tips på enkel fildelningstjänst

Permalänk

tips på enkel fildelningstjänst

Undrar om någon har bra tips på fildelningsverktyg som ska användas i ett litet projekt jag gör på jobbet. Jag jobbar som bibliotekarie på ett universitet och vill underlätta delning av filer mellan forskare och oss på biblioteket. Tanken är att vi ska kunna dela en länk eller dylikt som forskaren kan använda för att skicka sin forskning.

Det ska vara extremt enkelt och användarvänligt från deras sida: länk - drag'n'drop - klart. De ska inte behöva installera mjukvara eller regga konton. Sedan är tanken att vi från vårt håll lätt ska kunna tillgå filerna och behandla dem.

Vad kan tänkas passa för detta?

Permalänk
Inaktiv

Google Drive, Dropbox, OneDrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Undrar om någon har bra tips på fildelningsverktyg som ska användas i ett litet projekt jag gör på jobbet. Jag jobbar som bibliotekarie på ett universitet och vill underlätta delning av filer mellan forskare och oss på biblioteket. Tanken är att vi ska kunna dela en länk eller dylikt som forskaren kan använda för att skicka sin forskning.

Det ska vara extremt enkelt och användarvänligt från deras sida: länk - drag'n'drop - klart. De ska inte behöva installera mjukvara eller regga konton. Sedan är tanken att vi från vårt håll lätt ska kunna tillgå filerna och behandla dem.

Vad kan tänkas passa för detta?

Hur stora är filerna och vilken säkerhet vill ni ha?

Du kan ju testa https://wetransfer.com

Skrivet av anon81912:

Alla dessa kräver registrering.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jo, men som sagt, ingen reg eller inloggning och inga installationer.

Skrivet av wRRM:

Hur stora är filerna och vilken säkerhet vill ni ha?

Du kan ju testa https://wetransfer.com

Alla dessa kräver registrering.

Tack för tips!

Filerna i säg är oftast inte alls stora, rör sig om pdf:er på några MB som högst. wetransfer såg ungefär ut som det jag är ute efter fast man måste ange en mejl till vart det filen ska skickas. Slipper helst det, då kan vi ha en mejladress bara. Säkerthet har jag inte tänkt speciellt mycket på och då det inte rör sig om känsligt material är det inte jätteprio på det.

http://dropcanvas.com/ är typ det jag skulle vilja ha, fast i omvänd ordning. Alltså istället för drag'n'drop - dela länk skulle förloppet vara att vi delar länken och där finns en yta där de kan dela filer som kommer till vårt konto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LessGifted:

Jo, men som sagt, ingen reg eller inloggning och inga installationer.

På Google Drive måste du varken registrera dig eller logga in för att använda det och dela filer. Däremot måste någon logga in och skapa mappen.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

På Google Drive måste du varken registrera dig eller logga in för att använda det och dela filer. Däremot måste någon logga in och skapa mappen.

Då avfärdade jag tipset för snabbt. Ursäkta för det. Ska kolla på det! Tack.

Permalänk
Medlem

ni hade en mail adress skrev du.
Om ni alla har tillgång till den så kan ni ju maila till er själva eller skapa en ny mapp och drag n droppa bilagorna

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

ni hade en mail adress skrev du.
Om ni alla har tillgång till den så kan ni ju maila till er själva eller skapa en ny mapp och drag n droppa bilagorna

Mja, alltså visst vi har mejl men detta riktar sig inte till en liten arbetsgrupp utan till hela universitetet. Visst skulle vi helt enkelt kunna be dem mejla men vi vill göra en snygg lösning som vi kan slänga upp på webben som ska vara busenkel. Tro mig, att ens få forskare att mejla saker kan vara svårt.

Har nu dock hittat det jag var ute efter: https://dbinbox.com/

Verkar vara en tjusig lösning.

Tack alla som tog sig tid!

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på säkerheten? kanske inte bra om forsknings resultat etc är allmänt tillgängliga för var och varannan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dax:

Har ni tänkt på säkerheten? kanske inte bra om forsknings resultat etc är allmänt tillgängliga för var och varannan.

Ja, det där känns ju inte särskilt genomtänkt... Där hade jag inte velat vara forskare

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.