Permalänk
Medlem

Jag skrev ett inlägg (eller en kommentar, tradera verkar ha tagit bort funktionen att skriva inlägg på facebook sidan...) angående att jag inte kan få ett konkret svar från kundservice, att jag varit i kontakt med ett antal människor som delar ut olika och oklara uppgifter. Svaret jag fick var: kontakta kundservice.

Ridå. Genom dem kan man glömma att få hjälp, jag får helt enkelt hoppas på polisen även om det känns som den minst troliga vägen att få tillbaka pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Tjo
Vad har Tor för betydelse i detta fallet? Hur genomförde ni köpet? Var hittade du produkten och hur betalde du?

Nej det förvisso men han hade förmedlat falskt namn och address och när jag frågade om mobilen så skyllde han på att hans mobil hade badat så något mobilnummer hade jag inte heller förutom kontonummer då.

Detta var några år sedan och jag har sedan länge gett upp att få tillbaka mina pengar. Han hade lagt upp några grafikkort på Blocket.

Banken gjorde inte ett skit tyvärr trots polisanmälan och bevis på min och bedragarens konversation.

Permalänk
Inaktiv

Om du har gjort en polisanmälan så skall du få hem ett kopia av din polisanmälan per post. Sluta trakassera personen som bedragit dig. Tänk på att du kan bli anmäld för trakasserier av henne. Det är ett ganska högt belopp du har blivit lurad på. Betalningsföreläggande via Kronofogden har många tipsat om, men det känns att du hoppas in i det sista att du ska få pengarna tillbaka från den som har bedragit dig. Hoppet är det sista som lämnar människan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Om du har gjort en polisanmälan så skall du få hem ett kopia av din polisanmälan per post. Sluta trakassera personen som bedragit dig. Tänk på att du kan bli anmäld för trakasserier av henne. Det är ett ganska högt belopp du har blivit lurad på. Betalningsföreläggande via Kronofogden har många tipsat om, men det känns att du hoppas in i det sista att du ska få pengarna tillbaka från den som har bedragit dig. Hoppet är det sista som lämnar människan.

Hon får gärna anmäla mig för trakasserier"En person ber att få tillbaka sina pengar som jag har lurat henne på, det har hon gjort 3 gånger nu..." Polisen kommer förmodligen säga åt henne att lyssna, och sätta tillbaka mina pengar igen. Hon bytte nummer så under en månad kunde jag inte försöka nå henne men när jag hittade henne på facebook så ville jag i alla fall ge det ett försök... Jag inser ju att det är naivt men jag hoppas ändå på att hon ska ha något samvete och inse att hon gjort fel, och inte tro att jag har gått vidare och att hon ska komma undan... Nu kommer hon förmodligen att göra det men ja.

Jag har fått hem anmälan men tänkte mer på om man får hem ett brev när det blir nedlagt också så man då kan gå vidare till kronofogden.

Permalänk
Inaktiv

Det är lättare att bevisa en anmälan på dig gällande trakasserier än att bevisa att hon faktiskt inte har skicka telefonen till dig. Vad är det som säger att den inte skickades ospårbart och du har tagit emot den och sen vill ha pengarna tillbaka. Tänk på att det är vad du kan bevisa i rätten som är det avgörande. Därför så är det en nackdel att handla begagnat över internet. Det är svårt ur bevisningssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är lättare att bevisa en anmälan på dig gällande trakasserier än att bevisa att hon faktiskt inte har skicka telefonen till dig. Vad är det som säger att den inte skickades ospårbart och du har tagit emot den och sen vill ha pengarna tillbaka. Tänk på att det är vad du kan bevisa i rätten som är det avgörande. Därför så är det en nackdel att handla begagnat över internet. Det är svårt ur bevisningssynpunkt.

Ja alltså, hon har ju erkänt via mejl och troligen har hon erkänt det till sin goda man och mamma också (iaf inte nekat) så att bevisa det om nu polisen skulle vilja göra det borde inte vara svårt.

Permalänk
Medlem

Hon länkade sin ask via facebook försten, och där är det en människa som för 4 månader sedan skrivit att hon ska sluta lura människor på pengar. Så det är nog något hon gjort ett tag, hoppas de har polisanmält... Svaret hon gav var "Håll i plånboken" så hon verkar vara en väldigt öppen bedragare. Märkligt att hon nästan verkar vara stolt över det.

Permalänk
Medlem

Köpte ett "fullt fungerande grafikkort" av en som figurerar på sweclockers. Se länkar så förstår ni.
Länkar till pdf.
Grafikkortet jag köpte.
Grafikkortet jag fick.
Vilket svin.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Köpte ett "fullt fungerande grafikkort" av en som figurerar på sweclockers. Se länkar så förstår ni.
Länkar till pdf.
Grafikkortet jag köpte.
Grafikkortet jag fick.
Vilket svin.

Har du hört av dig till personen ifråga? Det kanske blev ett förväxlande av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Självklart har jag det. Han nekar och hävdar att jag haft sönder det. Sen såg jag annonsen med det defekta kortet. Och jajjemen nån har varit framme med lödkolv på kortet jag fick. Och så sitter inte alla dom där värmekuddarna på minnena på plats som dom skall heller. Jag har polisanmält.

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag ett svar från polisen, tog verkligen tid, men jag frågade hur det fungerade angående om de kunde kontakta tradera. Svaret jag fick var:

"Din anmälan är en av flera mot samma person. Hon har anmälts för liknande saker i flera fall. Den bedömning jag i dagsläget gör av ditt, men även övriga målsägandes ärenden, är att utredning ska göras och målsättningen är att ärendena ska lämnas vidare till åklagare för prövning om åtal ska ske.

Emellertid är det så att denna typ av ärenden hamnar i den sk utredningsbalansen med anledning av mängden liknande ärenden samt att de prioriteras mycket lågt.

Vad gäller återbetalning av dina pengar så är Tradera välkomna att kontakta mig om så behövs för information. Polisen tillser emellertid inte att reglera ekonomiska förehavanden mellan olika parter, vi varken ska göra det eller får göra det."

Det kändes både positivt och negativt, bra att många anmält henne men faktum är ju att det trots allt prioriterades mycket lågt... Och tradera lär ju knappast kontakta honom om jag kontaktar dem igen. De vill ju att polisen ringer och godkänner att de kan återbetala mig, då kan de EVENTUELLT göra det. Det kommer ju inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Äntligen fick jag ett svar från polisen, tog verkligen tid, men jag frågade hur det fungerade angående om de kunde kontakta tradera. Svaret var...

Helt sjukt att det ska behöva gå till så här.

Ett ärende som har fått in så många anmälningar borde prioteras i högsta laget, för att få stopp på "bedrägerierna". Borde vara tämligen enkelt med tanke på vilken bevisning som finns.

Är det bara jag, eller är det svenska rättsväsendet helt skevt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Helt sjukt att det ska behöva gå till så här.

Ett ärende som har fått in så många anmälningar borde prioteras i högsta laget, för att få stopp på "bedrägerierna". Borde vara tämligen enkelt med tanke på vilken bevisning som finns.

Är det bara jag, eller är det svenska rättsväsendet helt skevt?

Inte skevt den lider av RESURSBRIST som kära politikerna har fixat. Därför måst man prioritera med det man har. Så bedrägeri ligger lite längre ner på prioriteringslistan än våldtäkt, mord etc. Skulle polisen få de resurser det behövde och hade någon vettig chef så skulle brottsstatistiken se mycket bättre ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@Miindz: Hemskt. hela sverige idag tyvärr. Blev själv blåst via tradera för nått år sen, men jag letade rätt på den fan, jag och brorsan fick tag i päronhuvudet och sade vad som skulle göras, skulden var på 2500 och sedan kostnader för att leta rätt på han, slutade med att vi körde med han i bilen till hans föräldrar som löste ut han. jag va då så galen att jag hade nästan gjort vadsomhelst.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Väldigt oväntat och förvånande men igår fick jag ett mejl från tradera där det stod att den här personen har återbetalat mig pengarna. OKEJ??? Väldigt märkligt, såhär några månader senare, men skönt! Hur gör jag med anmälan nu?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Moaelisa:

Väldigt oväntat och förvånande men igår fick jag ett mejl från tradera där det stod att den här personen har återbetalat mig pengarna. OKEJ??? Väldigt märkligt, såhär några månader senare, men skönt! Hur gör jag med anmälan nu?

Har du redan fått pengarna av henne?
Låt anmälan stå kvar tills du har pengarna.

Permalänk
Medlem

Handla aldrig på Tradera med annat än klarna
Där ingår köpskydd
Skiter de sig får du pengarna tillbaka från klarnas
Sedan tar dem striden med säljaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Det går ej att ta tillbaka en polisanmälan. Även om det gick så skulle du självklart låtit den vara. Du har blivit utsatt för ett brott, och det är din minsta rätt att få tillbaka den summan. Personen ska ställas till rätta för sina handlingar oavsett.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@AmdX2:
Men gud förbjude om du piratkopierar! Då finns obegränsade resurser att jaga ikapp dessa stora hot mot vårt samhälle.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Fick du tillbaka pengarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moaelisa:

Fan vad kul/skönt! har du fått in pengarna på kontot redan? Suttit här och läst igenom tråden och sympatiserar verkligen med ditt problem, jag hatar bedragare, själv blivit offer till en "triangel-scam" där två av oss blev blåsta samtidigt, så förstår din frustration fullt ut.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag har fått ett mejl från tradera så jag hoppas det stämmer. Ja otroligt skönt, blev väldigt förvånad, trodde verkligen inte att jag skulle få tillbaka pengarna via henne efter så pass lång tid. Det kan ju vara någon annan som gjort det också, hon hade ju en god man. Mamman sa att den gamla skulle bytas ut så kanske kan vara så att hon fått en ny, och den personen engagerade sig mer.

Jag tänkte bara om man var skyldig att dra tillbaka anmälan eller något. Hon lurade mig ju uppenbarligen, och har gjort det mot många människor enligt polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@AmdX2:
Men gud förbjude om du piratkopierar! Då finns obegränsade resurser att jaga ikapp dessa stora hot mot vårt samhälle.

Vad har det med mitt inlägg att göra ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag tänkte bara om man var skyldig att dra tillbaka anmälan eller något. Hon lurade mig ju uppenbarligen, och har gjort det mot många människor enligt polisen.

Anmälan kan du inte ta tillbaka, men troligen så kommer åklagare väcka åtal eftersom ett antal anmälningar av samma karaktär har gjorts. Du kommer bli underrättad om det blir åtal eftersom du är ett av målsägande, om det framgår i förundersökningen att du inte har skuld till dig längre så är du ändå målsägande i fråga om hot.
Som sagt så är inte du ensam så hon borde bli åtalas även om du fått dina pengar, sen om det visar sig under rättegången eller förundersökningen att du fått pengarna som kommer hon ju inte va ersättningsskyldig till dig längre i dem frågan.

Permalänk

Det blir vad vi kallar "Läropengar", eller en dyrköpt läxa.
Helt otroligt vad naiva folk är i denna upplysta tid! Jag upphör aldrig att förvånas.

Lycka till med att få tillbaks dina pengar, men det är med stor sannolikhet som så att du aldrig får tillbaks dina pengar. Du har gjort en penagöverföring till någon som har en Godman, det förklarar ju allt...

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Ärligt talat tror jag att det bottnar i att jag i förbifarten citerade fel person i den här tråden, och inte mer än så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

@AmdX2:

De stora utgifterna tar ju lobbyisterna själva hand om eftersom de oftast representerar "stora företag". Polisen tar mest emot "bevisen" och går igenom dem. Det kostar inte direkt mycket..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Tag det för vad det är: Lätt kritik av polisens resursfördelning, med en glimt i ögat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

@Tumnus: Tag det för vad det är: Lätt kritik av polisens resursfördelning, med en glimt i ögat.

De utreder ju riktiga brott.. För storföretagen menar ju att det är som att stjäla ett barn.. en bil... eller någons handväska.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Egentligen så är hela historien rätt märklig. Den gode mannen har ansvar för ekonomin. Det korrekta hade varit att den gode mannen hade sålt av allt för att betala tillbaka skulderna. Det viktigaste du gjorde var polisanmälan @Moaelisa.