AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Även om många är eniga att Ryzen markerar AMD:s återkomst i prestandasegmentet är inte alla nöjda med spelprestandan, något som ska bli bättre i takt med att spelutvecklare haft mer tid att optimera för Zen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som väntat.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

@copyguy:
Damage control efter fuckupen i AMAn, Lisa Su sa att Ryzen presterar bra i 1440P/4K (när GPUn flaskhalsar) och därför är Ryzen jättebra, i stort sett.

Permalänk
Medlem

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Permalänk
Medlem

Intressant :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Dom kör med samma snack som efter bulldozer "det blir bättre sen" tråkigt!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Det beror väl lite på hur stora skillnaderna mellan de olika CPU:erna på marknaden är.

Minns exempelvis att Quake var ganska tungt optimerat för MMX när det begav sig, och att det även kom en 3DNow-patch senare. Har varken hållit koll på sådant eller alla arkitekturer och deras funktioner genom åren som gått sedan dess, men om det funnits den sortens väldigt CPU-specifika funktioner senare, så kan man väl kanske anta att det optimerats hit och dit för dem också. Har de däremot varit mer eller mindre samma sak bortsett från loggan, så fanns det väl knappast någon anledning till det.

Man får väl anta att man även nu kommer optimera, förutsatt att det finns något specifikt att optimera för.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Var det så mycket sämre om man kollar pris prestanda?
Lite sämre (vad gör det i praktiken om vi stänger av fps mätarna ) men billigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varför presterar Ryzen dåligt i spel, men inte i Cinebench? Knäcka partiella differentialekvationer (etc) görs väl i båda fall?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har för mig man rentav var tvungen att ha MMX för quake? MMX 200 om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det så mycket sämre om man kollar pris prestanda?
Lite sämre (vad gör det i praktiken om vi stänger av fps mätarna ) men billigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, klart dom säger det. Dom vill ju bara sälja så många det går. Om dom går ut med att det inte går att göra mycket bättre så kommer inte många köpa den. Dom vill att folk ska leva på hoppen.

Och visst funkar det, jag lever fortfarande på hoppet att det ska boostas ~10% i spel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Blablabla.. Men de är ju på ett bättre spår än bulldozer nu iaf.
Skulle nog kunna tänka mig en 1700 om jag skulle byta ut min 2600k som kämpat på sedan 2011. För spel så är det ju ändå gpun som sätter gränsen.

Permalänk
Medlem

Tycker redan att R7 1700 är den bästa CPUn som går att köpa just nu. De enda spelen jag är mån om att ha mycket fps för min 144hz skärm är OW och CS:GO, och där är det ju inga problem oavsett processor. I alla andra fall, t.ex. singleplayer-spel räcker 60 fps gott och väl då man hellre prioriterar hög upplösning, AA osv. Att då bråka om några enstaka fps i 1080p istället för 4 extra kärnar med god möjlighet att ge en allmänt skönare upplevelse med datorn i helhet känns korkat, rakt ut sagt. Lite trist att det inte är mycket rum för överklockning, men man kan inte få allt. Tycker de som bashar Ryzen till förmån för 7700k hittills i dessa trådar har gjort ett mycket dåligt jobb på att förklara vilka argument de faktiskt har. 115 fps istället för 105 i FarCry Primal i 1080p istället för 4 extra kärnor och ett mer gynnsamt läge på marknaden? lmao.

Permalänk
Medlem

@Boss302: Jag är tveksam till det, min överklockade 2700k presterar bättre än 1800X i dom titlar jag testat och jämfört med, känns inte överdrivet kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Har för mig man rentav var tvungen att ha MMX för quake? MMX 200 om jag kommer ihåg rätt

Det behövde man inte, körde det på min gamla P166 utan MMX

Däremot kan det ju sägas att MMX gjorde spelupplevelsen i 640x480 fantastiskt mycket bättre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu är jag rädd att jag inte förstår problemet:
Menar folk att en CPU som kör i 3,6 - 4,0 GHz skall motsvara en CPU som kör i 4,2 - 4,5GHz i applikationer som sällan är optimerade att utnyttja ens fyra kärnor?

Man skulle kunna tro att någon trollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Tycker redan att R7 1700 är den bästa CPUn som går att köpa just nu. De enda spelen jag är mån om att ha mycket fps för min 144hz skärm är OW och CS:GO, och där är det ju inga problem oavsett processor. I alla andra fall, t.ex. singleplayer-spel räcker 60 fps gott och väl då man hellre prioriterar hög upplösning, AA osv. Att då bråka om några enstaka fps i 1080p istället för 4 extra kärnar med god möjlighet att ge en allmänt skönare upplevelse med datorn i helhet känns korkat, rakt ut sagt. Lite trist att det inte är mycket rum för överklockning, men man kan inte få allt. Tycker de som bashar Ryzen till förmån för 7700k hittills i dessa trådar har gjort ett mycket dåligt jobb på att förklara vilka argument de faktiskt har. 115 fps istället för 105 i FarCry Primal i 1080p istället för 4 extra kärnor och ett mer gynnsamt läge på marknaden? lmao.

Det är din åsikt.Punkt. Själv föredrar jag 115 fps ist för 105 som ditt ex! 4 extra kärnor mer gynnsamt läge på marknaden? Källa på det när det gäller spel?

Permalänk

@Arelion: Du vet hur cs-go funkar va? Du vill ha så mkt fps som möjligt, spelar ingen roll vad du har för skärm. Linustechtips tar upp just cs-go och där rekommenderar de absolut intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

@Arelion: Du vet hur cs-go funkar va? Du vill ha så mkt fps som möjligt, spelar ingen roll vad du har för skärm. Linustechtips tar upp just cs-go och där rekommenderar de absolut intel.

Ja, har 3000 timmar i CS:GO, och jag tror inte en Ryzen har några problem att hålla 300 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu är jag rädd att jag inte förstår problemet:
Menar folk att en CPU som kör i 3,6 - 4,0 GHz skall motsvara en CPU som kör i 4,2 - 4,5GHz i applikationer som sällan är optimerade att utnyttja ens fyra kärnor?

Man skulle kunna tro att någon trollar...

Problemet är att AMDs CPU som körs i 3,6 - 4,0 GHz motsvarar inte ens Intels CPU (6900K) med samma antal kärnor och trådar som körs i 3,2 - 3,7 GHz.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk

Bättre formulerat kan de ha sagt "Vi tror att spel i framtiden kommer optimeras för fler kärnor".

Vilket stämmer, men det är nog väldigt långt in i framtiden som vi pratar om då, eftersom flertrådig programmering är väldigt svårt för programmerare och därmed dyrt och i nuläget onödigt för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudie1:

Det är din åsikt.Punkt. Själv föredrar jag 115 fps ist för 105 som ditt ex! 4 extra kärnor mer gynnsamt läge på marknaden? Källa på det när det gäller spel?

Såklart det är min åsikt. Precis som det är din åsikt att du tycker det är mer värt med 10 fps. Skillnaden våra åsikter emellan är att du inte tycker Ryzens övriga styrkor väger upp ett par bilder per sekund. Jag föredrar också 115 framför 105 om jag fick välja rakt av, men här finns ju fler faktorer att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Till alla ni som klagar: Varför antar ni alla att AMD's SMT fungerar till 100 % (När det finns bevis som säger raka motsatsen), varför antar ni att Microsoft Windows (7, 8 och 10) känner igen en Ryzen-cpu och kör den som den ska (när bevis finns för att så inte är fallet), varför antar ni att UEFI-bios hos alla tillverkare av moderkort är 100% stabila och kör alla Ryzens finesser etc till 100 % eller ens kör dem, varför antar ni alla moderna och populära spel redan är optimerade för Ryzen?

Svaret är naturligtvis att ni inte kan anta dessa faktorer överhuvudtaget. Jag blir bara mer och mer besviken på nivån som 90 % av alla medlemmar på Sweclockers sänker sig till när en produkt inte presterar till 100 % på releasedagen. Ta och skärp er för fan och ha lite tålamod.

Om nyare bios, nya gamepatchar etc inte gör ett skit för att förbättra Ryzens prestanda eller överklockningspotential, då kan ni skratta och håna mig och alla andra hur mycket ni vill, men innan den dagen kommer så kan ni ju åtminstone försöka vara lite positiva och hoppas att AMD kan förbättra så att konkurrensen inte försvinner.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det handlar om bara antal kärnor. En processorarkitektur kan ha diverse andra subtila detaljer som man kan optimera för. Intel har haft seminarier och annan för hur man ska optimera för just Intel, och det har handlat bl.a. om hur just Intels data-cache funkar och hur just Intels instruktions-cache (µ-ops m.m) funkar. Mycket av detta har varit i stort sett likadant sedan Sandy Bridge så programmerare är ganska vana vid det vid det här laget.
Zen är ny och AMD hade sitt första seminarium om att optimera för Ryzen vid midnatt svensk tid (om jag räknat rätt).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilket prestanda menar du? Spelprestanda? Isf är AMD helt ute och cyklar i prestanda per krona.

Intel Core i5 7600K 2 490:-
Intel Core i7 7700K 3 590:-
AMD Ryzen 7 1700X 4 499:-
AMD Ryzen 7 1800X 5 699:-

Där ser man.
Erkänner att jag inte hade koll på priserna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför presterar Ryzen dåligt i spel, men inte i Cinebench? Knäcka partiella differentialekvationer (etc) görs väl i båda fall?

3D-rendering som Cinebench utför är en typ av arbete som oftast består nästan enbart av flyttalsberäkningar, och som brukar vara väldigt enkelt att parallellisera. Man kan helt enkelt dela upp bilden som ska renderas så att varje tråd beräknar en viss del av pixlarna, utan några större behov av synkronisering mellan trådarna.

Spel består istället oftast till stor del av heltalsberäkningar, och är oftast långt ifrån triviala att parallellisera. Speldatan har oftast många beroenden som kräver att man synkroniserar trådarna för att undvika race conditions, vilket sänker prestandan eftersom trådar måste vänta på varandra. Spel måste också ta hand om spellogik, fysik, grafik, ljud, etc., vilket gör dem mycket mer komplexa än 3D-rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Problemet är att AMDs CPU som körs i 3,6 - 4,0 GHz motsvarar inte ens Intels CPU (6900K) med samma antal kärnor och trådar som körs i 3,2 - 3,7 GHz.

6900K kostar dubbla vad en 1800X gör...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudie1:

Det är din åsikt.Punkt. Själv föredrar jag 115 fps ist för 105 som ditt ex! 4 extra kärnor mer gynnsamt läge på marknaden? Källa på det när det gäller spel?

Har hört från en del som testat Ryzen att de märkt det hackar mindre på Ryzen än 7700k. Så något högre framerate visar inte alltid hela bilden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Håller med. Ända som möjligen kan börja hända nu är att man kanske kommer se bortom 4 kärnor lite mer. Dock har vi fortfarande spelkonsolerna som kommer styra detta ganska mycket och troligen är det inte heller alltid möjligt att flertråda programvaran bra eller om ens alls. Då till CEO AMD om några år när helt nya 3D motorer kommit till marknaden så kanske det blir som du säger. Då är tyvärr 1800x så aktuell längre och vi kan gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com