Permalänk
Medlem

Löjliga datorkonfigurationer.

Tjena Clockers!

Tänkte kolla om det fanns intresse för en sådan här tråd.

När man haft datorer ett bra tag så samlar man på sig jättemycket komponenter om man inte säljer av det.

Jag har alltid gillat att testa vad gammal/seg hårdvara kan klara av om man slänger i något supersnabbt.

Exempel:

Jättegammal dator/laptop med en snabb SSD. Hade en hp dv9000 med en turion 64 x2 som jag slängde i 2 SSDer i och körde i mjukvaru-raid. Blev som en ny dator. Hade kunnat sitta med den om jag inte spelat spel och gjort musik.

Hade en AM1 athlon 5350 i min HTPC. Köpte ett GTX 960 för att det var bra pris och slängde i kortet. Kunde spela förvånandsvärt många spel rätt så bra. Bland annat Dying Light, Skyrim, Call of Duty Modern Warfare osv. Visst märktes det stundvis att det inte var en i7:a i men det gick jäkligt bra ändå. Hade även 240Gb SSD i den och 8Gb RAM.

Min dotter har en Intel Pentium G3258 An. Edition, och hon fick ärva mitt GTX 690. Otrolig spelmaskin, så länge man inte måste ha fler än 2 trådar.

Har en AMD A6-3650 APU i min HTPC nu som jag klockat upp till 3,5 Ghz från 2,6. Kör det med ett gtx 750. Funkar bra för att spela lite casual spel med xbox kontroll. Typ Skyrim, Vanishing of ethan carter. Provkörde även Resident Evil 7 demot. Det gick ganska bra.

Jaha. Så har ni några totalt obalanserade maskiner? Berätta gärna! Behöver inte vara PC. Kan vara enkortsdatorer som är moddade, eller MAC.

Just det! Om ni lyckats överklocka något gammalt och fått otrolig prestandaökning och förlängt livet på det är även det kul att läsa om!

Är det ingen som gillar tråden, så tar jag bara bort den.

Lev väl, och sköt om er!

Lade till saker.
Permalänk
Inaktiv

Rolig tråd, keep 'em coming!

Hade en gammal Athlon 64 2800+ som jag köpte ett nytt Asrock-moderkort till med ganska nytt chipset och Windows 7-stöd. Satte dessutom i 8GB RAM. Det är ganska typiskt Asrock att släppa moderkort till gamla sockets med nya chipset. Så den gick utmärkt att använda till allt möjligt, men datorn var ofta seg på ovana saker, som vissa hemsidor, öppna upp vissa program och liknande som en modern dator gjorde riktigt snabbt. Samtidigt som den kändes väldigt modern.

Väldigt konstig upplevelse att använda den.

Permalänk
Medlem

Min dator i sign.
Kan inte vara vanligt med ett gtx 780 i 1280 x 1024 + win 10

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •