Skrivet av napahlm:
Ser fram emot svaret på din tweet till msi.
https://twitter.com/mustmann/status/834879234585858048
Ingen reaktion från MSI ännu... CanardPC skrattar åt det och drestenboy har retweetat iaf så det är ute i det fria nu iaf.
Skrivet av Implor:
@Enigma: Kanske lite polerat men endå! Väldigt bra average värden jämfört med 7700k.
Skulle vara intressant om man kunde ta bort det 1% bäste fps värdena ur testet.
Kanske Ryzen är en jämare spelupplevelse då det är lite långt mellan peak och min värden till average värdet.
För 7700k så är antingen >170 fps en sak som händer under 1s eller så och aldrig igen eller så har den höga frames regulbundet men även djupa dalar in i 50-60fps
Exakt, 1% och .1% värdena säger extremt mycket. Det har kommit ut ett färskt test i spel och multithreading nyss som jag ska länka till längre ner. Ryzen har god IPC och extremt bra flertrådad prestanda, så ni kommer gilla vad ni ser. Det är det jag snackat om med yoshman många gånger att man ser att flertrådade processorer sticker iväg mer och mer och att en dual eller quad knappast är bäst längre i alla lägen.
Skrivet av Lyttis:
GTA5 Videon verkar vara fake? Av det vi sett tidigare så sitter inte 1700 på "6 st delar" cache på 8 kärnor som ses i början på CPU Z. Något stämmer inte.. :/
Om detta är klippt ur samma video som Enigma länkade, se ovan :/
Kan vara så, för nu är klippet redigerat. Har dock kommit lite nya tester på flertrådad prestanda i spel som jag ska länka till längre ner, inget på Ryzen men hur spel skalar med upp emot 8-10 kärnor och Ryzen kommer bli en bomb här.
Skrivet av sAAb:
Tre av sex tester visar att GTA V gillar trådar före frekvens.
Yes, tror det skrivits ganska friskt mellan mig och en viss annan ang detta fenomen. Jag står fast vid det jag sett, att fler kärnor/trådar gör sig bättre och bättre i spel.
Skrivet av Stoff3th3m4n:
Har ni någon koll på vilka skillnader där är på Fatal1ty Professional Gaming och Taichi korten? Ser ut att ha lika många faser osv.
Samma PCB och VRM om det är det är det du funderade mest över, annars skiljer bara funktioner och färgtema.
Skrivet av anon159643:
Excel kan betyda mycket det är lite som att säga c++. Men gött att Ryzen var snabbare där, många kör X-gånger tyngre excellösningar samtidigt som man drar igång annat. -Mina egna tyngre excellösningar tar 3-4h att exekvera.
Angående GT5 så är det spelet gammal, det började väl utvecklas runt 2008? Grunden är gjord så att den ska fungera på en PS3a och xbox 360 så jag blir inte förvånad att Ryzen inte vann alla tester.
Det intressanta är vad som händer i framtiden med t.ex. Gta6?
Länkar fler speltester längre ner, dock inte på Ryzen men hur många spel står sig med 8kärnor och 16 trådar.
Skrivet av wowsers:
En liten frågetanke jag har nu efter MSI verkar ha dragit minneshastigheter rakt ur luften, är att max ram hastighet på alla moderkort på inet ligger på antingen 2400 MHz eller 2666 MHz, och att man måste välja mellan raid eller OC (2666 MHz) minne.
Det är bara MSI som skriver max 3200 MHz.
Bevisen tyder ju nu på att MSI har något konstigt för sig, och att vi blir begränsade till 2666 MHz RAM (inte nu för att jag personligen har något emot det).
Skrev om detta i tråden för någon dag eller 2 sedan. Det är minneskontrollern i Zen som kommer avgöra vad för frekvens/timings dom du kommer att kunna köra.
Skrivet av Gainsgoblin:
Nej det verkar den inte alls. Dem går upp 1 ghz på kväve och närmare 2 volt vcore
1700 verkar vara nå 4 ghz med crosshair brädan som länkat tidigare. Hoppas sweclockers når bättre resultat.
Det verkar vara LDO som spökar i Zen där CPU kör mycket lägre spänning i slutändan än vad som visas=bromsar VRM med andra ord. Canard PC sa att detta "världsrekord" kommer stå sig ett par dagar och att designen är god för 6GHz, åtminstone på 1 kärna. Personligen tror jag att vi kommer få se betydligt högre resultat. Själv ska jag försöka handplocka ett ex.