Permalänk
Medlem

Ryzen ser riktigt jävla vass ut med tanke på låg minneshastighet och budget chipset. 1800x ryzen med x370 kommer vara grym

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nånting jag märkte först nu med den bilden.

det har också dykt upp renders på nya stock kylare för RyZen.

https://i.imgur.com/XSX42gD.png

se ni samma sak jag se? kanske till och med RGB?

Jag ser inte vad du menar. :/

Om bilden är legit: Undrar om den där tredje kylaren kan göra så det är värt att koppla ihop grejerna direkt och kunna ta det lugnt med fästen från kylartillverkarna. Man kanske inte ens behöver stressa med att sätta dit en större även om man överklockar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vågar vi verkligen tro att Ryzen är så pass energieffektiv som det postades tidigare i tråden? Vad var det... 60w vs Intels 140w? Under vilka scenarion det var minns jag inte, svårt att hitta infon i tråden tyvärr.
Jag börjar verkligen tro på allvar nu att detta kan vara en av dom största lanseringarna på väldigt länge nu, och att den eventuellt kan prestera bättre än vad vi trott.
Snälla motbevisa mig inte nu, helst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nånting jag märkte först nu med den bilden.

det har också dykt upp renders på nya stock kylare för RyZen.

https://i.imgur.com/XSX42gD.png

se ni samma sak jag se? kanske till och med RGB?

Tycker mig inte se nån rgb, om du syftar på dom röda tunna linjerna? Jag tror dom mest är där för dekorativ skull.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har inte haft stenkoll, men kommer det ITX brädor? Kommer aldrig köra CF/SLI igen ändå.

Permalänk
Medlem

@RVX: kolla på posten jag har citerat. där se kylaren ju mer violett ut än röd. och tror inte det är ifrån glassen på chassin.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Bruce Wayne: kolla på posten jag har citerat. där se kylaren ju mer violett ut än röd. och tror inte det är ifrån glassen på chassin.

Ah ser nu, tiden får utvisa.. Hoppas inte det är rgb i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Har inte haft stenkoll, men kommer det ITX brädor? Kommer aldrig köra CF/SLI igen ändå.

Japp, det kommer itx. Men just nu ser det inte ut som att de kommer finnas vid launch, men jag kan ha fel!

Sitter själv och väntar på både Ryzen och vega till mitt nästa bygge som blir itx

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

"Gamla" nyheter ju...

Har vart känt ganska länge, konstigt att det inte uppdagats tidigare.

Vad pratar du om???

Så priserna på Ryzen R7 har varit känt sen tidigare med källhänvisning till 7 st PC handlare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja det verkar lite skumt, du är nog nåt på spåren där. Men är inte nordbrygga traditionellt (före integrerade minneskontrollerns tid) kopplingen till både PCI-e och minnen? Dvs minneskontroller och PCI-e kontroller, om separata, är det som förut var nordbrygga. Du nämnde tex SATA i processorn tidigare, vilket skulle föranleda något som heter sydbrygga på die:en. I vilket fall så verkar det rimligt att GMI har hand om varje CCXs koppling till minneskanalerna samt till evt. andra NUMA-noder, men placeringen är som du skriver lite underlig.

Tack för att du bekräftar!
Placeringen av GMI har varit lite av ett spöke för mig, sen så är det sant som du skriver att även en del av Sydbryggan existerar hos Ryzen, är inte för inte dom vill kalla det för SOC.

Mer riktigt vore kanske att kalla det för Nord/Syd-brygga och att kalla bryggan på moderkortet för en utökad Sydbrygga. Bara för att komplicera

Skrivet av Oegat:

Magny-Cours har ju 2 numa-noder per die med 2 minneskanaler vardera, varför jag från början antog att 8 Ryzen-cores utgör en numa-nod i Naples. Men då kom ju begreppet CCX in... men att en CCX endast har optimal latens till en minneskanal verkar orimligt, om det inte är så att numa-arkitekturen har ytterligare nivåer. Det är därför jag blir skeptisk till att minneskontrollern för varje kanal är knuten till separata CCX, bland annat så skulle det göra en 2-kanals die bestående av en CCX omöjligt. Men det kan såklart också vara så att AMD nått så bra latenser att de kan köra node interleaving över hela brädet även på Naples. Men "global" i GMI antyder dock att det måste finnas ett "local" avseende minnesaccess.

Du har nog rätt där, såg en video för ett tag seda där Lisa Su sa att var core kan nå hela L3-cachen 8 + 8 MB med full hastighet.
Det bör ju betyda att core i CCX0 kan nå L3-cache i CCX1 med full hastighet och vice verse.
Uppriktigt så blir jag bara mer och mer imponerad över ingenjörskonsten som AMD's ingenjörer besitter.

Skrivet av Oegat:

Användarfallet jag tänker på är faktiskt det med två diskreta GPU som gör helt olika saker. Jag har haft en virtuell Windows med dedikerad GPU till spel sedan 2011 och kommer att fortsätta med det, och kommer att behöva två GPU-kort givet att Ryzen inte tycks komma i 8-core utförande med APU i närtid. Så det rör sig alltså om kommunikationen CPU-GPU enbart, där iofs endast ett kort är kritiskt avseende bandbredd. Men det blir ju fortfarande max 8 lanes. Jag vet inte om PLX är något som kan hjälpa i det fallet. Jag är dock inte särskilt orolig att mina 8 lanes ska flaska inom överskådlig tid.

OK! Då förstår jag...
Är inte det första fallet man tänker på, men klart intressant

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Orsaken att jag räknade en BD-modul som 1c2t istället för 2c är att annars hade Yoshman blivit arg.

Skrivet av Gruarn:

Yoshman gör många briljanta analyser, men han har faktiskt inte monopol på sanningen! (även om han många gånger är nära)

Då är det väldigt turligt att ni inte alls behöver lyssna på mig här, det går faktiskt att fråga både AMD och Intel CPUer om hur många kärnor och hur många CPU-trådar de har.

Gissa vad t.ex. FX-8370 svarar på den frågan... Förstår faktiskt inte ens varför folk argumenterar kring detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad pratar du om???

Så priserna på Ryzen R7 har varit känt sen tidigare med källhänvisning till 7 st PC handlare...

Här va det ömma tår... syftade på XFR.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Här va det ömma tår... syftade på XFR.

Anser nog att bekräftelsen på pris är mest intressant nu, att sen X betyder XFR är spekulrerat från dag ett när namngivningen blev känt är nog ingen hemlighet.
Såg det nog mer som en bonus att det är mer bekräftat med att X modellerna är dom fullt klockningsbara/eller sålda som fullt klockningsbara.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Oegat

Det var rätt många punkter, jag får nästan bryta upp ditt inlägg i delar för att göra det tydligt vad som diskuteras.

I samband med att jag postade den där skattningen så upptäckte jag att Firefox hanterar strömavbrott mycket bättre än Excel, så dessvärre har jag inte det exakta data-settet kvar, men 98% av det finns publicerat i tråden, om någon skulle vilja.
- Jag utgick från sAABs tabell här.
- Rensade ut Xeon och Thuban (hade fler prediktorer än Excel kan hantera)
- sAAb räknar en BD-modul som 1c2t istället för 2c (ändrade det i mitt set).

- Bidraget från antalet Cores&threads beror ju väldigt mycket på vilket spel som används som grund för beräkningarna. Alien Isolation är ju Dx11, jag är säker på att både DX12 och Doom skulle ge annorlunda resultat.
- För just DX11 så är ju resultatet precis det vi förväntar oss, dock. Nästan ingen påverkan och i princip omöjligt att dra några säkra slutsatser (höga p-värden)
- L2 hade mycket lägre korrelation med antal kärnor än L3 tack vare Anläggningsmaskinerna. L2 mäts i MB totalt över chippet, så för Ryzen alltså 4.
- Det finns problem med multikolliniaritet i material, men det är inte med L2, utan mellan kärnor, trådar och L3. Problemen blev mindre när jag gick från 1c2t på BD-derivaten till 2c, men de finns fortfarande delvis kvar. Speciellt med L3.

Tack för info, klantigt av mig att inte hitta matrisen. Jag återkommer definitivt om jag får för mig att göra någon kul analys som är relevant för trådens ämne! Du har ju helt rätt i att vi inte kan dra så stora slutsatser av Alien Isolation enbart, och resultatet att cores spelar liten roll är självfallet intressant. Men jag tror ändå inte att L2 kan tolkas på det sätt som du gör. För om jag dividerar L2 med antal cores så får jag att samtliga Intel har en 0.25 Mb L2 per core medan samtliga AMD utom en har 1Mb L2 / core (A6-7400K har 0.5Mb, fortfarande mer än Intel).

Det betyder att L2 samvarierar nästan helt med cores samt tillverkare, den senare infon finns också i din modell, så jag tror att du får multikollinearitet ändå (hur kollade du? det räcker inte att två prediktorer korrelerar, multikollinearitet uppstår även när en prediktor kan uttryckas som (tillräckligt nära) en linjärkombination av flera andra, vilket jag tror är fallet här).

I vilket fall så blir följden att effekten av L2 kommer också att innehålla effekten av AMD vs Intel, där skillnaden i IPC spelar roll, samt att L2 kan dölja evt effekt av antal cores. Vid eftertanke är nog det senare troligare då en evt tillverkareffekt utifrån siffrorna skulle tala till AMDs fördel, vilket är orimligt givet de olika propparnas IPC. Så det är osannolikt att allt förklaringsvärde denna modell finner för L2 är kausalt beroende av L2-cachens storlek, och därmed inte så användbart för att säga något om hur L2 spelar roll generellt eller om hur Ryzen kan väntas prestera. Inser att jag måste räkna lite på detta och evt återkomma...

Skrivet av Gruarn:

Ja, gjorde en ansats till det, men bestämde mig för att ett insignifikant resultat är också ett resultat och att insignifikansen i sig, gällande antal kärnor/trådar, skulle vara intressant.
Problemet med lanseringsår är att det blir svårtolkat då du får en variabel som skall multipliceras 2012 gånger för att få ett intuitivt tolkningsbart resultat. Vi får också problemet med att vi inte kommer att mäta samma sak längre, utan snarare kommer att mäta hur industrin har utvecklats över åren, vilket vi ju vet att den har stagnerat, snarare än att mäta på de olika arkitekturerna som ju är olika för AMD och Intel.
Man skulle ju kunna tro det, men mängd L2/L3 är väldigt specifikt AMD och, om jag förstått rätt, hur FP hanteras i processorn. Däremot µop-cachen är ju något som bara Intel haft hittills, men båda har haft en Unified scheduler någonstans i data-setet (vilket inte Ryzen har).

Absolut, att en prediktor har ett mindre bidrag än väntat är definitivt intressant i sammanhanget! Lanseringsår tänkte jag på mest som kontrollvariabel, snarare än något som vore intressant i sig.

Håller med om att det kanske är fel att jämföra Ryzen för mycket med Intel och mindre med AMD gällande arkitektur. Samtidigt är BD med efterföljare ganska annorlunda på många sätt, och förväntningen är ju att IPC ska ligga närmare Intel. Med ett estimat av IPC med i modellen skulle det kanske bli lättare att modellera Ryzen utifrån AMDs cachestruktur utan att få bias från BDs dåliga IPC på köpet.

MEN det är en helt annan sak att predicera Ryzens prestanda och att se vilka faktorer som spelar roll för spelprestanda vid de arkitekturer som finns på marknaden idag, vilket du fokuserat på. Jag menar inte att det är ointressant, tvärtom

Skrivet av Gruarn:

Eftersom det finns en arkitektur (BD) som inte har sin egen arkitekturdummy så ger inte α-konstanten något intressant resultat (den var för övrigt nära noll och insignifikant när jag testade den). Och hur skall man tolka det? Om datorn är avstängd kommer jag att ha X FPS?

Konstanten är inte alltid tolkbar i sig, sant. Ett problem med att inte ha med konstanten är att prediktorer istället kan bli svårare att tolka, då de inte längre kan jämföras med en nollpunkt. MEN du kan ha rätt i att problemet försvinner eller mildras då du har dummyvariabler relativt en referenskategori. (normalt brukar man dock ha med konstanten även med dummyvariabler, det är defaultinställningen i de flesta statistikprogram, tex R). I vilket fall, jag gillar approachen och meddelar definitivt om jag kommer fram till något mer.

---

EDIT 3 timmar senare: Mer analys av cores och caches påverkan på FPS i Alien Resurrection (data från #16648827)

@Gruarn @sAAb

Jag testade replikera analysen från @Gruarns inlägg #16652277. Frågan är alltså vilka faktorer hos en processor som påverkar FPS i Alien Resurrection givet en viss setup (gtx980 1080p). Jag tror att jag fått alla arkitekturer kodade likadant, åtminstone nära nog (jag vet inte hur man gör snygga tabeller):

Coefficient (förändring i FPS per GHz, Mb L2, etc)
(Intercept) 117.80
GHz 14.88
BDCores -0.44
Threads -1.02
L2 14.22
L3 0.37
S_Steamroller -89.96
S_Haswell -3.79
S_Ivy 1.35
S_Kaby -5.23
S_Piledriver -94.33
S_Sandy -0.05
S_Skylake -3.46
S_Bulldozer -139.28

Resultatet liknar i all väsentlighet det från post #16652277.

Jag tog med konstanten men resultaten blir likvärdiga om den utelämnas. Broadwell är referenskategori istället för Bulldozer, eftersom R tar den som ligger först i bokstavsordning och jag orkade inte ändra. Så siffrorna för de olika arkitekturerna är andra men bidraget från klockfrekvens (GHz), cores (BDcores), trådar L2 och L3 är i mitt tycke likvärdiga med den tidigare analysen. Jag struntar i p-värden då de som tidigare noterat inte tillför så mkt mer än koefficienterna.

Men - här finns multikollinearitet även för L2-cache -

VIF tolerance (beräknat med vif() från paketet car i R):
GHz 1.13
BDCores 4.65
Threads 3.76
L2 4.68
L3 4.18
S_ 1.24

(S_ = typ av processor; Bulldozer, Steamroller, Haswell, Kaby etc)

VIF räknas ut med hjälp av separata regressioner med varje prediktor som beroende och övriga prediktorer som oberoende. Högre värden innebär mer kollinjäritet och värden över 2 är varningsflagga - L2 visar alltså mest kollinjäritet med övriga, tätt följd av cores och L3. Då L2 i detta dataset bestäms av arkitektur (som implicit finns i S_ variabeln) och antal cores tillsammans (se diskussion ovan) så går det inte att hitta genom att bara korrellera 2 prediktorer i taget med varann. Men som jag tidigare noterat så är L2 ganska entydigt bestämd av arkitektur och cores. Så dessa variabler är problematiska att ha tillsammans.

Testar vi ta bort L2 får vi följande toleranser:
GHz 1.10
BDCores 3.12
Threads 3.62
L3 4.05
S_ 1.17

Ok, L3 fortfarande hög (som @Gruarn också noterade innan), men andra variabler drabbas mindre. Om vi kör regressionen igen, men denna gång utan L2, får vi:

Coefficient (förändring i FPS per enhet)
(Intercept) 91.61
GHz 17.73
BDCores 11.02
Threads -2.56
L3 -0.67
S_Steamroller -58.49
S_Haswell 0.83
S_Ivy 6.56
S_Kaby -1.98
S_Piledriver -54.96
S_Sandy 5.45
S_Skylake 2.08
S_Bulldozer -80.68

(hade gjort horisontella listor om jag vetat hur...)

Nu när L2 är borta ur ekvationen får antal kärnor betydligt större förklaringsvärde av FPS i testscenariot i fråga. Ökas klockfrekvensen med 1GHz så vinner vi i 17 FPS (i genomsnitt baserat på alla testade processorer) inte helt olikt tidigare, lägger vi till en kärna så vinner vi i genomsnitt 11 FPS (till skillnad från tidigare modell). Dock är effekten knappast linjär, hoppet från 2 till 4 kärnor gör sannolikt mer skillnad än 4 till 6 eller 6 till 8. Att fler Threads har negativ påverkan är inte så konstigt, då denna bara kan innehålla det förklaringsvärde som läggs till av HT-trådar ovanpå det som antal kärnor redan bidrar med. Så det betyder alltså inte att fler HT-trådar är sämre, bara att det inte är lika bra som lika många fler kärnor.

L3 har i sammanhanget liten betydelse, men det är svårt att estimera då det finns ganska lite variation i mängden L3 som inte beror av andra saker än cache (men inte lika illa som för L2). Problemet med L2 är, som @Yoshman varit inne på, att effekten av mer eller mindre L2 är omöjlig att skilja från effekten av fler trådar och av processorns tillverkare - enda orsaken till att sambandet inte är perfekt är en enda AMD-processor som dessutom är en outlier (sämst FPS i datamängden). Det betyder inte att storlek på L2 inte spelar roll - bara att det inte går att mäta då variabiliteten för detta inte finns i datamängden.

Min gissning om orsaken till att L2 föll ut som stark prediktor i den första modellen, som ledde till förslaget att L2 är viktigare för FPS (återigen för ett enskilt spel) än antal kärnor, är att L2 sammanfattar två effekter som har förklaringsvärde här: 1) antal kärnor, 2) arkitekturskillnader i effektivitet mellan AMD och Intel sedan Bulldozer (IPC, matchning till programvara etc). Men eftersom bara antal kärnor fanns med i klartext i modellen, och arkitekturens egenskaper är utsmetad på ett antal olika variabler, så kunde L2 fånga upp båda dessa aspekter och därför få starkare förklaringsvärde än någon av de övriga variablerna. Vilket också leder till att en rimlig variabel som antal cores tappar förklaringsvärde, då L2 tar hand om den gemensamma förklaringsvariansen. Men jag har mycket svårt att tänka mig att den underliggande mekanismen har med cache att göra snarare än med antal kärnor och arkitekturens effektivitet.

Jag noterade till sist att L3 också är lite problematisk pga att den har värdet 0 för flertalet AMD-processorer, detta eftersom arkitekturen är helt annorlunda. Ett sätt att få med cache på ett meningsfullt sätt skulle kanske vara att summera L2+L3 och se om summan är tillräckligt oberoende av andra variabler och känns ok konceptuellt. Men det är ämne för en annan dag

TL;DR:

• Spelprestanda i Alien Resurrection enligt ett exempel från tidigare i tråden förbättras både av klockfrekvens och av antal kärnor, till skillnad från tidigare tolkning. (effekten av antal kärnor är sannolikt inte linjär, 2->4 torde göra större skillnad än 4->6)

• Cacheminne är visserligen superviktigt att ha, men förklarar inga skillnader i prestanda bland dagens processorer.

• Om Ryzens större cache kommer att spela roll är svårt att predicera utifrån de processorer vi har idag.

• Styrkan hos regressionsanalys är att man kan studera hur flera faktorer samverkar baserat på andras tester, och slipper experimentera själv

Lade till en massa dataanalys.
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Yoshman gör många briljanta analyser, men han har faktiskt inte monopol på sanningen! (även om han många gånger är nära)

Han har aldrig påstått om att han har monopol på sanningen, tvärtom har han påpekat att han kan ha fel och är välvilligt inställt för att lära sig vad som "rätt".
edit: Ville bara påpeka det då din kommentar kan tolkas som att han inte är ödmjuk alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då är det väldigt turligt att ni inte alls behöver lyssna på mig här, det går faktiskt att fråga både AMD och Intel CPUer om hur många kärnor och hur många CPU-trådar de har.

Gissa vad t.ex. FX-8370 svarar på den frågan... Förstår faktiskt inte ens varför folk argumenterar kring detta.

AMD blev ju stämda för detta och vann då varje kärna kan jobba separat så de säger själva att Bulldozer har 8 kärnor.

http://wccftech.com/amd-class-action-lawsuit-bulldozer-proces...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

@Yoshman @Enigma:

Underbart att läsa era inlägg och diskussionen kring ämnet. Avundar nivån av er förstående. :):)

En fundering jag har, men inte något jag hört eller läst från annat håll:

Eftersom att Zen är uppbyggd i två moduler och det finns vissa kombinationer för hur kärnorna kan vara aktiva - t.ex
4+4 =8c eller
3+3, 4+2 =6c etc.

Finns det en möjlighet att köra det ena CCXet på en betydligt högre frekvens än det andra? Tänker mig att 4c i 4+GHz och de andra 4 i ca 3GHz - det kan leda till bra prestanda i spel, samtidigt som strömförbrukningen lär gå ned rejält.

Vore riktigt trevlig, framförallt på 6c varianten, om den är placerad 4+2 att köra det ena klustret i betydligt högre frekvenser. Detta hjälper något enormt för de äldre spelen som är väldigt krävande på ett fåtal, eller en kärna. Kommer de med en sådan teknik vore det mycket trevligt enligt mig, men inget vi har hört om än, va? Bara spekulation från min sida.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

AMD blev ju stämda för detta och vann då varje kärna kan jobba separat så de säger själva att Bulldozer har 8 kärnor.

BD är en quad rent tekniskt. Den delar för mycket i både front end och back end för en modul ska klassas som 2 separata CPU'er. Dom som misslyckats fatalt är dom som var ansvariga för att marknadsföra Bulldozer. Hade den släppts som en quad CPU med flertrådsteknologi så hade det sett långt bättre ut. AMD's implementation skiljer sig dock drastiskt mot SMT i en Intel CPU när vi snackar Bulldozer och den familjen. SMT i Zen är betydligt mer lik befintliga Core-designer men har fortfarande klara skillnader.

Skrivet av HenKenny:

@Yoshman @Enigma:

Underbart att läsa era inlägg och diskussionen kring ämnet. Avundar nivån av er förstående. :):)

En fundering jag har, men inte något jag hört eller läst från annat håll:

Eftersom att Zen är uppbyggd i två moduler och det finns vissa kombinationer för hur kärnorna kan vara aktiva - t.ex
4+4 =8c eller
3+3, 4+2 =6c etc.

Finns det en möjlighet att köra det ena CCXet på en betydligt högre frekvens än det andra? Tänker mig att 4c i 4+GHz och de andra 4 i ca 3GHz - det kan leda till bra prestanda i spel, samtidigt som strömförbrukningen lär gå ned rejält.

Vore riktigt trevlig, framförallt på 6c varianten, om den är placerad 4+2 att köra det ena klustret i betydligt högre frekvenser. Detta hjälper något enormt för de äldre spelen som är väldigt krävande på ett fåtal, eller en kärna. Kommer de med en sådan teknik vore det mycket trevligt enligt mig, men inget vi har hört om än, va? Bara spekulation från min sida.

Det sägs att begränsningen ligger i att man behöver ha likvärdigt många aktiva kärnor per CCX men inte 100% säkert här. Ang effektivitet och strömförbrukning så blir det svårt att hitta någon bättre design än Zen hittills någonsin. AMD ser ut att ha gjort ett hästjobb med både arkitekturen och hur man gate'ar nästan ALLT fullt individuellt på bästa sett helt automatiskt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Lite mer info

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En FX-8370 har inte någon medveten insikt i hur den är konstruerad tekniskt.

Däremot är den laddad med info,
dvs underlag för operativsystemen, hur att fördela processerna.

Det här vet du mycket väl.

Med stor styrka, följer stort ansvar...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Såg nyss att Asus ska släppa X370 Hero och Prime, gör det hela lite mer intressant, ser trevligast ut hitills av X370-korten:

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag hoppas verkligen att respekten vi har för dig och dina resonemang inte undgår dig bara för att vi skojar lite om dig! Det är inte sällan jag saknar tillräcklig kunskap för att kunna förstå allt och ännu oftare jag är otillräcklig att validera allt.

@oegat
Hur jag testade för multikoliniaritet? Quick&Dirty och mitt i natten. Jag hoppas att du hittar något intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Såg nyss att Asus ska släppa X370 Hero och Prime, gör det hela lite mer intressant, ser trevligast ut hitills av X370-korten:

http://benczmark.pl/timthumb.php?src=/uploads/article/58229/BIGICON/9f6f491ad4ca6674ba7095e83449a6d3eb03cb6d.jpg&w=936&h=639&zc=1

Ser kalas ut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@bael (såg ditt inlägg som du tog bort där du undrar varför Bulldozer med 4 moduler ska ses som en 4 kärnig och ÄR en 4 kärnig CPU.

Dels är det så ingenjörsteamet skapat Bulldozer och betraktar den sådan, sen har du CPUID! LocalApicId och ApicIdCoreIdSize är det som sniffas här.

Kolla vad t.ex Linux rapporterar på en Bulldozer-maskin så kommer du se 4c8t (tror Win 8.1 gör det efter patchen också). Varför patchades Windows om i 8.1 för att få schemaläggaren i OS att göra skillnad på fysiska kärnor och logiska enheter? Därför att Bulldozer inte har 8 kärnor.

Standard? CMT-designen aktiverar i princip 80%+ av kislet på enkeltrådat. Dels är det en dålig design med valet att splitta ALU'erna, men alla större vitala delar delas. BD har också 4st flyttalsenheter, 1 per modul. Finns mycket att bryta ner i BD designen för att se rent logiskt att det inte är en 8 kärnig CPU.

Skrivet av FatherOfThree:

En FX-8370 har inte någon medveten insikt i hur den är konstruerad tekniskt.

Däremot är den laddad med info,
dvs underlag för operativsystemen, hur att fördela processerna.

Det här vet du mycket väl.

Med stor styrka, följer stort ansvar...

Se ovan, Yoshman har helt rätt ang moduldesignen hos Bulldozer-familjen. Resten är marknadsföring och en dålig sådan.

Skrivet av the squonk:

http://benczmark.pl/timthumb.php?src=/uploads/article/58229/BIGICON/9f6f491ad4ca6674ba7095e83449a6d3eb03cb6d.jpg&w=936&h=639&zc=1

2017-01-31

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

@bael (såg ditt inlägg som du tog bort där du undrar varför Bulldozer med 4 moduler ska ses som en 4 kärnig och ÄR en 4 kärnig CPU.

Dels är det så ingenjörsteamet skapat Bulldozer och betraktar den sådan, sen har du CPUID! Kolla vad t.ex Linux rapporterar på en Bulldozer-maskin så kommer du se 4c8t. Varför patchades Windows om i 8.1 för att få schemaläggaren i OS att göra skillnad på fysiska kärnor och logiska enheter? Därför att Bulldozer inte har 8 kärnor. Standard? Varför kallar AMD hela designen för CMT och aktiverar i princip 80%+ av kislet på enkeltrådat? Dels är det en dålig design med valet att splitta ALU'erna, men alla större vitala delar delas. BD har också 4st flyttalsenheter, 1 per modul.

Se ovan, Yoshman har helt rätt ang moduldesignen hos Bulldozer-familjen. Resten är marknadsföring och en dålig sådan.

2017-01-31

Druckit lite öl ja då ska man inte skriva.. ja du vet.. men om man säger hur en kärna skall vara uppbyggd så måste man ha en standard att stödja sig på när man säger hur den ska vara uppbyggd, man kan inte hänvisa till hur man traditionellt bygger en kärna & då kan AMD kalla det vad dom vill, modul lät väl passande eftersom dom var starkt medvetna om att dom gick ifrån hur just hur en traditionell kärna var uppbyggd samt att CMT låter som SMT sen att det inte var den bästa designen är en annan sak men cpu "kärna" är inte namnskyddad eller dyl. vad jag vet, som exempelvis falukorv som måste innehålla vissa ingredienser & mängd för att få kallas just falukorv.

Modul eller kärna den innehåller 2st exekveringsenheter per modul/kärna men egentligen är det viktiga hur många trådar kan processorn köra & hur effektivt gör den det ... Du har säkert lagt märke till att en del sidor skriver exempelvis FX8350 4M/8T numera vilket jag tycker går bra om nu AMD tvunget vill kalla det för moduler men kärnor går lika bra!

Men visst det är många som är kritiska till designen. https://scalibq.wordpress.com/2012/02/14/the-myth-of-cmt-clus...

Edit: Stavfel dessa alkohol relaterade stavfel!

Till Ryzen, varför så mycket plast på moderkort nuförtiden, hoppas det kommer mATX utan en massa plast på?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vågar vi verkligen tro att Ryzen är så pass energieffektiv som det postades tidigare i tråden? Vad var det... 60w vs Intels 140w? Under vilka scenarion det var minns jag inte, svårt att hitta infon i tråden tyvärr.
Jag börjar verkligen tro på allvar nu att detta kan vara en av dom största lanseringarna på väldigt länge nu, och att den eventuellt kan prestera bättre än vad vi trott.
Snälla motbevisa mig inte nu, helst

Tänk på att AMDs TDP skiljer från Intels TDP, man kan inte använda dem för att jämföra strömförbrukning rakt av. T.ex. så drog 6900K drygt 10W mer än 8C Ryzen vid idle på AMDs New Horizon event och drog ett fåtal watt mer än Ryzen systemet i blender demon.

Även PC Canard test visar att Ryzen 8C drog ett fåtal watt mer än 6900K.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som en bra Line-up!

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Vet inte hur stämningen gick, men som flera påtalat så finns det ju inga regler hur en kärna ska fungera eller ur individuellt dessa ska operera.

Stämningen är helt meningslös, vet inte hur det gått med den. Men hoppas dessa förlorar, för det viktigaste är ju prestanda inte sätta krav på hur varje kärna ska räknas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboFreak68:

Med risk att bli idiotförklarad, men varför ska varje kärna vara bloatad med en flyttpartsdel som man nästan aldrig använder? Det känns nästan som om den del skulle kunna flytta ut på ett eget chip typ som Intels 80387.

Nu gör de väl standardiserade cpuer som ska passa väldigt många, hade det inte varit för att kostnaden att göra olika modeller hade varit så dyr, så skulle nog fler processorer dra ner på flyttalsdelen. Och det krävs som sagt att både programmeraren och schemaläggaren kommer överens om vilka trådar som ska köra på den mindre flyttals intensiva kärnan.
Sedan finns det trådar som använder mycket flyttal, ja de kunde nästan ligga på en kärna som hade mer flyttal än heltal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack för info, klantigt av mig att inte hitta matrisen. Jag återkommer definitivt om jag får för mig att göra någon kul analys som är relevant för trådens ämne! Du har ju helt rätt i att vi inte kan dra så stora slutsatser av Alien Isolation enbart, och resultatet att cores spelar liten roll är självfallet intressant. Men jag tror ändå inte att L2 kan tolkas på det sätt som du gör. För om jag dividerar L2 med antal cores så får jag att samtliga Intel har en 0.25 Mb L2 per core medan samtliga AMD utom en har 1Mb L2 / core (A6-7400K har 0.5Mb, fortfarande mer än Intel).

Det betyder att L2 samvarierar nästan helt med cores samt tillverkare, den senare infon finns också i din modell, så jag tror att du får multikollinearitet ändå (hur kollade du? det räcker inte att två prediktorer korrelerar, multikollinearitet uppstår även när en prediktor kan uttryckas som (tillräckligt nära) en linjärkombination av flera andra, vilket jag tror är fallet här).

I vilket fall så blir följden att effekten av L2 kommer också att innehålla effekten av AMD vs Intel, där skillnaden i IPC spelar roll, samt att L2 kan dölja evt effekt av antal cores. Vid eftertanke är nog det senare troligare då en evt tillverkareffekt utifrån siffrorna skulle tala till AMDs fördel, vilket är orimligt givet de olika propparnas IPC. Så det är osannolikt att allt förklaringsvärde denna modell finner för L2 är kausalt beroende av L2-cachens storlek, och därmed inte så användbart för att säga något om hur L2 spelar roll generellt eller om hur Ryzen kan väntas prestera. Inser att jag måste räkna lite på detta och evt återkomma...

Absolut, att en prediktor har ett mindre bidrag än väntat är definitivt intressant i sammanhanget! Lanseringsår tänkte jag på mest som kontrollvariabel, snarare än något som vore intressant i sig.

Håller med om att det kanske är fel att jämföra Ryzen för mycket med Intel och mindre med AMD gällande arkitektur. Samtidigt är BD med efterföljare ganska annorlunda på många sätt, och förväntningen är ju att IPC ska ligga närmare Intel. Med ett estimat av IPC med i modellen skulle det kanske bli lättare att modellera Ryzen utifrån AMDs cachestruktur utan att få bias från BDs dåliga IPC på köpet.

MEN det är en helt annan sak att predicera Ryzens prestanda och att se vilka faktorer som spelar roll för spelprestanda vid de arkitekturer som finns på marknaden idag, vilket du fokuserat på. Jag menar inte att det är ointressant, tvärtom

Konstanten är inte alltid tolkbar i sig, sant. Ett problem med att inte ha med konstanten är att prediktorer istället kan bli svårare att tolka, då de inte längre kan jämföras med en nollpunkt. MEN du kan ha rätt i att problemet försvinner eller mildras då du har dummyvariabler relativt en referenskategori. (normalt brukar man dock ha med konstanten även med dummyvariabler, det är defaultinställningen i de flesta statistikprogram, tex R). I vilket fall, jag gillar approachen och meddelar definitivt om jag kommer fram till något mer.

---

EDIT 3 timmar senare: Mer analys av cores och caches påverkan på FPS i Alien Resurrection (data från #16648827)

@Gruarn @sAAb

Jag testade replikera analysen från @Gruarns inlägg #16652277. Frågan är alltså vilka faktorer hos en processor som påverkar FPS i Alien Resurrection givet en viss setup (gtx980 1080p). Jag tror att jag fått alla arkitekturer kodade likadant, åtminstone nära nog (jag vet inte hur man gör snygga tabeller):

Coefficient (förändring i FPS per GHz, Mb L2, etc)
(Intercept) 117.80
GHz 14.88
BDCores -0.44
Threads -1.02
L2 14.22
L3 0.37
S_Steamroller -89.96
S_Haswell -3.79
S_Ivy 1.35
S_Kaby -5.23
S_Piledriver -94.33
S_Sandy -0.05
S_Skylake -3.46
S_Bulldozer -139.28

Resultatet liknar i all väsentlighet det från post #16652277.

Jag tog med konstanten men resultaten blir likvärdiga om den utelämnas. Broadwell är referenskategori istället för Bulldozer, eftersom R tar den som ligger först i bokstavsordning och jag orkade inte ändra. Så siffrorna för de olika arkitekturerna är andra men bidraget från klockfrekvens (GHz), cores (BDcores), trådar L2 och L3 är i mitt tycke likvärdiga med den tidigare analysen. Jag struntar i p-värden då de som tidigare noterat inte tillför så mkt mer än koefficienterna.

Men - här finns multikollinearitet även för L2-cache -

VIF tolerance (beräknat med vif() från paketet car i R):
GHz 1.13
BDCores 4.65
Threads 3.76
L2 4.68
L3 4.18
S_ 1.24

(S_ = typ av processor; Bulldozer, Steamroller, Haswell, Kaby etc)

VIF räknas ut med hjälp av separata regressioner med varje prediktor som beroende och övriga prediktorer som oberoende. Högre värden innebär mer kollinjäritet och värden över 2 är varningsflagga - L2 visar alltså mest kollinjäritet med övriga, tätt följd av cores och L3. Då L2 i detta dataset bestäms av arkitektur (som implicit finns i S_ variabeln) och antal cores tillsammans (se diskussion ovan) så går det inte att hitta genom att bara korrellera 2 prediktorer i taget med varann. Men som jag tidigare noterat så är L2 ganska entydigt bestämd av arkitektur och cores. Så dessa variabler är problematiska att ha tillsammans.

Testar vi ta bort L2 får vi följande toleranser:
GHz 1.10
BDCores 3.12
Threads 3.62
L3 4.05
S_ 1.17

Ok, L3 fortfarande hög (som @Gruarn också noterade innan), men andra variabler drabbas mindre. Om vi kör regressionen igen, men denna gång utan L2, får vi:

(Intercept) 91.61
GHz 17.73
BDCores 11.02
Threads -2.56
L3 -0.67
S_Steamroller -58.49
S_Haswell 0.83
S_Ivy 6.56
S_Kaby -1.98
S_Piledriver -54.96
S_Sandy 5.45
S_Skylake 2.08
S_Bulldozer -80.68

(hade gjort horisontella listor om jag vetat hur...)

Nu när L2 är borta ur ekvationen får antal kärnor betydligt större förklaringsvärde av FPS i testscenariot i fråga. Ökas klockfrekvensen med 1GHz så vinner vi i 17 FPS (i genomsnitt baserat på alla testade processorer) inte helt olikt tidigare, lägger vi till en kärna så vinner vi i genomsnitt 11 FPS (till skillnad från tidigare modell). Dock är effekten knappast linjär, hoppet från 2 till 4 kärnor gör sannolikt mer skillnad än 4 till 6 eller 6 till 8. Att fler Threads har negativ påverkan är inte så konstigt, då denna bara kan innehålla det förklaringsvärde som läggs till av HT-trådar ovanpå det som antal kärnor redan bidrar med. Så det betyder alltså inte att fler HT-trådar är sämre, bara att det inte är lika bra som lika många fler kärnor.

L3 har i sammanhanget liten betydelse, men det är svårt att estimera då det finns ganska lite variation i mängden L3 som inte beror av andra saker än cache (men inte lika illa som för L2). Problemet med L2 är, som @Yoshman varit inne på, att effekten av mer eller mindre L2 är omöjlig att skilja från effekten av fler trådar och av processorns tillverkare - enda orsaken till att sambandet inte är perfekt är en enda AMD-processor som dessutom är en outlier (sämst FPS i datamängden). Det betyder inte att storlek på L2 inte spelar roll - bara att det inte går att mäta då variabiliteten för detta inte finns i datamängden.

Min gissning om orsaken till att L2 föll ut som stark prediktor i den första modellen, som ledde till förslaget att L2 är viktigare för FPS (återigen för ett enskilt spel) än antal kärnor, är att L2 sammanfattar två effekter som har förklaringsvärde här: 1) antal kärnor, 2) arkitekturskillnader i effektivitet mellan AMD och Intel sedan Bulldozer (IPC, matchning till programvara etc). Men eftersom bara antal kärnor fanns med i klartext i modellen, och arkitekturens egenskaper är utsmetad på ett antal olika variabler, så kunde L2 fånga upp båda dessa aspekter och därför få starkare förklaringsvärde än någon av de övriga variablerna. Vilket också leder till att en rimlig variabel som antal cores tappar förklaringsvärde, då L2 tar hand om den gemensamma förklaringsvariansen. Men jag har mycket svårt att tänka mig att den underliggande mekanismen har med cache att göra snarare än med antal kärnor och arkitekturens effektivitet.

Jag noterade till sist att L3 också är lite problematisk pga att den har värdet 0 för flertalet AMD-processorer, detta eftersom arkitekturen är helt annorlunda. Ett sätt att få med cache på ett meningsfullt sätt skulle kanske vara att summera L2+L3 och se om summan är tillräckligt oberoende av andra variabler och känns ok konceptuellt. Men det är ämne för en annan dag

TL;DR:

• Spelprestanda i Alien Resurrection enligt ett exempel från tidigare i tråden förbättras både av klockfrekvens och av antal kärnor, till skillnad från tidigare tolkning. (effekten av antal kärnor är sannolikt inte linjär, 2->4 torde göra större skillnad än 4->6)

• Cacheminne är visserligen superviktigt att ha, men förklarar inga skillnader i prestanda bland dagens processorer.

• Om Ryzens större cache kommer att spela roll är svårt att predicera utifrån de processorer vi har idag.

• Styrkan hos regressionsanalys är att man kan studera hur flera faktorer samverkar baserat på andras tester, och slipper experimentera själv

Visst är det lätt att fastna!

Min förståelse efter Yoshmans inlägg är att numera (sedan Nehalem) är L2 privat för varje kärna och att den typen av förbättringar som jag visade från 2007 med Quake i såfall finns i L3.

Orsaken att L2 föll ut så bra hos Gruarn är då att L2-storleken sammanfaller med annan förbättring i arkitekturen (multikollinearitet) och att det var svårt för den oinsatte att skilja effekten från L2 från dessa.

Därför bör man även kunna lita på de L3-siffror du har nu! Om det inte finns ett nytt aber...

Horisontella listor är enkelt och snabbt, även om man använder kalkylark. Yoshman har ett awk-skript som gjorde hans tabeller.

Här är dina data (testa att stoppa in dem i ett kalkylark så ser det tydligare ut tack var tab-tecknen):

{table}{tr}{th} Variabel {/th}{th} Coefficient (förändring i FPS per enhet) {/th}{/tr}
{tr}{td} (Intercept) {/td}{td} 91.61 {/td}{/tr}
{tr}{td} GHz {/td}{td} 17.73 {/td}{/tr}
{tr}{td} BDCores {/td}{td} 11.02 {/td}{/tr}
{tr}{td} Threads {/td}{td} -2.56 {/td}{/tr}
{tr}{td} L3 {/td}{td} -0.67 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Steamroller {/td}{td} -58.49 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Haswell {/td}{td} 0.83 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Ivy {/td}{td} 6.56 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Kaby {/td}{td} -1.98 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Piledriver {/td}{td} -54.96 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Sandy {/td}{td} 5.45 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Skylake {/td}{td} 2.08 {/td}{/tr}
{tr}{td} S_Bulldozer {/td}{td} -80.68 {/td}{/tr}{/table}

Byt ut samtliga { och } mot [ och ] och klista in i dina meddelanden här igen (med förhandsgranska) så vips blir det en fin tabell i Sweclockers Forum!

Variabel

(Intercept)

91.61

GHz

17.73

BDCores

11.02

Threads

-2.56

L3

-0.67

S_Steamroller

-58.49

S_Haswell

0.83

S_Ivy

6.56

S_Kaby

-1.98

S_Piledriver

-54.96

S_Sandy

5.45

S_Skylake

2.08

S_Bulldozer

-80.68

Har man en större tabell kan man lätt stoppa in {/td}{td} osv i i rätt kolumn och fylla på rätt ställen.

Jag såg även din tråd om GPU Passthrough + Xen som jag inte anammat på länge. Jag körde virtuellt Windows 8.1 med min Q6600 + GTX 260 under ett tag, men utan hårdvarustöd i grafikkorten. Ouch kan man tycka, men hade fps som var runt 30. Men, inser nu att Ryzen och Vega tillsammans kan bli optimala i ditt scenario, mycket tack vare 8C/16T.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|