Lite konstigt problem enligt mig. Polarns grafikkort klarar av att vara inne i spel hur länge som helst så länge inte någon form av loading screen eller liknande sker. När skärmen dör så är datorn fortfarande igång och han kan fortsätta prata med folk i discord. Har testat med en annan skärm.
Exempelvis kan jag ha på ett stress test eller 3DMark utan problem, tills att testet är klart, då dör skärmen. Med andra ord avslutas ett helskärmsläge i det fallet. Något händer med grafikkortet vid övergången och fläktarna går loss. Självklart har jag kollat tempen under stress test och den har inte hamnat på över 80c. Vilket ska vara helt okej mig veterligen, men eftersom grafikkortsfläktarna spårar ur just när det händer så går det väl inte att förbise riktigt. Har även provat med ett annat grafikkort i hans dator på samma skärm han använder och det fungerar utan problem. Grafikkortet (680) ser ut att ligga på kring 10c under kompisens (780) vid diverse användande.
Har försökt söka lite på problemet men vet inte riktigt vad jag ska söka efter. De flesta problem verkar handla om loading screens i specifika spel eller när någon försöker kolla full screen på youtube. Allt flyter på bra tills att en loading screen precis är klar och ska återgå till spelet, eller när ett helskärmsläge avslutas i exempelvis 3DMark.
Innan vi kollar på ett nytt grafikkort här hemma så ville jag bara kolla med er här om ni har varit med om något liknande. Tack på förhand.
Satte du in det här andra grafikkortet i hans dator eller var det en helt annan dator? Annars kan det vara en bra idé att sätta in ett fungerande grafikkort i hans dator.
Innan du börjar byta komponenter osv så borde du installera om grafik-drivrutinerna helt och hållet och se om det hjälper, det kan fungera ibland
@Vekar1: Jag provade med ett annat grafikkort i hans dator, jag förklarade kanske inte så bra. Har ju uppdaterat drivrutinerna men kanske bör prova att ta bort dem helt och installera om. I dagsläget vägrar han dock formatera om, då det fungerar problemfritt med ett annat grafikkort.