Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Det är inte bara processorerna AMD Ryzen som snart ser dagens ljus, utan även tillhörande moderkort. Totalt har närmare 20 modeller letat sig in hos svenska återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ITX då?

Visa signatur
Permalänk

Xpowern från MSI ser riktigt fin ut. Står och velar mellan den och Asus Hero:n....

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Där var faktiskt inga ASRock i listan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

X370 i mATX format eller så köper jag intel.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Än så länge följs AMD:s riktpriser till punkt och pricka

Butikerna om några vill väl att AMD ska lyckas med den här releasen. Får det fart på Intel så kommer prestandan ökas kvickare och det kommer säljas mer processorer och moderkort i slutändan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på? För klockning, finns det nått som är bättre än något annat, tex olika strömförsörjningar och liknande?

Hoppas ni går igenom det ganska djupt i tester så en oinsatt efter flera års dvala med en 2600k kan komma in i matchen igen

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Blir något av Asus-korten. Om B350 klockar tillfredställande ser jag egentligen ingen anledning att betala premium för X370 då SLI/Crossfire inte är aktuellt ändå. Får nog bli att vänta på recensioner av både CPU ocg Mobo innan köp, men köp blir det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of Traditions

Så om man inte bryr sig om Crossfire/SLI så är det meningslöst att köpa annat än B350?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

[Både X370 och B350] har stöd för överklockning, men X370 bjuder även på möjlighet till Crossfire/SLI samt fler PCI Express-banor och USB 3.1 Gen 1-portar.

Här är två saker värda att notera:

1. "Fler PCI Express-banor" har inget att göra med CPU:ns banor för GPU:er; man har 16 stycken oavsett om man kör X370 eller B350 (så länge man har en CPU med 16 sådana banor, förstås). Det syftar istället på styrkretsens "General Purpose" PCIe-banor, som är tänkta till ljudkort, tredjepartskretsar osv. På X370 får man såvitt jag förstår 8 stycken PCIe 2.0-banor för detta syfte, jämfört med 6 stycken på B350.

Ryzen (alltså CPU:n) har även fyra stycken PCIe 3.0-banor som är tänkta till PCIe-SSD*. Med X370 har man alltså, om jag förstått rätt:

  • 16 stycken PCIe 3.0-banor för GPU:er (från CPU)

  • 4 stycken PCIe 3.0-banor för SSD (från CPU)

  • 8 stycken PCIe 2.0-banor för vad som helst (från styrkretsen)

* Jag vet inte om det i något läge kommer gå att använda dessa fyra banor till något annat än SSD. Någon får gärna fylla i.

2. USB 3.1 Gen 1 är samma sak som USB 3.0 och klarar 5 Gbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så om man inte bryr sig om Crossfire/SLI så är det meningslöst att köpa annat än B350?

Det verkar vara fler USB3.1-portar, bättre NIC, fläskigare strömförsärjning till CPU osv på de kort som har X370.

De skulle ju lika gärna kunna göra likadant med B350-korten tror jag då det mesta är externt och inte bundet till chipset, men de verkar ha valt att göra x370-korten mer premium över lag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Moderkorten med intern grafik som lanserats, funkar denna interna grafik enbart i kombination med APU (CPU med integrerad grafik vilket inte de nu lanserade Ryzen har)? Eller kommer det andra moderkort avsedda för APU när dessa så småningom lanseras? För det blir väl samma sockel på APUerna också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Moderkorten med intern grafik som lanserats, funkar denna interna grafik enbart i kombination med APU (CPU med integrerad grafik vilket inte de nu lanserade Ryzen har)? Eller kommer det andra moderkort avsedda för APU när dessa så småningom lanseras? För det blir väl samma sockel på APUerna också?

På prisjakt hittar jag inga AM4 moderkort med integrerad GPU i alla fall inte om man sorterar efter "am4 och Bildegenskaper Integrerat grafikkort". Så de finns inte i Sverige ännu?

Det ska vara samma sockel för APU ja. Finns redan några APU att köpa till AM4 men de är byggda på den äldre arkitekturen. AX 9X00 serien
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2723

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Finns det något moderkort utan dessa P12 bling bling lampor, överdimensionerade kylflänsar och regnbågens alla färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På prisjakt hittar jag inga AM4 moderkort med integrerad GPU i alla fall inte om man sorterar efter "am4 och Bildegenskaper Integrerat grafikkort". Så de finns inte i Sverige ännu?

Det ska vara samma sockel för APU ja. Finns redan några APU att köpa till AM4 men de är byggda på den äldre arkitekturen. AX 9X00 serien
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2723

Kollade specar på inet, till exempel på ASUS PRIME B350-A:
https://www.inet.se/produkt/1900219/asus-prime-b350m-a#specs

Grafik

Integrerad grafik Ja

Grafikmodell AMD Radeon R Series Graphics

VGA-utgång 1 st

DVI-utgång 1 st

HDMI-utgång 1 st, 1.4b

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kollade specar på inet, till exempel på ASUS PRIME B350-A:
https://www.inet.se/produkt/1900219/asus-prime-b350m-a#specs

Grafik

Integrerad grafik Ja

Grafikmodell AMD Radeon R Series Graphics

VGA-utgång 1 st

DVI-utgång 1 st

HDMI-utgång 1 st, 1.4b

Ok då tar det nog några dagar innan man kan lita på prisjakts uppgifter

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är ju inte säkert att t.ex. B350 korten kan ändra spänningsmatning etc. Det är ju mycket möjligt att dom bara kan ändra multipeln och därför är begränsade i sin överklockning. Det är ju också möjligt att överklockning på Ryzen är så begränsad att det inte ens är lönt, egentligen.

Iaf, jag är taggad inför tester och release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Moderkorten med intern grafik som lanserats, funkar denna interna grafik enbart i kombination med APU (CPU med integrerad grafik vilket inte de nu lanserade Ryzen har)? Eller kommer det andra moderkort avsedda för APU när dessa så småningom lanseras? För det blir väl samma sockel på APUerna också?

De funkar endast med kommande APU, som alltså inte lanserats än. Men i och med att sockeln är samma så kommer de ju passa, och då behövs portarna på baksidan.

De processorer som släpps nu har inte integrerad grafik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inga MITX?

Riktigt dåligt (om det stämmer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ingen i Sverige säljer Asrock.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Där var faktiskt inga ASRock i listan

Skickades från m.sweclockers.com

Saknade också dem. Kommer de inte finnas tillgängliga i Sverige vid launch?

För min del blir det nog någon mellanmodell med X370. Verkar totalt onödigt att betala nästan 3000:- för ett moderkort. Då betalar man nog mest för att någon "kändis" skrivit sin kråka där, plus att kylflänsarna är självlysande och strömlinjeformade. D.v.s. inget som påverkar den faktiska prestandan eller stabiliteten ö.h.t.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Jag tror (kan inte lova) men alla moderkort förutom Asus Hero kortet har dedikerade utgångar för grafik (tex. som HDMI, DVI etc.) Så alla kort är redo för APU:erna som komma skall samt, A9*** serien (äldre CPU:erna för AM4).

Asus Prime

Gigabyte Aurus

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ozzed:

Det verkar vara fler USB3.1-portar, bättre NIC, fläskigare strömförsärjning till CPU osv på de kort som har X370.

De skulle ju lika gärna kunna göra likadant med B350-korten tror jag då det mesta är externt och inte bundet till chipset, men de verkar ha valt att göra x370-korten mer premium över lag.

USB bryr jag mig inte så mycket om, men om de överklockar sämre vore det ju tråkigt.... Kanske värt att lägga på några hundralappar då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tilläggas bör att korten visst kan ha stöd för multi-gpu, till exempel har MSI stöd för Crossfire på sitt mATX.

Och som andra redan konstaterat, grafikportarna är för APU:er i samma sockel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Saknade också dem. Kommer de inte finnas tillgängliga i Sverige vid launch?

För min del blir det nog någon mellanmodell med X370. Verkar totalt onödigt att betala nästan 3000:- för ett moderkort. Då betalar man nog mest för att någon "kändis" skrivit sin kråka där, plus att kylflänsarna är självlysande och strömlinjeformade. D.v.s. inget som påverkar den faktiska prestandan eller stabiliteten ö.h.t.

Asrock har inte listat sina AM4 kort på sin hemsida än, så möjligt dom inte är släppta.
Hoppas dock att någon ÅF tar in dom i Sverige.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

Finns det något moderkort utan dessa P12 bling bling lampor, överdimensionerade kylflänsar och regnbågens alla färger?

Jag bokade Asus Prime X370, mycket för att jag är svag för Asus och det skal erkännas, dess utseende.

https://www.komplett.se/product/914766/datorutrustning/moderk...
Helt slipper man inte led, men jag antar att man kan slå av skiten i alla fall.

När jag tittar på de flesta av dagens moderkort, känner jag mig ganska gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

2. USB 3.1 Gen 1 är samma sak som USB 3.0 och klarar 5 Gbit/s.

Skrivet av Ozzed:

Det verkar vara fler USB3.1-portar, bättre NIC, fläskigare strömförsärjning till CPU osv på de kort som har X370.

De skulle ju lika gärna kunna göra likadant med B350-korten tror jag då det mesta är externt och inte bundet till chipset, men de verkar ha valt att göra x370-korten mer premium över lag.

Om jag inte fattat det fel så är det även skillnad på usb 3.0 och usb 3.1 gen1 när det gäller strömförsörjningen/stöd för usb c, men 10 Gbit kommer med gen2.
Vi får väl se när de första testerna dyker upp om de kollar upp de intressanta detaljerna, själv funderar jag på i princip alla andra egenskaper än spelkort, var är e atx i stället för itx ? En vettig maskin med integrerad grafik som klarar skrivbordet med 4k, många kärnor och mycket minne för att köra ett par virtuella nyttomaskiner så det går snabbt att växla mellan linux och win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:
Skrivet av martinot:

Inga MITX?

Riktigt dåligt (om det stämmer).

Frågat dom flesta moderkortstillverkare utan svar tillbaka.

Gigabyte är dom ända som svara mig att dom ej visste om något från dom just nu.

Hoppas att Mitx dyker upp snart för pengar finns och enbart komponenterna som saknas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

"För den mindre formfaktorn Micro ATX huserar i skrivande stund endast tre modeller. Samtliga har styrkretsen B350, och är därmed inte aktuella för Crossfire eller SLI."

På Prisjakt står det att MSI B350M Mortar har stöd för Crossfire. Frågade Inet och det är den information de har fått. Även på MSI's hemsida står det att stöd för Crossfire ingår.

https://www.msi.com/Motherboard/B350M-MORTAR.html#productFeat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag bokade Asus Prime X370, mycket för att jag är svag för Asus och det skal erkännas, dess utseende.

https://www.komplett.se/product/914766/datorutrustning/moderk...
Helt slipper man inte led, men jag antar att man kan slå av skiten i alla fall.

När jag tittar på de flesta av dagens moderkort, känner jag mig ganska gammal.

Inte heller Asus Sverige, eller ens Asus USA. Men googlar man kan de hittas. De är "semi hemliga" Gigabyte hade dem dock uppe.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|