Hej! För några månader sedan köpte jag ett "nytt" grafikkort på Netonnets fyndhörna, ett XFX RX 480 8GB.
Mitt problem sedan jag installerade detta grafikkort är att jag får blackscreen då och då. Främst när jag kopplar in och ut
en hdmi eller dvi-sladd i grafikkortet. permanent eller tillfällig (några sekunder) Blackscreen kan också förekomma ibland när någon tänder eller släcker en lampa i rummet.
Om jag bara rör grafikkortets metall med exempelvis en hdmi-kontakt som är inkopplad i en aktiv skärm på baksidan av datorn vid portarna ,så får jag blackscreen. När jag har blackscreen så kan jag fortfarande höra musiken jag har igång på datorn, eller ett missljud från högtalarna. Jag vad jag vet inte stänga av musiken via kortkommando på tangentbordet.
Blackscreenen försvinner om jag startar om datorn. Förutom detta har jag inga problem med kortet. Undrar bara varför detta sker och om det är ett tillverkningsfel eller fel från min sida. Jag har byggt datorer länge och anser att jag inte gjort något fel...men vem vet.
Datorn är inkopplad direkt i väggen och jag har ett kvalitetsnätagg från Fractal Design. Har dessutom 2 skärmar inkopplade i grafikkortet (1x1080p DP och 1x4K via hdmi).
Tacksam för svar!