Billig, liten tyst dator för att använda med projektor

Permalänk
Medlem

Billig, liten tyst dator för att använda med projektor

Jag testar att fråga om en sak till. Vi har just separerat, så vi behöver fördubbla vår maskinpark.

Jag skulle vilja ha en tyst liten dator att ha i vardagsrummet, främst för att koppla till en projektor för att se på SVT Play m.m. Jag kan äntligen helt säkert säga att jag inte behöver betala TV-licens, eftersom jag inte tagit med mig någon utrustning som kräver det i flytten, och tänkte fortsätta ha det så, men vill ju fortfarande se på film och tv-serier m.m. på andra sätt. Så, en tyst, liten (tänkte ha den i en bokhylla), gärna billig dator. Den får inte låta för mycket, men jag prioriterar nog annars billighet framför litenhet. Å andra sidan borde den inte behöva vara särskilt platskrävande med de specifikationer jag har. Alltså, inget extra; bara enkel filmdator.

Permalänk
Medlem

Apple tv billigast, minst sladdar, ingen extern psu?

Permalänk
Medlem

raspberry pi?

men apple tv´n funkar ju direkt och riktigt bra

Visa signatur

nörd

Permalänk

@gavagai: Kanske en liten NUC skulle duga? säg gärna en budget du vill försöka hålla dig till också

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Jag vill ha billigast möjligt som funkar (funkar så till vida att jag kan kolla på streamad film utan att det laggar eller är för mycket oljud).

Permalänk
Medlem

Chromecast annars?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Jag kör projektor och två extra skärmar på ett litet itx gigabyte kort 88 chipset dessa har 3 utgångar för skärmar samt en amd fm2 allt satt i en snygg trälåda och helt ljudlöst.

Permalänk
Avstängd

Nvidia Shield TV v2 (16gb då den är mindre)

Permalänk
Medlem

Hitta en Apple TV gen 3. Några futtiga hundringar och laggar aldrig.

Vet inte hur nya chromecast funkar men jag föredrar att ha en låda som streamar själv som en smart tv. (ex Apple TV 3)

Apple TV 4 känns dyr för vad man får, kostar som en shield nästan och är nog sämre.

Behöver du 4k kvalitet är det en nvidia shield(2000), Intel nuc (el liknande, 3000) alternativt ett mitx hemmabygge(4000). Ca priser.

Intel nuc och mitx är mer mekande och mindre plug and play, men samtidigt kan du köra Windows och liknande också. Samtidigt vet jag inte hur kul det är att sitta i desktop miljö på en projektor, tror dock win 10 har någon inställning för 'metro stile' men då lär du köpa en bra kontroll också (500-1000) typ en logitech harmony. Kontroll ingår till shield och Apple TV.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|