Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, de är inte bättre.

Det som är speciellt med Killer är att dom kör sin egen TCP/IP-stack och mjukvaru QoS.
Nackdelen är att det fortfarande är implementerat dåligt och tar mer resurser av systemet än med andra nätverkskort. Och just det, man kan inte använda ovanstående funktioner om man inte använder deras fulla mjukvaru-suite. Så då sitter man med lite halvkassa Qualcomm-drivers istället.

Rätt bra bevis på att det inte fungerar som det ska när man läser alla hundratals-trådar vid det här laget om folk som klagar på att minnet är fullt av någon anledning. Och i 95% av alla fall så sitter dom på ett moderkort med Killer NICs och deras mjukvara.

Nej, QoS ska isåfall köras hårdvaru-accelererat på router-nivå för det är det enda speciella den gör.

Finns det några bra forum att läsa om dessa Killer nic problem med nyare chippen, 2400,2500?
För jag läste lite på MSI's forum osv men typ inga problem, och googlar man så är det mest lite gamla trådar med 2200 serien tycker jag.

Intresserad då jag gillar MSI men varit lite tveksam för just Killer, då vissa säger det fungerar lika bra som Intel, och många kör utan mjukvara precis som med Intels nic och har inga problem, samma ping, inga dropouts osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns det några bra forum att läsa om dessa Killer nic problem med nyare chippen, 2400,2500?
För jag läste lite på MSI's forum osv men typ inga problem, och googlar man så är det mest lite gamla trådar med 2200 serien tycker jag.

Intresserad då jag gillar MSI men varit lite tveksam för just Killer, då vissa säger det fungerar lika bra som Intel, och många kör utan mjukvara precis som med Intels nic och har inga problem, samma ping, inga dropouts osv.

Självklart är det möjligt att de har blivit bättre, om så är fallet skulle i alla fall jag undersöka saken noga innan köp pga ryktet som sitter kvar(från 2200?)

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du menar 3700k?

Risken är ändå att det blir ett RX1800 i höst beroende på vad jag sysslar med då och om jag behöver 8 kärnor. Annars ett begagnat 6700k så jag kan köra snabbare minnen.

Din signatur är något förvirrande när det står att du har en i7 7770k, jag skulle också gissat på att du satt på en 7700k.

Skrivet av r0obin:

AMD Ryzen 5 1600X 6 Core, 12 Threaded - Benchmarked

http://wccftech.com/amd-ryzen-5-1600x-cpu-benchmark-leak/

Ser faktiskt riktigt bra ut, svårt att säga vilken faktisk MHz 1600x kördes på eftersom vad windows rapporterar går inte att lita på för fem öre!
Hade varit kul att se vad för minnen som kördes i testet på 1600x, inte för att det lär påverka överdrivet mycket men det är nog en märkbar skillnad iallafall.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört/sett något angående moderkort med stöd för ECC-minne? Jag är lite inne på att virtualisera maskinen för att därigenom kunna använda mer resurser. Givet vad vi vet nu så blir det nog varken billigare eller bättre prestanda med 2st 4c8t-procesorer i 2 maskiner och delad last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du menar 3700k?

Risken är ändå att det blir ett RX1800 i höst beroende på vad jag sysslar med då och om jag behöver 8 kärnor. Annars ett begagnat 6700k så jag kan köra snabbare minnen.

Jag läste din signatur och där står det iofs 7770, men ja.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Föredrar att vänta på SweCs tester de kör i samma frekvens innan jag litar på det.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GarfieldPower:

Väldigt imponerande resultat om det stämmer.
i7 6700K@4.0GHz får nästan exakt 2K single core i CPU-Z-testet som referens.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag läste din signatur och där står det iofs 7770, men ja.

Oj, har ändrat i signaturen nu.

Testade lite i PC mark och ser inte ut för mig som om tex en KabyLake skull bosta upp min tillvaro om man bortser från sammanlagda poängen i PC-Mark. Är dock inte superinsatt i detta så det får vara osagt. Rysens siffrorna i klippet är spekulationer men ser lovande ut förutom i entrådat.

PS- Stavade fel på siffrorna igen, ska vara 3770K i min bild till höger. Skärmdump från denna video: https://youtu.be/kPaxjsrWT_k

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

För din del ser det ju inte ut att vara aktuellt, eftersom du i dagsläget sitter med 7700k, men andra som funderar på uppgradering skulle enligt din uträkning kunna köpa en 1700 med moderkort och minne för bara 100 kronor mer. Men visst, för att lockas till det behöver Ryzen vara något snabbare om man inte kan motivera folk varför de borde köpa med fler kärnor.

Tycker det där är intressant, även om det är möjligt för AMD att bli snabbare i IPC så undrar jag hur mycket snabbare det går att göra IPC med den teknik vi har idag. Syftar även på om dom lyckas krympa ner i nm, så verkar det som man har börjat nå taket för IPC. Vad är i så fall nästa steg, fler kärnor och trådar förstår jag men har IPC gjort sitt nu hur långt man kan ta det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Det är möjligt att det har blivit bättre, men vet i alla fall så långt att det har varit problem med Z170-moderkort.

Jag undviker aktivt sådana moderkort, men MSI har modeller med Intel-NICs istället. Oddsen att du får en sämre produkt är ju garanterad, de har ju ganska ordentliga DPC-problem som dom aldrig blivit av med, just på grund av drivrutinerna till hårdvaran.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Intressant att tester har börjat läcka ut, men det är dåliga tester. Men samtidigt bra tester är lätt att fuska, t.ex. en screenshot på ett spel, betyder nödvändigtvis inte att det sitter en Ryzen i datorn som kör spelet.

Skrivet av Gruarn:

Är det någon som hört/sett något angående moderkort med stöd för ECC-minne? Jag är lite inne på att virtualisera maskinen för att därigenom kunna använda mer resurser. Givet vad vi vet nu så blir det nog varken billigare eller bättre prestanda med 2st 4c8t-procesorer i 2 maskiner och delad last.

Jag har inte hört något om ECC, moderkortstillverkare borde nämna detta väldigt tydligt. Och inte ens enda tillverkare som jag har sett har nämnt ECC en enda gång, så det ser lite dystert ut.
Och som folk brukar säga, det finns två typer av datoranvändare, de som gör vettiga saker och har ECC minnen m.m, de andra som mig som mer har datorn som en leksak.

Nu vet jag inte vad ditt behov är, är det mer seriöst så är Ryzen en konsument Cpu ändå ut i fingerspetsarna, fördelen är prisvärdigheten. Nackdelarna är som det alltid är att inte köpa enterprise produkter med allt vad det innebär. (inte lika goda säkerhetsmarginaler)

Angående sprida lasten så har det sina för och nackdelar, att köra en sak i taget på varje dator blir för många att skaffa ett megastort garage att fylla med datorer. Det finns även prestandafördelar att köra allt på samma maskin vid rätt förutsättningar, men det beror helt på vad lasten är. I många fall går inte alla applikationer konstant i 100%, utan ens applikationer kanske ligger i 20% belastning en stor del av tiden. Och detta innebär att eftersom inte alla appar konstant utnyttjar max kan man dimensioner datorn därefter.

För att ta ett exempel. Jag skulle ha en dator som klarade av att ersätta ca 20 desktop maskiner, rekommenderad hårdvara på maskinerna var 2 core @ 3GHz. Servern som jag ersatte dessa 20 maskiner med var en dubbel 12 core Xeon väldigt lågt klockad. Och resultatet blev helt accepterat.

Det jag ser med Ryzen är för oss nördar. Många av oss nördar vet att man bör ha SAN etc för ett par hundra tusenkronor om man ska arbeta seriöst, det är dock lite svårt att ekonomisk motivera detta och vi kör med saker som ofta är ren idioti.
I mitt fall struntar jag i ECC, kalla med för dåre den som vill, men jag slipper hamna på lyxfällan på Tv3 efter mitt datorköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0obin:

AMD Ryzen 5 1600X 6 Core, 12 Threaded - Benchmarked

http://wccftech.com/amd-ryzen-5-1600x-cpu-benchmark-leak/

"The processor tested was a Ryzen 5 1600X processor which we detailed in our full lineup article here. The Ryzen 5 1600X processor is a 6 core and 12 thread chip. It is also the fastest 6 core chip in the AMD Ryzen family that launches in a few weeks. The processor comes at clock speeds of 3.3 GHz base and 3.7 GHz boost. The chip comes with 16 MB of L3 cache and 3 MB of L2 cache. The chip featured a bus speed of 100 MHz and a multiplier of x34 to achieve its base clocks"

Betyder detta att 1700(X) och 1800(X) modellerna inte lanseras den 2 Mars?

Det kliar lite fingrarna. Skulle kunna ersätta min gamla 2:a dator (i7-2600K) med en 1600X + ROG CROSSHAIR VI och ta en del av minnet från min i7-5820K maskin till denna. Skulle bli en rätt billig uppgradering känns det som.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

"The processor tested was a Ryzen 5 1600X processor which we detailed in our full lineup article here. The Ryzen 5 1600X processor is a 6 core and 12 thread chip. It is also the fastest 6 core chip in the AMD Ryzen family that launches in a few weeks. The processor comes at clock speeds of 3.3 GHz base and 3.7 GHz boost. The chip comes with 16 MB of L3 cache and 3 MB of L2 cache. The chip featured a bus speed of 100 MHz and a multiplier of x34 to achieve its base clocks"

Betyder detta att 1700(X) och 1800(X) modellerna inte lanseras den 2 Mars?

1700 och 1800 är ju 8 core, inte 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

1700 och 1800 är ju 8 core, inte 6.

Sorry missade det
Tror en hexa core räcker för mig, sitter ju på en i7-5820K idag. Men vill prova en Ryzen som i så fall skulle bli min första AMD sedan 486DX4-120Mhz

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Sorry missade det
Tror en hexa core räcker för mig, sitter ju på en i7-5820K idag. Men vill prova en Ryzen som i så fall skulle bli min första AMD sedan 486DX4-120Mhz

Då är det dags!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Sorry missade det

Det man vill veta är ju lite hur dom presterar jämfört med octa core, man tycker ju dom borde kunna klocka högre för det inte är lika många kärnor som genererar värme, men det är kanske inte så det fungerar.
Sen är jag lite kluven över hur det blir i framtiden, kanske kommer spel om ett år eller två dra mer nytta av många kärnor, då är det ju kanske mer säkert att satsa på fler kärnor trots att det kanske inte är helt värt det idag (om man bara ser till spelande då).

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: Detta test fick mig att fundera på vad som är fel med min 2700k, single core resultatet är bra men multi core ligger under en 2500k. Mycket skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Sorry missade det

Byta från 5820k till ryzen låter lite onödigt. Skulle ha väntat på zen+ nästa år jag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gainsgoblin:

@GarfieldPower: Detta test fick mig att fundera på vad som är fel med min 2700k, single core resultatet är bra men multi core ligger under en 2500k. Mycket skumt

Vad får du då?
Min 2700K@4.8GHz får 1819 single core och 7828 multi-core. Kan ju helt enkelt vara så att CPU-Z's stress-test inte tar nytta av flera trådar så bra. För jag antar att du jämför mot i5:an i Reddit-tråden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

4,5 Ghz får jag 1695 single core och 4500 multicore. Otroligt dålig skalning, hyperthreading är på och den läser 8 trådar.

Permalänk

Kan någon som är insatt och påläst ge en bra anledning varför man skulle köpa en R7 1700X för 900kr mera än en R7 1700, vad skulle kunna skilja mellan dom mera än bas frekvensen som är ganska orelevent, och 100Mhz på max turbo frekvens?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

@Enigma
Grattis tråden firar idag sitt halvårs jubileum
Jag var tvungen att blicka tillbaks lite och se vad som hänt och såg då att tråden skapades precis för ett halvår sedan.

Skrivet av SectionX2:

Byta från 5820k till ryzen låter lite onödigt. Skulle ha väntat på zen+ nästa år jag.

Det skulle bli en uppgradering för min andra maskin som jag kör på en i7-2600K

Skrivet av Gainsgoblin:

4,5 Ghz får jag 1695 single core och 4500 multicore. Otroligt dålig skalning, hyperthreading är på och den läser 8 trådar.

Vad är det för CPU?
Jag får 1977 och 11322 med min i7-5820K @~4.3Ghz

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gainsgoblin:

Oj, ja då är det ju helt klart någonting som är fel... men vad har jag ingen aning om.

Skrivet av Oneirogen:

Kan någon som är insatt och påläst ge en bra anledning varför man skulle köpa en R7 1700X för 900kr mera än en R7 1700, vad skulle kunna skilja mellan dom mera än bas frekvensen som är ganska orelevent, och 100Mhz på max turbo frekvens?

Ingenting är satt i sten men det ryktas om att X'suffixet innebär XFR, d.v.s att processorn har möjlighet att automatiskt överklockas i 25MHz-steg beroende på hur bra kylning man har.
För någon som ej vill överklocka och beroende på hur bra det fungerar så kan det kanske vara värt de där 900 kronorna.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Är det lönt att uppgradera från i7 920?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Är det lönt att uppgradera från i7 920?

Ett stort ja. I7 920 sitter ju på 45nm. Vilken energi skillnad det skulle bli att gå till 14nm.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Keeper of Traditions

Ahh nice, tack för det! Då ökar chanserna att man uppgraderar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.