AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Han undrade hur en 1700 presterade och den ger ifrån sig andra siffror än 1700X, så vad var din poäng?

Jag frågade 2 frågor, du svarade inte på någon av dom.

Tror du 1700 presterar bättre i spel än 1700X/1800X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Precis, om inte Ryzens splittade L3 var en stor del av problemet så borde en Ryzen med SMT avslaget slå 7700k i dom titlar där broadwell-e gör det (går inte skylla på låg singlecore när den är jämförbar med broadwell eller SMT om det inte är påslaget).

Det som behövs för att testa om SMT eller L3 setupen är största boven just nu är ett sätt att stänga av en hel modul med 4 cores. Sedan behövs en titel där broadwell-e slår 7700k men Ryzen är efter 7700k även med SMT avslaget (dvs en flertrådad titel där fysiska cores vinner över klockfrekvens och logiska cores, där ryzen därför borde prestera men inte gör det)

Det man sen gör är att bencha broadwell-e med HT av mot Ryzen med SMT av i just den titeln, sedan stänger man av ett av ryzens core klusters samt 4 av broadwells cores. Sen jämför man och ser om Ryzen tappade lika mycket eller mindre i prestanda jämfört med broadwell. Skulle det då vara så att Ryzen tappar mindre än broadwell är det ett klart tecken på att L3 setupen är flaskhalsen, problematik kan dock uppstå med att broadwells IPC faktiskt kan gå upp med avslagna cores pga högre mängd L3/core.

Jag vet att det finns fler inlägg om detta med L2/L3 cache och det jag fann på anandtech forum som en agent-47 lagt ut var just om detta och väldigt inressant då Windows anser att en Ryzen 7 1800X har 136 MB cache, länk till hans inlägg och jämförelse mot hans FX-6300.

https://forums.anandtech.com/threads/official-amd-ryzen-bench...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag frågade 2 frågor, du svarade inte på någon av dom.

Tror du 1700 presterar bättre i spel än 1700X/1800X?

Det jag sett och läst nu i olika tester så ser det ut som att en Ryzen 7 1700 presterar bättre in spel samt överklockning mot 1700X/1800X men det är bara min personliga åsikt som jag vet att många andra inte håller med.

Det märkliga finner jag att jokers tester så ser en 1700 bättre ut än mot 7700K som jag inte kan svara på.

Själv så inväntar jag en Ryzen 5 1600X som jag tror personligen kommer fylla ut mina önskemål.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Boss302: Jag är tveksam till det, min överklockade 2700k presterar bättre än 1800X i dom titlar jag testat och jämfört med, känns inte överdrivet kul.

This, sitter på en 3770k som verkar dra högre fps än 1800x och har ett presentkort på 10 000 som går ut om 2 månader. Får hitta något annat att dra loss på.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Ja exakt. Därför jag står och väljer mellan 1700 eller 7700k och inget dyrare, allt ska läggas på 1080TI

Värre är dock folk som köper dyra RAM eller moderkort och liknande.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jag vet att det finns fler inlägg om detta med L2/L3 cache och det jag fann på anandtech forum som en agent-47 lagt ut var just om detta och väldigt inressant då Windows anser att en Ryzen 7 1800X har 136 MB cache, länk till hans inlägg och jämförelse mot hans FX-6300.

https://forums.anandtech.com/threads/official-amd-ryzen-bench...

Hittade med detta på en annan sida.
"yep at the moment, Microsofts Implementation is broken. It thinkt that each SMT thread has its own cache as well, so the cache will be flooded with twice as much data as it should be, so the cache will never have the required results, it bill have to grab from memory instead which is much slower."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en kombination av SMT samt problem med L3/core setupen. Man kan tydligen stänga av cores i vissa konfigurationer på vissa moderkort och har testats, visserligen under linux men borde vara relevant för windows också iom att MS inte har släppt en Ryzen fix.

Antar att vid 4+0 så får schedulern för många trådar att fippla runt med och assignar dom fel mellan cores. Men ganska talande att 2+0 presterar så mycket bättre än 1+1 dvs 2 cores på en modul mot 1 core i varje modul aktiv.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen-cores&num=2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Verkar vara en kombination av SMT samt problem med L3/core setupen. Man kan tydligen stänga av cores i vissa konfigurationer på vissa moderkort och har testats, visserligen under linux men borde vara relevant för windows också iom att MS inte har släppt en Ryzen fix.

http://openbenchmarking.org/embed.php?i=1703043-RI-RYZEN717016&sha=9da6753&c=526cdb999ab9fa8fb0cb583d95b6bb9048b3e2b7&p=1

Antar att vid 4+0 så får schedulern för många trådar att fippla runt med och assignar dom fel mellan cores. Men ganska talande att 2+0 presterar så mycket bättre än 1+1 dvs 2 cores på en modul mot 1 core i varje modul aktiv.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen-cores&num=2

Låter som det problem Intel och Microsoft hade när de lanserade X58. Då var det samma problem med SMT (som hos Intel heter Hyperthreading) där resurser omfördelades väldigt olika med prestandaförlust som följd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vet inte om jag ens minns sista gången jag råkade ut för ett CPU-begränsat spel. Och med det menar jag ett spel som gick för långsamt pga att processorn inte orkade med.

Ryzen förefaller vara ungefär två gånger så snabb som de processorer som spelen görs för, dvs det som sitter i en Xbone eller en PS4. På en stationär maskin kommer spelen även i framtiden antagligen köra i högre upplösning eller med högupplösta texturer snarare än med dussintals fler spelare eller mer komplicerad fysik (eller fler än fyra trådar), så grafikkorten kommer nog att fortsätta vara begränsande det närmaste årtiondet.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Verkar vara en kombination av SMT samt problem med L3/core setupen

Länken visar ju att det är ett problem med Vulkan drivern. Samma spel i OpenGL har inte samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silvertoaster:

Bättre formulerat kan de ha sagt "Vi tror att spel i framtiden kommer optimeras för fler kärnor".

Vilket stämmer, men det är nog väldigt långt in i framtiden som vi pratar om då, eftersom flertrådig programmering är väldigt svårt för programmerare och därmed dyrt och i nuläget onödigt för företag.

Nu är jag lite sen in i debatten och det jag menar med citat är att jag håller med dig

AMD:s enda chans att med Ryzen slå Intel i spel är om spelen börjar använda mer än 4 kärnor. Kanske är det just detta som de försöker få sina partners att optimera mot.

Så länge inte prestandan blir sämre på Intels processorer av det så är det väl tummen upp antar jag

Strategispel med AI kanske är lättare än många andra dock.

Det AMD främst gör är att ge 6-8 kärnor till en rimlig peng, vilket faktiskt är första gången som det finns en vettig anledning för spelutvecklare att försöka sig på att utnyttja det. Däremot tvekar jag på genomslaget de närmsta åren.

Sen förstår jag inte de som tycker Zen räcker i spel. Det gör den kanske just nu men en anledning varför Sweclockers testar i 1080p är för att visa skillnaden i spel. Resultatet kan vara en indikation på hur länge man kan använda en CPU för spel. Att byta plattform kostar en del pengar och behöver man inte det så kör jag hellre en runda till på ett nytt grafikkort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

@Bloodstainer: Ja exakt. Därför jag står och väljer mellan 1700 eller 7700k och inget dyrare, allt ska läggas på 1080TI

Värre är dock folk som köper dyra RAM eller moderkort och liknande.

Köp en begagnat 5775C om du får tag på den, eller annars en 4670k/4770k. 5775C är bättre än 7700k för gaming Antar att du ska game:a på 1440p eller 4k med ett 1080p så då spelar inte riktigt processorn lika mycket roll. Sikta på typ en 5675C för under 1800kr om du vill ha bra spelprestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Länken visar ju att det är ett problem med Vulkan drivern. Samma spel i OpenGL har inte samma problem.

Det är problem vulkan/Dx12 framförallt, BF1 visar liknande prestandaförluster när man använder dx12. Det har förmodligen att göra med att antalet trådar spelet använder sig av går upp markant och skapar problem med antingen hur resurserna fördelas mellan fysiska/logiska cores eller problem med L3.

Skrivet av Bloodstainer:

5775C är bättre än 7700k för gaming

7700k@5GHz med 3200+ ram springer förbi 5775C, finns vissa scenarios när 5775C kan erbjuda aningen bättre min frames. Men ja får man tag i en billig så är den ett riktigt bra alternativ, problemet är bara att Intel sålde typ 10st totalt

Permalänk
Medlem

<3

@headphoneninja: Utbildad elektroingenjör? Lång erfarenhet inom industrin? Nej? Oj, då kanske man inte utesluta att olika x86-implementationer kräver att bland annat kompilatorn tar sig en andra titt på hur kod genereras.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Det är problem vulkan/Dx12 framförallt, BF1 visar liknande prestandaförluster när man använder dx12. Det har förmodligen att göra med att antalet trådar spelet använder sig av går upp markant och skapar problem med antingen hur resurserna fördelas mellan fysiska/logiska cores eller problem med L3.

7700k@5GHz med 3200+ ram springer förbi 5775C, finns vissa scenarios när 5775C kan erbjuda aningen bättre min frames. Men ja får man tag i en billig så är den ett riktigt bra alternativ, problemet är bara att Intel sålde typ 10st totalt

Ska man köpa en 1080ti är en 7700k fortfarande ett dåligt alternativ om du inte vill ha Z270 plattformen på grund av t.ex. dubbla M.2 platser etc, i ren prestanda i 1440p eller 4k ser man ingen skillnad på en 7700k eller en 4770k. Och är det 1080p gaming vi pratar om så känner jag att man ska hålla sig borta från en GTX 1080ti. Så visst en 7700k är bättre än en 4790k. Men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa den för en "gamingdator" om man inte råkar ha typ 25000kr att kasta bort och inte bryr sig om prestanda man får för pengen. 7700k är otroligt dåligt värde om man bara vill ha klockfrekvensen för att inte bottlenecka en GPU.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

i ren prestanda i 1440p eller 4k ser man ingen skillnad på en 7700k eller en 4770k.

Det beror på vilka spel vi snackar om, kör man äldre titlar som WoW/SC2 där singletråds prestanda är king så springer skylake cirklar runt haswell, med min 6700k@4,6 har jag fortfarande cpu relaterade drops under 60 fps. Går inte heller att argumentera för 7600k då den är sämre än 7700k även i det scenariot pga mindre cache(1-3% prestanda vid samma freq).

Sen finns det dom som sitter med 100Hz+ 1440p och där är 7700k garanterat det bästa alternativet i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Det beror på vilka spel vi snackar om, kör man äldre titlar som WoW/SC2 där singletråds prestanda är king så springer skylake cirklar runt haswell, med min 6700k@4,6 har jag fortfarande cpu relaterade drops under 60 fps. Går inte heller att argumentera för 7600k då den är sämre än 7700k även i det scenariot pga mindre cache(1-3% prestanda vid samma freq).

Sen finns det dom som sitter med 100Hz+ 1440p och där är 7700k garanterat det bästa alternativet i dagsläget.

Fast nu är det inte riktigt så. Du märker absolut ingen skillnad i Wow på haswell eller skylake. Om du inte pratar om stock haswell vs OC skylake. Och SC2 prestanda är bara allmänt konstigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: För att det har du testat eller? Jag har X antal tusen timmar bortkastade i det spelet och det är i princip det enda jag brytt mig om när jag byggt mina system senaste 10 åren. Problemet med wow är att du kan hamna i situationer (mmos generellt sett) där du har extremt stor mängd draw calls, lägg till en grafikmotor som har 15 år på nacken och bara skalar till 2 cores så ska du se att vilken processor som helst går på knäna när det är mycket folk involverade och du behöver all prestanda du kan få tag i.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se 4 kärniga Ryzen(med 8 trådar), den har ju bara en CCX så det kan inte bli några konflikter mellan CCX0 och CCX1 som på de 6- och 8-kärniga. I teorin borde det göra att vissa saker går snabbare trots mindre total kapacitet, till det kommer att chansen är att den klockar högre pga mindre värmeutveckling och en senare lansering kanske även medför en mer mogen tillverkningsprocess.

Skulle tom kunna vara så att AMD inte vill presentera de 4-kärniga för tidigt om de redan nu presterar "för bra" för sitt pris.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

AMD:s enda chans att med Ryzen slå Intel i spel är om spelen börjar använda mer än 4 kärnor. Kanske är det just detta som de försöker få sina partners att optimera mot.

Om spelen inte använder fler än fyra kärnor, hur förklarar man då att i7-6900K och i7-6950X ligger ovanför i7-7700K när SweClockers kör alla CPUer på samma klockfrekvens?

Dold text

Storleken på cache kan inte förklara resultatet då i7-5775C hamnar efter i7-7700K i BF1 och efter i lägsta FPS i Witcher 3.

Så enda rimliga förklaringen är: spel kan absolut använda fler än fyra kärnor redan idag! Dock skalar de inte perfekt, men det är faktiskt inte ens teoretiskt möjligt att få spel att skala perfekt med CPU-kärnor.

Skrivet av Bloodstainer:

Köp en begagnat 5775C om du får tag på den, eller annars en 4670k/4770k. 5775C är bättre än 7700k för gaming Antar att du ska game:a på 1440p eller 4k med ett 1080p så då spelar inte riktigt processorn lika mycket roll. Sikta på typ en 5675C för under 1800kr om du vill ha bra spelprestanda.

Fast det stämmer ju inte att i7-5775C är bättre än i7-7700K. Den senare har i nästa samtliga fall högre genomsnittlig FPS och den ha konsekvent bättre lägsta FPS vilket är betydligt viktigare.

Köpte själv en i7-5775C för att det kändes inte helt osannolikt att en riktigt stor L4$ skulle förbättra just lägsta FPS. L4$ hjälper absolut till med både lägsta och genomsnittlig FPS, boosten är dock större i det senare fallet och har på senare tid visat sig att man kan få en liknande boost genom att välja riktigt högt klockade DDR4 kapslar.

i7-5775C är fortfarande unik i att den når sin prestandanivå i spel med 65 W TDP, men det är inte den snabbaste CPU för gaming längre. Jag är därför fortfarande nöjd med min i7-5775C, det då den sitter i ett mini-ITX chassi så 65 W TDP ger absolut ett mervärde!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I dagsläget så är det ju ingen skillnad på de nyaste CPU om man spelar i 1080P eller över, att Ryzen blir bättre med tiden gör ju att det kommer att vara så länge till, så inte ett dåligt köp tycker jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Nu är jag lite sen in i debatten och det jag menar med citat är att jag håller med dig

AMD:s enda chans att med Ryzen slå Intel i spel är om spelen börjar använda mer än 4 kärnor. Kanske är det just detta som de försöker få sina partners att optimera mot.

Så länge inte prestandan blir sämre på Intels processorer av det så är det väl tummen upp antar jag

Strategispel med AI kanske är lättare än många andra dock.

Det AMD främst gör är att ge 6-8 kärnor till en rimlig peng, vilket faktiskt är första gången som det finns en vettig anledning för spelutvecklare att försöka sig på att utnyttja det. Däremot tvekar jag på genomslaget de närmsta åren.

Sen förstår jag inte de som tycker Zen räcker i spel. Det gör den kanske just nu men en anledning varför Sweclockers testar i 1080p är för att visa skillnaden i spel. Resultatet kan vara en indikation på hur länge man kan använda en CPU för spel. Att byta plattform kostar en del pengar och behöver man inte det så kör jag hellre en runda till på ett nytt grafikkort.

Varför folk menar att Zen räcker i spel är för att en enorm majoritet inte kommer att lida av att CPUn flaskhalsar eftersom de spelar i upplösningar där det nästan alltid är GPUn som agerar flaskhals. Dessutom förstår jag inte heller dessa som resonerar lite som du gör. Alltså att bara för att man inte riktigt slår ut Zen så betyder det att man inte räcker till i spel. Denna svart-vita syn är ganska rolig att se ändå.

Sedan verkar även Ryzen lida lite av de problem som Intel gjorde när de första processorerna till X79 släpptes. SMT adresseras inte korrekt och därför blir det problem. Detta kan nog en firmwareuppdatering fixa. Något AMD själva menar skulle göra en markant skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

@Bloodstainer: För att det har du testat eller? Jag har X antal tusen timmar bortkastade i det spelet och det är i princip det enda jag brytt mig om när jag byggt mina system senaste 10 åren. Problemet med wow är att du kan hamna i situationer (mmos generellt sett) där du har extremt stor mängd draw calls, lägg till en grafikmotor som har 15 år på nacken och bara skalar till 2 cores så ska du se att vilken processor som helst går på knäna när det är mycket folk involverade och du behöver all prestanda du kan få tag i.

Jo, men faktum är att det spelar ingen roll när de gäller Wow, det är så dåligt optimerat att när spelet får system att hogga så spelar de ingen roll om du kör en 7700k i 5Ghz eller en g3258 i 3,5. Wow's worst case scenarios går inte att ha som mätning, då dessa inte är något som blizzard ens vill ska hända. Generellt sett så är det ett fult, gammalt och allmänt konstigt spel att använda i det här argumentet. Prestanda i de extrema situationerna spelar ingen roll, då där prestanda spelar roll är i Pvp och Pve, och i både raids samt BGs eller arenas är sånt mer kontrollerat och körs i instanser. Så nej, jag skulle inte säga att en 7700k är värd för gaming bara för att Wow tappar frames med en 2500k om du står och har 100-500 mountade spelare i skärmen för något event.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om spelen inte använder fler än fyra kärnor, hur förklarar man då att i7-6900K och i7-6950X ligger ovanför i7-7700K när SweClockers kör alla CPUer på samma klockfrekvens?

Storleken på cache kan inte förklara resultatet då i7-5775C hamnar efter i7-7700K i BF1 och efter i lägsta FPS i Witcher 3.

Så enda rimliga förklaringen är: spel kan absolut använda fler än fyra kärnor redan idag! Dock skalar de inte perfekt, men det är faktiskt inte ens teoretiskt möjligt att få spel att skala perfekt med CPU-kärnor.

Fast det stämmer ju inte att i7-5775C är bättre än i7-7700K. Den senare har i nästa samtliga fall högre genomsnittlig FPS och den ha konsekvent bättre lägsta FPS vilket är betydligt viktigare.

Köpte själv en i7-5775C för att det kändes inte helt osannolikt att en riktigt stor L4$ skulle förbättra just lägsta FPS. L4$ hjälper absolut till med både lägsta och genomsnittlig FPS, boosten är dock större i det senare fallet och har på senare tid visat sig att man kan få en liknande boost genom att välja riktigt högt klockade DDR4 kapslar.

i7-5775C är fortfarande unik i att den når sin prestandanivå i spel med 65 W TDP, men det är inte den snabbaste CPU för gaming längre. Jag är därför fortfarande nöjd med min i7-5775C, det då den sitter i ett mini-ITX chassi så 65 W TDP ger absolut ett mervärde!

Det var lite av ett skämt, då jag själv försöker hitta en begagnad 5775C för tillfället, haha. Men jag tycker definitivt att en 7700k är bortkastade pengar, köp en Z77, 16gb DDR3 och en -k variant av i5 eller i7 från LGA 1155 plattformen och lägg de 1500-2500kr man sparade in där på en större SSD och/eller bättre grafikkort om det är gaming prestanda man är ute efter. De enda jag skulle rekommendera en 7600k/7700k är de som har 30000kr att kasta iväg för den "ultimata" spelupplevelsen och inte spelar någon roll ifall 10000kr bara ger dom 5-8% prestanda hopp. Men för alla som parar sin Kaby Lake processorer + RGB moderkort och sedan plockar upp ett GTX 1070... nej, bara nej.

Ivy + GTX 1080 spöar Kaby + 1070 i 99% av spel. Och ja det är en bra jämförelse för att kostnaden mellan ett Ivy mobo+cpu+minne vs ett Kaby bygge är lika stor som mellankostnaden för 1070 och 1080.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

...De enda jag skulle rekommendera en 7600k/7700k är de som har 30000kr att kasta iväg för den "ultimata" spelupplevelsen och inte spelar någon roll ifall 10000kr bara ger dom 5-8% prestanda hopp. Men för alla som parar sin Kaby Lake processorer + RGB moderkort och sedan plockar upp ett GTX 1070...

Jag håller i princip med dig, finns bättre användningsområden för de där sista tusenlapparna om man "bara" spelar, men i många fall vill man ju ha datorn till annat också. Iofs. är ju X99 ett bättre val om man behöver bandbredden, men Z270 fungerar för budgetarbetsstationer. Skulle aldrig vilja sitta i Nuke utan 3600+ MHz RAM samt NVMe-SSD t.ex.

Permalänk
Skrivet av Edge1:

Jag håller i princip med dig, finns bättre användningsområden för de där sista tusenlapparna om man "bara" spelar, men i många fall vill man ju ha datorn till annat också. Iofs. är ju X99 ett bättre val om man behöver bandbredden, men Z270 fungerar för budgetarbetsstationer. Skulle aldrig vilja sitta i Nuke utan 3600+ MHz RAM samt NVMe-SSD t.ex.

Sant, men nu tittar vi ju på under 1-2% av användarområdet. Hur många gamers sitter inte med Z170 & Z270 kort med upplåsta Skylake/Kaby lake? Jag menar att Äldre Z77, Z87 & Z97 har tillräckligt eller mer än tillräckligt för gamers, visst DDR4 är nice, men jag skulle inte tycka 5Ghz på 14nm och DDR4 är tillräckligt för prisskillnaden mellan de och ett äldre P67 + 2500k/2600k bygge ifall man ska bara ha gaming eller typ använda internet, lätt multitasking.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte gått igenom hela denna tråden, så om denna redan har länkats så ber jag om ursäkt.

Men detta är mycket intressant och förstår inte varför ingen annan tagit upp detta.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eltarion:

Nu har jag inte gått igenom hela denna tråden, så om denna redan har länkats så ber jag om ursäkt.

Men detta är mycket intressant och förstår inte varför ingen annan tagit upp detta.

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50

#16703906
#16703674
#16703905

Finns säkert någon mer jag missat.
Men intressant är det och det tål nog att tjatas lite om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan inte sluta garva åt kommentaren att Jokers Intel dött

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om spelen inte använder fler än fyra kärnor, hur förklarar man då att i7-6900K och i7-6950X ligger ovanför i7-7700K när SweClockers kör alla CPUer på samma klockfrekvens?

Storleken på cache kan inte förklara resultatet då i7-5775C hamnar efter i7-7700K i BF1 och efter i lägsta FPS i Witcher 3.

Så enda rimliga förklaringen är: spel kan absolut använda fler än fyra kärnor redan idag! Dock skalar de inte perfekt, men det är faktiskt inte ens teoretiskt möjligt att få spel att skala perfekt med CPU-kärnor.

Nej det är helt rätt och jag tror det finns andra spel med, jag menade mer generellt. Det är idag bättre att ha fyra snabba kärnor än fler långsamma i spel. Men detta är ju något som kan ändra sig och då speciellt om spelföretagen ser att det finns en större andel konsumentprocessorer som kör fler än 4 kärnor (vilket Zen bidrar med).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC