Jag funderar på att göra mig av med min xbox one och ersätta med något som jag kan använda till min projektor som är 1080p upplösning ihop med mina xbox controllers för lite sofflir ala xbox fast utan xboxen då. Kommer även användas till filmtittande och får gärna ha liten formfaktor (inte mycket större än en xbox helt enkelt). Kommer inte att spela på högre upplösningar än så, så är intresserad av vad som är det minsta möjliga jag behöver för att spela nuvarande och kommande aaa titlar i ett par år framöver med bra inställningar. Spelar inte online, och är inte direkt känslig för att det måste vara 60fps (xbox one kör ofta 30fps eller hur, och det fungerar fint för mig)
Vad tänker ni, vad är minimum komponenter för detta mål?
Bara komponenter, ingen pasta. Ett liggande ITX-chassi för det skall platsa bra i TV-möbel.
I underkant för dina krav men försökte hålla nere pris, ljudnivå och värme i detta chassi. Kanske ett 1060 3GB skulle passa bra. 6GB kan jag tänka mig är mer till för högre upplösningar över 1080p.
Vill nog ha 8gb vram, för det känns som nya titlar drar mer och mer minne, och det känns tryggare att framtidssäkra samt gardera sig för mindre optimerade spel med 8gb. Rimligt?
Då är frågan, är det värt 500kr mer för ett rx 480 8gb jämfört med ett rx 470 8gb?