Permalänk
Medlem

Älskar den här tråden! Så jävla kul att läsa!

Har haft ett par riktiga snåljåpar som kompisar under årens gång, men det var en person som tog priset.

Jag var bra vän med denna kompis under många år, och eftersom hans farsa hade gått bort, så var jag ofta hos honom och hjälpte han med diverse uppgifter. Det var uppgifter som han och hans mamma inte klarade av själva helt enkelt. Typ stapla ved/köra in ved in i huset, eller laga skorstenen och liknande. Även saker som att klippa gräset o.s.v., ja ni fattar Jag var lite som en bonus-son som gärna hjälpte till.

Jag kände stor empati för dom så jag ville lixom inte ha betalt, det kändes inte rätt.

Men det kom gånger då han t.ex. köpt dricka och chips osv när vi umgicks, och han bjöd max på några få chips, och hällde upp ett halvt glas cola när han hade flera flaskor i kylen. Det var mycket sånna där smågrejjer som man halvt störde sig på. Kunde du inte hälla upp ett fullt glas istället som en vän?

Men det var en gång jag minns så väl.

Det var en kväll när vi var ett gäng ute på "byn", och vi tog ett sista snack innan alla skulle splittras upp och gå hem för natten. Min tändare hade slut på gas och jag undrar om jag kan låna hans tändare bara för att tända en cigarett innan jag drar. Det kunde han tydligen inte för att han skulle spara på gasen tills imorrn. Jag trodde han skämtade men han var fullt allvarlig. Det glömmer jag aldrig.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

jag har en gammal vän som sa upp kontakten med mig för att sippa betala tillbaka en skuld på 50kr.
och även gjort det mot flera.

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Jag reagerar mer på din dåliga karaktär. Är du verkligen så hemsk som människa, som dels får en medmänniska att äta ifrån marken och sen inte betalar det du sagt för besväret?

Du är som tagen ur en film, som den taskiga underhuggaren som är först att dö när hjälten gör sin come-back.

Den 15 åring som inte gjort nått elakare än så är nog väldigt ovanlig och är knappast något som skapat ett mänskligt trauma han kommer ligga och gråta över resten av sitt liv och inget jag ser som speciellt makabert och var ju knappast så jag tvingade han och dom flesta har haft betydligt värre saker än så för sig på högstadiet och även jag tillhör den skaran

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Den 15 åring som inte gjort nått elakare än så är nog väldigt ovanlig och är knappast något som skapat ett mänskligt trauma han kommer ligga och gråta över resten av sitt liv och inget jag ser som speciellt makabert och var ju knappast så jag tvingade han och dom flesta har haft betydligt värre saker än så för sig på högstadiet och även jag tillhör den skaran

Du låter som vänsterpartisten tagen ur verkliga livet som tar chansen att gnälla över minsta sak

Din verklighetsuppfattning är skrämmande, av flera orsaker.

Men för att hålla sig OT så har du nog missuppfattat. Du var snål som inte betalade, men inte han som åt godiset. Det låter som att killen gjorde vad han kunde för att tjäna en slant när tillfälle gavs, troligen för att han inte hade så många slantar annars. Snål är den som ogärna delar på sig ifrån sina pengar (per definition).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Du låter som vänsterpartisten tagen ur verkliga livet som tar chansen att gnälla över minsta sak

Låter mer som beteende av sub 12 åriga mobbare.
Nog för att man kunde komma på många dumheter i 15 års ålder. Men det där skulle setts ned på i alla umgängesgrupper jag hört till i tonåren och upp.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Varför kan man inte bara splitta notan/höfta lite och ha en trevlig kväll tillsammans / laga mat tillsammans? Jag kan tycka att det ofta är åt andra hållet annars att vissa blir ofta bjudan, men bjuder aldrig tillbaka.

Var skriver jag att man inte bör göra sådana saker. Att splitta notan / höfta var ju precis det jag förespråkade, inte att dra fram miniräknaren och komma fram till att man själv skall betala 431 kr och inte 445 som splittningen skulle blivit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keffmode:

Har haft ett par riktiga snåljåpar som kompisar under årens gång, men det var en person som tog priset.

Jag var bra vän med denna kompis under många år, och eftersom hans farsa hade gått bort, så var jag ofta hos honom och hjälpte han med diverse uppgifter. Det var uppgifter som han och hans mamma inte klarade av själva helt enkelt. Typ stapla ved/köra in ved in i huset, eller laga skorstenen och liknande. Även saker som att klippa gräset o.s.v., ja ni fattar Jag var lite som en bonus-son som gärna hjälpte till.

Jag kände stor empati för dom så jag ville lixom inte ha betalt, det kändes inte rätt.

Men det kom gånger då han t.ex. köpt dricka och chips osv när vi umgicks, och han bjöd max på några få chips, och hällde upp ett halvt glas cola när han hade flera flaskor i kylen. Det var mycket sånna där smågrejjer som man halvt störde sig på. Kunde du inte hälla upp ett fullt glas istället som en vän?

Det var en kväll när vi var ett gäng ute på "byn", och vi tog ett sista snack innan alla skulle splittras upp och gå hem för natten. Min tändare hade slut på gas och jag undrar om jag kan låna hans tändare bara för att tända en cigarett innan jag drar. Det kunde han tydligen inte för att han skulle spara på gasen tills imorrn. Jag trodde han skämtade men han var fullt allvarlig. Det glömmer jag aldrig.

Får mig att tänka på en vän jag hade när jag var en liten(Börjar känna mig gammal). Så fort han kom hem till en så var han in i kylskåpet och spejade samt begärde juice och annat men när man varit hos honom en hel sommardag och var helt slut och bad om ett glas saft (Än idag undrar jag exakt var man får tag i den saften med smak av svarta vinbär.. för jag har försökt och aldrig hittat en som smakat så bra.. de gjorde den antagligen själv) så fick man alltid svaret "Men du har ju så mycket juice hemma.. för det såg jag". Till vilket man bara rykte på axlarna och gick hem. Idag så inser man ju hur snålt det egentligen var. Att bjuda sin polare på saft efter en kokhet dag anser man själv bara är allmänt hyfs.

Skrivet av TheNewsV2:

Har du hört talas om uttrycket corporate psychopaths ?
Har hört historier att vissa företag går så långt att dem till och med använder dsm manualen och psycopath checklist vid rekrytering av personal till högre position. Vissa företag vill ha empatistörda manipulativa människor som inte respekterar andras behov.
Finns ju spekulationer om att det var till viss del beslut gjorda av corporate psychopaths som låg bakom finanskrisen. Kanske vore bra om din bror går med i facket eller liknande om det är svårt att komma överens om grundläggande säkerhet och arbetsmiljö. Det finns ju faktiskt en anledning att förarsätet i en lastbil inte är stumt på förarsidan. ;).

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Brorsan tog till facket.. det blev ingen ändring så idag har han faktiskt en arbetsplatsintervju inplanerad.

Skrivet av lord_vasagos:

Nu låter det försvaret lite väl mycket "Men de andra då...".
Sedan vad har vänsterpartiet med saken att göra?

Skrivet av Aktsu:

Var skriver jag att man inte bör göra sådana saker. Att splitta notan / höfta var ju precis det jag förespråkade, inte att dra fram miniräknaren och komma fram till att man själv skall betala 431 kr och inte 445 som splittningen skulle blivit.

Vet iallafall att när man själv gått med på att splittra notan så avrundar man oberoende om den ena får betala typ 10-15:- mer än den andra. Det är liksom inget problem och i slutändan brukar det jämna ut sig (iallafall bland min bekantskapskrets).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Låter mer som beteende av sub 12 åriga mobbare.
Nog för att man kunde komma på många dumheter i 15 års ålder. Men det där skulle setts ned på i alla umgängesgrupper jag hört till i tonåren och upp.

Jag tror att han är kvar på samma nivå, faktiskt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Skönt man inte är helt ensam då, vad gäller mental ålder...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

När jag började läsa detta fick jag en sten i halsgropen, då jag vet att jag är den där vars familj gått bort och har en bästa vän som hjälper mig med en del saker...

Men jag vågar påstå att jag är allt annat än snål iaf. Jag bjuder på mat, dryck mm, han får presenter som en SSD han behövde och han fick för ett tag sedan komplett dator (4670k/Z87) när han inte hade råd med en och satt med 1-kärniga gamla saker. Och behöver han hjälp med något så ställer jag upp på direkten, no Q asked.

För mig är det nästan mer att jag skäms för att be honom om hjälp när man behöver :=/
Så hur den personen du beskriver tänker förstår jag verkligen inte. En vän som ställer upp för en är mer värt än Colan i glaset och gasen i tändare, oavsett hur snålt det än är.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Känner en som hoppade i sjön efter pantburkar.........

De var ute och grillade, så kastade någon ut en pantburk i sjön. Alla stog helt frågande, när killen får spelet och hoppar i efter den...

Han räddar ju miljön från skrot iallafall..
Vi behöver fler miljötalibaner som han!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

@Tumnus: Dom brukar ha en förmåga att hoppa på och gnälla om orelevanta händelser när det finns betydligt större problem

t.e.x att han har säkert slagits i skolan nån gång eller skrikit något som sårat någon och har antagligen betydligt större problem i sin portfolio men grinar över att en byfåne förlorade sina 10kr och är inte annat än jävla hyckleri

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Satan vilka sjuka snåljåpar det finns. Tack och lov är jag skonad liknande upplevelser.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Satan vilka sjuka snåljåpar det finns. Tack och lov är jag skonad liknande upplevelser.

Hade det inte varit ironiskt kul om det visade sig vara du själv som är snål?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Inaktiv

Underbar tråd, mycket rolig läsning

Tycker denna historia passar in här, min uppfattning är att man inte sparar alltför många kronor, eller har jag fel?

Iaf, en kompis till mig, känt varandra sen -94, träffas 1-2ggr / månaden, vi skulle iväg någonstans och innan vi lämnade hans lägenhet drog han ut el-sladden till micron. Varav jag frågade "varför?"
-"Det blir höga elkostnader..." fick jag till svar, han syftade på den digitala klockan som drar ström när micron är på.

Därefter började jag studera hans beteende de gånger jag var över/ vi skulle ut...samma sak varje gång, drar ut sladden till:
-TV:n (on/off lampan lyser)
-Dator + skärm (??)
-Micron (digital klocka drar el)

Permalänk
Inaktiv

Min gamla idiot morbror är så snål han klär sig dagligen i slitna kläder och leker fattig för att få saker gratis.
För ett tag sen gick han till lokala grillen och frågade dom "har ni någon mat till en fattig hungrig gammal man?". Han fick ett nej! Han godtog inte deras svar och argt så snodde han med sig ett par sunkiga korvar som de skulle slänga... Självfallet visste han inte att de skulle slängas, så efter ha ätit dom vart han riktigt magsjuk. Vad gör han efter det? Jo, idioten till människa gick tillbaka till grillen och krävde dom på pengar eller så skulle han gå till hälsovårdsmyndigheten.....

Var pinsamt att få höra det från grillägarna när man beställde en burgare efter en blöt utekväll.

EDIT: Notera att han inte är fattig alls. Han är husägare på en av de finare områdena i Sthlm.

Permalänk
Medlem

Vet en riktigt snål kille som åkte med två kompisar till hans föräldrars lägenhet i Spanien. Det började redan efter ett par dagar med att han bränner sig på läpparna, så illa att det typ är öppna sår på dem. Min morsa tipsar om en kräm som fanns på apotek och kostade typ 100 spänn. Det var dock för dyrt så han gick hellre med sönderbrända läppar resten av semestern.

En av kompisarna i sällskapet hade problem att sova om nätterna för att det var så varmt i lägenheten. I lägenheten satt fläktar uppsatta i taket just för att det var svårt att ventilera, alltså vanliga takfläktar och inte en AC. Kompisen fick dock inte köra fläkten ovanför sin säng på högsta hastigheten för det drog för mycket el. Det slutade med att han köpte första bästa flygbiljett hem igen, han stod inte ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Underbar tråd, mycket rolig läsning

Tycker denna historia passar in här, min uppfattning är att man inte sparar alltför många kronor, eller har jag fel?

Iaf, en kompis till mig, känt varandra sen -94, träffas 1-2ggr / månaden, vi skulle iväg någonstans och innan vi lämnade hans lägenhet drog han ut el-sladden till micron. Varav jag frågade "varför?"
-"Det blir höga elkostnader..." fick jag till svar, han syftade på den digitala klockan som drar ström när micron är på.

Därefter började jag studera hans beteende de gånger jag var över/ vi skulle ut...samma sak varje gång, drar ut sladden till:
-TV:n (on/off lampan lyser)
-Dator + skärm (??)
-Micron (digital klocka drar el)

Tja, en Micro med Display drar 3ggr så mycket som en LCD-TV i Stand-by
Jag fimpar också allt när jag inte är hemma. Jag sänkte min elkostnad med 10% genom att göra detta.
Det är inte att vara snål, utan att vara ekonomisk och miljömedveten.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Får mig att tänka på en vän jag hade när jag var en liten(Börjar känna mig gammal). Så fort han kom hem till en så var han in i kylskåpet och spejade samt begärde juice och annat men när man varit hos honom en hel sommardag och var helt slut och bad om ett glas saft (Än idag undrar jag exakt var man får tag i den saften med smak av svarta vinbär.. för jag har försökt och aldrig hittat en som smakat så bra.. de gjorde den antagligen själv) så fick man alltid svaret "Men du har ju så mycket juice hemma.. för det såg jag". Till vilket man bara rykte på axlarna och gick hem. Idag så inser man ju hur snålt det egentligen var. Att bjuda sin polare på saft efter en kokhet dag anser man själv bara är allmänt hyfs.

Det är rätt så sjukt. Den personen jag beskrev betedde sig exakt likadant när han var hemma hos en själv. Han kände sig mer än hemma och gick och plockade saker i kylskåpet som om det var hans egna kylskåp. Vi hade även mycket fester i mitt hus på den tiden, och han var ALLTID den som började plocka ut mat på småtimmarna utan att fråga. Han ställde även till ordentliga oredor med smutsiga kastruller och tallrikar utan att diska efter sig. Detta var som sagt hemma hos mig, och detta gjorde han väldigt ofta. Även fast jag sagt till han ett flertal gånger.

Sen kommer man hem till han och då får man knappt slå på TV:en för att det skulle dra för mycket ström. Kommer även ihåg en gång då vi blev osams för att jag ville ta en morot för att äta på hemma hos honom. Han hade gjort en hel måltid med spaghetti & köttfärssås men ville inte bjuda, så jag bad om att få ta en morot istället för att dämpa min hunger. Det fick jag inte även fast han hade hela kylskåpet fullt med mat. Då drog jag hem istället.

Skrivet av Paddanx:

När jag började läsa detta fick jag en sten i halsgropen, då jag vet att jag är den där vars familj gått bort och har en bästa vän som hjälper mig med en del saker...

Men jag vågar påstå att jag är allt annat än snål iaf. Jag bjuder på mat, dryck mm, han får presenter som en SSD han behövde och han fick för ett tag sedan komplett dator (4670k/Z87) när han inte hade råd med en och satt med 1-kärniga gamla saker. Och behöver han hjälp med något så ställer jag upp på direkten, no Q asked.

För mig är det nästan mer att jag skäms för att be honom om hjälp när man behöver :=/
Så hur den personen du beskriver tänker förstår jag verkligen inte. En vän som ställer upp för en är mer värt än Colan i glaset och gasen i tändare, oavsett hur snålt det än är.

Holy shit. Måste ha vart en väldigt konstig känsla att läsa det jag skrev.

Du låter som en perfekt vän i mina ögon. Du inser vilken betydelse vissa handlingar har, och visar stor tacksamhet i form av gentjänster. Precis som det ska vara!

Jo jag hade också väldigt svårt att förstå mig på min vän ibland. Han var en bra person, men var samtidigt alldeles för snål i vissa tillfällen. För en annan så är det SJÄLVKLART att betala tillbaka så gott man kan, när man kan, och i den form som passar.

Jag kände en annan vän som var väldigt fattig, men han betalade tillbaka på många andra sätt än pengar. Inte i natura (hehe) utan andra saker som att dra till Konsum och handla åt oss två med mina pengar. Han stallde ALLTID upp på att göra sånna typer av handlingar utan att tveka en sekund. Det blev väldigt mycket roligare att bjuda han på saker då han visade enorm tacksamhet och vilja att betala tillbaka på de sätt han kunde.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Mattecoach

Kul tråd! Finns många idioter och snåljåpar att läsa om... Undrar dock om inte @lord_vasagos tar priset! Att han dessutom fortfarande är stolt över sitt snåla (och minst sagt tarvliga) beteende gör ju inte saken bättre.

Mitt bidrag till tråden:
Var med några kompisar på klubben. Vi drack lite allt möjligt, mest öl och drinkar. En av mina kompisar köper inget, och jag funderar på om han ska vara nykter under kvällen. Men så ser jag honom gå varv efter varv vid baren och undrar vad han håller på med... Går fram och ser då att han plockar upp alla mynt som folk har lämnat i dricks. Han fortsätter med detta, räknar noga och beställer sedan in en sexa vodka som han betalar "kontant". Billigaste sättet att bli full på, enligt honom... Vi andra tyckte dock att det var stöld och stod inte precis bakom beteendet, nästan synd att han inte blev utslängd.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Brorsan tog till facket.. det blev ingen ändring så idag har han faktiskt en arbetsplatsintervju inplanerad.

Nu låter det försvaret lite väl mycket "Men de andra då...".
Sedan vad har vänsterpartiet med saken att göra?

Vet iallafall att när man själv gått med på att splittra notan så avrundar man oberoende om den ena får betala typ 10-15:- mer än den andra. Det är liksom inget problem och i slutändan brukar det jämna ut sig (iallafall bland min bekantskapskrets).

Kul att det löser sig förhoppningsvis på annat sätt.
Lycka till brorsan med intervjun.
Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNewsV2:

Kul att det löser sig förhoppningsvis på annat sätt.
Lycka till brorsan med intervjun.
Mvh

Det hoppas jag också. Så slipper man höra honom gnälla hur han måste jobba för ett "arsle".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Keffmode:

Kan förklara gasgrejen ur mitt perspektiv som rökare sedan 12 bast.. Detta gäller dock inte i din väns fall, skulle jag tro. Han verkar lite extra-special.. (i hans fall skulle jag skämmas)

Om du är beroende utav det. Då är du inte taggad på att gå utan morgonpuffen. Speciellt inte för att folk som envisas med att röka, inte kan köpa egen tändare. Tycker nästan att det är snålare.. De kostar nada, och håller hur länge som helst..
Har själv alltid haft minst 2 tändare på mig. Så jag skulle väl egentligen aldrig upplevt problemet. Men nu vet du i alla fall hur tankebanan kan vara, när snålhet inte är orsaken

Värsta med tändare är väl folk som låtsas som att det är en reflex att stoppa ner tändaren i fickan efter att ha lånat..
- Jag brukar ge tillbaka sakerna jag lånat när jag är klar med dom..
- Oj, förlåt! Det var ren reflex.
- Jasså? Jag kan inte minnas att du haft en tändare på 2 månader. Så att du skulle ha utvecklat sådan vana låter väldigt konstigt..
Nu brukar jag väl bara "låna" tändare utav personen till nästa cigg. Men är klart sugen på att vara otrevlig ibland..
Hade en kul vän som sparade alla gammla tändare han lyckades få tag i på detta vis som trofeer i hemmet.. Var "bara" något 50tal som gömde sig där.. 90% var mina.. Efter den synen så tände jag åt honom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

@Tumnus: Dom brukar ha en förmåga att hoppa på och gnälla om orelevanta händelser när det finns betydligt större problem

t.e.x att han har säkert slagits i skolan nån gång eller skrikit något som sårat någon och har antagligen betydligt större problem i sin portfolio men grinar över att en byfåne förlorade sina 10kr och är inte annat än jävla hyckleri

Lustig formulering, jag tänkte det tvärtom: att byfånen behöll sina 10kr.

Vad jag har gjort och inte i skolan, det kan du bara drömma om. Jag håller fullt med om att tonåren var en annan tid, men det man reagerar mest på är 1. din uppfattning om vad "snål" innebär (du behöver nog slå upp ordet och kolla) och 2. att du fortfarande verkar tro dig ha gjort något bra(?)!.

Jag hade skämts om jag var du, för det är det hederliga människor gör efter att de har betett sig illa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Keffmode:

Kan förklara gasgrejen ur mitt perspektiv som rökare sedan 12 bast.. Detta gäller dock inte i din väns fall, skulle jag tro. Han verkar lite extra-special.. (i hans fall skulle jag skämmas)

Om du är beroende utav det. Då är du inte taggad på att gå utan morgonpuffen. Speciellt inte för att folk som envisas med att röka, inte kan köpa egen tändare. Tycker nästan att det är snålare.. De kostar nada, och håller hur länge som helst..
Har själv alltid haft minst 2 tändare på mig. Så jag skulle väl egentligen aldrig upplevt problemet. Men nu vet du i alla fall hur tankebanan kan vara, när snålhet inte är orsaken

Värsta med tändare är väl folk som låtsas som att det är en reflex att stoppa ner tändaren i fickan efter att ha lånat..
- Jag brukar ge tillbaka sakerna jag lånat när jag är klar med dom..
- Oj, förlåt! Det var ren reflex.
- Jasså? Jag kan inte minnas att du haft en tändare på 2 månader. Så att du skulle ha utvecklat sådan vana låter väldigt konstigt..
Nu brukar jag väl bara "låna" tändare utav personen till nästa cigg. Men är klart sugen på att vara otrevlig ibland..
Hade en kul vän som sparade alla gammla tändare han lyckades få tag i på detta vis som trofeer i hemmet.. Var "bara" något 50tal som gömde sig där.. 90% var mina.. Efter den synen så tände jag åt honom..

Förstår självklart tankesättet, men grejjen var att min egna tändare precis hade tagit slut och vägrade funka inför den sista ciggen innan läggdags. Då kunde han inte ens hjälpa mig med att tända en liten cigg. Jag känner även igen det där med att folk snor tändare från en. Jag var alltid den som köpte massvis med Bic-tändare och jag hade i många fall även flera stycken med mig. Men ibland så hade jag bara en, och ibland så har man otur och gasen tar slut olägligt!

Snål skulle jag absolut inte kalla mig. Tvärtom, jag är extremt generös om jag skulle få säga det själv. Jag är alltid den som handlar extra av allting så att det finns för alla. En persons reaktion på en gåva ger mig mer än en hundring extra i plånboken.

Jag har sen 18års-åldern alltid haft mycket pengar då jag tjänade bra på mitt dåvarande jobb, och jag har absolut inte svårt att bjuda på saker. Vann även 100k på casino i höstas, och 15k gick direkt till mina kompisar i form av datordelar och headsets o.s.v. för att dom det dom hade var skit Även fast jag hade det väldigt dåligt ställt i övrigt utanför vinsten. (Jag har för tillfället försörjningsstöd då mitt liv gick åt helvete)

Hoppas det gav dig en bättre bild på hur jag ser det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade det inte varit ironiskt kul om det visade sig vara du själv som är snål?

Det hade ju varit skoj, men om jag är snål så är månen en prickig korv

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Det hade ju varit skoj, men om jag är snål så är månen en prickig korv

Du vet.. Ibland är man ignorant för sina brister.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du vet.. Ibland är man ignorant för sina brister.

Försöker du intala mig att jag är snål eller?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Försöker du intala mig att jag är snål eller?

Nej då. Bara att även om du vore det så kanske du inte ser det. Jag känner inte dig personligen så jag kan varken säga bu eller bä..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Keffmode:

Förstår självklart tankesättet, men grejjen var att min egna tändare precis hade tagit slut och vägrade funka inför den sista ciggen innan läggdags. Då kunde han inte ens hjälpa mig med att tända en liten cigg. Jag känner även igen det där med att folk snor tändare från en. Jag var alltid den som köpte massvis med Bic-tändare och jag hade i många fall även flera stycken med mig. Men ibland så hade jag bara en, och ibland så har man otur och gasen tar slut olägligt!

Snål skulle jag absolut inte kalla mig. Tvärtom, jag är extremt generös om jag skulle få säga det själv. Jag är alltid den som handlar extra av allting så att det finns för alla. En persons reaktion på en gåva ger mig mer än en hundring extra i plånboken.

Jag har sen 18års-åldern alltid haft mycket pengar då jag tjänade bra på mitt dåvarande jobb, och jag har absolut inte svårt att bjuda på saker. Vann även 100k på casino i höstas, och 15k gick direkt till mina kompisar i form av datordelar och headsets o.s.v. för att dom det dom hade var skit Även fast jag hade det väldigt dåligt ställt i övrigt utanför vinsten. (Jag har för tillfället försörjningsstöd då mitt liv gick åt helvete)

Hoppas det gav dig en bättre bild på hur jag ser det

Ahh, misstänkte att det jag skrev kunde ses som lite anklagelser. Var dock inte avsikten! Vart helt enkelt lite svårt att formulera det snällt och fortfarande få fram poängen

Alla som faktiskt röker har nog upplevt den där tändarnallaren.. Inte heller ovanligt på krogen. Där kan jag dock köpa att det blir tokigt. Brukar nu mera få tändare av en polare som går ut en del. Han har ett fint litet berg där hemma..

Bic-tändarna är gudagåvor. Håller i år! Hade jag inte tramsat med rakkniv, så hade jag använt deras fullt fungerande rakhyvlar också.

Låter som vi är likasinnade. Bjuder också mer än gärna. Känns mer som en självklarhet att dela med sig. Men man har väl några som svatlistats från generositeten..

Synd med försörjningsstödet. Hoppas det löser sig. Verkar, skönt nog, som att du inte är den som deppar ihop för det. Kunna skratta åt sin egen olycka är alltid ett gott tecken