Vad säger jag på en arbetsintervju?

Permalänk
Medlem

Om man är riktigt påläst före så är det lättare att slappna av och le och vara sig själv under intervjun. Ha dock inte en miljon färdiga fråga/svar - situationer i huvudet, det blir du bara spänd och stel av, utan läs på om företaget/jobbet/liknande jobb och allt du hittar som tar upp vanliga frågor och svar på intervjuer, så har du allt detta i bakhuvudet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Många bra tips i tråden!

Förbered dig på att svara på vad du har gjort under de senaste tre åren när du har varit arbetslös.
Svara inte "väntat på half-life 3" bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vågar säga att om du inte kan räkna, är du nog inte rätt person att sitta i en kassa. Visst, den gör det mesta, men när det blir fel, är det du som måste rätta till det.

Ta inte upp det, om inte de gör det dock. Om de gör det så försök på ett milt sätt vara ärlig. För ljuger du så kommer de bara komma på det sen ändå.

Var typ detta som togs upp som brister i sig själv ovan. Man måste inse ens fel och försöka rätta till dem. Eller så får du ta lite tid (för framtida jobb om inget annat) och lära dig.

Ingen som säger att du måste räkna algebra på högstadienivå, men att veta vad du ska ge i växel på tex 86 kr från 100kr är helt klart något som man bör kunna. Om inget annat bör du veta det så inte någon annan som inte kan räkna lurar dig en dag...

Allt från mat-kön som frågar om du vill ha en dricka, till att du lär dig vad stammisarna vill ha och tar fram det, även när de inte bett om det. Man lockar kunderna att köpa lite extra

Hittar du inget får du gå dit med så öppet sinne du kan. Du får försöka tänka på vad det finns för olika jobb och vara beredd på att svara på det mesta om de olika. Blir lite mer jobb att förbereda, men det behöver inte vara en nackdel i sig.

såna tal klarar väl vem som helst men jag menar sitta i kassa kan det ju röra sig om 1000tals kr och sen växel och tjafsa med de eller några hundralappar i udda tal som man ska räkna ut fort som sjutton och under tidspress så hade jag nog fått det fel.

men jag vet inte riktigt hur jag ska förbereda mer, kanske inte behövs mer då än de frågor som folk här i tråden la in och utöver de får jag bara svara så gott det går. eller har du något bättre sätt?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Allmänt tips att det gäller att fortsätta vid motgångar. Får du inte detta jobb så får du se intervjun som träning till målet. Fortsätta söka.

Du kommer bli säkrare och säkrare.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Allmänt tips att det gäller att fortsätta vid motgångar. Får du inte detta jobb så får du se intervjun som träning till målet. Fortsätta söka.

Du kommer bli säkrare och säkrare.
Skickades från m.sweclockers.com

absolut jag får se det här lite som träning men jag har ändå lite förhoppningar om att det ska gå vägen för dom ringde för ungefär 1,5vecka sen jag missade samtalet ringde upp och fick aldrig kontakt med dom och sen ringde dom idag igen och bokade en intervju så de kändes lite som att antingen var jag deras sista hopp eller så har jag bara lite tur. so far.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Be om kaffe/vatten om de frågar något att dricka.

Glöm inte förbereda några frågor vid slutet när de frågar "Har du några frågor"? Säger du nej, så är du ointresserad för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Be om kaffe/vatten om de frågar något att dricka.

Glöm inte förbereda några frågor vid slutet när de frågar "Har du några frågor"? Säger du nej, så är du ointresserad för företaget.

kan du ge något exempel på vad man skulle kunna fråga då? det är ju en mat butik men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

My 5 cents:

  • Var dig själv, försök att slappna av. God förberedelse hjälper med detta

  • Ta reda på så mycket du kan om butiken innan, detta hjälper till att komma på frågor

  • Skriv ner frågor i förhand som du kan ställa i slutet av intervjun

  • Förbered dig på: Vad är dina styrkor?

  • Vad är dina svagheter? Här kan du försöka vända på det, exempelvis säg inte "jag är kass på att räkna", utan vänd det till "något jag jobbar på att förbättra är X genom att göra Y för att utvecklas etc etc. Detta visar att du är medveten om dina svagheter, men samtidigt arbetar med att förbättra dom.

  • Varför vill du jobba här?

  • Hur ser en typisk arbetsdag ut?

  • Har företaget några särkilda värderingar som de håller hårt på? Är du intresserad av miljövänlighet så fråga hur de arbetar med hållbar utveckling, vad de gör för att minska klimatpåverkan, matsvinn who knows. Kanske är lite cheesy men får dig garanterat att stå ut bland alla ansökningar. Du kan även påpeka att det här med hållbar utveckling är något som blir viktigare och viktigare, även ut mot kunderna att man är duktiga på det etc etc och kan använda det som marknadsföring.

  • Hur ser en typisk arbetsdag ut?

  • Varför trivs dom på arbetsplatsen?

Jag skulle inte nämna något om att du håller på att söka utbildning, då det inte är relevant i sammanhanget och mest sannolikt inte är till din fördel. Kommer du in på en utbildning så får du säga upp dig, inte mer än så

Lycka till

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När det gäller svagheter så är det inte heller superviktigt, skulle jag säga, att man måste ha allt uttänkt och klart om hur man kan jobba med det och bli bättre. Det viktigaste är att a) man demonstrerar självinsikt och inte skäms för att erkänna sin brist samt b) att man kan hantera sin svaghet på något, inte helt värdelöst, sätt.

Genuinitet och mänsklighet tror jag väger tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Fast ska man verkligen bli jämförd på sina brister när det är ens kompetenser och potential som spelar roll? Nää, jag hatar den frågan och vet att i länder såsom Storbritannien är den enligt lag förbjuden att ställas under arbetsintervju.

Jag tror inte vad den intervjuade personen svarar som är det intressanta för intervjuaren, utan snarare hur den svarar. Men sen tycker jag faktiskt att det är relevant för en arbetsgivare att veta om ens brister, men självklart bara om det är relevant för arbetet.

Skrivet av Kethsi:

kan du ge något exempel på vad man skulle kunna fråga då? det är ju en mat butik men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga.

Vad som helst (nästan) är bättre än ingenting. Du kan alltid fråga saker som:
Hur många arbetar?
Vad för sorts folk arbetar (studenter, fastanställda, pensionärer)?
Är det stor omsättning på personalen?
Är det god stämning i personalrummet?
Finns det utrymme att ta på sig stimulerande extrauppgifter (beroende på hur du ställer den frågan kan du dock framstå som lite fånig)?

Glöm inte heller att fråga "ungefär när kan jag förvänta mig ett svar om jag fått arbetet?". Vissa berättar redan dagen efter medan andra kan vänta flera veckor innan de ringer igen, det vill man gärna veta.

Annars har du fått bra tips, men det är en viktig sak som (tror jag) inte nämnts, nämligen att du ska vara förberedd på alla frågor men att du absolut inte får nöta in dom alltför hårt. Man märker direkt när någon övat in svaren och läser upp dom som en robot, det ger ett ganska dåligt intryck.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

såna tal klarar väl vem som helst men jag menar sitta i kassa kan det ju röra sig om 1000tals kr och sen växel och tjafsa med de eller några hundralappar i udda tal som man ska räkna ut fort som sjutton och under tidspress så hade jag nog fått det fel.

Detta är ju en del av stresstålighet. Att kunna behålla lugnet även när tidsbrist och panik nästan utbryter. Kunden må vara stressad och stirrig, men det är viktigt att du kan behålla lugnet.
Så länge du klarar av att göra beräkningarna och klarar av grundläggande delarna så tror jag inte det är ett problem. Bara fokusera på det du behöver göra.

Idag har många affärer automatiska kassor, så du gör inte ens detta på många ställen. Men skulle något bli fel så får man hålla huvudet kallt och lösa det, och då behövs detta.

Skrivet av Kethsi:

men jag vet inte riktigt hur jag ska förbereda mer, kanske inte behövs mer då än de frågor som folk här i tråden la in och utöver de får jag bara svara så gott det går. eller har du något bättre sätt?

Följer du tipsen som alla har gett dig här så tror jag du är så förberedd som möjligt. Viktiga är som sagt inte att du minns alla svaren i huvudet, utan att du har tänkt igenom det så du kan svara på allt utan att bli (för) nervös

Som sagt, ingen gillar dessa intervjuer.
Alla är mer eller mindre nervösa, och oroar sig för att göra något fel. Men alla hoppas sticka ut på ett positivt sätt så man får en chans på jobbet.

Arbetsgivaren vet att de måste intervjua 100+ pers för en tjänst, i en small förhoppning att hitta en som verkar bra. ½ av gångerna visar det sig att den som verkade bra inte var så bra...
Så de avskyr detta ofta lika mycket som du gör just nu. Därför finns det tom företag som gör rekrytering åt andra företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Absolut inte!
Man måste kunna inse sina brister. Om du får frågan och inte kan säga något negativt om dig själv kommer du inte bli anställd - garanterat Jag har fått frågan en gång.

Stämmer ju dock inte alls. Bara för att man inte alltid ser sina brister innebär det inte att man inte får jobbet. Jag fick senast frågan "hur skulle de som ogillar dig beskriva dig" istället för att fråga om mina brister. Hur fan ska jag veta det, knappast så att jag brukar fråga dem varför vi inte är vänner.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

självklart tänker jag inte fråga hur mycket pengar man får i lön eller någonting sånt, men hur sjutton får man någon att slappna av när man själv lär sitta där som en spänd banan?

kan jag säga att jag söker efter vidare utbildningar men jag har inget klart än eller kommer det ses som att jag skulle sluta efter 2månader och hoppa på studier så jag inte är intressant att anställa?

Nej säger du det är du rökt. fråga dig själv varför de skulle lägga energi och tid på någon som försvinner innan de fått valuta för jobbet med att lära upp dig.

Du behöver inte vara rädd för att fråga om lönen. Gör det i slutet på intervjun. Alla arbetsgivare vet att i grunden arbetar man för att man vill tjäna pengar, men som sagt, fråga mycket om själva jobbet.
Berätta bara vad du kan. Tex, säg inte "jag kan inte kassan" utan" eftersom jag är väldigt lättlärd känner jag att jag kommer lära mig kassan snabbt" typ. Samma sak men på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är ju en del av stresstålighet. Att kunna behålla lugnet även när tidsbrist och panik nästan utbryter. Kunden må vara stressad och stirrig, men det är viktigt att du kan behålla lugnet.
Så länge du klarar av att göra beräkningarna och klarar av grundläggande delarna så tror jag inte det är ett problem. Bara fokusera på det du behöver göra.

Idag har många affärer automatiska kassor, så du gör inte ens detta på många ställen. Men skulle något bli fel så får man hålla huvudet kallt och lösa det, och då behövs detta.

Följer du tipsen som alla har gett dig här så tror jag du är så förberedd som möjligt. Viktiga är som sagt inte att du minns alla svaren i huvudet, utan att du har tänkt igenom det så du kan svara på allt utan att bli (för) nervös

Som sagt, ingen gillar dessa intervjuer.
Alla är mer eller mindre nervösa, och oroar sig för att göra något fel. Men alla hoppas sticka ut på ett positivt sätt så man får en chans på jobbet.

Arbetsgivaren vet att de måste intervjua 100+ pers för en tjänst, i en small förhoppning att hitta en som verkar bra. ½ av gångerna visar det sig att den som verkade bra inte var så bra...
Så de avskyr detta ofta lika mycket som du gör just nu. Därför finns det tom företag som gör rekrytering åt andra företag

jahap kom precis hem från intervjun och det var det märkligaste jag har varit med om, allt gick i 300 och ingen fråga som var i tråden ställdes förutom vem jag är som person men fick frågor som "hur fort kan du lasta av en pall" och "gillar du att ta ansvar" och kändes som att vad jag än svarade vände han svaren emot mig det kändes en aning hopplöst.
verkligen en sån person som bara är där för att stiga i graderna och bli högre chef, kallade platsen för ett känsligt jobb (hur sjutton packa upp varor kan vara ett känsligt jobb vet jag inte men i hans lilla bubbla är det de).

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jahap kom precis hem från intervjun och det var det märkligaste jag har varit med om, allt gick i 300 och ingen fråga som var i tråden ställdes förutom vem jag är som person men fick frågor som "hur fort kan du lasta av en pall" och "gillar du att ta ansvar" och kändes som att vad jag än svarade vände han svaren emot mig det kändes en aning hopplöst.
verkligen en sån person som bara är där för att stiga i graderna och bli högre chef, kallade platsen för ett känsligt jobb (hur sjutton packa upp varor kan vara ett känsligt jobb vet jag inte men i hans lilla bubbla är det de).

En erfarenhet rikare! Se det som något positivt.

Sök fler jobb. Gör fler intervjuer! Desto föer du gör desto säkrare kommer du bli. Ge inte upp.

Kan rekommendera att läsa igenom ECR förpackningsguiden. Ett lättläst dokument där du kan få förståelse för vad det är för artiklar man handskas med inom dagligvaruhandeln.
https://www.slideshare.net/mobile/Musselius/frpackningsguide-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

En erfarenhet rikare! Se det som något positivt.

Sök fler jobb. Gör fler intervjuer! Desto föer du gör desto säkrare kommer du bli. Ge inte upp.

Kan rekommendera att läsa igenom ECR förpackningsguiden. Ett lättläst dokument där du kan få förståelse för vad det är för artiklar man handskas med inom dagligvaruhandeln.
https://www.slideshare.net/mobile/Musselius/frpackningsguide-...

Skickades från m.sweclockers.com

tack ja självklart kommer jag söka vidare hade bara inte riktigt väntat mig den där galenskapen

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Edit** Försent. Nya tag och försök vara positiv. Stå på dig.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk

Väldigt mycket vettiga tips, skummade bara igenom men om ingen nämnt detta tåls det att sägas: Tänk på dina kroppsliga signaler, var rak i ryggen, bak med axlar och sitt inte med armarna i kors. Behåll ögonkontakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jahap kom precis hem från intervjun och det var det märkligaste jag har varit med om, allt gick i 300 och ingen fråga som var i tråden ställdes förutom vem jag är som person men fick frågor som "hur fort kan du lasta av en pall" och "gillar du att ta ansvar" och kändes som att vad jag än svarade vände han svaren emot mig det kändes en aning hopplöst.
verkligen en sån person som bara är där för att stiga i graderna och bli högre chef, kallade platsen för ett känsligt jobb (hur sjutton packa upp varor kan vara ett känsligt jobb vet jag inte men i hans lilla bubbla är det de).

Skrivet av Kethsi:

tack ja självklart kommer jag söka vidare hade bara inte riktigt väntat mig den där galenskapen

Som jag sa... det är precis lika jobbigt för dem, och inte alla är bra på att göra en intervju heller. Och ska man då intervjua folk i två veckor i sträck så blir det inte kul...

Nu har du iaf sett denna sidan, och du kan leta vidare för annat. Men just detta är varför det som sagt är viktigt att du hädanefter hålla koll på vad du "söker". För oavsett om det är ett perfekt jobb eller inte för dig, så behöver du veta typ vad det är så du hinner förbereda tanken lite.

Tror dock att han ville testa din stresstålighet... om allt gick så snabbt och han kom med så direkta frågor. De letar då efter en enkel "slav-arbetare" som gör allt och lite till. En person som du kan be jobba i 120-knyck och klarar av det utan att göra bort sig.

Att ta ansvar beror ju helt på vad det syftar på, så det är svårt att svara på utan kontext, men det är helt klart en viktig fråga som vi inte direkt nämnt, utan bara indirekt.

Och för dem är det kanske viktigt att du kan packa upp saker snabbt, utan att tappa eller skada något, då det kan kosta mycket i förlorade varor. Är lite att man får se det från deras perspektiv, som självklart är skev åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som jag sa... det är precis lika jobbigt för dem, och inte alla är bra på att göra en intervju heller. Och ska man då intervjua folk i två veckor i sträck så blir det inte kul...

Nu har du iaf sett denna sidan, och du kan leta vidare för annat. Men just detta är varför det som sagt är viktigt att du hädanefter hålla koll på vad du "söker". För oavsett om det är ett perfekt jobb eller inte för dig, så behöver du veta typ vad det är så du hinner förbereda tanken lite.

Tror dock att han ville testa din stresstålighet... om allt gick så snabbt och han kom med så direkta frågor. De letar då efter en enkel "slav-arbetare" som gör allt och lite till. En person som du kan be jobba i 120-knyck och klarar av det utan att göra bort sig.

Att ta ansvar beror ju helt på vad det syftar på, så det är svårt att svara på utan kontext, men det är helt klart en viktig fråga som vi inte direkt nämnt, utan bara indirekt.

Och för dem är det kanske viktigt att du kan packa upp saker snabbt, utan att tappa eller skada något, då det kan kosta mycket i förlorade varor. Är lite att man får se det från deras perspektiv, som självklart är skev åt andra hållet.

jag förstod inte heller hans fråga om ansvar jag bara försökte mig på något svar om att jag klarar att ta ansvar inga problem jag har ingen aning vad han menade..

sen frågade han om jag gillar att "ta order" då sa jag att jag tar gärna order från folk t.ex du tar den avdelningen packa upp varor och håll koll på det området det hade gjort det enklare för mig men då fick jag tillbaka "så du kan inte ta ansvar utan du vill ha sagt vad du ska göra" uh.. nej.. jag kan ta ansvar men det blir ju lättare om alla har förutbestämda platser man ska vara på så inte alla springer omkring som galna hönor.

men allt jag sa vändes upp och ner och skruvades runt jag fattar inte va sjutton han ville varför ens ta in mig på intervju om han vill slänga ut mig direkt?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag förstod inte heller hans fråga om ansvar jag bara försökte mig på något svar om att jag klarar att ta ansvar inga problem jag har ingen aning vad han menade..

sen frågade han om jag gillar att "ta order" då sa jag att jag tar gärna order från folk t.ex du tar den avdelningen packa upp varor och håll koll på det området det hade gjort det enklare för mig men då fick jag tillbaka "så du kan inte ta ansvar utan du vill ha sagt vad du ska göra" uh.. nej.. jag kan ta ansvar men det blir ju lättare om alla har förutbestämda platser man ska vara på så inte alla springer omkring som galna hönor.

men allt jag sa vändes upp och ner och skruvades runt jag fattar inte va sjutton han ville varför ens ta in mig på intervju om han vill slänga ut mig direkt?

Ahh.. nu förstår jag.
Det var ett test för att se om du är en ledare eller om du är en följare.
Trodde jag hade nämnt detta i mitt första inlägg men ser att jag missat det.

Vissa personer är bra på att ta ansvar. Typ som att chefen säger... "ordna detta". Du ser till att ge andra order och ta kontroll över situationen. Om något problem uppstår, så löser du det. Är lite som rutin/vane-person vs påhittig, resursfull.

Andra personer följer bara vad som är sagt. Du gör exakt som chefen säger och inte mycket mer, men tar inte ansvar om något extra problem sker, utan går då till chefen så får han/hon reda ut det. Olika jobb vill ha olika delar av detta. Han ville veta vad du var för person, inte hur du tänkte göra jobbet "idag". Åkte dit på detta när jag var ung och jagade sommarjobb för länge sedan.

Tänk på detta, och det är inte bara baserat på vem du är, utan på vad du är villig att göra. Vissa vill bara gå 8-17 eller 7-16:30 och göra "sitt jobb". Andra gör allt extra för att se till att det fungerar. Har du svaret där så vet du nog hur du ska svara nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh.. nu förstår jag.
Det var ett test för att se om du är en ledare eller om du är en följare.
Trodde jag hade nämnt detta i mitt första inlägg men ser att jag missat det.

Vissa personer är bra på att ta ansvar. Typ som att chefen säger... "ordna detta". Du ser till att ge andra order och ta kontroll över situationen. Om något problem uppstår, så löser du det. Är lite som rutin/vane-person vs påhittig, resursfull.

Andra personer följer bara vad som är sagt. Du gör exakt som chefen säger och inte mycket mer, men tar inte ansvar om något extra problem sker, utan går då till chefen så får han/hon reda ut det. Olika jobb vill ha olika delar av detta. Han ville veta vad du var för person, inte hur du tänkte göra jobbet "idag". Åkte dit på detta när jag var ung och jagade sommarjobb för länge sedan.

Tänk på detta, och det är inte bara baserat på vem du är, utan på vad du är villig att göra. Vissa vill bara gå 8-17 eller 7-16:30 och göra "sitt jobb". Andra gör allt extra för att se till att det fungerar. Har du svaret där så vet du nog hur du ska svara nästa gång.

aha tack, men jag tycker han kunde varit lite tydligare med det där jag blev hel förvirrad och tog det som att han försökte vända svaren till något negativt men kanske inte var så då.

aja då har man lärt sig det också till nästa gång.

men vad borde jag svara på en sån fråga då? jag föredrar att ta order från andra och göra det jag blir tillsagd eller låter det för mesigt? men det är sån jag är i alla fall jag vill inte ta mer ansvar än vad jag måste.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

aha tack, men jag tycker han kunde varit lite tydligare med det där jag blev hel förvirrad och tog det som att han försökte vända svaren till något negativt men kanske inte var så då.

aja då har man lärt sig det också till nästa gång.

men vad borde jag svara på en sån fråga då? jag föredrar att ta order från andra och göra det jag blir tillsagd eller låter det för mesigt? men det är sån jag är i alla fall jag vill inte ta mer ansvar än vad jag måste.

Som sagt, om han frågat dig direkt, hade du gett honom det svar u tror han ville ha. Genom att fråga som han gjorde, fick han svar om vem du var och hur du tänker

Jag kan inte ge dig svaret på detta, då jag inte vet vem du är. Men om du föredrar att ta order så säg det. Minns vad många sagt om att vara ärlig och dig själv. Annars kommer de på vem du är fort nog ändå... Så nästa gång så säger du att jag föredrar att överlåta ansvaret till högre uppsatt, och vill hellre ha instruktioner på vad jag ska göra, om det är så du är.

När det gäller svaret... i vissa jobb är ansvar viktigt, andra är förmågan att följa order utan att dividera, så inget är en nackdel, det är bara baserat på jobbet och situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh.. nu förstår jag.
Det var ett test för att se om du är en ledare eller om du är en följare.
Trodde jag hade nämnt detta i mitt första inlägg men ser att jag missat det.

Vissa personer är bra på att ta ansvar. Typ som att chefen säger... "ordna detta". Du ser till att ge andra order och ta kontroll över situationen. Om något problem uppstår, så löser du det. Är lite som rutin/vane-person vs påhittig, resursfull.

Andra personer följer bara vad som är sagt. Du gör exakt som chefen säger och inte mycket mer, men tar inte ansvar om något extra problem sker, utan går då till chefen så får han/hon reda ut det. Olika jobb vill ha olika delar av detta. Han ville veta vad du var för person, inte hur du tänkte göra jobbet "idag". Åkte dit på detta när jag var ung och jagade sommarjobb för länge sedan.

Tänk på detta, och det är inte bara baserat på vem du är, utan på vad du är villig att göra. Vissa vill bara gå 8-17 eller 7-16:30 och göra "sitt jobb". Andra gör allt extra för att se till att det fungerar. Har du svaret där så vet du nog hur du ska svara nästa gång.

De flesta är ju någonstans mittemellan. Inte antingen eller. Att döma utifrån hur situationen återberättas så verkar det mer någotslags test på hur bra man är på att bullshitta och verka självsäker när man får luddiga, ospecifika, frågor utan bra svar.

Låter som en usel intervjuteknik IMO.

Permalänk
Medlem

Ett tips till nästa gång är att vara påläst på yrket och företaget, det tycker jag hjälper riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

De flesta är ju någonstans mittemellan. Inte antingen eller. Att döma utifrån hur situationen återberättas så verkar det mer någotslags test på hur bra man är på att bullshitta och verka självsäker när man får luddiga, ospecifika, frågor utan bra svar.

Låter som en usel intervjuteknik IMO.

Jag håller delvis med dig.
Men om du tittar på arbetsmarknaden idag så är folk faktiskt ena eller andra. Byggare som bara fixar det som står att man ska göra. Installatörer som vägrar göre något mer än exakt det man blivit beordrad till.

Andra är servicetänkande och gör allt för att kunden ska bli nöjd, även om det kanske är lite mer än vad som planerades. Finns där ett problem som inte var i planen så rättar de till det innan kunden hunnit klaga.

Om tex TS nu ska packa upp en pall ris säger vi, och han ser att det är fel typ som anlänt vs vad som borde komma. Packar han upp det ändå (eller skiter i vilket), då han blivit beordrad att göra det? Letar han reda på chefen och ber han ordna det? Eller tar han tag i leveranskillen och säger till direkt att detta är fel?

Vi alla hanterar ett problem olika, och det är lite beroende på jobb och hur vi är.

Det jag håller med dig dock är att man tyvärr måste räkna med att du har en del företag med dåliga personer som intervjuar. Du vet inte varför, eller vf personer har planerat... han/hon kanske ville att du skulle misslyckas så att kusinen kan få jobbet. Så det kan mycket väl också varit en del av det, men detta är något som TS också måste kunna hantera. Kan han övertyga där, så får han kanske jobbet.

Om han dock bull-shit:ar och ljuger så kommer det ofta fram i provanställningen dock och man får inte behålla jobbet, något som jag sett på min arbetsplats iaf 2 gånger under tiden jag jobbat där. Tom ersättaren på mitt gamla jobb som tog över för mig gjorde bort sig som F, och fick inte jobbet efter 6 mån.

Enda vi kan göra är att försöka att göra dock är att ge lite tips och hoppas att han lyckas bättre nästa gång, och även vet vad det är han söker för jobb

Permalänk
Medlem

Först och främst: Säg inte mer än du behöver. Säg det du vill ha sagt. Börja inte pladdra bara för pladdrandets skull, ordbajseri är det ingen som uppskattar direkt.

Andra saken: Du har säkert en hel del saker du undrar över gällande jobbet; ställ frågor om det du undrar över.

Försök slappna av, visa intresse och berätta sen uppriktigt om du tycker det verkar vara ett spännande och roligt jobb (om inte, så säg bara ingenting).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag håller delvis med dig.
Men om du tittar på arbetsmarknaden idag så är folk faktiskt ena eller andra. Byggare som bara fixar det som står att man ska göra. Installatörer som vägrar göre något mer än exakt det man blivit beordrad till.

Andra är servicetänkande och gör allt för att kunden ska bli nöjd, även om det kanske är lite mer än vad som planerades. Finns där ett problem som inte var i planen så rättar de till det innan kunden hunnit klaga.

Om tex TS nu ska packa upp en pall ris säger vi, och han ser att det är fel typ som anlänt vs vad som borde komma. Packar han upp det ändå (eller skiter i vilket), då han blivit beordrad att göra det? Letar han reda på chefen och ber han ordna det? Eller tar han tag i leveranskillen och säger till direkt att detta är fel?

Vi alla hanterar ett problem olika, och det är lite beroende på jobb och hur vi är.

Det jag håller med dig dock är att man tyvärr måste räkna med att du har en del företag med dåliga personer som intervjuar. Du vet inte varför, eller vf personer har planerat... han/hon kanske ville att du skulle misslyckas så att kusinen kan få jobbet. Så det kan mycket väl också varit en del av det, men detta är något som TS också måste kunna hantera. Kan han övertyga där, så får han kanske jobbet.

Om han dock bull-shit:ar och ljuger så kommer det ofta fram i provanställningen dock och man får inte behålla jobbet, något som jag sett på min arbetsplats iaf 2 gånger under tiden jag jobbat där. Tom ersättaren på mitt gamla jobb som tog över för mig gjorde bort sig som F, och fick inte jobbet efter 6 mån.

Enda vi kan göra är att försöka att göra dock är att ge lite tips och hoppas att han lyckas bättre nästa gång, och även vet vad det är han söker för jobb

Mänskliga robotar är på väg ut från arbetsmarknaden, sanna mina ord. Eftersom den perfekta chefen och den perfekta arbetsbeskrivningen ej är uppfunnen än så kommer man ju dock hamna i gråzoner. Vad är egentligen mitt ansvar när det kommer till den här pallen med ris? Hur löser jag detta? Om jag gör si, vad händer då, om jag gör så, vad kan hända då?

Jag är helt med på att vi alla är stöpta lite mer åt det ena hållet än det andra när det gäller hur mycket man vill lösa dessa situationer på egen hand.

I alla roller utan förutbestämda, mer övergripande, ansvarsområden förväntas att man sköter akut damagecontrol efter bästa förmåga och därefter eskalerar frågan på lämpligast sätt, till lämpligast person. Förväntas det mer så har du fel roll.
Ett undantag kan eventuellt vara att man är ömsesidigt överens att man vill "testa på" mer ledaransvar. Då har man fått ett ok för att tänja på gränserna för vilka beslut som faktiskt ingår i ens roll.

Jag tycker det är viktigt att poängtera att man inte lättvindigt ska acceptera att jobba med alltför oklara förutsättningar. Det är som upplagt för att alla parter ska bli missnöjda.

I skenet av det så finns det ingen uppenbar motsättningen mellan att "följa order" och "ta ansvar" som TS gav som exempel. Utifrån det jag läser så verkar det vara dåligt ställda frågor som (förmodligen) bäst hanteras med att man kan "winga" situationen, verka självsäker och "bullshitta" sig ur den lite lagom sådär. Märk väl att jag inte menar blåljuga, utan bara vara lite smidig sådär som nästan alla framgångsrika människor är. Det är en värdefull egenskap, men knappast särskilt relevant för ett lagerjobb. Eeeeller så misstolkar jag totalt.