Ny processor välja minnen och moderkort!

Permalänk

Ny processor välja minnen och moderkort!

Tjena!

Skall kika förbi NetonNet senare idag och köpa mig en Intel 7600k.

Finns en uppsjö av olika moderkort, vad är egentligen skillnaden på ett som kostar 799 och ett som kostar 1299?

Olika moderkort stödjer olika minnen. Ddr3 eller ddr4 vad finns att föredra?

Har ett häng DDR3 minnen idag, är det ingen superskillnad på dom?

Skicka gärna era synpunkter och tips på vad som
Kan vara värt att inhandla

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha DDR3 på moderkort där en 7600k ska sitta. Det är DDR4 som gäller och du bör ha 16GB. Sen ska du ha ett moderkort som stödjer 7600k från början, dvs Z270/H270/B250 moderkort.
Snåla inte för mycket på moderkortet för när de börjar bli riktigt billiga så har de sämre komponenter för strömkonverteringen vilket inte är bra för cpu och andra komponenter.
Annars är det mest själva anslutningarna som skiljer, tex USB 3.1 Type C och sånt.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Du kan inte ha DDR3 på moderkort där en 7600k ska sitta. Det är DDR4 som gäller och du bör ha 16GB. Sen ska du ha ett moderkort som stödjer 7600k från början, dvs Z270/H270/B250 moderkort.
Snåla inte för mycket på moderkortet för när de börjar bli riktigt billiga så har de sämre komponenter för strömkonverteringen vilket inte är bra för cpu och andra komponenter.
Annars är det mest själva anslutningarna som skiljer, tex USB 3.1 Type C och sånt.

Tack för ditt svar!

Chattade med NetOnNet på nätet igår där "Rådgivaren" sa att DDR3 är kompatibelt sålänge socketen är 1151.
Tyckte det lät ganska mysko personligen efter vad jag läst mig till här på forumet.

Har du något bra förslag på moderkort och minnen?

Förresten hur kommer det sig att det är "DDR4 som gäller" och varför bör jag ha 16 GB istället för 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Tjena!

Skall kika förbi NetonNet senare idag och köpa mig en Intel 7600k.

Finns en uppsjö av olika moderkort, vad är egentligen skillnaden på ett som kostar 799 och ett som kostar 1299?

Olika moderkort stödjer olika minnen. Ddr3 eller ddr4 vad finns att föredra?

Har ett häng DDR3 minnen idag, är det ingen superskillnad på dom?

Skicka gärna era synpunkter och tips på vad som
Kan vara värt att inhandla

Det du vill ha först och främst är ett Z270 för att vara säker på att det fungerar out of the box, även Z170 fungerar men kan kräva bios uppdatering, för att kunna uppdatera krävs ofta en tidigare generation av CPU dvs 6xxx

OBS att det är bara Z170/Z270 som man iallafall officiellt kan överklocka med, ej Z moderkort är mest till för enklare datorer, typ kontors.

Sen är det förstås skillnad på billigare och dyrare moderkort, de billigaste ska man alltid undvika tycker jag typ under 1000, dessa har billigare komponenter, sämre strömförsörjning osv.
De dyra typ 2000+ har oftast väldigt bra komponenter avancerade bios med massor av inställningar osv, väldigt bra på att överklocka osv.

Ett bra mellanklass kort som jag tycker du ska grunna på ligger runt 1200-1600:- ca, bra komponenter, bra OC möjligheter, bra strömförsörjning, och bra bios som heller inte inte är överkomplicerade.

Minnet SKA vara DDR4
, DDR3 passar inte fysiskt, som tidigare sagts 16GB RAM det är vad som gäller idag för en nyare dator, det finns spel som drar fördel av detta tex BF1. behovet av mer än 8GB kommer bli mer vanligt med tiden, från nu och framåt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

finns en enda moderkort som stödjer DDR3 på z170:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3268227

allt annat är DDR4.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det du vill ha först och främst är ett Z270 för att vara säker på att det fungerar out of the box, även Z170 fungerar men kan kräva bios uppdatering, för att kunna uppdatera krävs ofta en tidigare generation av CPU dvs 6xxx

OBS att det är bara Z170/Z270 som man iallafall officiellt kan överklocka med, ej Z moderkort är mest till för enklare datorer, typ kontors.

Sen är det förstås skillnad på billigare och dyrare moderkort, de billigaste ska man alltid undvika tycker jag typ under 1000, dessa har billigare komponenter, sämre strömförsörjning osv.
De dyra typ 2000+ har oftast väldigt bra komponenter avancerade bios med massor av inställningar osv, väldigt bra på att överklocka osv.

Ett bra mellanklass kort som jag tycker du ska grunna på ligger runt 1200-1600:- ca, bra komponenter, bra OC möjligheter, bra strömförsörjning, och bra bios som heller inte inte är överkomplicerade.

Minnet SKA vara DDR4, DDR3 passar inte...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Något i stil med detta då?

Gällande minnena 16 eller 8?

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

finns en enda moderkort som stödjer DDR3 på z170:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3268227

allt annat är DDR4.

Det var faktiskt dessa jag hade kikat på!
Skulle de funka?

Eller är man dumsnål som köper dom?

Permalänk

Tack för ditt svar!

Chattade med NetOnNet på nätet igår där "Rådgivaren" sa att DDR3 är kompatibelt sålänge socketen är 1151.
Tyckte det lät ganska mysko personligen efter vad jag läst mig till här på forumet.

Förresten hur kommer det sig att det är "DDR4 som gäller" och varför bör jag ha 16 GB istället för 8?

DDR3 är ersatt med DDR4 och kommer börja fasas ur om det inte redan börjat då det i princip ersattes redan vid releasen av 170 chipsetet även om det finns där kort med båda typerna.

fördelen med DDR4 är framförallt de högre minnesfrekvens stödet.

du vill helst ha ett moderkort med 270 chip då det har stöd från början för 7xxx serien medans 170 chipet endast stödjer den om det har ett uppdaterat bios vilket gör att om du får en hyllvärmare kanske inte fungerar med din tänkta cpu utan endast till 6xxx serien och måste uppdatera bios.

vilket inte kommer fungera såvida du inte har en processor ur 6xxx serien att plugga in under bios flashningen eller låter en firma göra det åt dig.

8Gb eller 16Gb är mer en smaksak beroende på vad du gör på datorn.

8Gb är i stort sett minimum nu mer för många nyreleasade spel om du vill köra på medium/höga inställningar medans högsta eller väldigt ramtunga spel gärna vill äta upp mer ram

Skyrim är ökänt att vara ett spel som gillar mycket ramminne med lite moddar så är de inget problem att få 8Gb att inte räcka till om man säger så och då är det ett spel från 2011.

beror precis på vad du tänker spela.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

DDR3 passar inte rent fysiskt. Det är ungefär som att försöka få igenom en fyrkant genom ett runt hål med samma diameter. Går helt enkelt inte.
Netonnet är väl ingen höjdare på datordelar så att ta råd därifrån är lite riskabelt.

När de gäller mängden minne så beror de väl lite på vad du faktiskt ska göra med den. Men 8GB anses som På Gränsen nu för tiden. Speciellt om du kör program som Photoshop, CAD och andra typer av dataintensiva program. Att extrahera en zip fil tex tar rätt mycket längre tid med 8GB än 16.

Här är ett ok budget moderkort
https://www.inet.se/produkt/1900145/gigabyte-z270p-d3
Här är ett med något bättre komponenter, tex LAN porten, ljudkretsen ect
https://www.inet.se/produkt/1900139/gigabyte-z270x-ultra-gami...

Finns så många modeller att det är svårt att säga exakt vilken du ska ha. Bättre om du säger vad du ska ha den till och vad du kräver för anslutningar ect

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

DDR3 passar inte rent fysiskt. Det är ungefär som att försöka få igenom en fyrkant genom ett runt hål med samma diameter. Går helt enkelt inte.
Netonnet är väl ingen höjdare på datordelar så att ta råd därifrån är lite riskabelt.

När de gäller mängden minne så beror de väl lite på vad du faktiskt ska göra med den. Men 8GB anses som På Gränsen nu för tiden. Speciellt om du kör program som Photoshop, CAD och andra typer av dataintensiva program. Att extrahera en zip fil tex tar rätt mycket längre tid med 8GB än 16.

Här är ett ok budget moderkort
https://www.inet.se/produkt/1900145/gigabyte-z270p-d3
Här är ett med något bättre komponenter, tex LAN porten, ljudkretsen ect
https://www.inet.se/produkt/1900139/gigabyte-z270x-ultra-gami...

Finns så många modeller att det är svårt att säga exakt vilken du ska ha. Bättre om du säger vad du ska ha den till och vad du kräver för anslutningar ect

Jag kommer för de mesta spela Counter-strike Global offensive och diverse nya spel.
Kommer även att redigera hemsidor då jag är egenföretagare.

Har en 100/10 lina i hemmet.

Permalänk
Medlem

16GB 3000MHz. Det är den här prisklassen man får leva med idag då priset har stigit senaste året
https://www.inet.se/produkt/5310201/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser helt OK ut med dessa, 16GB ej 8GB, väljer du 8GB kommer du ganska snart vilja uppdatera ändå..
Välj DDR4 2st 8GB moduler välj snabbaste typ du tycker är i rimlig prisklass, antagligen 3000MHz

Det var faktiskt dessa jag hade kikat på!
Skulle de funka?

Eller är man dumsnål som köper dom?

Dumsnål!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ser helt OK ut med dessa, 16GB ej 8GB, väljer du 8GB kommer du ganska snart vilja uppdatera ändå..
Välj DDR4 2st 8GB moduler välj snabbaste typ du tycker är i rimlig prisklass, antagligen 3000MHz

Dumsnål!

Haha dumsnål kan man vara bra på!

Lutar åt att köpa 8Gb ram till en start och sedan köpa 2 till i sinom tid!

Permalänk
Medlem

Haha dumsnål kan man vara bra på!

Lutar åt att köpa 8Gb ram till en start och sedan köpa 2 till i sinom tid!

OK men köp då en 1x8GB sticka ej 2x4GB, Om du vet att du tänker lägga till 8GB till snart.

Skaffar du 2x4GB 3000Mhz och sen ytterligare 2x4GB så är det stor rist att du inte kan köra alla stickorna i specad hastighet, blir för stor belastning på minneskontrollern för det samt även kanske spänningsfall osv

Samtidigt har man en viss fördel när man har jämna antal 2, 4, 6, 8 stickor då minnet kan arbeta tillsammans (dual channel) då det får dubbla bandbredden, dock kora bara en sticka (single channel) påverkar inte prestandan så mycket, så välj 1x8GB

Visa signatur

Acer Predator Helios 300