Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hur flytta "användare"-mappen till alternativ hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur flytta "användare"-mappen till alternativ hårddisk?

Hej!
Har precis införskaffat en ny dator (win10) med en (liten 128 GB) SSD och en större HDD 1TB.
Windows var förinstallerat på ssd, vilket ju är bra.
Men hur gör jag på bästa sätt för att flytta/peka om var lagringen automatiskt sker?
Jag har googlat mig till att man kan gå igenom varje mapp under
C:\Users\xxxx och ta properties --> plats och sen flytta för att peka om den till d:
Spelar det i så fall ngn roll hur man sätter upp sökvägen på d: (jag kan se en poäng i att ha kvar samma strukrut dvs. D:\Users\xxxx\dokument ).
Än så länge är det bara jag som har konto på datorn, men jag kommer lägga till minst 3 andra familjemedlemmar - finns det ngt sätt att peka om sökvägen innan, eller i samband med, att jag skapar upp de nya kontona?

Hittade även en inställning under
Inställningar/system/lagring
Där verkar det som om man kan välja drive var
appar, dokument, musik etc ska sparas.
Är det den inställningen jag ska ändra för att åstadkomma ovan?
Blir då även default pathen till vid installation av program dit jag pekar den inställningen eller är det ngn annan inställning - i så fall vilken?

Hur skulle ni gjort på en sprillans ny dator med ovan diskar och många familjemedlemmar?

Tacksam för svar eller länkar till siter som förklarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jo_do:

Jag har googlat mig till att man kan gå igenom varje mapp under
C:\Users\xxxx och ta properties --> plats och sen flytta för att peka om den till d:
Spelar det i så fall ngn roll hur man sätter upp sökvägen på d: (jag kan se en poäng i att ha kvar samma strukrut dvs. D:\Users\xxxx\dokument ).

Du behöver inte ha samma struktur, men varje mapp måste peka till en egen mapp, annars blir det "pannkaka" av det hela.
Te.x du kan döpa mapparna till 1,2,3 etc. bara.
Du ska kunna peka alla användare till samma mapp, om du vill ha en "shared mapp" som är samma för alla, te.x om du vill att alla användare ska ha samma musik mapp.
Dock så är den ända mapp jag har provat det med är "skrivbordet".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ok - tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

@jo_do *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...