Android går om Windows som det mest använda operativsystemet

Permalänk
Medlem

Intressant i sammanhanget är väl om det är ett skifte i användandet eller en ökning av det totala användandet som ger denna statistiken. Alltså, surfar folk på mobilen istället för datorn, eller surfar de lika mycket på datorn och sedan extra på mobilen?

Och när ska EU gå in och reglera valmöjligheten av webläsare på mobila enheter likt de gjorde med windows och internet explorer dominansen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åja så hemskt är det väl knappast? Gick från Nexus 5 till Galaxy S6 Edge+ och det finns inget som är bättre med Nexusen. Visst får man mjukvaruuppdateringarna lite oftare men hur ofta kommer det en ny Androidversion under tiden man har en lur? Mina brukar räcka typ 2 år och då hinner man typ med en uppdatering. Har fått en uppdatering till Samsungen med, och kan kanske få nya innan denna pensioneras om ett år eller så. Den är på intet sätt långsam någonstans pga TouchWiz, och så mycket crapware är det inte heller. Är väl kanske Office då men har faktiskt använt det några gånger så det är rätt lugnt för min del.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Vad har detta med något i artikeln att göra? känns som att du kommer in och känner starkt att linux måste namedroppas för att det inte finns med i artikeln.

Android är Linux så behövs väl inte att namedroppas direkt...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Vad har detta med något i artikeln att göra? känns som att du kommer in och känner starkt att linux måste namedroppas för att det inte finns med i artikeln.

Med tanke på att Android är en Linux-dist så är det väl ganska relevant att nämna Linux?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt då nästan alla har en dator i hemmet men ofta delar man på en eller några få medan i princip alla (undantagen är väl småbarn) har varsin smartphone. Hemma har vi 5 datorer och 7 smartphones t.ex.

Permalänk
Medlem

Är ju Android i det mesta nuförtiden? Tänker mest på Media-spelare och TV-apparater ect.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Yes och just Samsung kör garanterat inte något "vanilla Android"
Även deras low-end lurar är fulltankade med skit och tungt UI.

Nu tycker jag iofs att TouchWiz fungerade riktigt bra på Samsung. Speciellt tillsammans med Wanam Xposed. Deras Launcher (en minimal del av TouchWiz) är däremot bedrövligt tråkig, så den åkte ut dag ett.

Föredrar ärligt talat även många av applikationerna från Samsung framför Googles motsvarigheter, så ser inte "vanilla Android" som lösningen på allt. Då kör jag hellre en ROM som inte är nedsmutsad med Google apps. Svårt att hitta något som äter batteri lika mycket som Google Play Services när telefonen inte används aktivt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det faktiskt är konstigt att Android inte har gått om Windows tidigare med tanke på vad som skrivits tidigare. Det är inte ofta alla har var sin dator i ett hushåll, där emot så brukar alla ha var sin mobiltelefon.

Själv så kör man ju dator i första hand om man är hemma och den är på då det är så mycket smidigare med stor skärm, mus och tangentbord. Men självklart så är det smidigare med mobilen om datorn är avstängd.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Det finns ju där men av någon anledning valde Microsoft helt att strunta i marknadsföring. Av alla mobila OS jag provat är Windows det absolut bästa.

Det är inte sant. Det beräknas att MS bara för att kicka igång Windows Phone 7 la ner $400 miljoner. Utöver det ska avtalet mellan MS och Nokia ha inbegripet ytterligare någonstans kring $1 miljard eller mer. Windows Phone är därför en av de dyraste enheterna någonsin sett till marknadsföring jämfört med intäkter.

Oavsett vad man anser är skälet till att MS misslyckades så var det inte marknadsföringsbudgetens storlek. Det var ju bokstavligt omöjligt att gå någonstans, se på TV eller surfa på Internet år 2010 utan att vara omsluten av maffiga ads för Windows Phone 7. Var höll du då hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är inte sant. Det beräknas att MS bara för att kicka igång Windows Phone 7 la ner $400 miljoner. Utöver det ska avtalet mellan MS och Nokia ha inbegripet ytterligare någonstans kring $1 miljard eller mer. Windows Phone är därför en av de dyraste enheterna någonsin sett till marknadsföring jämfört med intäkter.

Oavsett vad man anser är skälet till att MS misslyckades så var det inte marknadsföringsbudgetens storlek. Det var ju bokstavligt omöjligt att gå någonstans, se på TV eller surfa på Internet år 2010 utan att vara omsluten av maffiga ads för Windows Phone 7. Var höll du då hus?

yup, failen tor jag var att de inte fick med tillrackligt manga utvecklare trots att jag har for mig att de betalade utvecklingskostnaderna for de storre apparna (kan ha fel har), hade sjalv en wp och den var underbar men i stort satt oanvandbar pga den anledningen.

Jag ar dock beredd att ge MS en andra chans om den beryktade surface phone kan leverera

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Svårt att hitta något som äter batteri lika mycket som Google Play Services när telefonen inte används aktivt.

Just detta har i princip fått mig att gå över på andra sidan. Sjukt mycket problem jag haft med detta på både surfplattor och telefoner de senaste åren. Sedan måste man också ha ett övervakningsprogram för att stänga ner alla bakgrundsprocesser på appar som inte används aktivt. Samsung har ju ett utmärkt program som lägger de flesta program i dvala. Detta är väl baksidan av att kunna köra programmen även när de inte är aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan undra hur mycket interfacebytet när win 8 påverkat detta, troligen finns det många som valt bort win pga detta.

Egentligen ganska ointressant då statistiken lyder som följande

I detta är alla varianter av alla operativsystem inkluderade, det är med ganska stor säkerhet så att alla inte har en stationär eller bärbar dator men alla har en smartphone idag. Datorer idag är mer av ett arbetsredskap och minskad försäljning på PC handlar mer om att telefonen är mer praktiskt för det mesta. Vad som är intressant enligt mig är att OS X bara ligger på drygt fem procent, något jag hade trott skulle ligga uppåt åtta, kanske till och med tio procent. Men man ser också att mer än dubbelt så många har en iPhone men inte en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är inte sant. Det beräknas att MS bara för att kicka igång Windows Phone 7 la ner $400 miljoner. Utöver det ska avtalet mellan MS och Nokia ha inbegripet ytterligare någonstans kring $1 miljard eller mer. Windows Phone är därför en av de dyraste enheterna någonsin sett till marknadsföring jämfört med intäkter.

Oavsett vad man anser är skälet till att MS misslyckades så var det inte marknadsföringsbudgetens storlek. Det var ju bokstavligt omöjligt att gå någonstans, se på TV eller surfa på Internet år 2010 utan att vara omsluten av maffiga ads för Windows Phone 7. Var höll du då hus?

Jadu, måste ha missat det. Inget minne som triggas här iaf. Kanske bara glömt bort det helt. Så stort avtryck gjorde alltså $400 miljoner på mig
Lite TV-tittande och adblock kanske är orsaken.

När man talat om för någon att man har tex en Lumia, WP, Windows, Microsoft eller liknande, hur ofta har man inte hört "Va, vad är det?". Det är inte bara på mig marknadsföringen för mobiler misslyckats.
Senare års reklam och nyheter är inget jag missat eftersom jag ofta sökt upp den själv eller fått tips i WP-tråden bland annat.

Och för den som undrar så är jag något av ett fan boy. Fast det har man ju inte blivit utan anledning
Nu är jag bara bitter för att det knappt kommer några nya telefoner med Windows och är i behov av ny telefon.

Skrivet av Jockew1989:

yup, failen tor jag var att de inte fick med tillrackligt manga utvecklare trots att jag har for mig att de betalade utvecklingskostnaderna for de storre apparna (kan ha fel har), hade sjalv en wp och den var underbar men i stort satt oanvandbar pga den anledningen.

Jag ar dock beredd att ge MS en andra chans om den beryktade surface phone kan leverera

Det tråkiga är att Surface kommer tidigast 2018.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det tråkiga är att Surface kommer tidigast 2018.

Det ar ju dock bara spekulationer, for all we know kanske den aldrig kommer, men hoppas kan man ju

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu tycker jag iofs att TouchWiz fungerade riktigt bra på Samsung. Speciellt tillsammans med Wanam Xposed. Deras Launcher (en minimal del av TouchWiz) är däremot bedrövligt tråkig, så den åkte ut dag ett.

Föredrar ärligt talat även många av applikationerna från Samsung framför Googles motsvarigheter, så ser inte "vanilla Android" som lösningen på allt. Då kör jag hellre en ROM som inte är nedsmutsad med Google apps. Svårt att hitta något som äter batteri lika mycket som Google Play Services när telefonen inte används aktivt.

Ja vad skall man säga, mer än att du har så rätt

En riktig fullträff!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Den enda anledningen till att jag helt utesluter Android (i telefonen, mer specifikt) är den otroligt klena grunden till uppdateringar och all skit som finns förinstallerat och inte går att ta bort permanent.

Ett märke mobil med Android kan uppdateras i evigheter, en annan uppdateras aldrig. Oavsett om det är "specialdesignade" versioner av Android så bär de fortfarande samma namn. Sjukt oseriöst.

...att rekommendera att roota en telefon är inget vettigt alternativ för en Svensson dessutom eftersom det inte finns EN plattform som gör det ordentligt och anses som godkänd vad gäller garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det som fångade min uppmärksamhet var "mest använda operativsystemet"
Jag gissar att ordningen är:
Android
Windows
Linux
MacOS
iOS

Därav att det förtjänas att nämnas

Gällande desktop är Linux extremt litet (ungefär som Windows på telefoner och plattor), men däremot stort på server och inbyggnadsenheter.

Skulle starkt misstänka att antalet Macar med MacOS vida överstiger antalet servrar på internet (och därmed antalet Linuxinstallationer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu tycker jag iofs att TouchWiz fungerade riktigt bra på Samsung. Speciellt tillsammans med Wanam Xposed. Deras Launcher (en minimal del av TouchWiz) är däremot bedrövligt tråkig, så den åkte ut dag ett.

Föredrar ärligt talat även många av applikationerna från Samsung framför Googles motsvarigheter, så ser inte "vanilla Android" som lösningen på allt. Då kör jag hellre en ROM som inte är nedsmutsad med Google apps. Svårt att hitta något som äter batteri lika mycket som Google Play Services när telefonen inte används aktivt.

Hatar TouchWiz, och all skit som Samsung kastar in i Android, och som man inte ens får lov att avinstallera. Bra och fin hårdvara (de som inte brinner), men värdelös mjukvara IMO.

Skrivet av walkir:

Svårt att hitta något som äter batteri lika mycket som Google Play Services när telefonen inte används aktivt.

Skall kolla om detta kan vara orsaken att min dotters Galaxy S6 fått så värdelös standbytid det sista halvåret. Vet inte om jag skall leta felet i mjukvaran, eller lämna in det på garanti för att undersöka hårdvaran. Kasst är det oavsett, och är en orsak till att jag inte orkar med Android och hålla på felsöka en massa saker (får några månader sedan var det en Samsung skit, typ hälsoapp, som hela tiden försökte tvångsinstallera sig hela tiden utan att dottern bett om det).

Nästa gång köper jag nog en iPhone till dottern (dyrare, men så är även den tid jag har att lägga på sådan felsökning).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag tycker det faktiskt är konstigt att Android inte har gått om Windows tidigare med tanke på vad som skrivits tidigare. Det är inte ofta alla har var sin dator i ett hushåll, där emot så brukar alla ha var sin mobiltelefon.

Själv så kör man ju dator i första hand om man är hemma och den är på då det är så mycket smidigare med stor skärm, mus och tangentbord. Men självklart så är det smidigare med mobilen om datorn är avstängd.

Vet inte hur de räknar men mycket sköts via appar på mobilen så allt facebookande etc kanske inte räknas in i denna statistiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte så konstigt då nästan alla har en dator i hemmet men ofta delar man på en eller några få medan i princip alla (undantagen är väl småbarn) har varsin smartphone. Hemma har vi 5 datorer och 7 smartphones t.ex.

Hemma har vi ca 9 datorer (privata) om man räknar med HTPC, etc, 4 iPads, 2 Surface Pro, 5 konsoller och 4 telefoner (aktiva) på tre personer. Så hos vinner nog datorn i antal.

Men i normalfallet så är jag övertygad att du har helt rätt. Telefoner är klart mer personliga, och på många sätt viktigare att ha privat, än datorer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att Android är en Linux-dist så är det väl ganska relevant att nämna Linux?

Tror folk skiter i om Android har Linux i botten eller inte. Tror att 99% av befolkningen inte ens känner till (eller bryr sig) om det. 50% vet knappt vilket system de har i telefonen.

Räknar du PlayStation och Nintendos konsoler som FreeBSD-användare också?

TomTom GPS använder Linux i botten, och Navigon (när de gjorde hårdvara) använde Windows (CE) i botten. Något som folk normalt totalt skiter fullkomligt i (och 99% känner även här inte ens till det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Den enda anledningen till att jag helt utesluter Android (i telefonen, mer specifikt) är den otroligt klena grunden till uppdateringar och all skit som finns förinstallerat och inte går att ta bort permanent.

Ett märke mobil med Android kan uppdateras i evigheter, en annan uppdateras aldrig. Oavsett om det är "specialdesignade" versioner av Android så bär de fortfarande samma namn. Sjukt oseriöst.

...att rekommendera att roota en telefon är inget vettigt alternativ för en Svensson dessutom eftersom det inte finns EN plattform som gör det ordentligt och anses som godkänd vad gäller garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

OnePlus tycker det är helt ok med root. Sony är väl inte heller helt emot det(kan ha fel där). Eller kanske missförstod dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

OnePlus tycker det är helt ok med root. Sony är väl inte heller helt emot det(kan ha fel där). Eller kanske missförstod dig?

Nu kan jag inte svara för den person du citerar, men personligen så är att hålla på att "roota" våra telefoner med customimages ingen som helst option. Har varken tid eller intresse för det. Betalar hellre lite mer för saker som fungerar "out of the box". Nackdelen med Sony (dottern körde Sony innan jag köpte en S6 åt henne) är att de också kör egna skal och appar som inte går att avinstallera, men även dåligt med uppdateringar av systemet (det som fick mig att tröttna). Bra telefoner och system skall uppdateras med tiden, och inte bara de två första åren. Sådant är skit!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu kan jag inte svara för den person du citerar, men personligen så är att hålla på att "roota" våra telefoner med customimages ingen som helst option. Har varken tid eller intresse för det. Betalar hellre lite mer för saker som fungerar "out of the box". Nackdelen med Sony (dottern körde Sony innan jag köpte en S6 åt henne) är att de också kör egna skal och appar som inte går att avinstallera, men även dåligt med uppdateringar av systemet (det som fick mig att tröttna). Bra telefoner och system skall uppdateras med tiden, och inte bara de två första åren. Sådant är skit!

Det är skillnad på att begära root-åtkomst och att peta in en custom-ROM.

Att Sony skulle vara segare än Samsung på uppdateringar stämmer väldigt dåligt oxå.

Tror inte det är många modeller som får uppdateringar från tillverkaren i mer än 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja , folk lägger ju pengarna på att köpa nya mobil istället för ny dator, och sen sitter dom där med en slö gammal burk som går in i helvete slött för naturligtvis blev den uppdaterad till W10.
...Inte undra på att folk föredrar att surfa på mobilen.

Och egentligen,, vafan ska man med widescreen monitor till när alla websidor är max 50% av skärmen ändå??

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror folk skiter i om Android har Linux i botten eller inte. Tror att 99% av befolkningen inte ens känner till (eller bryr sig) om det. 50% vet knappt vilket system de har i telefonen.

Räknar du PlayStation och Nintendos konsoler som FreeBSD-användare också?

TomTom GPS använder Linux i botten, och Navigon (när de gjorde hårdvara) använde Windows (CE) i botten. Något som folk normalt totalt skiter fullkomligt i (och 99% känner även här inte ens till det).

Fast vad folk känner till eller inte spelar ingen roll här. Utan det är statistiken som räknas.

Tror Linus blir glad även Microsoft med tanke på att de får licenspengar de skrämt företagen på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nästa gång köper jag nog en iPhone till dottern (dyrare, men så är även den tid jag har att lägga på sådan felsökning).

Det gör du rätt i! Själv gick jag över till Android i samband med att min iPhone blev stulen för ett antal år sedan.

Själv gillar jag att optimera mina prylar, men samtidigt finns det ett stort värde i något som "bara fungerar".

Android har gett mig huvudvärk flera ggr om och framför allt är det Google som satt käppar i hjulet för mig. Då jag haft enheter från främst Asus, HTC, Samsung och Sony Ericsson, så har jag ofta blivit övergiven på en äldre version av Android. Det kan vara allt ifrån Gingerbread, Honeycomb, Jellybean och Kitkat. På ett par enheter kör jag därför Custom-ROM med exempelvis Marshmallow (Android 6.0).

Google levererar långt ifrån en optimal upplevelse och appar som Youtube, Instagram (kör iofs beta där) och Google Play strular i var och varannan uppdatering. Tappat stöd för HD-video, Google Play Service som kraschar oavbrutet m.m. Att då inte kunna installera/avinstallera valfri version utan root är nära nog vansinne. Det är även detta som tvingat mig till att köra root, vilket nu gör att andra appar inte fungerar.

Här är en kort lista av saker jag inte klarar mig utan på Andriod (varav samtliga appar kräver root för att fungera optimalt):

* AdAway (blockera reklam)
* CCleaner (rensa temp-filer)
* Greenify (sätta valda appar i dvala samt spara batteri)
* Helium (backup mellan enheter)
* RootCloak (dölj root för valda program)
* SuperSU (root)
* Titanium Backup (inaktivera appar samt backup)
* Trimmer (fstrim)
* Xposed (ramverk)
* AudioPrivacy (dölja albumart från låsskärmen)
* Wanam Xposed (tweaks för TouchWiz)
* AppOpsXposed (sätta rättigheter för appar)
* Obb On SD (köra appar från SD-kort)

På iOS såg jag aldrig det behovet, utan där funkade det bara.

För att hoppa tillbaka till topic lite, så verkar många glömma bort att Android i dagläget är störst i lågprissegmentet. Dvs det är plånboken som styrt utvecklingen, inte att den stora massan föredrar Android som system.

En liten jämförelse hur stort övertag Apple har mot exempelvis Samsung:
http://bgr.com/2017/02/03/apple-vs-samsung-sales-2016/

Samt lite statistik på hur många som kör senaste versionen av Android (som kom för ca 7 månader sedan):
https://developer.android.com/about/dashboards/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Finns inget bättre än att slippa iTunes

Android 7.0 och upp är galet bra

Vad är det du måste ha itunes till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vad är det du måste ha itunes till?

Han kanske tänker på hur iOS fungerade 2007?

@Haker:
Intressant att du förespråkar en version av Android som finns på färre än 3% av enheterna i världen
Kan även upplysa dig om att kravet på iTunes försvann för över 5 år sedan (med iOS 5.x).

Permalänk
Medlem

Men det kan man ju inte jämföra rakt av tycker jag, mobilen snabbkollar man lite här och där. På datorn sitter man flera timmar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]