Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk

Clas ohlsson 2.5mm2 kopparhögtalarkabel...köp...installera...njut av musiken...sluta fundera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

EDIT: man kan hävda att långa kablar börjar agera antenner och därför ska ha sköldade, till detta säger jag: lycka till att höra det!

Det fungerar att använda högtalarkabel som antenn. För att lyckas riktigt bra tar du en 300+ meter lång kabel och så loopar du den i rätt många varv, säg mellan två stolpar 25m ifrån varandra. Då får du en rätt ok antenn, framför allt för långvåg.

Men nu pratar vi ju om ett scenario där vi försöker skapa en antenn och då vore det jävligt korkat att skölda den ;P
I ett mer normalt scenario så har du helt rätt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anaii:

Det fungerar att använda högtalarkabel som antenn. För att lyckas riktigt bra tar du en 300+ meter lång kabel och så loopar du den i rätt många varv, säg mellan två stolpar 25m ifrån varandra. Då får du en rätt ok antenn, framför allt för långvåg.

Men nu pratar vi ju om ett scenario där vi försöker skapa en antenn och då vore det jävligt korkat att skölda den ;P
I ett mer normalt scenario så har du helt rätt.

Ja, visst är det så, valfri osköldad ledare gör oftast hyfsade antenner, dock blir impedansen obalanserad. Men detta är innan förstärkningen, denna signal är så svag att den knappast gör någon skillnad efter förstärkningen i jämförelse med det som kommer från förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Skärmad, inte sköldad va?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Skärmad, inte sköldad va?

Hehe, du har nog rätt. Läser för mycket engelska. Tänkte på shielded..

Permalänk

Hur mycket påverkar en störmkablel ljudet och spelar materialett roll i en störmkable?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hur mycket påverkar en störmkablel ljudet och spelar materialett roll i en störmkable?

Nej och nej (förutsatt att det inte är en felkonstruerad kabel). En vanlig som följer med duger gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MrFranklin: Var på en mässa i Luleå för typ 15 år sedan. Men skulle gissa på att han/företaget var mer på fler mässor vid det laget.

@anon186252: Man kan ju undra ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vet inte om man får länka till personliga trådar på andra forum, men vill ni ha diger läsning i skumma audioprodukter så rekommenderar jag tråden 'Mästarmöte har en vinnare!' på Euphonia. Pluggar med kristaller som man ska sätta in i oanvända kontakter på förstärkaren (http://www.epluggs.de/), koner att sätta på väggarna o s v. Man kan ta sig för pannan för mindre!

hahaha, inte nog med att de magiska kristallerna ger bättre ljud, de är dina för endast 6000:-!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hur mycket påverkar en störmkablel ljudet och spelar materialett roll i en störmkable?

Försökte hitta ett test jag läste en gång på olika grendosor och hur de påverkade ljudet.
Hittar den tyvärr inte.

Mycket underhållande var det iaf och givetvis rent trams.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hur mycket påverkar en störmkablel ljudet och spelar materialett roll i en störmkable?

Hela ämnet är intressant och har ältats många gånger tidigare, jag är inte längre dyrkabelanvändare för jag har börjat mäta och föröka hålla reda på vad det egentligen är för skillnader som ibland kan upplevas, det är oerhört viktigt att isolera vad man försöker testa och att bara skifta kablar och lyssna är inte alls särskilt seriöst gjort utan man måste mäta och kalibrera nivåerna och även se till att det tex inte är skillnader pga potentialutjämning man lyssnar på, eliminerar man allt annat än själva kabeln så är det oerhört svårt att höra skillnader och jag vet ingen som klarar det i blindtest, byter man bara kabel rakt av utan att förvissa sig om att alla andra saker som ev kan påverka så är det svårt men inte helt omöjligt att höra skillnader men de beror egentlig inte på kabeln utan på att bytet av kabel påverkar annat som inte har så mycket med själva signalkvaliten att göra.

När det gäller elkablar finns det också ett stort men, en del kablar är konstruerade i materiel och uppbyggnad så att de kan agera nätfilter utöver att "bara leda", har man usel hårdvara i övrigt kan det ev gå att höra skillnad på det om elnätet/elkvaliten är dålig så att man haft nytta av ett bättre elnät i allmänhet eller bättre prylar som inte påverkas av "fulel" på samma sätt.

Det är alltså viktigt att förvissa sig om vad det är man verkligen testar och att bara lyssna utan att mäta är totalt oseriöst speciellt när det handlar om saker som ger så oerhört små skillnader som ev kan höras när man skiftar kablar, tex bör nivåerna aldrig skilja mer än max 0,05dB om man ska lyssna, vi upplever inte mycket små nivåskillnader som skillnader i ljudnivå utan som en diffus ogreppbar påverkan så lyssning utan mätning är helt värdelöst om det inte är enorma skillnader mellan det man jämför så att man utan någon som helst tvekan kan skilja objekten åt och även vet vad det är som gör att skillnaden uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo mäta är väl bra men det verkar va svårt för dagens mätinstrument att mäta allt. Har experimenterat med en strömkabel och den påverkar ljudet på något vänster förvånande nog. Iof svårt att direkt utröna om ljudet var bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

EDIT: man kan hävda att långa kablar börjar agera antenner och därför ska ha sköldade, till detta säger jag: lycka till att höra det!

Om man pratar högnivå (högtalarkablar) är det givetvis BS att det skulle påverka om man nu inte befinner sig inne i något slags transfomatorstation eller liknande.
Om det handlar om lågnivå är det inte så långsökt att kabeln skulle kunna plocka upp störningar från omgivningen så att man får in störningar från elnät eller brus från andra källor.
Av samma anledning kan det vara en fördel att få ut ljudkortet från datorn för att minska risken för störningar.

I en del förstärkare kan man ibland få in radiosignaler som hörs i bakgrunden. Ffa har jag hört detta i lite äldre förstärkare och i synnerhet i typ gitarrförstärkare och liknande. Hurvida skärmning eller inte på signalkabeln påverkat detta ska jag dock låta vara osagt. Då måste ju dock någon del i förstärkaren agera radiomottagare, men för att demodulera en AM-signal behövs det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Köp en lite bättre kabel. Det behöver inte kosta 10k utan det finns hyfsat bra för runt 300-500kr. Är mer mest nördar som vill att det skall se snyggt och osa kvalitet. De bättre kablar har ofta bättre kontakt.

Hela ämnet är lite som varför köper vissa människor egna lyxiga kaffebönor eller lyxiga matknivar eller annat liknande. Jo för att vi människor är sådana som är ute efter kvalitet och man behöver inte alltid analysera allt.

Anser man att det finns en skillnad och sedan berättar dess skillnader då är det som att är du dum i huvudet när det här testet säger något annat. Så håller det på

Skall du köpa dyra kablar: det är helt upp till dig själv att avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jag hade dock aldrig köpt en kabel som marknadsförts som "hi-fi" kabel. Chansen är att man får motsatsen, dålig kvalitet och överpris.

Men så länge man håller sig ifrån "lakritskablar" så är det lungt.

Det var ett lite skämtsamt/ironiskt svar på en dålig fråga, TS har sedan utvecklat frågan lite så nu går det att svara lite mera "seriöst".
Dyra(re) kablar har i regel en mekanisk kvalitet billiga inte kommer i närheten av, elektriskt är skillnaden i många fall ringa, åtminstone om det tas något som helst hänsyn till area/längd.
Har själv både dyra och billiga kablar, och vist, det är skillnad på dom svarta skosnören som följer med och en bra signal(rca) kabel, men den behöver inte vara dyr, jag gör mina själv, typ "PA" kabler i lösvikt med "proffs" kontakter.
(duger det för dom som gör musiken, duger det för mig som spelar upp den)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Alltid en rolig diskussion..

Permalänk
Medlem

Tycker tråden kan stängas efter @buddaz svar. Bra sammanfattning av läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Menar du signalkablar så betalar vissa sjuka pengar för allt vad guldpläterade heter osv, detta är givetvis subjektivt (inte ljudet, utan huruvida andra egenskaper är värda dessa pengar) om du anser att kvalitativa kontaktdon och/eller svår-oxiderade metaller är värda priset.

Det här är ett argument jag sett förr. Det är helt enkelt felaktigt. Guldplätering tillför iofs något, så ur det perspektivet är det åtminstone inte FEL att lägga extra pengar på det, men i realiteten är det något tillverkarna i det närmaste inte tar betalt för, eftersom det inte kostar dem så mycket att det påverkar slutpriset. Du får kablar från ett par tior med guldplätering. När prislappen klättrar uppåt därifrån, är det inte direkt guldet som påverkar...

Skrivet av Ipzen:

Guldplätering är dessutom mjukare och slits fort, däremot oxiderar det inte lätt så det är positivt i en fuktig miljö, tillexempel arenor och utomhusscener.

Silver leder bäst men oxiederar lättast.

Koppar är standard då det leder bra och oxiderar sällan om det står torrt och fint.

Nickel, silver, guld och platina, rubidium, snart kommer de väl med unobtanium med... Men koppar har jag inte sett kontakter pläterade med.

Finns det någon anledning att köpa halvmeters RCA kabel för 300-500:-? Kanske. Inte för ljudets skull. Men "bygg kvaliteten" brukar vara bättre. Personligen har jag bara billigt skit bakom utrustningen i hyllorna, mer specifikt "Luxorparts Blueconn" för dryga 80:-, upp till en hundring. Orsaken? Den är vit. Den enda sladden som syns var det viktigt att den skulle vara vit, så för att vara säker på att slippa sova på soffan, gjorde jag hela sladdhärvan flickvänssäker, det kostade inte en 500'ing.
Det finns ingen hörbar skillnad mot varken "superdyr", eller det billiga OEM skräpet tillverkaren skickar med.

Högtalarkabel, var jag lite mer kluven till. Jag har alltid haft den där genomskinliga kopparkabeln, men den var så klart inte heller acceptabel. Ett vitt alternativ skulle väljas, och av ren vana kör jag på 2.5mm kabel, överallt. Det hade gått att köra 1.5 till frontarna utan vidare, men... Alternativet var "OFC koppar" eller kopparpläterad aluminium. Det är inget "fel" på aluminium kabeln, men den har högre motstånd, och åtminstone 2 av högtalarna behöver så lång kabel att jag egentligen skulle gå upp ett snäpp i storlek då. Så det blev den rena kopparkabeln. Hela OFC biten är dock inte värd att betala extra för.

Och testet av hur bra resultatet blev? Lånade en av Supras lätt ljusblå kablar, la den bakom stereon så den syntes bara liiiite, och bjöd in de mest ljudtokiga jag känner. Alla var i extas, skitbra ljud. Fipplade lite, och tog bort den aldrig inkopplade kabeln, och genast var ljudet sämre. Jag kommer nog aldrig berätta för vänner och familj att det aldrig var någon förändring, men det avgjorde saken helt för min del. Jag slipper sova på soffan, och ljudet låter precis som det gjorde innan jag bytte ut den saliga röran blandade kablar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@Mr_Lazy: Så vad skulle fördelen då vara? svårböjd, svårkontakterad och extremt fult ? Chans för glapp är extremt mycket högre samt dålig kontaktering vilket skulle medföra högre resistans.

När du använder EK och kontakter som INTE skruvas ihop utan istället kläms ihop med en saxliknande konstruktion så får du bättre kontakt mellan kontakt och kardel, mindre risk för att kabeln åker ut (då det inte finns 100stycken små ledare som kan röra på sig). Visst den är lite styvare att hålla på med men man drar ju kablarna en gång sen är det klart. Om kabeln är ful eller inte kommenterar jag inte då detta inte har med prestanda att göra och det var det som TS frågade efter. (men du kan få en hint om att det finns färg på sprayburk i minst 16 milj kulörer )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

När du använder EK och kontakter som INTE skruvas ihop utan istället kläms ihop med en saxliknande konstruktion så får du bättre kontakt mellan kontakt och kardel, mindre risk för att kabeln åker ut (då det inte finns 100stycken små ledare som kan röra på sig). Visst den är lite styvare att hålla på med men man drar ju kablarna en gång sen är det klart. Om kabeln är ful eller inte kommenterar jag inte då detta inte har med prestanda att göra och det var det som TS frågade efter. (men du kan få en hint om att det finns färg på sprayburk i minst 16 milj kulörer )

Visst kabeln kanske sitter lite bättre (men det är ju inte som att man går och rycker i kablarna ändå), det som troligen istället sker är att den "sakliknande" konstruktionen istället för klämma ut kabeln med flera kardeler enbart kommer i kontakt med en liten del av tvärsnittsarean på den enkardeliga vilket resulterar i en sämre kontakt och högre impedans för förstärkaren. Mao ofördelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tycker tråden kan stängas efter @buddaz svar. Bra sammanfattning av läget.

Varför är lite dyrare kablar bättre än t ex kablar från Claes Ohlson? Jag håller inte alls med buddaz...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Varför är lite dyrare kablar bättre än t ex kablar från Claes Ohlson? Jag håller inte alls med buddaz...

Om du tex kollar på Supra classic så är den förtennad vilket ökar ytresistansen på kardelerna och det gör den även mer motståndskraftig mot oxidering, den har dessutom en ganska mjuk isolering kombinerat med jämförelsevis många kardeler vilket gör kabeln tämligen lättböjlig, helt enkelt en sund konstruktion som blir något dyrare än de allra billigaste kablarna som finns men den är ändå oerhört långt från att bli dyr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Fann denna artikel när jag läste runt om annat, kanske kan vara nått att läsa.

Det är skillnad, men du kan likförbannat föredra den lilla skillnaden i billiga kabeln

Dold text
Permalänk
Medlem

För mig fungerar det utmärkt med EKK till frontar och center. Jag har tidigare haft högtalarkabel som vars inköpspris ligger på fel sida 10k men mina öron kunde inte höra skillnad så jag bytte till EKK. Detta är inget jag ångrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Visst kabeln kanske sitter lite bättre (men det är ju inte som att man går och rycker i kablarna ändå), det som troligen istället sker är att den "sakliknande" konstruktionen istället för klämma ut kabeln med flera kardeler enbart kommer i kontakt med en liten del av tvärsnittsarean på den enkardeliga vilket resulterar i en sämre kontakt och högre impedans för förstärkaren. Mao ofördelaktigt.

Det är därför sax-konstruktionen är vass så den skär in i kardelen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Varför är lite dyrare kablar bättre än t ex kablar från Claes Ohlson? Jag håller inte alls med buddaz...

Läste du hans inlägg? Betalar du lite mer än standard så får du oftast rejälare kontakter, resten är ögongodis. Så värdesätter du robustare kontaktdon så kommer den dyrare kabeln vara bättre att hantera än en från Clas. Gör du inte det kan du köpa en billig kabel och vara glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Läste du hans inlägg? Betalar du lite mer än standard så får du oftast rejälare kontakter, resten är ögongodis. Så värdesätter du robustare kontaktdon så kommer den dyrare kabeln vara bättre att hantera än en från Clas. Gör du inte det kan du köpa en billig kabel och vara glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar folk använda kontakter? Jag kör med att skala ändarna och sticka igenom hålet och skruva/klämma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hur mycket påverkar en störmkablel ljudet och spelar materialett roll i en störmkable?

Störningar kan via magnetism störa närliggande kablar, så 230V AC 50/60Hz kommer ju riskera ge en störande "surr" på 50/60Hz", samt även effekt överföring som kan skada. Mao.. de bör helst inte vara nära varandra.

Ang materialet så påverkar det endast resistansen.

Aluminium, Koppar eller Silver spelar ingen roll så länge du kompenserar för samma resistans per meter. Aluminium leder sämre än koppar så du behöver en tjockare aluminium kabel för samma resistans. Aluminium har dock problemet att det oxiderar otroligt snabbt, och du får inte bort oxiden så lätt.

Koppar leder sämre än silver, så du behöver en tjockare koppar kabel för samma resistans. Den är relativt enkel att få bort oxiden på, och inte så farligt dyr, förrän du börjar behöva långa och tjocka kablar.

Silver är bästa ledaren (utom exotiska material), men har egentligen ingen fördel alls, förutom att folk kan sälja en dyrare silver kabel till dig och tjäna mer på dig. Silver är för mjukt för att ha som ren kabel, så de brukar lägga det som ett lager på andra material. Silverkablar är försäljningsgimmick.

Koppar brukar vara bästa valet. Och största resistansproblemet (så länge du väljer en tjock nog kabel) är i kontakten mellan anslutningen och kabeln. Glapp, oxider mm där, och du har problem. Här hjälper det ta bort oxidlagret (finns lite olika sätt) och att satsa på mångtrådad, så du lättare får bra kontakt.

Kan du lödda fast dem är detta bättre, tänk bara på att lödtenn leder ström sämre än koppar så försök ändå få direkt kontakt så bra det går och låt sen tennet "hålla det på plats", så att säga. Om du har kontakter så är det viktigt att dessa är oxidfria.

I datakablar löser man ofta detta genom att guldplätera kabelns ändar. Guld leder sämre än koppar, aluminium mm, men det oxiderar inte, så du får en perfekt kontaktyta, och pläteringen är så liten att den mer eller mindre inte påverkar alls. Detta är dock mest viktigt för kablar som du drar ut och in ofta. Om de fast så behövs inte detta.

Så rätt tjocklek av kopparkabel är vad du borde satsa på, och håll den borta från ev störande el-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Brukar folk använda kontakter? Jag kör med att skala ändarna och sticka igenom hålet och skruva/klämma åt.

Ja? Jag tycker det är betydligt lättare att ha bananer på. Men det gäller ju också signalkablar, digitalkablar och strökablar som rimligtvis inte är skalade.

Skickades från m.sweclockers.com