Hur TAR MAN BORT/DISABLAR Windows To Go i W10?
Det finns de som påstår att Apple har infiltrerat MS med folk som lägger in sånt här i Windows för att man ska köpa en Mac i stället. Jag börjar undra om det inte ligger något i det...
Men vad är det som har hänt nu då? Jo, Windows 10 på min bärbara har fått spel och tror (ibland, ca varannan gång jag startar) att min C-disk är en flyttbar USB med en Windows-To-Go arbetsyta.
Vad jag har gjort för att förtjäna detta? Jag tryckte på strömknappen för att slå på den, och tja, that was it faktiskt.
I samband med detta så tycks W10 av någon obegriplig anledning dessutom ha gett exakt samma "unika" ID till ett USB-minne som till C-disken.
Även om konflikten med att två olika diskar får samma unika (!) ID löses kvarstår tydligen problemet med att Windows 10 uppfattar C-disken som en flyttbar USB W10-To-Go arbetsyta.
Jag har inte hittat någon entydig och säker lösning varken här på Swe eller någon annanstans.
Däremot har jag hittat ett krångligt, riskabelt och tidsödande förslag till lösning i typisk MS-stil, och genierna på MS har naturligtvis lagt in en massa varningar om att systemet kan bli permanent instabilt om åtgärderna utförs.
Någon som vet vad som händer på riktigt i verkligheten i W10 om följande utförs (OBS! Lösningen gäller ursprungligen för W7/W8)?
Follow these steps to delete the Windows To Go registry value:
•Open regedit.exe
•Browse to: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control
•Delete this value: PortableOperatingSystem
You will most probably notice that the issue reappears when you connect a particular USB drive to the PC. Subsequent removal of that drive will cause the PC to crash. This is happening because the unique IDs of the USB disk and the internal HDD are the same. The easiest way to fix this issue is to "clean" the disk. A clean will destroy all data on the disk, so back it up first.
1.Open diskpart.exe
2.Type "list disk" to determine the disk number of the USB disk.
3.Type "select disk #", where # is the disk number you determined.
4.Type "clean".
5.Type "exit".
Restart your PC. You can use diskmgmt.msc or diskpart.exe to repartition your USB drive to resume using it normally.
Fullständigt vansinnigt!
Ska jag ens orka försöka fixa till detta eller bara slänga skräpet i återvinningen och köpa en Mac i stället? Någon som vet?