bli ungefär närapå 4000kr pga den nya skatten för spelhårdvara?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Kevlarheart: Gäller inte den skatten efter 1 April?

Läste i nån av trådarna om nintendo switch att priset troligtvis blir 3500-3600. Spelbutiken har lägst pris.

Permalänk
Avstängd

Plus omotiverat prispåslag i Sverige. Skulle inte förvåna mig om Switch landar norr om 4000:- strecket i slutändan..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Var är spelglädjen när jag ligger på toalettkanten och spyr från all aliasing, shimmering och vaselinupplösning? Även om Nintendo diehards tror det så släpps inte Switch i ett vakuum. PS4 har dippat under 2000kr ett antal gånger och Xbox One ligger runt 2000kr strecket, ofta med flertalet pack-in AAA-titlar. Båda dessa har mycket bättre grafik, fullt tredjepartsstöd, enorma bibliotek av titlar i en uppsjö olika genrer, minimum 500GB lagring för nedladdningsbara spel, har appar från dom största streamingtjänsterna, väl utbyggda onlinetjänster/feautures och kan spela DVD/BluRay. Switch har Nintendo-spel, en sub-par portning av ett sex år gammalt spel, FIFA, 32GB lagring, nästan det dubbla priset och den är portabel (i 2,5tim).

Dessutom lyckas Nintendo prissätta sina konsoltillbehör ännu högre än konkurrenternas redan löjligt höga priser. 800-900kr för en kontroll? 1000kr för en plastig dockningsstation med HDMI och USB? Och så vill Nintendo börja ta betalt för online. Med en historia av Friend-codes och ansvarig personal som inte ens hört talas om Xbox Live och PSN så skulle jag säga att dom har mycket att bevisa innan dom kan kräva pengar. Chansen att få konsolvid voicechat, friendlist, lobbies etc. allt inbakat i ett modernt och intuitivt UI? Som ett tecken på deras investering i online så har dom inte ens bemödat sig implementera en ethernet-kontakt i dockan. "Lan-adapter sold separately". Anno 2017 och Nintendo har fortfarande inte släppt en konsol med inbyggt ethernet...

Och vad har cost-of-entry varit på dessa bärbara konsoler? Pokemon GO blev populärt för att alla har en smartphone. Hur många av dessa äldre spelare tror du springer ut och köper en Switch för 3500+kr och släpar runt en motsvarande WiiU-gamepad på tunnelbanan med batteritid på 2,5tim för att ett nytt Pokemon släpps?

Det handlar inte om att ha råd eller inte, det handlar om upplevt värde. Om konkurrenterna har konsoler till nästan halva priset med fullt tredjepartsstöd och välutbyggda media/online-features så har Nintendo mycket att bevisa. Risken är att blir en Wii U situation återigen där det enda säljargumentet blir Nintendo-titlar och då blir det ännu en lågt säljande konsol för endast Nintendo-diehards. Sen tycker jag heller inte att det är orimligt att förvänta sig att jag ska kunna använda en portabel enhet fram och tillbaka på min 3tim/dag pendling utan att behöva krama väggarna efter eluttag. Alla mina övriga portabla enheter har inget problem med detta. Återstår att se också vad laddaren kräver för output och om man behöver nån biffig AC/DC adapter ist för en vanlig mobilladdare.

Personligen gillar jag tanken på en portabel enhet som man kan docka till TV:n men tror Nintendo satt sig i en rävsax genom att bygga en konsol som är jack of all trades, master of none. Batteritiden verkar vara sub-par, gissar att spelpriserna kommer vara hemkonsol-nivå (600kr), själva konsolen med en 6,2-skärm med tjocka bezels och joycons blir ett aber att släpa runt och pga att man måste få plats med allt i en bärbar enhet så har ren grafikprestanda fått ta en smäll. I revealen verkade dom trycka hårt på att det var en "home-console" men man kan ta med sig den ut om man vill... Generellt förvirrat budskap. Återstår att se om det faktum att dom slagit ihop sina portable- och home-console divisioner ger något resultat för den sedvanliga speltorkan på Nintendo-konsoler.

Dessutom, alla som hyllar att Switch är regionsfri: det är trevligt men tycker inte att Nintendo förtjänar någon cred för att dom äntligen tagit bort en skamlig anti-consumer feature. Det är bara förväntat.

Tycker du går lite långt och blir fartblind i allt rantande, men du har några viktiga poänger som jag markerat med fetstil.

Det är riktigt dåligt att det inte ingår en ethernetport i dockan, det är så jäkla snålt. Finns ingen ursäkt där tycker jag.

Jag tycker de har snålat och kompromissat för mycket och tycks ha kompromissat bort alltihopa. Det känns spontant som det är lite för högt pris för prestandan och för klen prestanda för sin något otympliga formfaktor. Jag tycker att de borde gått all-in och maxat prestandan för formfaktorn. Tänk om de hade fått Xbone-prestanda i den formfaktorn, fatta vilken salepoint det hade varit! Plötsligt hade folk viljat betala multum för den, dessutom hade multiplattformspel inte varit några problem. Det här känns tyvärr lite som Wii U version 2.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De flesta på mitt jobb (ingen är under 40) är intresserade av den. Hur många spel vi köper beror på vilka spel som släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Till skillnad ifrån tidigare (då Nintendo typiskt sålde till mer barn och yngre publik jämfört med andra konsoler) så tror jag du har helt rätt. Deras främsta målgrupp idag är nog oss äldre 30-50 nostalgiker som har en bra relation och minne till företaget och dess produkter/spel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått varför priset på konsolen är så otroligt viktigt, den förmögenhet jag spenderat på spel genom åren får mig nästan att gråta dock.
PS3 exempelvis gav jag 6000:- för och det var ju dyrt som fan men de strax över 100 spelen jag köpte till den får ju den summan att blekna i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OnkelBob:

Har aldrig förstått varför priset på konsolen är så otroligt viktigt, den förmögenhet jag spenderat på spel genom åren får mig nästan att gråta dock.
PS3 exempelvis gav jag 6000:- för och det var ju dyrt som fan men de strax över 100 spelen jag köpte till den får ju den summan att blekna i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

För att alla inte har råd att slänga upp 4000:- bara så där? Förstår mig inte på dessa personer som tror att deras ekonomi på något sätt är representativ för resten av världen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att alla inte har råd att slänga upp 4000:- bara så där? Förstår mig inte på dessa personer som tror att deras ekonomi på något sätt är representativ för resten av världen..

Då detta är ett svenskspråkigt forum vände jag mig inte till resten av världen. Och en tusing i månaden är det ganska många som kan spara undan, och är man i en ekonomisk situation där det inte går att spara alls har man säkert andra saker än tvspel som bör prioriteras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Till skillnad ifrån tidigare (då Nintendo typiskt sålde till mer barn och yngre publik jämfört med andra konsoler) så tror jag du har helt rätt. Deras främsta målgrupp idag är nog oss äldre 30-50 nostalgiker som har en bra relation och minne till företaget och dess produkter/spel.

Vi har även pengar. Yngre så som barn och ungdomar har inte lika mycket att röra sig med, vilket är en anledning till att det klagas så mycket på priset på spelforum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Är sugen på switch. Ska bli kul att spela lite nintendospel igen, senast var gamecube-eran!

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Har aldrig förstått varför priset på konsolen är så otroligt viktigt, den förmögenhet jag spenderat på spel genom åren får mig nästan att gråta dock.
PS3 exempelvis gav jag 6000:- för och det var ju dyrt som fan men de strax över 100 spelen jag köpte till den får ju den summan att blekna i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till en stor del. I längden är det spelen som brukar kosta mest. Därav tycker jag att det är smidigt om jag kan köra tex samma spel på iPhone som iPad, och samma spel på Xbox 1S (redan köpt tre stycken som mediaspelare) som på PC (med universella windowsappar). Har därtill Steam på Windows och OS X.

Just där en en av orsakerna att Swicth inte passar in. Drar mig för att köpa spel till yterligare ett tredje/fjärde ekosystem (räcker med iOS och Windows/UWP för mig, och med Steam på Windows och OS X).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Det är ju inte säkert att det blir ~3000-3350, via direktsändningen så sa dem att kunder i europeiska länder får kolla upp priset via deras lokala återförsäljare eftersom dem inte visste vad priset blir i Europeiska länder.

"Ny" info om att ett antal spel till Switch inte håller vad dem hypat/sagt att det skulle klara när det är kopplat till TV:n, utan att det blir 720p-900p 30 fps och inte 1080p 30-60fps (beroende på vilket spel man pratar om).

Själv tycker jag det verkar vara en produkt som man borde investera i om man gillar handhålna spel-enheter, då det är ett ganska kraftigt pris för något som inte presterar i klass med andra mer "prisvärda" konsoler.

Permalänk
Medlem

Lyckades aldrig riktigt motivera att skaffa en WiiU eftersom vi skaffade en Wii bara året innan U släpptes. Har länge svurit över att Mario Kart 8 såg så förbaskat kul ut men nu när det kommer till Switch också blir det ett solklart köp

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Har aldrig förstått varför priset på konsolen är så otroligt viktigt, den förmögenhet jag spenderat på spel genom åren får mig nästan att gråta dock.
PS3 exempelvis gav jag 6000:- för och det var ju dyrt som fan men de strax över 100 spelen jag köpte till den får ju den summan att blekna i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar om upplevt värde. PS3:an var världens billigaste bluray ett bra tag och vid launchen hade den dessutom hårdvaran från PS2:an inslängd för full bakåtkompatibilitet och möjlighet att installera linux på den. Samtidigt blev PS3:an grovt kritiserad vid launch för priset, dom var tvungna att droppa bakåtkompatibilitet, ta bort Other-OS etc. och i princip göra en relaunch med PS3 slim. Detta är vad som händer när man inte prissätter sin produkt korrekt. Man kan hävda att Nintendo gjorde samma misstag med Wii U och dom har inte råd med ännu ett sånt misstag.

Skrivet av Mirialia:

Vi har även pengar. Yngre så som barn och ungdomar har inte lika mycket att röra sig med, vilket är en anledning till att det klagas så mycket på priset på spelforum.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan argumentera för att Switchen är dåligt prissatt även om man har råd att köpa den. Switchen måste nå massmarknad och sälja miljoner inom det första året/månaderna för att få igång momentum och då är priset extremt viktigt. Speciellt när ens konkurrenter redan hunnit bygga upp enorma spelbibliotek och tjänster samt har fullt tredjepartsstöd. Att då komma ut med en konsol som kostar 1000kr mer, presterar sämre och inte verkar få alla AAA-tredjepartsspelen skulle jag hävda är ett problem.

Skrivet av anon150792:

Det är ju inte säkert att det blir ~3000-3350, via direktsändningen så sa dem att kunder i europeiska länder får kolla upp priset via deras lokala återförsäljare eftersom dem inte visste vad priset blir i Europeiska länder.

"Ny" info om att ett antal spel till Switch inte håller vad dem hypat/sagt att det skulle klara när det är kopplat till TV:n, utan att det blir 720p-900p 30 fps och inte 1080p 30-60fps (beroende på vilket spel man pratar om).

Själv tycker jag det verkar vara en produkt som man borde investera i om man gillar handhålna spel-enheter, då det är ett ganska kraftigt pris för något som inte presterar i klass med andra mer "prisvärda" konsoler.

Och du tror att Nintendo inte visste priset på sin egen konsol i Europa? Snarare att det är extremt dålig PR att announca 299$/29999yen/330€, vilket åtminstone verkar indikera att Nintendo vet att dom prissatt konsolen dåligt i EU.

Problemet med att det verkar vara en produkt för dom som gillar handhållna konsoler är att den är prissatt och positionerad av Nintendo som en stationär konsol. Samtidigt som du säger så presterar den inte som andra hemkonsoler på marknaden så återigen har vi en Nintendo-konsol som faller tillbaka på gimmick och Nintendo-spel. Blir intressant att se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Och du tror att Nintendo inte visste priset på sin egen konsol i Europa? Snarare att det är extremt dålig PR att announca 299$/29999yen/330€, vilket åtminstone verkar indikera att Nintendo vet att dom prissatt konsolen dåligt i EU.

En stor anledning till att Europa-priset inte är satt är att vi inte har samma historia av MSRP-användande utan istället lokal prissättning av varje aktör och ibland (speciellt på senare tid) priser för en marknad som ofta är ett land. Skillnaden beror delvis på lite annorlunda tillämpningar av konkurrenslagstiftningar historiskt.

EU har bidragit till att priserna jämnats ut på många varor, främst i Euro-länderna, men det är fortfarande inte som i USA eller Japan.

Sen kan tilläggas att Euro/Sek-priserna inte kommer se roliga ut ändå p.g.a. en förbannat hög dollar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Man kan argumentera för att Switchen är dåligt prissatt även om man har råd att köpa den. Switchen måste nå massmarknad och sälja miljoner inom det första året/månaderna för att få igång momentum och då är priset extremt viktigt. Speciellt när ens konkurrenter redan hunnit bygga upp enorma spelbibliotek och tjänster samt har fullt tredjepartsstöd. Att då komma ut med en konsol som kostar 1000kr mer, presterar sämre och inte verkar få alla AAA-tredjepartsspelen skulle jag hävda är ett problem.

Tvärtom tycker jag att den är billig i förhållande vad man får. Det är dessutom den enda konsolen som erbjuder två kontrolluppsättningar, rumbleHD, motion, samt alla andra Switch saker som gör den unik för ~3500 kr. Det är 30-50% av priset på en ny mobil. Vilken annan konsol erbjöd samma sak vid launch?

2 miljoner enheter tillverkas till launchen, Reggie har redan gått ut med att alla dom är sålda.

Du får komma ihåg att Switch är en ny generation. Och sam jag sa tidigare så lockar inte space marine shooters oss lika mycket.

Dessa viral marketers 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

En stor anledning till att Europa-priset inte är satt är att vi inte har samma historia av MSRP-användande utan istället lokal prissättning av varje aktör och ibland (speciellt på senare tid) priser för en marknad som ofta är ett land. Skillnaden beror delvis på lite annorlunda tillämpningar av konkurrenslagstiftningar historiskt.

EU har bidragit till att priserna jämnats ut på många varor, främst i Euro-länderna, men det är fortfarande inte som i USA eller Japan.

Sen kan tilläggas att Euro/Sek-priserna inte kommer se roliga ut ändå p.g.a. en förbannat hög dollar nu.

Jag är medveten om skillnaden i tillämpning av MSRP men det har inte stoppat Nintendo och övriga konsolmakare att annonsera €-pris vid tidigare konsol-reveals. Dom är mycket väl medvetna om cirka-priset för sin konsol och att motsvarande pris kommer ligga högre än hos andra marknader. Btw, hur spelar dollarn in? Borde man inte se till yen:en eftersom Nintendo är japanskt? (genuin fråga)

Skrivet av Mirialia:

Tvärtom tycker jag att den är billig i förhållande vad man får. Det är dessutom den enda konsolen som erbjuder två kontrolluppsättningar, rumbleHD, motion, samt alla andra Switch saker som gör den unik för ~3500 kr. Det är 30-50% av priset på en ny mobil. Vilken annan konsol erbjöd samma sak vid launch?

2 miljoner enheter tillverkas till launchen, Reggie har redan gått ut med att alla dom är sålda.

Du får komma ihåg att Switch är en ny generation. Och sam jag sa tidigare så lockar inte space marine shooters oss lika mycket.

Dessa viral marketers 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör jämföra priset med andra konsoler ist. för mobiler. Jämfört med en liter mjölk är Switchen jättedyr men det är inte mycket till argument. Återigen kör du en "lol spacemarines"-analys men tycker du inte att det är viktigt för en plattform att ha så brett utbud som möjligt? Detta är vad ett gediget tredjepartsstöd ger och det är vad Nintendo har behövt förbättra ett antal konsolgenerationer och återigen verkar det inte hända. Oavsett ditt tycke och smak så säljer CoD, Destiny, Titanfall, Battlefield etc. miljoner och bidrar till inkomst för plattformsägaren. Jag ser inte hur detta är något negativt. Du får gärna bidra med en länk till Reggie-intervjun, skulle vara intressant läsning. Oavsett så är det väl ingen konsol som inte sålt ut vid launch, mer viktigt är efterföljande månader och det ska bli intressant att se.

Jag skriker inte Nintendoomed!! eller att Switch är en garanterad fail men mycket med revealen och efterföljande info har lämnat mig tveksam till om Nintendo gjort nödvändig navelskådning efter WiiU-katastrofen. Själva hårdvaran ser riktigt bra ut och är ett rejält steg upp från tidigare Nintendo-konsoler. Kanske köper en när jag är i USA, där man kan få den för under 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Du bör jämföra priset med andra konsoler ist. för mobiler. Jämfört med en liter mjölk är Switchen jättedyr men det är inte mycket till argument. Återigen kör du en "lol spacemarines"-analys men tycker du inte att det är viktigt för en plattform att ha så brett utbud som möjligt? Detta är vad ett gediget tredjepartsstöd ger och det är vad Nintendo har behövt förbättra ett antal konsolgenerationer och återigen verkar det inte hända. Oavsett ditt tycke och smak så säljer CoD, Destiny, Titanfall, Battlefield etc. miljoner och bidrar till inkomst för plattformsägaren. Jag ser inte hur detta är något negativt. Du får gärna bidra med en länk till Reggie-intervjun, skulle vara intressant läsning. Oavsett så är det väl ingen konsol som inte sålt ut vid launch, mer viktigt är efterföljande månader och det ska bli intressant att se.

Jag skriker inte Nintendoomed!! eller att Switch är en garanterad fail men mycket med revealen och efterföljande info har lämnat mig tveksam till om Nintendo gjort nödvändig navelskådning efter WiiU-katastrofen. Själva hårdvaran ser riktigt bra ut och är ett rejält steg upp från tidigare Nintendo-konsoler. Kanske köper en när jag är i USA, där man kan få den för under 3000kr.

Okej herr konstapel. Vilken jämförbar konsol anser du att man ska jämföra med? Nämn minst en, kom ihåg att den ska funka både hemma och på resande fot med lokal multiplayer i båda lägena.

Det finns som sagt ingen annan konsol som erbjuder samma sak, därmed är det billigt med tanke på vad man får för priset.

https://www.wired.com/2017/01/reggie-fils-aime-nintendo-inter...

CoD Boys kommer ändå inte att köpa CoD till Switch framför xbox/PS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Min första känsla är att den kommer inte ens sälja bättre än Wii U. Plockar man bort de som enbart har en konsoll och kör PS4 eller Xbox One och de som enbart spelar på telefoner eller surfplattor så finns det ingen stor marknadsdel kvar. Är mer eller mindre enbart Nintendo-fanatikerna kvar. Zelda kommmer dessutom inte bära fram konsollen eftersom många som har Wii U kommer kunna skaffa på den istället vilket med tanke på priset på Switch är en väldigt bra idé för det ger ingenting köpa den vid release.

Jag förstår inte vad de tänkt sig. Jag gissar detta blir deras sista "stationära" konsoll om den nu kan kallas stationär. Kanske var Wii U deras sista stationära och detta är någon form av 3DS uppföljare. Den känns inte ens imponerande som bärbar på grund av batteritid m.m. Jag fattar ingenting, känns som ett släpp av ett helt nytt okänt företag som försöker slå sig in på marknaden och absolut inte något från Nintendo.

Även om jag inte är främsta köpare av remodlade handhållna konsoler så tycker jag ändå att de har ett riktigt kul och bra koncept här.

Bygg och satsa på en riktigt grym bärbar, och som en kul extrafeature så kan man även koppla in den på en lös skärm/TV.

Tror faktiskt att detta kommer slå och är vägen framåt för Nintendo även i kommande uppdateringar/generationer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ta med din PS4 på tunnelbanan så ser vi vem som har mest roligt

Nu åker ju inte alla tunnelbanan eller kollektivtrafik.

Däremot så håller jag helt med dig i sak; det är främst som en riktigt fin "4DS"++ som man skall se den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Även om jag inte är främsta köpare av remodlade handhållna konsoler så tycker jag ändå att de har ett riktigt kul och bra koncept här.

Bygg och satsa på en riktigt grym bärbar, och som en kul extrafeature så kan man även koppla in den på en lös skärm/TV.

Tror faktiskt att detta kommer slå och är vägen framåt för Nintendo även i kommande uppdateringar/generationer.

En viktig detalj är just att konkurrens saknar på det område där Switch är som bäst, bärbart spelande. Den har konkurrenter på flera områden men ingen direkt sådan. Det närmaste är nog möjligen 3DS, som den ändå kommer ersätta med tiden.

Varken PS4 eller Xbox One är portabla. Ska man ha en portabel PC som går att spela på blir det snabbt väldigt dyrt. Tablets och smartphones har en helt annan typ av spel och de spel som plattformarna skulle kunna ha gemensamt sabbas på touch-enheter av just touch-gränssnittet.