Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Svenska kyrkan gör dock en hel del bra med pengarna som att hjälpa utsatta i Sverige och utomlands. Största delen går dock till underhåll av fastigheter.
Jag är inte med i Svenska kyrkan men skänker pengarna till Unicef, UNHCR, Bris och liknande. Byter varje år efter vad som är aktuellt i världen.

/Knight

Du kan dock själv ge pengar till välgörenhet utan att dom sponsrar en gigantisk LARP organisation.

Permalänk
Medlem

Gick ur kyrkan för några år sedan. Har tyvärr inte sett någon större skillnad på deklarationen. Senast fick jag betala 300 spänn till Skatteverket Men jag har inte räknat på det heller, så det stämmer säkert ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Svenska kyrkan gör dock en hel del bra med pengarna som att hjälpa utsatta i Sverige och utomlands. Största delen går dock till underhåll av fastigheter.
Jag är inte med i Svenska kyrkan men skänker pengarna till Unicef, UNHCR, Bris och liknande. Byter varje år efter vad som är aktuellt i världen.

/Knight

De får redan statligt bidrag för underhåll. soo, vad går största delen till nu igen?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Musikälskare

Har gått ur

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag gick ur Svenska kyrkan i November 2016 , dels för att jag inte vill sponsra deras fester utomlands , pedofilverksamhet och att dom gömmer papperslösa flyktingar.
Sen är jag inte direkt religiös av mig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag är med i Svenska kyrkan fortfarande trots att jag också är 0% troende, jag ser det som en form av välgörenhet. Har arbetat mycket med vad man kallar "samhällets utsatta" och svenska kyrkan gör mycket bra för de mest utsatta i samhället. Dessutom gillar jag att kunna besöka kyrkor trots att det inte är ofta, skulle kännas fel om t.ex katedralen i Visby köptes av någon privat som tog inträde, eller av någon med en helt annan religion. Gifte mig inte ens i kyrkan, så det fick jag inte ens, får hoppas på begravningen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Pimmp:

Fel på punkten fina byggnader som finansieras genom den vanliga skatten.
Kyrkoskatten avser löner och omkostnader för anställda inom kyrkans korridorer.

Fel.

När de formella banden mellan Svenska kyrkan och staten upplöstes år 2000 infördes en statlig kyrkoantikvarisk ersättning som ett stöd för vård och underhåll av kyrkorna. Under 2002–2010 har staten betalt omkring 2,4 miljarder kronor (270 miljoner kronor per år) till kyrkan för detta ändamål. Pengarna från staten utgör knappt hälften av de totala kostnaderna för underhåll och investeringar av landets 3 500 kyrkor. Resten betalas av Svenska kyrkans medlemmar bidrar genom kyrkoavgiften med den största delen.

källa: DN.kultur

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag lämnade för 18 år sedan, hade inget intresse att betala till något jag ser som onödigt.

Permalänk
Medlem

Kan börjar med att säga att Svenska kyrkan inte accepterar någon annan form av utträde än Svenska Kyrkans egna blanketter -finns att hämta hos er närmaste församlingsexpedition.
d.v.s. alla online tjänster, även vissa som tar betalt för detta är felaktiga.

ca 40% av medlemmarnas avgifter går till löner (ca 15% under motsvarande yrkeskategori än övriga arbetsmarknaden) så det är inga fantasi löner direkt.
10% till Stift (alla "högkyrkliga" aktiviteter som)
30% till fastigheterna - fler pengar kommer från kulturminnes fonder mm.
20% till ungdomsaktiviteter, musikverksamhet, öppenförskola, diakoni. åtskilliga miljoner pumpas även in i Stadsmissionen och andra hjälpande verksamheter.

Permalänk

Inte värre än att man går med sen igen.
Har lämnat kyrkan två gånger.

Permalänk
Medlem

Gick ur för snart 15 år sedan. Både jag och frugan har förvisso genomgått konfirmation men är idag Ateister, vi gifte oss borgerligt och våra barn har inte döpts. Det kristna budskapet vi fick när vi frågade innan vi gick ur om man fortfarande kunde komma på besök (för barnens skull när de blivit äldre och själv kan blida sig en uppfattning) var kort och gått, betala annars är ni inte välkomna. Hejdå hokus pokus nötter!

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Gick ur kyrkan för några år sedan. Har tyvärr inte sett någon större skillnad på deklarationen. Senast fick jag betala 300 spänn till Skatteverket Men jag har inte räknat på det heller, så det stämmer säkert ändå.

Jag gick ur för 4-5 år sedan och redan då fick jag 300 kr mer i inkomst, idag tjänar jag ca 60% mer så skulle väl kanske ligga runt 450-500 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Kan börjar med att säga att Svenska kyrkan inte accepterar någon annan form av utträde än Svenska Kyrkans egna blanketter -finns att hämta hos er närmaste församlingsexpedition.

Vill minnas att det är olika beroende vem som handlägger ärendet. Det var i alla fall vad som sades när de här websidorna började dyka upp men kanske har de ändrat i efterhand.

Sen när jag ändå skriver vill jag passa på att ge min syn på det hela.

Jag gick ur kyrkan då jag fyllde arton men det är inte utan att jag emellanåt funderar på att det var lite väl själviskt. Jag jobbar inom vården och har vid otaliga tillfällen sett präster (finns i alla större sjukhus) stötta patienter och anhöriga i sorg. Jag vet även att kyrkan är en av väldigt få organisationer som kan ge stöd, och kanske framförallt gemenskap till utstötta i samhället.
Sen går det förstås till underhåll av byggnader som jag faktiskt tycker fyller en fin funktion, även om jag motsäger mig religionen i sig.

Det är lätt för oss småfeta medel/överklassnördar som sitter framför sin gamingdator att klaga över hur svenska kyrkan är piss. Visst, jag håller med om att det är tråkigt att religion behövs 2017 men sanningen är den att vi lever i en tragisk verklighet och kyrkan är för många en stabil grund däri.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Du kan gå ur, du betalar fortfarande en begravningsskatt som inte går att undslippa. I den ingår kremering, gravsättning, lokaler, bårtäcke med mera.
Det som ingår om du är med i kyrkan är typ präst, annars får du betala för en officiant kostar någon tusing, gifter man sig antar jag att man även där får pynta någon tusenlapp.
Oavsett om man är med eller inte så får man betala för transporter, kistan, blommor, med mera detta kostar 20-40000:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag gick ur för 4-5 år sedan och redan då fick jag 300 kr mer i inkomst, idag tjänar jag ca 60% mer så skulle väl kanske ligga runt 450-500 kr...

Borde väl vara bra mycket mer än så? Kyrkoavgift - begravningsavgift beror ju lite på var du bor men blir väl ändå flera tusenlappar om året med ett heltidsjobb?

Skrivet av lappen81:

@Andreaz1: Du kan gå ur, du betalar fortfarande en begravningsskatt som inte går att undslippa. I den ingår kremering, gravsättning, lokaler, bårtäcke med mera.
Det som ingår om du är med i kyrkan är typ präst, annars får du betala för en officiant kostar någon tusing, gifter man sig antar jag att man även där får pynta någon tusenlapp.
Oavsett om man är med eller inte så får man betala för transporter, kistan, blommor, med mera detta kostar 20-40000:-

Begravningsavgiften har jag redan sagt att jag inte motsätter mig. Enligt utträdeslappen jag har framför mig gäller den "gravsättning och plats på kyrkogård", inget annat.

Sen självklart får man betala själva begravningen själv, vad har kyrkan med den biten att göra?

Permalänk
Medlem

Många kristna går också ur Svenska Kyrkan då man inte vill ha en statlig kyrka. Inget konstigt med att gå ur alls. Vill man kunna gifta sig "gratis" kan man ju alltid vänta med att gå ur SK tills efter att man har gift sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Borde väl vara bra mycket mer än så? Kyrkoavgift - begravningsavgift beror ju lite på var du bor men blir väl ändå flera tusenlappar om året med ett heltidsjobb?

Per månad menar jag givetvis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Per månad menar jag givetvis

Okej, låter mer logiskt. Blir ju en ganska stor summa på ett år faktiskt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Andreaz1:

Ska man gifta sig kyrkligt (vilket jag själv absolut inte har behov av) räcker det med att ena personen är med i kyrkan har jag förstått det som. Man får inte ha begravningstjänst i kyrkans lokaler (har inget sådant behov heller) men det känns ju som att den dagen det blir aktuellt - förhoppningsvis inte än på länge - borde ju det gå att "lösa" på annat sätt. Man är ju knappast ensam om att ha gått ur kyrkan.

Det räcker att en av er är med I SvK om ni vill gifta er i kyrkan.

- Det du missar är barndop/konfirmation.
- Kyrkoval
- Eventuellt söka bidrag/fonder via SvK (går att söka bidrag från SvK för hyra mat m.m. om Soc nekar. Kan även söka utan Soc.
Generellt att söka bidrag har inte ett krav att vara med I SvK(SvK = Svenska kyrkan).

Efter SvK:s kris om pengafusk lämnade många SvK även jag. F. ö. så lämnar ofta frikyrkor med Svk ( SvK är faktiskt också en frikyrka men det va inte det jag menade). Olika organisationer kan ändå fixa en begravning utanför SvK t e x Odd fellow, frimurare, Judendom, islam eller humanistiska föreningar.

Lite olika saker händer vid utträde förr var det nästan praxis att prata med kyrkoherden innan utträde om varför man lämnade. Jag besökte min lokala församling och skrev på där. Lite roligt var det eftersom kyrkoherden väntade på någon i ett möte och trodde det var jag

Läste faktiskt till präst via GBG universitet men lämnade det då det var mer politik än filantropi så kan det va...

Permalänk
Medlem

Svenska kyrkan bedriver mången god verksamhet, det går inte att förneka, men bara en enda som inte kan göras utan en religiös underton: bedriva religion.
Stödjer du inte religionsdelen - lämna kyrkan. Tycker du att resten är bra - lägg de insparade pengarna på att stödja motsvarande ickereligiösa verksamheter.

Så resonerade jag när jag gick ur i vart fall ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Så vida de inte ändrat det på senare år så resonerar jag som så här:

Du kan inte sluta betala till moskéer m.m. eftersom man beskattas för den delen oavsett om man är med eller inte (om de ej ändrat detta i dagsläget dvs.), och då ser jag hellre att mina pengar går till att bevara gamla kyrkor som står som ett minne av kultur, hantverk osv. oavsett om de använd flitigt eller ej.

Permalänk
Medlem

Gick ut förra året, var i samband med att några kyrk pampar hade festat med kollekten eller vad det var.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Gick ur så fort jag fick reda att de snodde pengar från mig årligen. Helt sjukt att man är inskriven i deras register från födelse utan att själv ha valt detta.

Permalänk
Medlem

Jag bodde granne med kyrkokontoret och gick dit och fyllde i de papper som behövdes. en trevlig kärring tog emot papperen. Efter 10 år såg jag i min självdeklaration att jag fortfarande betalade kyrkoskatt! Drygt 10000 kronor lurade dom mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Borde väl vara bra mycket mer än så? Kyrkoavgift - begravningsavgift beror ju lite på var du bor men blir väl ändå flera tusenlappar om året med ett heltidsjobb?
Begravningsavgiften har jag redan sagt att jag inte motsätter mig. Enligt utträdeslappen jag har framför mig gäller den "gravsättning och plats på kyrkogård", inget annat.

Sen självklart får man betala själva begravningen själv, vad har kyrkan med den biten att göra?

Ingenting, jag har inte påstått annat

Permalänk
Medlem

Tvångsinskrivning vid födseln. Hur bra klingar det med religionsfriheten?

Den svenska kyrkan är egentligen inte ens kristen längre. Det är bara en massa invandrings- och hbtq-flummande (visserligen inte mer flum än en död judisk snickare på väggen men iaf..).

Byggnaderna underhålls med statliga bidrag.
Kyrkan är bland de sämsta arbetsgivarna i Sverige (har bekanta som jobbat inom kyrkan), osv, osv.

Det finns ingen som helst anledning att vara medlem i aktiebolaget Böna och Be om man inte är kyrkogående själv. Varför slänga tusenlapp efter tusenlapp rakt i Genesaret?

Redan i ungdomens dar visste vi bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=Za_GE3UbeIc
https://genius.com/Asta-kask-ab-bona-och-be-lyrics

edit: https://www.youtube.com/watch?v=kem-PraYFZQ

la till sista länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Gick ur så fort jag fick reda att de snodde pengar från mig årligen. Helt sjukt att man är inskriven i deras register från födelse utan att själv ha valt detta.

Skrivet av Henkka:

Tvångsinskrivning vid födseln. Hur bra klingar det med religionsfriheten?

Det var länge sen de ändrade det.
Döps man inte nuförtiden blir man inte inskriven.

Jag gick ur för 10 år sen eller så. Massa sparade slantar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Gick ur på min 18 års dag, har aldrig riktigt känt något band till det kyrkan står för. Visst gör de mycket fint för t.ex hemlösa, och det är fina byggnader, men de pengarna lägger jag hellre på en organisation som endast hjälper hemlösa, som inte också använder pengarna till sånt jag inte alls vill stå bakom.

Gifta mig vill jag ändå inte göra i kyrkan, och begravning kan fixas i alla fall.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Men de får sponsra sin egen religion precis som jag sponsrar min!, Är ju inte direkt som om att vi här på sweclockers får stöd för vårat datorspelande som förmodligen är större del av våra liv än kristendomen.

Jag är ganska säker på att "prästerna" Jonas Thörnqvist och Emil Åkered och de andra som är anställda av SweClockers eller dess moderbolag får lön för deras arbete.
Som "troende" kan du komma till SweClockers och få stöd/tips/råd av andra "troende" angående datorspel, hårdvara, etc.

Så i det avseendet är det väl ganska likt?
För du tror väl inte att de som är besökare i kyrkorna får betalt för det?
Skillnaden är just att det inte finns någon motsvarighet till kyrkoavgiften, ingen SweClockers avgift som kommer på skatten.

Däremot sponsrar du indirekt SweClockers när du besöker sidan. Även när du hjälper till och skriver hjälpsamma svar och bidrar till andra medlemmars trivsel så bidrar du till SweClockers

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det finns andra mer effektiva organisationer för hjälp till människor, men handen på hjärtat, hur många skickar pengar till dessa när ni lämnat kyrkan?? Ni lämnar för att få mer pengar i fickan och sen stillar ni samvetet med att säga att ni KAN skicka pengarna till andra istället 😅

De gånger jag har framfört det argumentet, och de gånger jag sett andra göra det, brukar det snarare handla om att ge tips för hur andra kan stilla sitt samvete utan att ge en majoritet av pengarna till något helt annat än den välgörenhet de säger sig vilja stöda. Själv har jag inget problem med att stå för att jag bland annat gått ur kyrkan för att jag vill spara in pengarna för egen del. Jag tycker att jag ger mycket till välgörenhet genom skatten ändå. Tycker man inte att det räcker är det som sagt väldigt mycket effektivare att skänka till ett 90-konto, där det kontrolleras att minst 75 % av de insamlade pengarna går till insamlingens ändamål, än att låta pengarna passera genom Svenska Kyrkan.

Skrivet av solemn:

Gick ur kyrkan för några år sedan. Har tyvärr inte sett någon större skillnad på deklarationen. Senast fick jag betala 300 spänn till Skatteverket Men jag har inte räknat på det heller, så det stämmer säkert ändå.

Du förväntade dig alltså att alla pengar som du sparat genom att inte vara med i Svenska Kyrkan skulle dyka upp som skatteåterbäring? Så går det naturligtvis inte till. När din arbetsgivare kollat vilken skattetabell du ligger i kommer de ha sett att de ska dra mindre pengar varje månad, eftersom du inte längre betalar ca 1 % till Svenska Kyrkan. Under året har du alltså sparat in tusentals kronor, förutsatt att du har en genomsnittlig inkomst.

Skrivet av headphoneninja:

Gick ur så fort jag fick reda att de snodde pengar från mig årligen. Helt sjukt att man är inskriven i deras register från födelse utan att själv ha valt detta.

Skrivet av Henkka:

Tvångsinskrivning vid födseln. Hur bra klingar det med religionsfriheten?

Som redan har påpekats är det alltså inte så det går till nu för tiden. Det sjuka är att föräldrar tvångsinskriver barn som inte har en aning om vad en livsåskådning är. Mina gjorde det med mig också, men jag gick ur kyrkan så fort jag insåg att det kostade mig pengar.