Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@Yoshman:
Att quicksync skulle ha bättre kvalité än vad som är möjligt med mjukvara är inte helt med sanningen överensstämmande, allt beror på inställningar och codecs och containers man använder. Finns ingen anledning alls till att quicksync skulle hålla en bättre kvalité på videokodning. Allra helst inte på HEVC där quicksync är i vad som bäst kan kallas beta stadiet. Testet du hänvisar till kikar egentligen enbart på tid för kodning och slutgiltig bitrate, inget av detta säger ett jota om kvalité, du kan ha apdålig bildkvalité i 50MBit eller 5MBit det har egentligen inte med saken att göra innan man får för låg bitrate så det påverkar scenen i fråga. Men att titta på bitrate enbart som bevis för kvalité är ren bull.
När det kommer till just HEVC så har mjukvaru kodning långt fler parametrar att justera än vad som finns tillgängligt i quicksync, inte heller stödjer skylake eller kabylake alla funktioner vid kodning som finns i HEVC standarden heller, avkodning har den bra stöd för, inte kodning.
Det finns en anledning till att en mycket stor andel som streamar gör det via mjukvarukodning. Bara som ett exempel så stödjer kaby lake VP9 i 8bit men inte i 10bit vid kodning men vid avkodning stödjer den även 10bit.
Sen kommer vi till problem nummer två, direkt det kommer en ny codec så sitter man i skiten för hårdvaran hjälper då ingenting då du inte kan "patcha" hårdvaran för att stödja andra codecs. Precis lika med avkodning, har du inte rätt stöd i hårdvaran så är det mjukvaruavkodning som gäller, försök lira youtube i 4K på en lågwatts kaby lake så får vi se hur bra det rullar...

Du har för det mesta rätt, men det är två små detaljer som inte är så små egentligen.
1. Yoshman snackar "Relative bitrate", inte ren bitrate, så kvalitet är en faktor som tagits med till skillnad från vad du påstår.
2. Lågwatts Kaby Lake ska klara 4K YouTube fint så länge hardvaruavkodningen fungerar. Ja, den har stöd för 4K och samtliga format som YouTube använder för tillfället. Detta kan givetvis ändras i framtiden när det kommer nya codecs, och då kan såklart en sån CPU få problem, precis som du säger.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Nä 4k rullar inte fint på lågwatts kaby lake, du får stuttering vare sig du vill eller inte och detta med hårdvara, Linus tech tips har nyss gått igenom två kaby laptops och bägge klarade inte av youtube i 4k. En del klipp kan naturligtvis rulla bra men inte allt. Och ja relative bitrate tar kvalité i beaktande men problemet är att man i detta test inte redovisat för vad dessa kvalitetsnivåer egentligen är, något man generellt undviker i tester som detta, naturligtvis kan man få reda på det genom att betala ända upp till 900+ dollar vilket känns svettigt.

Edit: En sak till som kräver en del grävande innan det syns i testet är att man kör fixed function "fast encoding" inställningar och kör sedan YUV-SSIM kvalitetskoll. Det senare är rätt bra test för videokvalité men att man kör fixed med fast encoding är inte en direkt rättvis jämförelse alls, detta ger generellt hårdvarukodare en stor fördel då dessa trivs bra med just fixed. Du har dock ändå ett par problem.

Sen att köra alla tester med fast encoding och fixed kommer i alla lägen ge en sämre bild än vad någon seriös streamare skulle köra. Då kan du lika gärna köra nvidias shadowplay

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv

@tellus82:
Intressant att LTT fick problem med 4K YT. Såg detta själv nu efter att jag läste ditt svar. Jag undrar dock om det inte kan bero på mjukvaruproblem. Med fungerande hårdvaruavkodning ska inte CPU gå upp på 100% i task manager som man ser i videon från LTT. Det skulle kunna bero på att videon använder VP9 och att webbläsare inte stödjer hårdvaruavkodning av VP9 på Kaby Lake än och faller tillbaka på mjukvaruavkodning.

Hårdvaruavkodningen av VP9 i Kaby Lake är inte ett hybridläge eller GPU-läge, utan det avkodas helt och hållet av en ASIC så CPU-användningen borde vara nästan obefintlig när det väl fungerar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Det har inte varit tydligt för mig vilken typ av förbättringar som hårdvarutrådar faktiskt ger i många spel. Ja, det finns ju vissa spel som har tydligt bättre prestanda i fps när antalet kärnor ökar, men varför? Därför försökte jag se om det fanns några data som kunde kopplas tydligt till just antalet cores eller threads.

Se man på anandtechs databas med olika benchmarks finns det en hel del att leta på. Det enda verkligt tydliga sambandet bland spel där antalet kärnor verkligen hade en betydelse var för

Grand Theft Auto V on ASUS GTX 980 Strix 4GB ($560) [Under 60 FPS]
1080p Very High, Percentage Frames over 16.6ms

http://www.anandtech.com/bench/CPU/1358

Vad procentvärdena visar är hur stor andel av alla frames som är mer än 16,6 millisekunder (vilket motsvarar 60 fps).

Sammanställer man värdena där mot antalet hårdvarutrådar får man ett tydligt samband!

Det här är första gången jag ser en mycket tydlig anledning till att skaffa en processor med fler än fyra kärnor för spel!

Fler kärnor minskar riskar risken för stuttering.

Som uppföljning ville jag se vilka korrelationer som fanns mellan dessa procentvärden och Cinebench, både enkeltrådat och flertrådat. Jag orkade inte hämta fram allt ur anandtech.com's hemsida utan tog från cinebench från https://us.rebusfarm.net/en/tempbench?view=benchmark.

Sambandet finns tydligast mot Cinebench Multi R15, baserat på enbart Intels CPUer. Samma samband finns hos AMD och jag sammanställer dem även i ett diagram nedan.

Percent

Single 11.5

Multi 11.5

Single 15

Multi 15

1.000

-0.487

-0.673

-0.488

-0.674

Det här betyder att Cinebench Multi R15 visar något som inte enbart är en benchmark och är en god prediktor för hur stor andel av frames som ligger under 16,6 ms!

Vad betyder det här för Ryzen 8C/16T? Jo, att den levererar en bättre spelupplevelse än de som stannar på 4C/4T eller 4C/8T!

Jag hoppas att sweclockers inkluderar den här typen av mått i sina tester.

https://s24.postimg.org/6f5ga48bp/HTvs_FPSu60.png
https://s24.postimg.org/rbwawv2k5/CBM15vs_Percent.png

Tes: fler kärnor ger mindre stutter.

Två frågor:

1. Varför är då lägsta FPS konsekvent lägre för E-serien jämfört med i7-7700K i SweClockers test av den senare?

2. Om CPU-delen är flaskhals redan vid 60 FPS i GTA:V, hur förklarar man då det resultat TechReport fick, speciellt deras resultat för antal bildrutor under 16,6 ms samt 8,3 ms (120 FPS)?

På 2. har jag själv en idé, men håller på den då den kan vara fel och andra kan ha en bättre förklaring runt tankar jag själv helt missat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

@Yoshman:
Att quicksync skulle ha bättre kvalité än vad som är möjligt med mjukvara är inte helt med sanningen överensstämmande, allt beror på inställningar och codecs och containers man använder. Finns ingen anledning alls till att quicksync skulle hålla en bättre kvalité på videokodning. Allra helst inte på HEVC där quicksync är i vad som bäst kan kallas beta stadiet. Testet du hänvisar till kikar egentligen enbart på tid för kodning och slutgiltig bitrate, inget av detta säger ett jota om kvalité, du kan ha apdålig bildkvalité i 50MBit eller 5MBit det har egentligen inte med saken att göra innan man får för låg bitrate så det påverkar scenen i fråga. Men att titta på bitrate enbart som bevis för kvalité är ren bull.
När det kommer till just HEVC så har mjukvaru kodning långt fler parametrar att justera än vad som finns tillgängligt i quicksync, inte heller stödjer skylake eller kabylake alla funktioner vid kodning som finns i HEVC standarden heller, avkodning har den bra stöd för, inte kodning.
Det finns en anledning till att en mycket stor andel som streamar gör det via mjukvarukodning. Bara som ett exempel så stödjer kaby lake VP9 i 8bit men inte i 10bit vid kodning men vid avkodning stödjer den även 10bit.
Sen kommer vi till problem nummer två, direkt det kommer en ny codec så sitter man i skiten för hårdvaran hjälper då ingenting då du inte kan "patcha" hårdvaran för att stödja andra codecs. Precis lika med avkodning, har du inte rätt stöd i hårdvaran så är det mjukvaruavkodning som gäller, försök lira youtube i 4K på en lågwatts kaby lake så får vi se hur bra det rullar...

Angående kvalité så hade jag citerat denna observation någon gjort kring detta

""More importantly, if you look at the command lines used, for the "ripping" test, for x264 they used x264 --preset placebo --me umh --merange 32 --keyint infinite --tune ssim --pass 2 and for x265 they used -p veryslow --tune ssim and Intel's MSS gpu encoder still beat them in the SSIM metric! Did you ever think you would see the day when x264 + placebo + tune ssim would lose a test where SSIM is the metric?""

Vad är då SSIM metric

"SSIM is used for measuring the similarity between two images. The SSIM index is a full reference metric; in other words, the measurement or prediction of image quality is based on an initial uncompressed or distortion-free image as reference. SSIM is designed to improve on traditional methods such as peak signal-to-noise ratio (PSNR) and mean squared error (MSE), which have proven to be inconsistent with human visual perception."

D.v.s. med en mätmetod som är en vedertagen skala och som specifikt är framtagen för att objektivt gradera kvalité på olika videoströmmar så presterar QuickSync (i Skylake med högsta nivå) bättre än vad x264 och även x265(!!!) gör med sina högsta nivåer.

Om inte det på något sätt är ett totalt missförstånd skulle jag säga att diskussionen borde vara över där.

Visar däremot hur extremt sant uttrycket "man får inte en andra chans att göra ett första intryck" är. Även om QS var snabbt redan från start så var kvaliteten under all kritik i Sandy Bridge och Ivy Bridge. Efter dessa två verkar det som väldigt få, om någon, av de större teknikwebbplatserna orkat testat QS och det ursprungliga intrycket kvarstår.

Har själv testat att kör Open Broadcast Software på en laptop med i7-4702MQ (Haswell). Kan inte se någon skillnad i kvalité mellan x265 med maxinställningar och QS med max när jag streamade DOTA 2 i 1920x1080. Med QS var FPS identiskt med som utan streaming. Testade också med Nvidias NVENC krets, där fick man en något mjukare/suddigare bild.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Har redan svarat på detta... Men jag kan utveckla ännu mer, de inställningar som används tillsammans med dom codecs som används gör att man ger en mycket skev bild, kvalitétskollen är hyffsat bra (inte gold standard direkt med en frame som man jämför) men det hjälper inte när man satt skit in, då får man skit ut ändå. Att man under dessa förutsättningar får bra resultat med quicksync jämfört med dom andra i detta testet säger fortfarande inte mer än att under specifikt dessa förhållanden klarar sig intel bra. Förändra testet genom att kolla fler frames eller ta med fler codecs och framförallt justera codec inställningarna för bästa resultat (här i testet körs nämligen olika bog standard presets)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

@Yoshman: Har redan svarat på detta... Men jag kan utveckla ännu mer, de inställningar som används tillsammans med dom codecs som används gör att man ger en mycket skev bild, kvalitétskollen är hyffsat bra (inte gold standard direkt med en frame som man jämför) men det hjälper inte när man satt skit in, då får man skit ut ändå. Att man under dessa förutsättningar får bra resultat med quicksync jämfört med dom andra i detta testet säger fortfarande inte mer än att under specifikt dessa förhållanden klarar sig intel bra.

Fast det var inte fallet när man testade bästa möjliga kvalité, då skickar man in "--preset placebo --tune ssim" till x264 vilket säger: den enda som prioriteras är kvalité, skit i hur mycket CPU som offras. Placebo är i praktiken meningslöst, det slår på exakt allt som kan ha det minsta påverkan på kvalité, högsta rimliga "preset" är "veryslow" (som inte heller är så snällt mot CPU).

Sedan: då diskussionen kommer från vad som är bäst för streaming så är det ju specifikt fallet med en specificerad bitrate som är mest relevant. Som jag förstått det vill de som streamar på t.ex. Twitch hålla en viss bitrate, för vanliga svenssons verkar det inte ens som man kommer få streama över en viss bitrate.

Men för att vara på det klara på med vad du hävdar här. Din åsikt är fortfarande att QS ger sämre kvalité för de fall som är relevant vid streaming?

Om inte annat borde vi ändå kunna enas om att: vad det gäller påverkan på FPS så är QS > CPU oavsett antal CPU-kärnor (finns spel som kommer använda alla CPU-trådar som finns, de spelen har ju ingen möjlighet att veta vilka som tänker streama -> overcommit på vissa trådar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Kika på bilden i mitt inlägg ovanför, där kör man en koll hur nära man kommer i bitrate, intel lyckas verkligen inte bra i det läget utan överskjuter nå jävulskt, vilket ger problem när man har en viss bandbredd att hålla sig till, specifikt kvalitétsproblem då man effektivt måste sätta ännu lägre bitrate för att det inte ska skjuta över gränsen. Att man inte gör detta här i testet för att mer rättvist jämföra vet jag inte. Inte heller varför man kör alla codecs i ren preset format.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

@tellus82: var kommer bilden du länkade ovan från (nu ligger den i din privata cache)? D.v.s. är den för Skylake, Broadwell, eller vad?

Frågad då testet som inkluderar bl.a. Skylake HEVC sammanfattar det hela med

"Overall, the leaders in this comparison are Intel MSS HEVC and Kingsoft HEVC encoders!"

Men din slutsats verkar vara att QS suger oavsett.

QS verkar använda lägst bitrate för en viss kvalité

Det man ska ha som benchmark för att göra motsvarande via CPU-kärnor hos Ryzen och E-serien är x264. x265 lär de nog inte orka med i realtid med vettig kvalité.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Den är tagen från testet du länkat till. För att få fram relevant information om hur testet är gjort och inställningar som används samt en del av all data så lär man tanka ner en PDF fil, denna saknar dock en rätt stor mängd data då hela testet kostar 985$

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

x265 lär de nog inte orka med i realtid med vettig kvalité.

Knappast. Högsta inställningen som är relevant för streaming i 1080p @ 30fps är väl x264 "medium", och då krävs en saftig CPU. Så länge man inte nått "slow" eller "veryslow" finns det ingen anledning att byta till x265 där "fast" motsvarar x264 "slow" eller "veryslow" i både kvalitet och beräkningskostnad. x265 tar över där x264 tar slut och inte räcker till kan man säga.

Permalänk
Inaktiv

Det var en drös med Ryzen som tabellerna visar där vissa känns överflödiga.
Men det går lite ryckte att Pro modellen av Ryzen just som namnet antyder är till för lite mer professionella användare som använder EEC minne. Vad tror ni om detta? Men varför inte ha stödet i alla? Processorn blir såklart slöare med ECC, men resultatet är ju mer pålitligt.
*edit*
Bättre laptops har idag ECC minne, likaså bör ens NAS ha detsamma. Så att först börja med typ 16 core för att få ECC minne känns som att de missar en hel del kunder. Nu kanske detta kvittar för AMD då det viktiga är att få sålt till den stora skaran.

Nå om det är som jag misstänker så försvinner en hel del cpus för vanliga konsumenter och det känns mer naturligt. Pron lär då säkerligen kosta en 1000lapp mer eller så, enbart för att kunderna har råd att betala detta.

Permalänk
Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag tror att Zen server/ws (naples m.a.o.) socket SP3 och SP4 kommer ha ECC. Tror att vanliga Zen med 2 kanaler kommer inte ha ECC

Permalänk
Medlem

Låt säga att Intel på något sätt fått tag på Zen-chips; Kan dom i så fall utföra tester eller bryter det emot någon lag? Tänker på typ någon lag emot industrispionage eller liknande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Är inte jurist eller så, men misstänker att de kan köpa/få tag på produkter och använda dem för demonstrationer och liknande. T.ex. såsom AMD visade sina produkter mot Titan XP och 6900K.

Tror att de får hålla på och göra avancerade tester på produkten så länge de inte går över till att dissikera dem. Deras ingenjörer har nog rätt bra koll på vad andra laget har valt för tekniker och vad det innebär. Industrispionage, tror jag, kommer in först när du tar med dig kunskap från konkurrent, får obehörig tillgång till info eller helt enkelt snor den.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Det vore ju inte orimligt med tanke på att den första release-hinten med presentationen på GDC som nämnde "Recently launched AMD Ryzen" nu är spikad till 2:a Mars.
Det står inte så i beskrivningen längre men det var den här presentationen: http://schedule.gdconf.com/session/optimizing-for-amd-ryzen-c...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tes: fler kärnor ger mindre stutter.

Två frågor:

1. Varför är då lägsta FPS konsekvent lägre för E-serien jämfört med i7-7700K i SweClockers test av den senare?

2. Om CPU-delen är flaskhals redan vid 60 FPS i GTA:V, hur förklarar man då det resultat TechReport fick, speciellt deras resultat för antal bildrutor under 16,6 ms samt 8,3 ms (120 FPS)?

http://techreport.com/r.x/corei77700Kreview/gtav-17.png
http://techreport.com/r.x/corei77700Kreview/gtav-8.png

På 2. har jag själv en idé, men håller på den då den kan vara fel och andra kan ha en bättre förklaring runt tankar jag själv helt missat.

1. Ingen aning. Det där är ju mer traditionellt, och det förväntade. De korrelationer jag hade visade ju att även Cinebench Single R15 hade korrelation, om än svagare. Visst finns risken att tenden visat något annat än det jag trodde först, kanske ipc-förbättringar över tid. Frågan är snarast varför anandtech fick sina resultat.

2. Det finns en förklaring till båda dina punkter och det kan vara att det är kraftfullare GPUer i dina länkar som låter Kaby Lake sträcka på benen jämfört med farfar Broadwell-E. Kanske.

I den artikeln du länkade till hittar vi också följande bild vilken också bryter mot det förväntade och ger fler kärnor en fördel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Låt säga att Intel på något sätt fått tag på Zen-chips; Kan dom i så fall utföra tester eller bryter det emot någon lag? Tänker på typ någon lag emot industrispionage eller liknande.

Gissar starkt att allt som oftast har konkurrerade företag koll på varandras släpp av produkter långt innan vi får veta något:) intel kan säkert om dom vill spionera på AMD (och ja själ intel produkter från AMD på något vis eller kopierar dokument eller rent av tar sig in i monterings fabriken tar kort eller liknande är industrispionage).

Men att få tag i produkter för test bakom stängda dörrar är inte omöjligt. Intel påstås ju släppa nya produkter, dock nyttan vet jag inte. För entusiaster lär ändå köpa intel en lång tid framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

1. Ingen aning. Det där är ju mer traditionellt, och det förväntade. De korrelationer jag hade visade ju att även Cinebench Single R15 hade korrelation, om än svagare. Visst finns risken att tenden visat något annat än det jag trodde först, kanske ipc-förbättringar över tid. Frågan är snarast varför anandtech fick sina resultat.

2. Det finns en förklaring till båda dina punkter och det kan vara att det är kraftfullare GPUer i dina länkar som låter Kaby Lake sträcka på benen jämfört med farfar Broadwell-E. Kanske.

I den artikeln du länkade till hittar vi också följande bild vilken också bryter mot det förväntade och ger fler kärnor en fördel.
http://techreport.com/r.x/corei77700Kreview/dvk-8.png

Fast det som är spännande med Doom/Vulkan är att man får resultatet du länkar för bildrutor under 120 FPS, men detta resultat för antal bildrutor under 60 FPS (vilket ger mest "stutter"?).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Fast när du är nere på dom nivåerna i tidsenhet så är det någon enstaka frame det handlar om och det kan lika gärna vara en loadstutter/scenbyte/start/stop i bench. Väldigt ofta kan man få ett par frames som får mycket låg fps men som inte egentligen visar sig under spelande/resten av benchen. 16,7ms är som sagt en frame vid 60fps och detta bör man inte dra några slutsatser om för felmarginalen blir större än själva utfallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant

https://www.cpchardware.com/ryzen-les-frequences-a-la-loupe/

Google-auto-översatt:

"INLAGD AV: DOC TB 7 FEB 2017
Innan du talar om Core i7 och i5 7740K 7640K (vi ska äntligen få i morgon), diskuterar igen Ryzen. Många av våra läsare undrar om hur hanteras frekvenser (kärna, turbo, ... osv). Och faktiskt, är ämnet särskilt komplicerad eftersom de olika frekvenser som definieras av AMD för varje modell är många. Låt oss först ta exemplet med prototypen som användes för testerna som publicerats i CPC Hardware nr 31 . Detta är ett ingenjörsexemplar första generationen bygger på A0 stepping. Denna processor identifieras under kodnamnet " 2D3151A2M88E4" . Avkodning av denna information ger oss redan en del information om grundfrekvensen. Här är hur man översätter:

2 : Anger generationen prototypen. 1 = första generationen av ingenjörsexemplar (Es0) - 2 = andra generationen av ingenjörsexemplar (ES1) - Z = Kvalificerings Prov (QS). Dessa är avsedda för slutkunder för validering och teoretiskt erbjuda samma specifikationer som de affärsmodeller.
D : Platform. D = Desktop - Server = S - M = Mobile.
315 : Basfrekvens. I det ofta förekommande fallet, 3,15 GHz.
1 : Modell versionsnummer när det gäller flera olika processorer som är utrustade med samma grundfrekvens.
A2 : intern godtycklig kod i samband med maximal TDP och de specifikationer som krävs av VRM. A2 / BA = 95W - AU / BB = 65W
M : Fysisk paket. AM4 M = - = V SP3
8 : Antal fysiska kärnor (exklusive SMT)
8 : godtyckligt värde som motsvarar storleken på cachen. 8 = 4MB L2 + 16MB L3 - K = 2MB L2 + 8MB L3 - H = 16MB 64MB L2 + L3
E4 : Stepping från hjärtat. E4 = A-Step - F4 = B-Steg
Kodnamnet gör det möjligt att veta den grundläggande processorfrekvensen. Det finns dock många andra viktiga frekvenser, plus alla de som rör chipset och driften av SoC (Uncore). AMD specificerar Ryzen hjärtan med 8 olika frekvenser. För vår processor 2D3151A2M88E4 prov inkluderar:

F_P0 : basfrekvensen. Här 3,15 GHz. Som standard och utan turboläge, alla processorkärnor klockad till detta stöd frekvens och arbete med en länkad matningsspänning.
F_P1 AMD definierar också en andra par frekvens / låg spänning, vilket medför en betydande minskning av energiförbrukningen (TDP). I vårt fall, kommer vår processorn klockad till 2,70 GHz.
F_P2 : Sista par frekvens / spänning garanteras ytterligare begränsa konsumtionen. 2.20 GHz med test CPU. Det är naturligtvis möjligt för processorn att arbeta vid en mellanfrekvens mellan dessa P0 lägen, P1 och P2, men dessa tre par frekvens / spänning möjliggör inbyggda ledningssystem för att automatiskt konstruera en kurva till finare kornighet genom extrapolering. Kom ihåg, Ryzen accepterar en granularitet 25 MHz.
F_min AMD specificerar också en minsta frekvens. Detta är för närvarande inställd på 550 MHz på skrivbordet versionerna.
F_Boot : På deras initiering vid start av maskinen, Ryzen klockas mycket svagare än deras nominella basfrekvens (F_P0). På vår citerade exemplet ovan: 2,20 GHz. Denna frekvens är i allmänhet den F_P2, men det finns några undantag. Vid uppstart, till dialogen processorn med moderkortet säkerställa att den kan ge den ström som är nödvändig för F_P0 läge. Om så inte är fallet, är den högsta frekvensen begränsad till F_P2. Denna funktion gör att skapa teoretiskt begränsade moderkort låg kostnad som kommer att acceptera som Quad Core-modeller. En fördel för stora integratörer som HP eller Dell.
F_TMT : Liksom alla moderna CPU, Ryzen chipet har en Turbo-läge för att öka frekvenser hela tiden inom ramen för tillförlitlighet. När alla hjärtan används samtidigt, CPU som fungerar som ett exempel och kan gå från 3,15 GHz till 3,30 GHz, så länge temperaturen, elförbrukning och TDP förbli under de tillåtna maximinivån. Mer än F_P0, F_TMT representerar den viktigaste frekvensen för flertrådade prestanda.
F_TST : När endast ett hjärta används, kan frekvensen klättra. I vårt fall upp till 3,50 GHz. Denna information återfinns ibland i kodnamnet som " 2D3151A2M88E4 _31 / 35". Det ökar programmets prestanda enda tråd, som blir allt mer sällsynt idag.
F_TMAX : AMD specificerar slutligen en sista frekvens Turbo "Max". Det gäller endast när ett hjärta används som F_TST. Skillnaden? F_TST garanteras i alla fall medan F_TMAX inte. Det beror på flera parametrar såsom temperatur.
Nu kan avkoda information lättare på modellen Ryzen den nyaste, använder AMD för närvarande för att validera de mest exklusiva miss att meddelas 2 mars. Du hittar här fullt kodnamnet ZD3601BAM88F4_40 / 36_Y. För det senare F_P1 = 3,20 GHz F_P2 = 2,20 GHz. Den viktigaste frekvens (F_TMT) förblir synligt fortfarande på att färdigställas. Det bör vara mellan 3,65 GHz och 3,80 GHz, beroende skiljeförfaranden som gjorts av AMD i termer av avkastning (se tidigare nyheter). Vi ska prata med dig snart TDP och matningsspänningar."

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Möjligen för att spel ofta har en prioriterad renderingstråd, det krävs en snabb kärna för att få upp hastigheten på den.

Permalänk
Inaktiv

Inte mycket nytt och osäker källa men:
February 28. The date was discovered through AMD Shanghai’s Taobao distribution channel, allowing customers to pre-order the listed chip for $295. The listing doesn’t provide a specific model number, but does show a clock speed of 4.2GHz.
http://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-desktop-cpu-...

Om detta är sant så gissar jag på en 4 core för detta pris.

Intressant i tabellen att 7-6900K stöder 128GB ram, det kanske inte Ryzen gör. Men majoritet av alla använder just nu klarar sig med 64GB Ram, har man en snabb ssd så kan man swapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det har inte varit tydligt för mig vilken typ av förbättringar som hårdvarutrådar faktiskt ger i många spel. Ja, det finns ju vissa spel som har tydligt bättre prestanda i fps när antalet kärnor ökar, men varför? Därför försökte jag se om det fanns några data som kunde kopplas tydligt till just antalet cores eller threads.

Se man på anandtechs databas med olika benchmarks finns det en hel del att leta på. Det enda verkligt tydliga sambandet bland spel där antalet kärnor verkligen hade en betydelse var för

Grand Theft Auto V on ASUS GTX 980 Strix 4GB ($560) [Under 60 FPS]
1080p Very High, Percentage Frames over 16.6ms

http://www.anandtech.com/bench/CPU/1358

Vad procentvärdena visar är hur stor andel av alla frames som är mer än 16,6 millisekunder (vilket motsvarar 60 fps).

Sammanställer man värdena där mot antalet hårdvarutrådar får man ett tydligt samband!

Det här är första gången jag ser en mycket tydlig anledning till att skaffa en processor med fler än fyra kärnor för spel!

Fler kärnor minskar riskar risken för stuttering.

Som uppföljning ville jag se vilka korrelationer som fanns mellan dessa procentvärden och Cinebench, både enkeltrådat och flertrådat. Jag orkade inte hämta fram allt ur anandtech.com's hemsida utan tog från cinebench från https://us.rebusfarm.net/en/tempbench?view=benchmark.

Sambandet finns tydligast mot Cinebench Multi R15, baserat på enbart Intels CPUer. Samma samband finns hos AMD och jag sammanställer dem även i ett diagram nedan.

Percent

Single 11.5

Multi 11.5

Single 15

Multi 15

1.000

-0.487

-0.673

-0.488

-0.674

Det här betyder att Cinebench Multi R15 visar något som inte enbart är en benchmark och är en god prediktor för hur stor andel av frames som ligger under 16,6 ms!

Vad betyder det här för Ryzen 8C/16T? Jo, att den levererar en bättre spelupplevelse än de som stannar på 4C/4T eller 4C/8T!

Jag hoppas att sweclockers inkluderar den här typen av mått i sina tester.

https://s24.postimg.org/6f5ga48bp/HTvs_FPSu60.png
https://s24.postimg.org/rbwawv2k5/CBM15vs_Percent.png

Väldigt intressant initiativ att blanda in statistisk analys i den här diskussionen! Jag fortsatte på det arbete du påbörjade när du samlade ihop information om processorer och körde dem genom en multivariat regressionsanalys. Resultatet är egentligen väldigt väntat.

Koefficienter p-värde
Threads -1,120816236 0,426678813
L3 0,481315836 0,627338076
L2 14,54734258 0,00018924
litografi -0,730206244 0,300152499
Cores -0,611999516 0,869995546
GHz 14,93062331 8,88189E-05
Ivy 135,3040145 3,5344E-09
HSW 130,0417059 1,15336E-10
BRW 128,0450429 1,54078E-11
SL 124,5636842 3,90039E-12
KL 122,7763434 1,15223E-10
Pliedriver 45,30743412 0,000631358
Sandy Bridge 138,2883143 3,35794E-08
Steamroller 47,44114936 0,000383924

Den förklarade variabeln är fps och under förutsättning att det spel som ligger till grund för mätningen är någorlunda representativt för gruppen spel, så kommer vi fram till följande:

Antal kärnor/trådar är inte tillräckligt viktigt för att ha någon signifikant effekt på fps.
Mängden L3 är så tight knutet till antalet kärnor, så det spelar inte heller någon signifikant roll.
Byte av litografi har av Intel använts främst för att sänka effekten, vilket syns. Den är inte signifikant (men har förväntat tecken).

Det som spelar stor roll är frekvens och mängden L2.
Det är också intressant att om man rensar ut effekten av en nodkrympning och ökande frekvens (i snitt) så menar den här modellen att arkitekturen faktisk t blivit mindre effektiv för att åstadkomma fler fps för varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Väldigt intressant initiativ att blanda in statistisk analys i den här diskussionen! Jag fortsatte på det arbete du påbörjade när du samlade ihop information om processorer och körde dem genom en multivariat regressionsanalys. Resultatet är egentligen väldigt väntat.

Koefficienter p-värde
Threads -1,120816236 0,426678813
L3 0,481315836 0,627338076
L2 14,54734258 0,00018924
litografi -0,730206244 0,300152499
Cores -0,611999516 0,869995546
GHz 14,93062331 8,88189E-05
Ivy 135,3040145 3,5344E-09
HSW 130,0417059 1,15336E-10
BRW 128,0450429 1,54078E-11
SL 124,5636842 3,90039E-12
KL 122,7763434 1,15223E-10
Pliedriver 45,30743412 0,000631358
Sandy Bridge 138,2883143 3,35794E-08
Steamroller 47,44114936 0,000383924

Den förklarade variabeln är fps och under förutsättning att det spel som ligger till grund för mätningen är någorlunda representativt för gruppen spel, så kommer vi fram till följande:

Antal kärnor/trådar är inte tillräckligt viktigt för att ha någon signifikant effekt på fps.
Mängden L3 är så tight knutet till antalet kärnor, så det spelar inte heller någon signifikant roll.
Byte av litografi har av Intel använts främst för att sänka effekten, vilket syns. Den är inte signifikant (men har förväntat tecken).

Det som spelar stor roll är frekvens och mängden L2.
Det är också intressant att om man rensar ut effekten av en nodkrympning och ökande frekvens (i snitt) så menar den här modellen att arkitekturen faktisk t blivit mindre effektiv för att åstadkomma fler fps för varje generation.

Spännande. Kände inte till multivariat regression (det är påfrestande med namngivningen på olika metoder som skiljer sig mellan olika discipliner; läkare, psykologer, ingenjörer m.fl. som använder samma metod kan ha helt olika namn på dem. Hittade en sida på SPSS som varnar på http://www.ats.ucla.edu/stat/stata/dae/mvreg.htm längst ned

1. The residuals from multivariate regression models are assumed to be multivariate normal. This is analogous to the assumption of normally distributed errors in univariate linear regression (i.e. ols regression).

2. Multivariate regression analysis is not recommended for small samples.

3. The outcome variables should be at least moderately correlated for the multivariate regression analysis to make sense.

Jag tvivlar på att några variabler är normalfördelade här (det här är teknologi, inte naturliga fenomen där "multivariate normal" är vanligt som inom fysik, kemi osv) och det vore kanske mer lämpligt med en icke-parametrisk metod.

Men, visst det resultat som finns är ju både rimligt och tolkningsbart! GHz är ju inte högoddsare. L2 och litografi är ju viktiga parametrar.

Kanske lanseringsår är en möjlig variabel? Ingen teknisk variabel i sig, men den brukar ge relevant information om skillnader på samband och kausaliteter.

EDIT: Jag hade tänkt följa upp mina egna korrelationer med någon icke-parametrisk metod och lanseringsår, men hinner kanske inte under dagen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Spännande. Kände inte till multivariat regression (det är påfrestande med namngivningen på olika metoder som skiljer sig mellan olika discipliner; läkare, psykologer, ingenjörer m.fl. som använder samma metod kan ha helt olika namn på dem. Hittade en sida på SPSS som varnar på http://www.ats.ucla.edu/stat/stata/dae/mvreg.htm längst ned

1. The residuals from multivariate regression models are assumed to be multivariate normal. This is analogous to the assumption of normally distributed errors in univariate linear regression (i.e. ols regression).

2. Multivariate regression analysis is not recommended for small samples.

3. The outcome variables should be at least moderately correlated for the multivariate regression analysis to make sense.

Jag tvivlar på att några variabler är normalfördelade här (det här är teknologi, inte naturliga fenomen där "multivariate normal" är vanligt som inom fysik, kemi osv) och det vore kanske mer lämpligt med en icke-parametrisk metod.

Men, visst det resultat som finns är ju både rimligt och tolkningsbart! GHz är ju inte högoddsare. L2 och litografi är ju viktiga parametrar.

Kanske lanseringsår är en möjlig variabel? Ingen teknisk variabel i sig, men den brukar ge relevant information om skillnader på samband och kausaliteter.

Jag säger inte att ansatsen håller för en vetenskaplig peer review och jag vet att det finns problem med multikolliniaritet (mellan kärnor, trådar och L3), heteroscedastisitet (främst pga att den ökande frekvensen åtföljs av ett ökat antal kärnor) och sannolikt viss autokorrelation. Problemen påverkar dock inte estimaten så mycket som möjligheten att säkerställa signifikansen.

Med det sagt: resultaten borde fortfarande hålla gott som underlag för den här typen av diskussion på den här typen av forum☺

Jag testade faktiskt lanseringsår som variabel och den hade inget förklarande värde i den här modellen, så det var den första jag uteslöt. Möjligen skulle man ändra till "ålder", men jag tror att korrelationen med arkitektur är för tät för att det skall ge information till modellen som inte redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag säger inte att ansatsen håller för en vetenskaplig peer review och jag vet att det finns problem med multikolliniaritet (mellan kärnor, trådar och L3), heteroscedastisitet (främst pga att den ökande frekvensen åtföljs av ett ökat antal kärnor) och sannolikt viss autokorrelation. Problemen påverkar dock inte estimaten så mycket som möjligheten att säkerställa signifikansen.

Med det sagt: resultaten borde fortfarande hålla gott som underlag för den här typen av diskussion på den här typen av forum☺

Jag testade faktiskt lanseringsår som variabel och den hade inget förklarande värde i den här modellen, så det var den första jag uteslöt. Möjligen skulle man ändra till "ålder", men jag tror att korrelationen med arkitektur är för tät för att det skall ge information till modellen som inte redan finns.

Skönt då slipper jag lägga in lanseringsår!

Men, som sagt, ditt resultat är ju tolkningsbart.

Fast, stämmer "ökande frekvensen åtföljs av ett ökat antal kärnor"? De med fler kärnor har ju oftast lägre frekvenser; jfr Broadwell-E med andra.

Visa signatur