Permalänk
Medlem

Nybörjar bygge del. 1 :)

Hej. Håller som sagt på och bygger en dator, och det är mitt första bygge, så jag kommer nog ha en del funderingar, så jag ber er att ha lite förståelse och hjälpa mig istället för att låtsas att ni inte ser mig.

Har precis hämtat mitt nya chassi.. ett neon light, och hittils är jag jättenöjd. Måste bara fråga, kan man dra igång nätagget med bara de två medföljande 80mm fläktarna ikopplade? Jag har alltså aldrig byggt en dator förut och har inte lärt mig riktigt än hur allting fungerar, tar lite tid vettni.

Permalänk
Medlem

nej, det är moderkortet som startar nätagget.

Visa signatur

blabla....

Permalänk

Det går att starta nätagget utan att ha moderkortet igång. Du ska byggla 2 kontakter i den kontakt som skall sitta i moderkortet. Jag vet tyvärr inte vilka 2 kontakter det är utan hoppas att nån annan vet. Prova nu inte själv, risken att nåt går sönder är stor.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Du ska alltså kortsluta hål 4 och hål 6 med ett gem eller liknande.
Den ena sladden är oftast tunnare än alla andra, och den andra är svart.
Böj till gemet och tryck in dem i hålen så ska nätagget starta.
Se till att inte ta fel hål, för då kan du bränna nätagget.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Taget från FAQ:

http://w1.401.telia.com/~u40115585/Swecpics/Jumper.JPG

har själv provat de där, och de funkar

Permalänk
Medlem

Ah, tack för hjälpen. Får se om jag ger mig in på det där.. ville bara kolla ljudnivån på fläktarna och agget men det är ingen direkt brådska med det, hehe.

Permalänk
Medlem

du kan inte prova dem på nåt annat sätt? Nu kanske jag gör bort mig ordentligt och föreslår att seriekoppla batterier så du får 12 v och sedan kopplar fläkten till batterierna.
Fläktarna kanske behöver växelström, jag vet inte. Batterier ger likström, men om det inte är nån som protesterar så kan du ju prova det. Det är inte farligt att prova.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
du kan inte prova dem på nåt annat sätt?

Eller så kan jag vänta tills jag har alla delar? Det går också, tro mig.

Permalänk
Medlem

hehe, visst, det kan du göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_011101_koolance...

Du ska alltså kortsluta hål 4 och hål 6 med ett gem eller liknande.
Den ena sladden är oftast tunnare än alla andra, och den andra är svart.
Böj till gemet och tryck in dem i hålen så ska nätagget starta.
Se till att inte ta fel hål, för då kan du bränna nätagget.

Öhh jag korslöt hål 3 och 4 på den övre raden sett från vänster, funkade utmärkt och agget lever än..

Permalänk
Medlem

codename[black]: Fläktarna ska ha likström, det är det enda du kan få ur agget.

412: Jepp, den är också jord.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Jaha ojdå.. då gjorde jag bort mig iaf då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en fråga till. Det finns 2 kontakter för vardera fläkt, en hona och en hane.. det finns bara honor på nätagget, vart ska honan/honorna som blir över från fläktarna? Vet inte vad kontakterna heter men det är 4 hål brevid varandra, antar att det brukar vara samma för alla fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad du menar, men detta kanske kan hjälpa dig?
http://promodders.dajm.com klicka på guider sen molexkontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jke: Den andra kontakten behöver du inte bry dig om, den är bara en skarv i princip. Låt den hänga lös, eller om du behöver kan du använda den att koppla hårddiskar eller liknande i.

Molex kallas kontakten btw.

Visa signatur

Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
jke: Den andra kontakten behöver du inte bry dig om, den är bara en skarv i princip. Låt den hänga lös, eller om du behöver kan du använda den att koppla hårddiskar eller liknande i.

Molex kallas kontakten btw.

Ah, tack. Då vet jag.