Permalänk
Medlem

Reservoar i frybox

Har någon provat att sätta vätskereservoaren i en frysbox?

I garaget har vi en 300L frysbox. Det slog mig att det skulle gå att bygga om en frysbox till reservoar: Med 300L kylmedia som startar på -30grader, så borde det räcka att kompressorn i genomsnitt orkar med att plocka bort lite mer än den värme som datorn tillför vid idle för att få ett stabilt system.

Är det någon som har provat?
Kommer kondens att vara ett stort problem? (Man kanske måste blåsa luft genom datorn bara för att ta bort kondensen....)

Vad är ett vettigt köldmedia för så här låga temperaturer? (Kanske T-sprit?)

Permalänk
Medlem

Kondens kommer va ett problem.

Permalänk
Medlem

Dålig idé.

Experimentera gärna med kompressorkylning, men använd avsedda grejor istället för att leka MacGyver med frysboxen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har kört en radiator i frysen över natten tills det var ett stort isblock bara, kyler som fan men kondensen är ett problem. Inget man kan köra med 24/7.

Vill du ha extrem kylning så är väl kaskadkylning nästa steg!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag hade samma tanke för ett antal år sedan, men då med ett kylskåp.
Problemet var, bland annat, att ett kylskåp/frys inte är byggt för att kyla ner något som konstant värms upp.

Permalänk
Avstängd

Glykol. Men att ha 300 liter glykol i garaget? Töm frysen ställ burken direkt där, säg inget till föräldrarna eller den som betalar elräkningen, frysar drar rätt mycket ström räkna med upp emot 1000- 1500:- per år i kostnad.

Permalänk
Medlem

Linus techtips har testat och pratat om detta otaliga gånger.
Alla nya överklockare tänker på denna iden men den fungerar inte i verkligheten av flera olika anledningar.
Nu har du också tänkt på den och kan gå vidare ;=)

Permalänk
Medlem

Gärna varför

lizzard: Det vore trevligt med lite konstruktiv kritik. Att det är tryggare att använda normala prylar behöver du inte berätta. Ännu tryggare vore ju att köpa en färdig dator och inte ens överklocka den....

Om du har några tankar kring varför det specifikt är en dålig idé är jag intresserad!

De här sakerna har jag kommit på själv:
- kondensrisk - ironiskt nog kan det behövas luftfläktar i datorn för att hålla undan kondensen...
- läckagerisk - 300 liter T-sprit är inte så kul att få ut, så det bör finnas en nödbrunn
- Kompressorkapacitet: Det är kritiskt att kompressorn långsiktigt kan hålla värmeenergin stången, annars kommer temperaturen att börja klättra i boxen. Det behövs en nödstopp om temperaturen går över en förvald gräns

Om du känner till en bra cryocooling-rigg som klarar att hålla minusgrader kontinuerligt i en överklockad dator för vettiga pengar så vore det ju också intressent!

Permalänk
Medlem

Inte riktigt samma, men liknande idé: https://www.youtube.com/watch?v=B8bhGw4vUFE

Permalänk

Det som brukar vara de vanliga argumenten när det kommer till att använda en kyl, frys eller liknande är att:

Kompressorn i dem är inte gjorda för att kyla ner en konstant uppvärmning, utan gjorda för att kyla ner till en viss temperatur under kortare perioder, kompressorn kommer ha en extremt kortare livslängd då den måste gå konstant, och kommer vara tvungen att jobba på max hela tiden för att hålla nere temperaturen.

ett kylskåp är en välisolerad box, att hålla nere något som redan är kallt är inga problem, men om det går för högt i värmen, så stänger du in värmen mer, och kan sluta med att som att sätta en dator i ett slutet skåp, blir bara varmare och varmare, och ska man cirkulera ut luften ur skåpet så måste man öppna det, och ja...

Kondens kommer bli ett problem i början, tills komponenterna värms upp och frys/kyl inte orkar hålla nere temperaturen längre.

vill du använda en hushålls enhet till att kyla ner datorn under rumstemperatur, så skulle jag rekomendera att koppla in den till en AC som sitter direkt med ett rör in i fronten, en AIO processor kylare som allt går igenom, kommer hålla allt rätt svalt, men har du ACn i samma rum så blir det en del ljud, funkar bäst om ni har ett centralt ventilationssytem i huset med utblås, inte bara sug (tex lägenhet etc).

vill du ha ett intressant DIY projekt, för att kyla ner en dator med delar som ska hantera längre drift, då är det att hitta ett sätt att använda komponenterna från en AC till en bil, kompressor, kondensator etc, för att kyla, skulle du lyckas att bygga ett CPU block som gasen går igenom så kommer du nog kunna få ner temperaturerna en del, men är ett rätt omfattande projekt, och gasen i systemet får inte fyllas på om du inte har certifikat för det, men ett roligt projekt om inte annat.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av bore69:

Inte riktigt samma, men liknande idé: https://www.youtube.com/watch?v=B8bhGw4vUFE

Nu vet jag inte riktigt om det blir samma effekt. Har man vätska i frysen (som har samma temp som i frysen) speciellt om man har större mängd borde hålla nere kylan (genom att självkyla sig). Om flödet inte är för lågt och för långt mellan dator och frys tror jag tempen håller sig par minus på vätskan (det man kan göra är att tvinna ihop till och frånflöde så kyler den ner flödet till frysen igen och gör tillflödet lite varmare). Men kan ju också vara jag som inte fattar mig på fysik tillräckligt, men håller sig vattnet par minus tillbaka till frysen hela tiden bör frysen kunna hantera värmen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Börja med att kolla igenom denna tråden som är 10 inlägg längre ner i extrem forumet så ger du förhoppningsvis upp denna dröm rätt snart
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383802-galet-vattenkyl...

Permalänk
Medlem

Ta en AC, t.ex. från en gammal bil och bygg om istället
Som de flästa säger så tror jag frys är en dålig ide, du vill ha en effektiv kylare... inte komma under noll grader... det skapar bara massa kondens

Permalänk
Avstängd

Köpa en luftavfuktare. Vanliga woods är bra kvalité på och enkelt uppbyggda och enkelt att bygga om samt att du löst problemet med kondensvatten.
http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds12f/

finns både 12 och 28 på blocket för 1000:-
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=woods&cg=2060&w=3&st=s&...

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Jag menade inte att det fungerar på samma sätt, men idén att använda en kyl/frys var där. Tänkte det kunde vara intressant.

Förstår jag tanken rätt så är det här mer som om att ha radiatorn i frysen och dra slang till datorn utanför. Kanske radiator nedsänkt i glykollösning som kan hålla minusgrader utan att frysa. Vätska kyler ju bättre. Men kan fysik och mekanik för dåligt för att sia om problemen och vilken effekt man får.

Permalänk
Medlem

Kommersiell frys eller kanske ännu hellre AC med utomhusdel

@bore69: Tanken är inte att ha radiatorn i frysen, utan att använda frysens radiator och fylla frysen med köldmedium. Om man inte använder datorn kontinuerligt, räcker det ju att frysen orkar med lite mer än Datorns tomgångseffekt - 300 liter kylmedium kommer att ta lång tid att värma upp.

Troligtvis vore det bra att satsa på en kommersiell frys, tex en butiksfrys som är avsedd att stå öppen med frysvaror, där måste ju kompressorn vara dimnesionerad för kontinuerlig drift.

Det är möjligt att en A/C-kompressor vore ett bättre alternativ: Det finns enheter <9000kr med kapacitet upp till 6.5KW och man monterar dem på utsidan väggen, med en kylradiator/fläkt på insidan. De är uppenbarligen avsedda för kontinuerligt drift.

Med denna lösning får man ju pumpen på köpet också: Bara att ta bort radiator och fläktar på inomhusdelen och koppa in datorslingan. Även här kan det vara bra med en reservoar för att jämna ut punktlaster.

Övriga problem med kondens etc kvarstår ju. om man inte väljer att lägga sig lite högre i temp förstås!

Permalänk
Medlem

Om vi vänder på frågan istället: Vad är det du vill uppnå?
Är det för själva överklockningen i sig, för att se hur långt du kan pressa?
Är det för att få ut maximal prestanda ur nuvarande komponenter?
Är det för att du vill ha ett projekt att knåpa med?
Något annat?

Förklara gärna syftet lite mer ingående så kan du få bättre tips på lösningar för just detta syfte!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobcar:

lizzard: Det vore trevligt med lite konstruktiv kritik. Att det är tryggare att använda normala prylar behöver du inte berätta. Ännu tryggare vore ju att köpa en färdig dator och inte ens överklocka den....

Om du har några tankar kring varför det specifikt är en dålig idé är jag intresserad!

De här sakerna har jag kommit på själv:
- kondensrisk - ironiskt nog kan det behövas luftfläktar i datorn för att hålla undan kondensen...
- läckagerisk - 300 liter T-sprit är inte så kul att få ut, så det bör finnas en nödbrunn
- Kompressorkapacitet: Det är kritiskt att kompressorn långsiktigt kan hålla värmeenergin stången, annars kommer temperaturen att börja klättra i boxen. Det behövs en nödstopp om temperaturen går över en förvald gräns

Om du känner till en bra cryocooling-rigg som klarar att hålla minusgrader kontinuerligt i en överklockad dator för vettiga pengar så vore det ju också intressent!

Jag tvivlar på att du ens får förvara 300L T-sprit hemma och du får än mindre släppa ut den i någon brunn. Tänk på säkerheten. Samma sak med Glykol så vitt jag vet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Syfte Hög och stabil överklock

@Cyne: Har observerat att det vid låga temperarurer verkar gå att överklocka mycket och stabilt och började fundera på en lösning för att kontinuerligt hålla minusgrader på processorn.

Sen gillar jag ju att bygga också...

Se tex detta hembiobygge http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1496680-o...

Permalänk
Medlem

@tobcar Kastade ett öga på högtalarbygget, maffigt!

Vore ju intressant att se något test/testa själv att jämföra t.ex. skillnaden i överklockning mellan att hålla säg konstant +25 grader och konstant -10. Så fort man ska under rumstemperatur så blir det ju betydligt knöligare, och om prestandavinsten är t.ex. 1% så är det ju rätt meningslöst.

En lösning med en stor ackumulatortank är dock en ganska bra idé. Tar lång tid att värma mycket vatten och du kör troligtvis inte 100% 24/7. Läste någon tråd om en som hade en 200L tank i garaget och det fungerade fint
En annan användare här på forumet använde ett "vanligt" element som radiator. Dels sväljer det rätt mycket vatten, samt att det avger en hel del värme utan en massa fläktar. Om inte kallgrader är ett krav skulle jag titta på något av de alternativen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Rekordmedlem

Det är enklare att bygga en normal kompressorkylning än att bygga vattenkylning och använda en frysbox med glykol för att kyla den.
En frysboxkylning med 300 liter glykol lär aldrig bli av men att koppla kompressorn direkt går ju att bygga eller köpa rimligt enkelt om man vill.
http://www.ldcooling.com/shop/14-phase-change

Det var nån som gjorde en vattenkylning och grävde ner tankar utanför huset i nått bygge 2014 eller 2015, hittar inte tråden just nu men det var inte ett bygge som var särskilt praktiskt eller smidigt men det gick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har räknat efter lite...

Det tycks vara relativt lite idé att sänka temperaturen under noll. Troligtvis kommer inte en Kaby Lake att gå över ca 5.5Ghz stabilt vid -10 grader, alltså ca 10% bättre än 5Ghz som går att nå med en standard vattenkylningsrigg. Då känns det inte lika kul att bygga stora installationer, det får nog bli en mer konventionell rigg. Jag siktar nog på att bygga en tyst 5Ghz-rigg i stället.

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom prestandavinsten är så liten men kräver så mycket mer (både kylning och isolering p.g.a. kondens) så är det nog bättre att satsa på att försöka få vattnet så nära rumstemp som möjligt.
Fördelen med att köra en stor tank/radiator är ju att det går att få väldigt tyst då man inte behöver ha fläktar/fläktarna kan snurra väldigt långsamt.

För att man ska få någon nämnvärd nytta av en akumulatortank gissar jag att man behöver åtminstone > 20 liter, annars värms vattnet upp på kanske en timme och det är fortfarande radiatorerna som sätter gränsen.

Lite kul att räkna på. Säg att du alstrar 500w värme (högt räknat om det är bara CPU och GPU som vattenkyls) då värmer du 500 liter vatten 1 grad på en timme, eller 20 liter 25 grader på en timme.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED