Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av altair4:

@jOnÄTÄn:

Jag hoppas på raka motsatsen. Vill enbart ha den som bärbar, tycker den inte alls duger som stationär. Bort med dockstationen och få ned priset till max 2000:- så köper jag en.

Har knappt använt min på TVn. Tycker Switch är grym som handheld!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast dockningsstationen lär ju inte kosta mycket att skicka med är det inte bara en HDMI hub typ?

Eftersom de tar nästan 1000:- för att köpa en löst så måste det sitta väldigt avancerad hårdvara i den. Eller så är det bara Nintendo som tycker att en sak som kostar en 50-lapp att tillverka ska ha rejäl vinstmarginal. Då får man som konsument dra sitt strå till stacken och inte köpa deras produkter förrän priserna sjunker helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har knappt använt min på TVn. Tycker Switch är grym som handheld!

Visst för vissa är det säkert skitbra. Men för mig personligen är det bortkastat, använde det aldrig på wii u eftersom jag tyckte det var obekvämt att spela med skärmen på handkontrollen. Så kommer det en lite bantad variant utan bärbarheten så kan jag lika gärna köpa den. Men avvaktar ett år eller tre så det hinner komma spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Visst för vissa är det säkert skitbra. Men för mig personligen är det bortkastat, använde det aldrig på wii u eftersom jag tyckte det var obekvämt att spela med skärmen på handkontrollen. Så kommer det en lite bantad variant utan bärbarheten så kan jag lika gärna köpa den. Men avvaktar ett år eller tre så det hinner komma spel.

Det du säger stämmer för vissa och det jag säger stämmer för vissa därför tycker jag Nintendo har lyckats rätt bra med denna konsol. Diggar hybrid idén!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk

Så nintendo nx var inte kodnamnet för nintendo switch? Det har jag trott ett tag iaf.
Hade jag varit nintendo hade jag iaf inte släppt 2st konsoler samma år.

Permalänk
Medlem

Här är något som ser ut att vara en grym kontroller för Switch!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgentleman2000:

Samma här, lyckades montera det perfekt (fast än det var första gången jag klistrat på ett hehe). Den är i princip osynlig tycker jag. Lite ironiskt att Youtube-snubben som gör en "how to"-video inte ens kan göra rätt haha.

Jo, det var ju det jag anmärkte främst på. Var ju nästan komiskt!

Sedan så kan jag tänka mig att detta plast skydd är inte bättre eller sämre än andra. Tycker personligen att alla är dåliga, oavsett vilken enhet man sätter de på - har inget med Nintendo eller Switch att göra.

Sedan menar jag att, även om problemet finns hos vissa med repor, så är nog kritiken emot Switch och problemet betydligt överdriven (en hel del på forumet som inte haft några problem alls).

Köper jag en Switch så skippar jag nog skydd. Brukar bara försämra upplevelsen på alla vis.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade du vetat att jag fick mina utbytta mot nya och de klarar 5m.

Japp! Gott att du fick bytt de till ett bra par!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

haha jo samma här! även fast jag redan har spelet på wii u! Men dom extra tilläggen + kunna spela on the go gör så man vill skaffa sig spelet!

Tror jag frågat/kommenterat innan, men om man köper downloadversion; borde verkligen inte samma licens för ett spel gälla för både Wii U och Switch?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

@jOnÄTÄn:

Jag hoppas på raka motsatsen. Vill enbart ha den som bärbar, tycker den inte alls duger som stationär. Bort med dockstationen och få ned priset till max 2000:- så köper jag en.

Då hade nog även jag slagit till direkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det bästa hade väl varit om Nintendo kommit med Switch i tre olika paketeringar/versioner:

1. Dagens Switch som har *allt* för de som vill betala ett premiumpris. Som idag för ca 3500.-

2. En ren bärbar konsol utan dockningsstation. För mig så skulle de även kunna ha fasta kontrollers för att få ner priset, istället för löstagbara JoyCons (som dessutom kan ge problem med glapp och svajig radiokommunikation). Säg för 2000.-

3. En stationär variant (som du är ute efter). Bort med inbyggd skärm, dockningsstation (bara den 1000.-), alla lösa moduler och JoyCons. Skicka med en standard Pro-kontroller i paketet istället. Säg att även den skulle hamna på 2000.-

Vad tror ni om det?

Jag ser faktiskt inte något av detta som något helt omöjligt. Tror Nintendo till en ganska liten utvecklingskostnad skulle kunna fixa detta relativt lätt.

Så ni som kan; tipsa gärna Bergsala/Nintendo om detta!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det bästa hade väl varit om Nintendo kommit med Switch i tre olika paketeringar/versioner:

1. Dagens Switch som har *allt* för de som vill betala ett premiumpris. Som idag för ca 3500.-

2. En ren bärbar konsol utan dockningsstation. För mig så skulle de även kunna ha fasta kontrollers för att få ner priset, istället för löstagbara JoyCons (som dessutom kan ge problem med glapp och svajig radiokommunikation). Säg för 2000.-

3. En stationär variant (som du är ute efter). Bort med inbyggd skärm, dockningsstation (bara den 1000.-), alla lösa moduler och JoyCons. Skicka med en standard Pro-kontroller i paketet istället. Säg att även den skulle hamna på 2000.-

Vad tror ni om det?

Jag ser faktiskt inte något av detta som något helt omöjligt. Tror Nintendo till en ganska liten utvecklingskostnad skulle kunna fixa detta relativt lätt.

Så ni som kan; tipsa gärna Bergsala/Nintendo om detta!

Du måste tänka på att tillverkningskostnaderna reduceras enormt när du tillverkar t.ex. 10miljoner ex av exakt samma sak.
Vill du istället fördela allt detta över 3st olika produkter så kommer tillverkningskostnaderna öka markant.

Vanliga switch skulle troligen landa runt 4000kr då och övriga idéer du hade skulle ligga en bra bit över prisidéerna du skrev om jag får gssa.
Sedan ser jag det som en självklarhet att Nintendo tänkt i de här banorna själva och vem vet, det kanske kommer men troligen så jobbar de redan nu på en uppgradering till switch som kan köra spelen i högre upplösning och i 60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Använder min nästan uteslutande som bärbar konsol och måste säga att de löstagbara kontrollerna har riktigt många fördelar, t.ex. använt för att spela bomberman med vänner utan att behöva bära med massa extra.

Det enda jag inte haft behov av till stor del förutom att testa är dockan, men seriöst vi vet att kostnaden för denna är knappt 100 kr att tillverka för Nintendo, det hade inte förändrat priset.

Att de tar ut hopplöst idiotiskt pris för samma pryl om du köper den separat är dock idiotiskt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Använder min nästan uteslutande som bärbar konsol och måste säga att de löstagbara kontrollerna har riktigt många fördelar, t.ex. använt för att spela bomberman med vänner utan att behöva bära med massa extra.

Det enda jag inte haft behov av till stor del förutom att testa är dockan, men seriöst vi vet att kostnaden för denna är knappt 100 kr att tillverka för Nintendo, det hade inte förändrat priset.

Att de tar ut hopplöst idiotiskt pris för samma pryl om du köper den separat är dock idiotiskt.

Har säkert något tillfälle sina fördelar med löstagbara kontrollers, men tror det skulle kunna pressa ner priset till runt 2000.- utan. Då är jag klart intresserad av köpa (även om spelutbudet är lite dyrt och begränsat i nuläget). Då skippar jag lätt de få tillfällen jag har nytta av separata JoyCons.

Förutom ett mer attraktivt pris, så är det för mig även värt rätt mycket att slippa potentiella problem med glapp (hatar det), synkproblem, etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Sedan ser jag det som en självklarhet att Nintendo tänkt i de här banorna själva

Det kan man säga om i princip alla företag och produkter.

Ändå lyckas inte alla optimalt.

Så ser det faktiskt inte som något relevant argument enbart i sig självt.

Skrivet av osterlichtenich:

vem vet, det kanske kommer

Japp. Hoppas på det!

Sony gjorde ju en stationär version av Vita (PS Vita TV), men Switch tror jag kan fungera klart bättre. Både i ren stationär, och ren handhållen.

Detta just pga. att de redan gjort en hybrid, och därmed täckt in utvecklingskostnaden för bägge "use casen", och redan har både all hårdvaruutveckling, och även all kodutveckling (ofta det dyra) som krävs. Detta hade inte Sony (och fick inte heller till det riktigt bra med Vita TV).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har säkert något tillfälle sina fördelar med löstagbara kontrollers, men tror det skulle kunna pressa ner priset till runt 2000.- utan. Då är jag klart intresserad av köpa (även om spelutbudet är lite dyrt och begränsat i nuläget). Då skippar jag lätt de få tillfällen jag har nytta av separata JoyCons.

Förutom ett mer attraktivt pris, så är det för mig även värt rätt mycket att slippa potentiella problem med glapp (hatar det), synkproblem, etc.

Nej tillverkningskostnaden för lite metall bitar, skruvar batteri o.s.v. är inte så stor som du tror den är, vi snackar max en hundralapp här med, den stora konstaden just nu för konsolen är R&D, att släppa fler modeller hadde ökat tillverknings kostnaden då du behöver mer utrustning och inte för att nämna R&D.

Sedan är det värt att nämna att hela konsollen kostar 2300 kr i Japan, dvs priset är redan så lågt, varför de svenska priset är så högt kallas frakt, moms och bergsala skatt, något vi har haft väldigt länge här i Sverige, många här har totalt glömt bort SNES tiden, det var rejält äckligt sjuka priser då.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Nej tillverkningskostnaden för lite metall bitar, skruvar batteri o.s.v. är inte så stor som du tror den är, vi snackar max en hundralapp här med, den stora konstaden just nu för konsolen är R&D, att släppa fler modeller hadde ökat tillverknings kostnaden då du behöver mer utrustning och inte för att nämna R&D.

Sedan är det värt att nämna att hela konsollen kostar 2300 kr i Japan, dvs priset är redan så lågt, varför de svenska priset är så högt kallas frakt, moms och bergsala skatt, något vi har haft väldigt länge här i Sverige, många här har totalt glömt bort SNES tiden, det var rejält äckligt sjuka priser då.

Ja, hade man kunna köpa konsolen för ~2 500kr så hade inte jag tvekat som jag gör nu. Då hade den redan varit i händerna!

Permalänk

@casuaL:

Du kan alltid kolla begagnade. Folk som provat på eller spelat slut Zelda har börjat sälja senaste dagarna. De flesta lägger upp helt sjuka priser men vissa överprisar inte och ger okej deals.
Jag själv betalade 3700 för switch, zelda, skärmskydd och ett travel case. Fortfarande mycket tycker jag men klart det billigaste jag sett senaste dagarna och det blir troligen inte billigare i Sverige på minst 5-6 månader.

Permalänk
Medlem

@martinot det du beskriver vore ju praktiskt om det gick att köpa.
Tyvärr är det ju Nintendo vi snackar om här, lyckas dom inte ens få ut tillräckligt många NES Classic på nära nu ett halvår så så tvivlar jag på att dom lyckas tillverka 3 olika paket av samma produkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Nej tillverkningskostnaden för lite metall bitar, skruvar batteri o.s.v. är inte så stor som du tror den är, vi snackar max en hundralapp här

Trådlösa kontrollers är klart dyrare än en hundralapp. Förutom fördyrande radiodelar så kommer uppladdningsbara batterier till (inte heller gratis).

https://www.inet.se/produkt/6609265/sony-dualshock-4-black-v2 590.-

https://www.inet.se/produkt/6335081/microsoft-xbox-one-wirele... 549.-

https://www.inet.se/produkt/6609286/nintendo-switch-pro-contr... 799.-

https://www.inet.se/produkt/6609299/nintendo-joy-con-controll... 999.-

Skrivet av Tenerezza:

den stora konstaden just nu för konsolen är R&D,

Håller med 100%.

R&D är dock redan gjord. Det är precis just det som är min poäng.

Bara att paketera om och leverera samma IP som redan är bekostat och framtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trådlösa kontrollers är klart dyrare än en hundralapp. Förutom fördyrande radiodelar så kommer uppladdningsbara batterier till (inte heller gratis).

https://www.inet.se/produkt/6609265/sony-dualshock-4-black-v2 590.-

https://www.inet.se/produkt/6335081/microsoft-xbox-one-wirele... 549.-

https://www.inet.se/produkt/6609286/nintendo-switch-pro-contr... 799.-

https://www.inet.se/produkt/6609299/nintendo-joy-con-controll... 999.-

Håller med 100%.

R&D är dock redan gjord. Det är precis just det som är min poäng.

Bara att paketera om och leverera samma IP som redan är bekostat och framtaget.

Måste bara tillägga att Snipperclips följer med Joycon-kontrollerna. Finns billigare alternativ (dock fortfarande dyrt) där Snipperclips inte följer med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@osterlichtenich:
Frågan är bara hur sugen jag är.
Blivande svågern studerar i USA och kommer till Sverige till Juli för giftermålet.
Kan be han köpa åt mig så har han något att göra på flyget också :).
Bara om jag orkar vänta tills dess vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Måste bara tillägga att Snipperclips följer med Joycon-kontrollerna. Finns billigare alternativ (dock fortfarande dyrt) där Snipperclips inte följer med.

Stämmer. Men den kostnaden, men snipperclips, slipper man ju om kontrollerna är fast inbyggda (som på deras andra bärbara).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min vänstra kontroll utbytt hos mediamarkt. Får se ikväll om den funkar bättre och inte tappar kontakten. Måste ju vara nåt generalfel på dessa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Konsolgrävare

Runner3 – Nintendo Switch Official Trailer

Ser riktigt fram emot detta spel! Diggade dom andra runner spelen riktigt mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Fick min vänstra kontroll utbytt hos mediamarkt. Får se ikväll om den funkar bättre och inte tappar kontakten. Måste ju vara nåt generalfel på dessa.

Vilken färg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilken färg?

Tror inte det spelar någon roll folk har rapporterat samma problem oberoende av färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilken färg?

Gråa

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Har Nintendo gått ut med något mer info om problemen med vänster joy-con? Någon fel är det ju på den. Börjar bli lite små frustrerad när link i tid och otid vandrar iväg, ut för klippor och i famnen på fiender. Börjar snart lära barnen fula ord

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Har Nintendo gått ut med något mer info om problemen med vänster joy-con? Någon fel är det ju på den. Börjar bli lite små frustrerad när link i tid och otid vandrar iväg, ut för klippor och i famnen på fiender. Börjar snart lära barnen fula ord

Funkar bra för mig, inga desyncs prova att byta ut den.

Det enda jag är riktigt besviken på är dockningsstationen och att usb anslutningen sitter på botten. Känns som att det stressades fram, men fortfarande en rolig konsol med vettig prissättning.

Hoppas att dom man får köra in lite appar i framtiden, netflix, plex, chrome osv