Permalänk
Medlem

Prime95

Angående Prime95 så finns det som bekant tre olika alternativ att välja mellan, Small FFTs, In-place FFTs samt Blend. Om jag nu vill få pålitliga siffror som kommer att ligga till grund för fortsatt upphöjning av frekvenserna, vilka siffror ska jag då använda mig utav?

Är det Small FFTs som är den mest optimala? Eller räcker det med att enbart använda sig av In-place FFTs? Har ofta hört folk säga att man exempelvis uppnår 65C i 4.0GHz men nämner aldrig vilket av alternativen man har använt sig av. Med andra ord, vilket är egentligen "standard" för Prime95?

Ni som väljer Blend, redogör då vilka temperaturer ni brukar publicera då spannet emellan kan variera ganska kraftigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Du behöver faktiskt kör minst två av dem helst alla tre. Den ena för att få max temp. Sen nästa för att se om din spänning räcker då den drar mer och då visar spännings fall och max watt. Sen den sista med custom för att testa minneskontrolern.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet är det ganska liten skillnad i temperatur mellan small FFTs och In-place FFTs. Men det kan ju bero på processormodell också. Kör själv främst small FFTs för att se hur hög temperatur jag kommer up i som max.

Vad jag vet så är det förvalda Blend, men det brukar ligga 10-15 grader lägre än small FFTs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du behöver faktiskt kör minst två av dem helst alla tre. Den ena för att få max temp. Sen nästa för att se om din spänning räcker då den drar mer och då visar spännings fall och max watt. Sen den sista med custom för att testa minneskontrolern.

Det kan man absolut göra. Men om du väljer att offentliggöra dina överklockningsresultat. Vilka siffror brukar du då ta?
Sen, anser du att det krävs att man lyckas med alla tre tester för att överklockningen ska kallas stabil?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Cenorida: Om vi pratar stabil så räcker inte Prime95. Är det bara maximala frekvenser man jagar så skiter man i att den ska vara stabil. Då räcker det med att CPU-Z valideringen går igenom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Enligt min erfarenhet är det ganska liten skillnad i temperatur mellan small FFTs och In-place FFTs. Men det kan ju bero på processormodell också. Kör själv främst small FFTs för att se hur hög temperatur jag kommer up i som max.

Vad jag vet så är det förvalda Blend, men det brukar ligga 10-15 grader lägre än small FFTs.

Då har vi olika erfarenheter då jag ofta märker stora skillnader mellan small FFTs och In-place FFTs. Speciellt när det handlar om högre temperaturer.

Blend är vad jag förstår, en variation mellan small FFTs och In-place FFTs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Cenorida: Om vi pratar stabil så räcker inte Prime95. Är det bara maximala frekvenser man jagar så skiter man i att den ska vara stabil. Då räcker det med att CPU-Z valideringen går igenom.

Vilka program bör man då använda sig av, om man vill uppnå en stabil överklockning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Då har vi olika erfarenheter då jag ofta märker stora skillnader mellan small FFTs och In-place FFTs. Speciellt när det handlar om högre temperaturer.

Blend är vad jag förstår, en variation mellan small FFTs och In-place FFTs.

Small FFT är en "fast fourier transform". Dvs en matematisk beräkning. En variant som beräknar med samma värde om och om igen utan att behöva ladda in nya instruktioner från cache och således öka belastningen på beräkningsenheterna.

In-place Large FFT får inte plats i processorns register utan måste nyttja cache. Där sjunker belastningen på kärnorna och man får även tester av minneskontrollern och cache. (T ex ring Frequency på Haswell och senare).

Blend är mer Ram och övriga ALU:er i processorn än båda andra.

Skrivet av Cenorida:

Vilka program bör man då använda sig av, om man vill uppnå en stabil överklockning?

Alla! Det finns inte ett enda program som gör alla tester du behöver. Jag brukar köra XTU, Prime95 eller annan linpac-baserad belastning och även 3D-belastningar. Rätt ofta mina OC kraschar vid belastning på grafikkortet fast grafikkortet kör stock. Här brukar jag köra Unigien Valley.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då har vi olika erfarenheter då jag ofta märker stora skillnader mellan small FFTs och In-place FFTs. Speciellt när det handlar om högre temperaturer.

Blend är vad jag förstår, en variation mellan small FFTs och In-place FFTs.

Hm.. intressant. Jag har tolkat in-place FFTs som något mitt emellan small FFTs och blend. Eftersom Blend enligt beskrivningen ska testa RAM mycket (dvs stora data-set), medan in-place FFTs sägs enbart stressa RAM litegranna.

Choose a type of torture test to run.
1 = Small FFTs (maximum heat and FPU stress, data fits in L2 cache, RAM
not tested much).
2 = In-place large FFTs (maximum power consumption, some RAM tested).
3 = Blend (tests some of everything, lots of RAM tested).

Edit: DavidtheDoom verkar ha en bättre förklaring.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra alla tre och ofta upp till 36 timmar var ibland mer men inte till att börja med. Nu för tiden börjar jag med Large FFT samt har på advanced fliken på SUM och Round off. Sen hoppar mellan den och Small FFT. Sen går jag in på Blend med ca 80% av minnesmängden, om det är ostabilt höjer jag vcore, då det är stabilt Testar jag om, och sedan höjer jag minnenast hastighet och sänkre cas och börjar höja späningen till minnena. Testar om och om och om. =(
Kan ta några veckor innan jag har en som kan gå i alla testar 1-2 dygn utan problem.
Kan tilläggas att ofta visar IntelBurnTest att min cpu är stabil medan en blend på 36h eller mer inte visar det om jag har random krasher. Plus att jag brukar ha mindre temp i IntelBurnTest än Small FFT. Jag har Ivy och den är ganska beronde av spänning vs temp.

Edit:
Kan tillägga att på förra eller om det var denna 3770k (skulle delida och det gick inte så bra) så fick jag minnes fel efter ca 21h. Tog några dagar att hitta vad jag hade stält in fel.
Du nämde inte om du var ute efter ann snabb överklock eller hitta max på chippet? En annan sak som kan vara intressant i samanhanget är att du ibland kan få sämre prestanda om du ändrar ration mellan minne och cpu. T.ex så kör jag 2133 cas 10 och cmd 2 (fyra moduler) Men om jag kör 2200 cas 10 så får jag i hälften av alla tester i aida64 lite mer prestanda, i några nästan samma och resterande fruktansvärt dåliga värden. Så när du ska leka med minnen och använda blend så behöver du lite benchmarks också. Samma med grafikorts minne iofs. ECC och dyrlikt, oberoende om det är i mjukvara eller hårdvara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.