Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Excel kan betyda mycket det är lite som att säga c++. Men gött att Ryzen var snabbare där, många kör X-gånger tyngre excellösningar samtidigt som man drar igång annat. -Mina egna tyngre excellösningar tar 3-4h att exekvera.

Angående GT5 så är det spelet gammal, det började väl utvecklas runt 2008? Grunden är gjord så att den ska fungera på en PS3a och xbox 360 så jag blir inte förvånad att Ryzen inte vann alla tester.
Det intressanta är vad som händer i framtiden med t.ex. Gta6?

Gta 5 gillar ju minst 4 trådar, så om det inte blir urkass port, så bör nya Gta 6 kräva 4 trådar minst om inte mer för att flyta bra.

Men först måste vi ju se tester hur bra ryzen är, i vissa stora titlar belastar 1 kärna hårt t.ex (där hjälper inte multitrådsprestandan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

fake, Intel kan inte vara långsammare än amd ryzen, omöjligt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper: Ganska säkert fake. Skriver båda är med stock kylare men som vi vet finns inget sådan till 7700k. Om man slängt på en 7600 kylare så håller den nog tillbaka intel ganska hårt...

Ett par dagar till så slipper vi spekulera :).

Lär komma nå vettiga källor snart om inte annat.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har ni någon koll på vilka skillnader där är på Fatal1ty Professional Gaming och Taichi korten? Ser ut att ha lika många faser osv.

https://www.newegg.com/Product/Productcompare.aspx?CompareIte...

Den kan kanske funka. Ta det med en bitteliten nypa salt för Asrock har väldigt lite information själv om sina egna kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

fake, Intel kan inte vara långsammare än amd ryzen, omöjligt.

Jag tror nog att Ryzen kan vara snabbare i multitrådsprestanda

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En liten frågetanke jag har nu efter MSI verkar ha dragit minneshastigheter rakt ur luften, är att max ram hastighet på alla moderkort på inet ligger på antingen 2400 MHz eller 2666 MHz, och att man måste välja mellan raid eller OC (2666 MHz) minne.
Det är bara MSI som skriver max 3200 MHz.

Bevisen tyder ju nu på att MSI har något konstigt för sig, och att vi blir begränsade till 2666 MHz RAM (inte nu för att jag personligen har något emot det).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

En liten frågetanke jag har nu efter MSI verkar ha dragit minneshastigheter rakt ur luften, är att max ram hastighet på alla moderkort på inet ligger på antingen 2400 MHz eller 2666 MHz, och att man måste välja mellan raid eller OC (2666 MHz) minne.

Bevisen tyder ju nu på att MSI har något konstigt för sig, och att vi blir begränsade till 2666 MHz RAM (inte nu för att jag personligen har något emot det).

MSI X370 XPower Gaming Titanium, AM4 ska kunna klara 3200mhz men verkar petigt!

https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-XPOWER-GAMING-TI...

" DDR4 2400 MHz and higher memory module will only run at maximum of DDR4 2400Mhz due to AMD® chipset limitation when using 7 th Gen A series CPU"

Detta verkar inte vara Ryzen utan AMD APUer för laptops.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

" DDR4 2400 MHz and higher memory module will only run at maximum of DDR4 2400Mhz due to AMD® chipset limitation when using 7 th Gen A series CPU"

Detta verkar inte vara Ryzen utan AMD APUer för laptops.

Helt annan minneskontroller, så det säger ingenting om vad Zen är kapabel till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Även Asus anger 3200+ OC https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-CROSSHAIR-...

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har ni någon koll på vilka skillnader där är på Fatal1ty Professional Gaming och Taichi korten? Ser ut att ha lika många faser osv.

Jag ser endast följande skillnader:

X370 Taichi
7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec), Supports Purity Sound™ 4 & DTS Connect
Intel® Gigabit LAN

Fatal1ty X370 Professional Gaming
7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec), Supports Creative SoundBlaster Cinema3 (alla Fatal1ty)
AQUANTIA® 5 Gigabit LAN, Intel® Gigabit LAN
1 x COM Port Header
1 x TPM Header
1 x Power Switch with LED
1 x Reset Switch with LED
En USB är Fatal1ty Mouse Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ja men kollar man listan jag länkade så finns det flera minnen där 2400mhz minnen bara supportas till 1866mhz på Ryzen. Är det jag menade med att det är petigt. Jobbigt att köpa 2400mhz ram som inte vill gå i den hastigheten.....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

2666mhz default.
allt annat räknas som överklockad ram dvs tillverkaren kan inte säga direkt att det stöds officiellt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Gigabyte också: http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K7-rev-10#...

Citat:

Support for DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2667/2400/2133 MHz memory modules

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Men Asus listar ingen Memory QVL :(.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

2666mhz default.
allt annat räknas som överklockad ram dvs tillverkaren kan inte säga direkt att det stöds officiellt.

Egentligen är detta fel, för JEDEC-standarden går bara upp till 2400Mhz. Så det är bara det som kan stödas officiellt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.newegg.com/Product/Productcompare.aspx?CompareIte...

Den kan kanske funka. Ta det med en bitteliten nypa salt för Asrock har väldigt lite information själv om sina egna kort.

Skrivet av byerley:

Jag ser endast följande skillnader:

X370 Taichi
7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec), Supports Purity Sound™ 4 & DTS Connect
Intel® Gigabit LAN

Fatal1ty X370 Professional Gaming
7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec), Supports Creative SoundBlaster Cinema3 (alla Fatal1ty)
AQUANTIA® 5 Gigabit LAN, Intel® Gigabit LAN
1 x COM Port Header
1 x TPM Header
1 x Power Switch with LED
1 x Reset Switch with LED
En USB är Fatal1ty Mouse Port

Tack!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

https://www.neowin.net/news/amds-new-ryzen-7-1800x-breaks-wor...

Ja den verkar ju vara helt galen att överklocka med.

Permalänk
Medlem

Nej det verkar den inte alls. Dem går upp 1 ghz på kväve och närmare 2 volt vcore

1700 verkar vara nå 4 ghz med crosshair brädan som länkat tidigare. Hoppas sweclockers når bättre resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Egentligen är detta fel, för JEDEC-standarden går bara upp till 2400Mhz. Så det är bara det som kan stödas officiellt.

bekymret som uppstår är många tror 3200 ram ej kan användas, go figure

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Många tror att minnesfrekvensen begränsas av moderkorten på något vänster och det kan för visso stämma på de allra billigaste korten (A320 borden) men de flesta X370 borden bör hamna ganska nära varandra i fråga om överklockningsbar frekvens då största faktorn är minneskontrollern som sitter i processorn. I extremfallen där man jagar väldigt höga frekvenser så kommer valet av moderkort vara viktigt men för 3200MHz funkar nog vilket x370 och B350 som helst. På min 6 år gamla setup funkar 2133MHz prima (1600MHz max enligt JEDEC standard) och AMD har med tidigare processorer stött höga frekvenser, faktiskt mycket högre frekvenser än JEDEC standard så det finns precis ingenting som visar att dom skulle gått in och på något sätt begränsat detta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Många tror att minnesfrekvensen begränsas av moderkorten på något vänster och det kan för visso stämma på de allra billigaste korten (A320 borden) men de flesta X370 borden bör hamna ganska nära varandra i fråga om överklockningsbar frekvens då största faktorn är minneskontrollern som sitter i processorn. I extremfallen där man jagar väldigt höga frekvenser så kommer valet av moderkort vara viktigt men för 3200MHz funkar nog vilket x370 och B350 som helst. På min 6 år gamla setup funkar 2133MHz prima (1600MHz max enligt JEDEC standard) och AMD har med tidigare processorer stött höga frekvenser, faktiskt mycket högre frekvenser än JEDEC standard så det finns precis ingenting som visar att dom skulle gått in och på något sätt begränsat detta.

Fast JEDEC har inget som helst med överklockning i sig att göra. Det är bara minnestandarder som ska följas av minnestillverkarna. Allting över dessa specifierade frekvenser och timings är överklockning.

Skylake och Kaby Lake är ju definitionen av att kunna gå låååååångt över det. Går ju att köpa G.Skill-minnen på 4266Mhz i butik.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Lite om billiga moderkort och Ryzen cpu's (8core)

Dyrare moderkort med bättre VRM kylning ska tydligen göra en del i överklockning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast JEDEC har inget som helst med överklockning i sig att göra. Det är bara minnestandarder som ska följas av minnestillverkarna. Allting över dessa specifierade frekvenser och timings är överklockning.

Skylake och Kaby Lake är ju definitionen av att kunna gå låååååångt över det. Går ju att köpa G.Skill-minnen på 4266Mhz i butik.

Jo fast det är vad jag skriver, uppenbarligen inte tydligt nog xD

Skrivet av ClintBeastwood:

https://youtu.be/KP0WkOru1s8?t=2m18s

Dyrare moderkort med bättre VRM kylning ska tydligen göra en del i överklockning.

Detta är väl knappast förvånande för någon? Om du vill ta i ordentligt med överklockning så kommer det kräva rejäla spänningsdelar. En del B350 borde har ganska klena VRMs och då lär man väl ändå förstå att dessa inte kommer klara av R7 i några direkt höga frekvenser/volt.
De bord som hitintills imponerat med den biten är väl MSI x370 xpower titanium, Asrock taichi/Fatal1ty X370 Professional Gaming, ASUS X370 ROG Crosshair VI Hero/Prime x370.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

https://youtu.be/KP0WkOru1s8?t=2m18s

8 kärnor påfrestar moderkorten extra.
ocuk med Gibbo indikerade det.
ej förvånad dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hype.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ser fram emot svaret på din tweet till msi.

https://twitter.com/mustmann/status/834879234585858048

Ingen reaktion från MSI ännu... CanardPC skrattar åt det och drestenboy har retweetat iaf så det är ute i det fria nu iaf.

Skrivet av Implor:

@Enigma: Kanske lite polerat men endå! Väldigt bra average värden jämfört med 7700k.

Skulle vara intressant om man kunde ta bort det 1% bäste fps värdena ur testet.

Kanske Ryzen är en jämare spelupplevelse då det är lite långt mellan peak och min värden till average värdet.

För 7700k så är antingen >170 fps en sak som händer under 1s eller så och aldrig igen eller så har den höga frames regulbundet men även djupa dalar in i 50-60fps

Exakt, 1% och .1% värdena säger extremt mycket. Det har kommit ut ett färskt test i spel och multithreading nyss som jag ska länka till längre ner. Ryzen har god IPC och extremt bra flertrådad prestanda, så ni kommer gilla vad ni ser. Det är det jag snackat om med yoshman många gånger att man ser att flertrådade processorer sticker iväg mer och mer och att en dual eller quad knappast är bäst längre i alla lägen.

Skrivet av Lyttis:

GTA5 Videon verkar vara fake? Av det vi sett tidigare så sitter inte 1700 på "6 st delar" cache på 8 kärnor som ses i början på CPU Z. Något stämmer inte.. :/

Om detta är klippt ur samma video som Enigma länkade, se ovan :/

Kan vara så, för nu är klippet redigerat. Har dock kommit lite nya tester på flertrådad prestanda i spel som jag ska länka till längre ner, inget på Ryzen men hur spel skalar med upp emot 8-10 kärnor och Ryzen kommer bli en bomb här.

Skrivet av sAAb:

Tre av sex tester visar att GTA V gillar trådar före frekvens.

Yes, tror det skrivits ganska friskt mellan mig och en viss annan ang detta fenomen. Jag står fast vid det jag sett, att fler kärnor/trådar gör sig bättre och bättre i spel.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Samma PCB och VRM om det är det är det du funderade mest över, annars skiljer bara funktioner och färgtema.

Skrivet av anon159643:

Excel kan betyda mycket det är lite som att säga c++. Men gött att Ryzen var snabbare där, många kör X-gånger tyngre excellösningar samtidigt som man drar igång annat. -Mina egna tyngre excellösningar tar 3-4h att exekvera.

Angående GT5 så är det spelet gammal, det började väl utvecklas runt 2008? Grunden är gjord så att den ska fungera på en PS3a och xbox 360 så jag blir inte förvånad att Ryzen inte vann alla tester.
Det intressanta är vad som händer i framtiden med t.ex. Gta6?

Länkar fler speltester längre ner, dock inte på Ryzen men hur många spel står sig med 8kärnor och 16 trådar.

Skrivet av wowsers:

Skrev om detta i tråden för någon dag eller 2 sedan. Det är minneskontrollern i Zen som kommer avgöra vad för frekvens/timings dom du kommer att kunna köra.

Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det verkar den inte alls. Dem går upp 1 ghz på kväve och närmare 2 volt vcore

1700 verkar vara nå 4 ghz med crosshair brädan som länkat tidigare. Hoppas sweclockers når bättre resultat.

Det verkar vara LDO som spökar i Zen där CPU kör mycket lägre spänning i slutändan än vad som visas=bromsar VRM med andra ord. Canard PC sa att detta "världsrekord" kommer stå sig ett par dagar och att designen är god för 6GHz, åtminstone på 1 kärna. Personligen tror jag att vi kommer få se betydligt högre resultat. Själv ska jag försöka handplocka ett ex.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Skrivet av Knightmare:
Skrivet av Flopper:

Skrivet av tellus82:

Skrivet av Flopper:

8 kärnor påfrestar moderkorten extra.
ocuk med Gibbo indikerade det.
ej förvånad dock.

Aldrig har jag någonsin varit lika glad över att ha tänkt fel! Men det såg så konstigt ut då jag kollade på massa svenska återförsäljare och bara såg att MSI listade 3200 MHz OC på AM4 moderkort

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Jag är lite ledsen över att det inte finns några moderkort med dubbla gen3 x4 M.2-platser. Känns rätt meningslöst om andra platsen bara körs i gen2 eller x2. Visst, man kan klämma in ett kort i en PCIe-plats men då droppar GPUn ner till x8 och vidare expansion är omöjlig. Just nu kanske det är ok, men det känns inte så framtidssäkert.

Tråkigt nog börjar jag känna att det bästa med Ryzen för min del är att Intel sannolikt tvingas sänka priserna på X99-plattformen Vill man på allvar tävla mot Intel om high end desktop-marknaden så hade ett par PCIe-banor till varit trevligt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

@reflux: problemet är att du då inte få priserna som vi har nu. PCIe banor är inte gratis. samma gäller Quad Channel Minne. Tror inte majoriteten vill betala för en massa lanes dom aldrig kommer använda. bättre att dem som verkligen behöver så många lanes sikta in sig på server versionen av Ryzen då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

@reflux: Är det inte upp till moderkort tillverkarna att slänga på PLX chip eller vad de heter, så att det finns fler lediga banor?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|