Vinn nätagg från Seasonic

Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Nu var det i och för sig principen jag var ute efter men visst de hamnar på olika slutsumma. Principen med hårdare beskattning ju hårdare man kämpar är fortfarande inte rättvist enligt mig (Men jag förstår att den stora massan som tjänar på det hela tycker det är rätt...eftersom det ser till att spelreglerna är till deras fördel.)

Sen att de som tjänar mindre spenderar större del av sin disponibla inkomst på konsumtion än de som tjänar mer är väl inte samma sak som att de spenderar flest kronor om man nu ska vara petig... (skillnad på andel och antal kronor).

Beroende på var man drar gränsen då förstås. Tror du inte att låg- och medelinkomsttagare totalt sett spenderar fler kronor på konsumtion än höginkomsttagare?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Jag har inget emot att betala skatt när jag vet att det går till rätt saker. Problemet är att jag anser att vi betalar för mycket skatt och till för mycket saker. Staten blandar sig helt enkelt i för mycket saker som i slutändan kostar mycket pengar.

Svenska folket är som en bortskämd 14-åring. Vi ska ha allt serverat och får vi inte det så gnäller vi. Jag är väldigt trött på det. Att folk inte kan ta eget ansvar är rent av pinsamt när man läser på nätet emellanåt.

Mer till den enskilda individen och marknaden och mindre till staten. Givet vis gäller det inte allt men en hel del.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag kan acceptera progressiv skatt men idag är den lite väl progressiv tycker jag. Värnskatten som var tillfällig har blivit permanent. Ett första steg kan vara att höja gränsen när den skall betalas. Även gränsen för när statlig skatt skall betalas bör höjas tycker jag.

Acceptansen för att betala den höga skatten vi har är på väg att urholkas i takt med att vi som är skattebetalare känner att skattemedlen "slösas" bort. Även sittande regerings syn på att är pengarna slut så höjer vi skatten gör sitt till.

Permalänk
Medlem

Min åsikt här på forumet är väl knappast okänd vid det här laget men jag kan väl ändå dra den:

Vård, skola, omsorg och trygghetssystem kostar inte gratis, och jag tycker det är helt rimligt att de som har mest också betalar mest, både procentuellt och totalt sätt. Höginkomsttagare hamnar knappast på gatan för att de betalar mer skatt så jag ser inte problemet. Har man tak över huvudet och mat så är liksom allt annat en bonus egentligen ju. Det finns de som har det värre och jag tycker att man skall vara nöjd.

Att man rent principiellt tycker att staten "snor" en del av ens inkomst gör knappast att man får det dåligt ställt så jag tycker allt att det är bortskämt att gnälla om skatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vård, skola, omsorg och trygghetssystem kostar inte gratis, och jag tycker det är helt rimligt att de som har mest också betalar mest, både procentuellt och totalt sätt.

Om man jämför en som tjänar 20 tusen i månaden med ensam tjänar 40 tusen, hur mycket mer tycker du att det är rimligt att den som tjänar 40 tusen skall betala i skatt? Dubbelt så mycket, tre gånger så mycket, fyra gånger så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man jämför en som tjänar 20 tusen i månaden med ensam tjänar 40 tusen, hur mycket mer tycker du att det är rimligt att den som tjänar 40 tusen skall betala i skatt? Dubbelt så mycket, tre gånger så mycket, fyra gånger så mycket?

Jag tycker de nivåer som finns idag är rimliga. Vet inte exakt vad det blir men statlig skatt börjar man väl betala på inkomster någonstans runt 36 000Kr har jag för mig. Sen finns det väl en nivå till lite högre upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Min åsikt här på forumet är väl knappast okänd vid det här laget men jag kan väl ändå dra den:

Vård, skola, omsorg och trygghetssystem kostar inte gratis, och jag tycker det är helt rimligt att de som har mest också betalar mest, både procentuellt och totalt sätt. Höginkomsttagare hamnar knappast på gatan för att de betalar mer skatt så jag ser inte problemet. Har man tak över huvudet och mat så är liksom allt annat en bonus egentligen ju. Det finns de som har det värre och jag tycker att man skall vara nöjd.

Att man rent principiellt tycker att staten "snor" en del av ens inkomst gör knappast att man får det dåligt ställt så jag tycker allt att det är bortskämt att gnälla om skatt.

Nej, ingen är väl förvånad... varför inte bara se till att alla får exakt lika mycket ut oavsett vad de tjänar; då blir det ju mest "rättvist", eller hur? Och alla har livets nödtorft, ingen har det bättre än någon annan och alla är nöjda.

Mig veterligt har sådant aldrig fungerat och jag hoppas slippa uppleva det om jag skall vara ärlig.

(Det finns de som har det värre... jo, det är sant, så då skall egentligen alla dithän, varför stoppa vid Sveriges gränser, borde inte alla i hela världen ha det lika eländigt? Vore inte det rättvist?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, ingen är väl förvånad... varför inte bara se till att alla får exakt lika mycket ut oavsett vad de tjänar; då blir det ju mest "rättvist", eller hur? Och alla har livets nödtorft, ingen har det bättre än någon annan och alla är nöjda.

Mig veterligt har sådant aldrig fungerat och jag hoppas slippa uppleva det om jag skall vara ärlig.

(Det finns de som har det värre... jo, det är sant, så då skall egentligen alla dithän, varför stoppa vid Sveriges gränser, borde inte alla i hela världen ha det lika eländigt? Vore inte det rättvist?)

Läs mitt svar ovan. Jag skriver ju att jag tycker det är bra som det är.

Jag är inte ute efter att man ska få lika mycket i plånboken, oavsett inkomst, bara att de som har råd att betala mer ska betala mer, som de gör idag.

En person som tjänar 20 500Kr får mer i plånboken än en som tjänar 20 000Kr, och så vidare.

Man kan faktiskt ha en åsikt utan att behöva bli utsatt för att försvara extremer av olika slag. Allt är inte svart eller vitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Du måste alltså utmåla hans åsikter till något han inte ens uttryckt för att du ska kunna bemöta det han säger? Tjusigt värre..

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Vad intressant, du vill alltså säga att den budget som sattes och utfallet för 2016 så skulle Migrationsverket ha spenderat 80 miljarder kronor med en tilldelad budget på 6,8 miljarder kronor? Inte ens budgetområde 8 som helhet når ju upp till de siffror du försöker påstå.

Att du har "Tux" som profilbild gör det svårt för mig att skriva detta inlägg, men jag känner mig manad...

Vad sjutton sitter du och spottar ur dig för lögner? Du verkar vilja få folk att tro att invandringen enbart kostar Sverige 6.8 miljarder Kr..? Den där utgiften är ju endast för att driva själva myndigheten i sig, löner och kontor o.s.v. Försök inte snedvrida siffror. (Eller så har jag missat er diskussion totalt och du kan du bortse ifrån mitt inlägg). Här har du svart på vitt:
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016...

Riksdagens beslut juni 2016:
UO 8: Migration, 50,3 miljarder Kr.

Så du har alltså beloppet ovanför som du DIREKT kan koppla till migration år 2016. Eftersom budgetprocessen är kontinuerlig med ibland stora fluktuationer så vet jag inte exakta slutnotan för UO 8, men en riktlinje är att titta på besluten. Men det alla idioter i detta avlånga land inte riktigt förstår är att 50.3 miljarder endast är en del av utgifterna. Gemene svensk har gått ifrån totalförnekelse, till att faktiskt inse detta faktum. Men det är fortfarande extremt kontroversiellt att yttra sig offentligt (Män som Tino Sanandaji och Peter Springare gör landet ett stor tjänst, tro mig). Man behöver inte vara samhällsforskare för att inse att en stor kaka av utgiftsområdena nedanför är p.g.a invandringen:

UO 4: Rättsväsendet, 42,2 miljarder Kr.
UO 13: Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering, 21,3 miljarder Kr.

Och under UO 14 hittar ni följande (beslut för år 2016):

Nystartsjobb och stöd för yrkesintroduktionsanställningar. 7 miljarder Kr.
Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, 30,4 miljarder Kr.
Kostnader för arbetsmarknadspolitiska program och insatser, 11,4 miljarder Kr.

Även om utgiftsområde 8 (migration) naturligtvis kommer att sjunka den dagen Sverige slutar pumpa in invandrare till landet, så kommer alla de övriga kostnader fortsätta att öka: Polis, arbetsmarknadspolitiska insatser, arbetslöshetsersättning, arbetsförmedlingens förvaltningskostnader o.s.v.
Varför kommer dessa att öka? För att Sverige är urkass på integration, samtidigt som vi tydligen bestämt oss för att vara en humanitär stormakt.

Varför inte bara införa ett totalstopp av invandringen, stäng ned migrationsverket, kasta ut alla som väntar på uppehållstillstånd samt illegala flyktingar, och ta sen alla pengar ifrån kassa UO 8 och lägg i kassa UO 13?
Då snackar vi effekt! Men det är ju självklart önsketänkande. Löfven och resten av packet kommer att stoppa in proppen för sent.

Det är suveränt att dessa siffror ligger ute för allmänheten att beskåda, det leder till en KONSTRUKTIV debatt. Tyvärr ser jag en mörk framtid där t.o.m regeringen börjar mörka siffror (ta t.ex. BRÅ som ett exempel).

Fakta är fakta, sanning är sanning, och måste alltid få vinna! Annars är vi körda.

Visa siffror för UO 14
Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Genlotteri? Finns alltid någon som är bra på något. Sen ska man få det att generera pengar.

Skillnaden är att han valde att satsa på rätt sak, medans kanske du eller någon annan skulle spelat schack eller programmerat matbestick.

Tjänar du MYCKET så är du värd det. Om du inte fått allt av dina föräldrar tex. Men det är en annan skillnad.

Skrivet av thexps:

Hur kan du påstå att Zlatan är där han är pga. tur? Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Läs inlägget jag citerade så ni inte tar min kommentar ur sammanhanget.

Jag säger inte att det är fel att bli rik på att spela boll, men jag tycker det är bra mycket mer tur än att bygga upp ett företag över hela världen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker de nivåer som finns idag är rimliga. Vet inte exakt vad det blir men statlig skatt börjar man väl betala på inkomster någonstans runt 36 000Kr har jag för mig. Sen finns det väl en nivå till lite högre upp.

36.000 var medellönen för en privatanställd tjänsteman sist jag såg statistik.
Är man verkligen höginkomsttagare då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är runt 100 000kr mer om året än snittlönen i Sverige (som för övrigt är en jämförelsevis bra lön), så, ja.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du måste alltså utmåla hans åsikter till något han inte ens uttryckt för att du ska kunna bemöta det han säger? Tjusigt värre..

Du får tolka det som du vill. Jag drar bara resonemanget fullt ut, det är inget konstigt med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...

Det lönar sig föga med en årslön över ~450.000 eller månadslön på ~37500

Ajfyfan. Den grafen har jag inte sett förut. Sjukt ovärt. Usch. Svårt osugen på att jobba i Sverige igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stochastikos:

Att du har "Tux" som profilbild gör det svårt för mig att skriva detta inlägg, men jag känner mig manad...

Vad sjutton sitter du och spottar ur dig för lögner? Du verkar vilja få folk att tro att invandringen enbart kostar Sverige 6.8 miljarder Kr..? Den där utgiften är ju endast för att driva själva myndigheten i sig, löner och kontor o.s.v. Försök inte snedvrida siffror. (Eller så har jag missat er diskussion totalt och du kan du bortse ifrån mitt inlägg). Här har du svart på vitt:

Så du har alltså beloppet ovanför som du DIREKT kan koppla till migration år 2016. Eftersom budgetprocessen är kontinuerlig med ibland stora fluktuationer så vet jag inte exakta slutnotan för UO 8, men en riktlinje är att titta på besluten. Men det alla idioter i detta avlånga land inte riktigt förstår är att 50.3 miljarder endast är en del av utgifterna. Gemene svensk har gått ifrån totalförnekelse, till att faktiskt inse detta faktum. Men det är fortfarande extremt kontroversiellt att yttra sig offentligt (Män som Tino Sanandaji och Peter Springare gör landet ett stor tjänst, tro mig). Man behöver inte vara samhällsforskare för att inse att en stor kaka av utgiftsområdena nedanför är p.g.a invandringen:

Även om utgiftsområde 8 (migration) naturligtvis kommer att sjunka den dagen Sverige slutar pumpa in invandrare till landet, så kommer alla de övriga kostnader fortsätta att öka: Polis, arbetsmarknadspolitiska insatser, arbetslöshetsersättning, arbetsförmedlingens förvaltningskostnader o.s.v.
Varför kommer dessa att öka? För att Sverige är urkass på integration, samtidigt som vi tydligen bestämt oss för att vara en humanitär stormakt.

Varför inte bara införa ett totalstopp av invandringen, stäng ned migrationsverket, kasta ut alla som väntar på uppehållstillstånd samt illegala flyktingar, och ta sen alla pengar ifrån kassa UO 8 och lägg i kassa UO 13?
Då snackar vi effekt! Men det är ju självklart önsketänkande. Löfven och resten av packet kommer att stoppa in proppen för sent.

Det är suveränt att dessa siffror ligger ute för allmänheten att beskåda, det leder till en KONSTRUKTIV debatt. Tyvärr ser jag en mörk framtid där t.o.m regeringen börjar mörka siffror (ta t.ex. BRÅ som ett exempel).

Fakta är fakta, sanning är sanning, och måste alltid få vinna! Annars är vi körda.

Här kan man också räkna in de höjda kostnaderna för polis, brandkår och sjukvård pga dessa invandrare. Vad tror ni exempelvis fredagens terrordåd har kostat och kommer att kosta under det år som de räknar med att utredningen ska fortgå. Detta att lägga till utöver den största kostnaden med fyra liv och fortfarande ett antal personer som ligger på intensiven.

Tyvärr är det endast ett fåtal av invandrarna som förstör för alla andra och tyvärr tror jag det är för sent att rädda detta med nya eller högre skatter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är runt 100 000kr mer om året än snittlönen i Sverige (som för övrigt är en jämförelsevis bra lön), så, ja.

Jämförelsevis med vad?

Det är hög tid att inse att löner på 30-40k inte är höginkomsttagare utan normalinkomst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jämförelsevis med vad?

Det är hög tid att inse att löner på 30-40k inte är höginkomsttagare utan normalinkomst.

Jämförelse med medellöner inom alla utvalda grupper på arbetsmarknaden givetvis. Vad du anser vara normal, hög eller låginkomst är helt orelevant. Det enda vettiga är att tala i termer som medellön/medianlön. 30-40k är inte normalinkomst för gruppen djurskötare, hemservice etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Jämförelse med medellöner inom alla utvalda grupper på arbetsmarknaden givetvis. Vad du anser vara normal, hög eller låginkomst är helt orelevant. Det enda vettiga är att tala i termer som medellön/medianlön. 30-40k är inte normalinkomst för gruppen djurskötare, hemservice etc.

Så du väljer ut grupper med låga löner och det ska vara normallön?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Json_81: Nej jag har inte nämnt någon median/medellön, jag sa att för gruppen djurskötare/hemservice så är inte dina siffror "normalinkomst". Vill du ha median/medellön så får du ta samtliga grupper på arbetsmarknaden, fondförvaltare till bärplockare. Medianinkomst för Sverige var 28 600kr, medel ligger nog runt 31.5k vid 2015.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

@Json_81: Nej jag har inte nämnt någon median/medellön, jag sa att för gruppen djurskötare/hemservice så är inte dina siffror "normalinkomst". Vill du ha median/medellön så får du ta samtliga grupper på arbetsmarknaden, fondförvaltare till bärplockare. Medianinkomst för Sverige var 28 600kr, medel ligger nog runt 31.5k vid 2015.

Ja, och tjänar man lite över det, vilken en stor andel gör så är man höginkomsttagare?
Med de nya definitionerna så räknas gränsen inte ens upp med inflationen längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Privatanställda tjänstemän är ju knappast den enda yrkesgruppen, så ser man det i ett större perspektiv så skulle jag nog säga: Ja.

Med en lön på 36 000Kr i månaden så behöver man knappast vara orolig för att inte ha råd med saker, och får, som sagt, bra mycket mer pengar i plånboken än de som tjänar sämre än så.

Mitt resonemang "fullt ut" som du på ett lite vagt sätt efterfrågar är att det är bättre om alla kan leva på sin inkomst, och då behövs fördelningspolitik. Med en slät skatt så får vi en ekonomisk "underklass" som växer fram vilket leder till social utsatthet, kriminalitet, och då en allmän otrygghet i samhället, och det vill inte jag ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så det ger skäl till att ytterligare underminera inlandet som föder städerna?
Vissa kliniker MÅSTE finnas, att ens fundera på att stänga BB som jag tog upp här är så inåta h-vete urbota korkat att allt annat än sparken är orimligt för den som kommer med sådant förslag.

Ontopic: Skatt är från medborgare för medborgare å inget annat.
Fallskärmsavtal, skuggutbetalningar, mygel å ren förskingring som nu råder i hela systemet är avskyvärt.
Man säger att vissa länder har mygel å maffia, Sverige är inte långt efter dessa.
Bara ta som vad Göran Persson har att göra som VD för LKAB vad kan denna kar om gruvdrift?
Han går in som högre medelmåtta till att bli statsminister, tillåts äktenskap med spritchefen för att sen gå av med flera multi-miljon företag, herrgård å höga positioner. Eller Mona med allt mygel å har nu fått en dagsbot :/
Tjänstemannaansvar MÅSTE tillbaka inom hela offentliga sektorn med allt vad det berör å innebär med delat ansvar jämtemot myndighet/förvaltning.
Tar du ett beslut så är du direkt skyldig till en ev felaktighet, system ska inte jäktas fram utan noggrant vaskas fram som små guldkorn.

Fast västerbottens inland kanske vi ska lämna därhän? Så mycket produktion har vi väl ändå inte i den regionen, se då hellre Norrbottens inland med LKAB i olika orter.

Göran Persson går in som Ordförande (dvs representant för stora ägaren staten). VD brukar ha en starkare koppling till bolaget rent allmänt.

Vi har ju tjänstemannaansvar för de delar som berör myndighetsutövning, i andra fall så finns andra sätt att komma åt problemen. Och ja oskicklighet i uppdrags utförande kan vara skäl antingen för uppsägning eller avsked.

Jo, du har 1 timme på dig att fatta ett beslut som om det blir felaktigt kan kosta XX miljoner. Blir det rätt så kommer ingen att tacka dig ändå. I efterhand så är det otroligt lätt att titta på premisser som lett fram till besluten.

Skrivet av Json_81:

Det här är det viktigaste som nämnts i diskussionen.

Fast det har vi ju redan i dagsläget. Därutöver så kommer det ju även att politiken är de som godkänner alla besluten även om de är fattade av tjänstemän på delegation.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Blir lite svårt att använda betyg som måttstock när det råder betygsinflation bland friskolorna?

Jo, det märks trots allt väldigt tydligt när vi pratar högre utbildningar. Elever nu har högre betyg än tidigare, men besitter sämre kunskaper.

Skrivet av Micke O:

Varför har vi inte läkare och sjuksköterskor så att det räcker tror du? Landstingen betalar för dåligt och erbjuder för dålig arbetsmiljö. Därtill utbildas inte tillräckligt många läkare utan vissa gör hela eller delar av sin utbildning utomlands för att utbildningsplatserna är för få - alltså regeringens problem i förlängningen.

Att då skylla på privat sjukvård håller liksom inte eftersom alla, genom skatt och arbetsgivaravgifter mm, redan betalar för sjukvård. Sen kanske man dessutom har en privat sjukvårdsförsäkring via arbetsgivaren som då avlastar den sjukvård som "välfärden" erbjuder samtidigt som man ändå betalar för den.

Att för få jobbar beror delvis på att hälften av de som invandrat tidigare efter 7(!) år i Sverige har ett jobb. Är man då i 30-40-årsåldern när man kommer hit hinner man inte jobba tillräckligt länge för att det ska bära sig ekonomiskt. Detta kommer att bli än värre framöver eftersom de flesta som kommer har ingen eller lägre utbildning än tidigare.

Berätta gärna hur EU's mått är helt fel och på vilket sätt Sveriges mått är rätt?

Huruvida dom bor i dyra villor har knappast något att göra med att dom räknas som fattigpensionärer. Pensionen påverkas såvitt jag vet inte av vilket boende du väljer - däremot såklart hur mycket pengar du har kvar av pensionen när boendekostnaderna är betalda.

Allt är som sagt var relativt, läkarlöner som är sexsiffriga i veckan förekommer ju, att kalla det för en låg lön är väl ändå att ta i. Däremot kan vi väl för sakens skull relatera den till vilket ansvar du har för människors liv. Det kan vara en helt annan sak.

Skrivet av dussin:

Efter mitt första inlägg i tråden var det någon som direkt lade argumentet om någonting ”livsviktigt för någon annan”, och ditt blev spontant ”missbruksvård”. Vi andra tänker och diskuterar detta främst med förkunskap om exempelvis hutlösa asylbaroner och kommunala småpåvar eller varför inte Martin Borgs dokumentärfilmer såsom "1200 Miljarder" (2006) och "Någon annan betalar" (2014) eller boken 365 sätt att slösa med dina skattepengar (2013), osv.

Det är symptomatisk för Sverige - förmodligen i högre grad än i något annat land - argumenten om att någon kommer dö eller hamna i total misär om medborgarna själva fick bestämma mera över sina liv och tillgångar eller om skatterna bibehölls men till förbättrad användningseffektivitet. Att politiker kan förslösa skattepengar tycks sällan existera i föreställningsvärlden. Nästan bara vid politiskt maktspel då någon skall avsättas från en position diskuteras slöseriet.

Det finns också en kunskapsbrist i hur mycket man måste arbeta under ett år enbart för att betala skatt; få har kännedom om vad skattefridagen är för någonting, att ~ januari februari mars april maj juni och fram till slutet av juli endast är en massa skatt. Först efter dessa månader får man så att säga lön för mödan. Denna okunskap är förmodligen starkt bidragande till att man tyvärr knappt kan tala om slöseri med skattepengar.

Om två jämförbara länder har snarlikt skattetryck men det ena landet har eller börjar få uppenbart lägre standard, så måste man leta anledningar till detta. Slöseri, korruption och ineffektivitet ligger då nära till hands bredvid politiska prioriteringar vilka i sig visserligen kan visa sig vara tokiga - men en tanke är att minimera slöseri, förhindra fördyrande korruption, samt att förbättra verksamheter i syfte att kunna ligga fast vid politiska prioriteringar.

Uppenbart så träffade det en öm tå. I andra diskussioner på detta fora så verkar folk tycka att alla typer av substanser ska släppas fria att bruka och missbruka och att staten därefter urskiljningslöst ska städa upp när det krävs vård. Det är väl ändå ett förmynderi utan like?

Skrivet av stochastikos:

Fast nu får du läsa igenom inlägget du svarar på igen. Det jag kommenterade var ett svar på tidigare inlägg som hävdade att kostnaden för landets styre (riksdagen) motsvarade 4% av de pengar som migrationsverket "kostade". De 6,8 miljarder som jag hänvisar till är kostnaderna för migrationsverket (inte stöd som de betalar ut, boenden etc). Det trodde jag var tillräckligt tydligt i inlägget, särskilt som det finns hänvisat till årsredovisningen.

Den förstnämnda av personerna gör nytta, men den senare kan vi väl ändå diskutera. Uppenbart så verkar gängse normer för kritik inte vara aktuella för vissa personer. Som reflektion då så kan jag väl slänga upp vilka förnamn som är aktuella i de brottsutredningar jag kommer i kontakt med (snett från sidan), det är vanliga svenssonförnamn (brotten är allt från misshandel, bilbomber till mord), men det är ju inte lika intressant.

UO14, stor del berör ju folk som varken tidigare eller nu är aktuella för anställningar. Men visst, blir du som infödd utkonkurrerad av någon som inte kan språket så är det väl kanske dags att fundera över vad du gjort för fel istället för att lägga skulden på samhället?

Eller så kanske det är dags för visst mått av källkritik på t.ex. Springare istället för att okritiskt köpa allt som sägs från den mannen?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jämförelsevis med vad?

Nej, siffrorna ljuger knappast. Runt 28 000kr i månaden är en medianlön i Sverige och får då ses som normalt. När vi rör oss upp mot 40 000kr i månaden och skattesatsen blir högre pratar vi faktiskt om 100 000 - 150 000kr mer per år än vad Svensson "normalt" får in.

Det är klart att det kanske hade passat en del här i tråden att få betala mindre skatt, men vi behöver inte förvränga begreppen för det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Som jag nämnde tidigare så ökar antalet obehöriga lärare enligt skolverket, det kan ha stor påverkan på elever.

Alternativet är tyvärr inga lärare alls. Det delas ut dispens för att regeringen insåg och även nu inser att alternativet vore betydligt mer katastrofalt. Dessa dispenser ges ut till skolor och är tidsbegränsade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej, siffrorna ljuger knappast. Runt 28 000kr i månaden är en medianlön i Sverige och får då ses som normalt. När vi rör oss upp mot 40 000kr i månaden och skattesatsen blir högre pratar vi faktiskt om 100 000 - 150 000kr mer i månaden än vad Svensson "normalt" får in.

Det är klart att det kanske hade passat en del här i tråden att få betala mindre skatt, men vi behöver inte förvränga begreppen för det.

Men siffrorna tar inte hänsyn till var man bor.
Det är ganska stor skillnad mellan stockholm och göteborg. Och ännu större skillnad i övriga landet som utgör den stora massan i beräkningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men siffrorna tar inte hänsyn till var man bor.
Det är ganska stor skillnad mellan stockholm och göteborg. Och ännu större skillnad i övriga landet som utgör den stora massan i beräkningen.

Tja, vi kan prata löneinflation också om du vill?

Jämför olika yrken i övriga Sverige med löner i Stockholm t ex. Är nivån rimligast i Stockholm eller i övriga Sverige? Stockholm bidrar enbart till att dra upp snittet på ett onaturligt vis sett till landet som helhet.

Vi kan även diskutera hur näringslivshöjdarna drar upp siffrorna vi sitter här och jämför med på ett vis som knappast är relevant för diskussionen. Siffrorna som finns tillgängliga är därmed högt räknat, inte lågt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tja, vi kan prata löneinflation också om du vill?

Jämför olika yrken i övriga Sverige med löner i Stockholm t ex. Är nivån rimligast i Stockholm eller i övriga Sverige? Stockholm bidrar enbart till att dra upp snittet på ett onaturligt vis sett till landet som helhet.

Vi kan även diskutera hur näringslivshöjdarna drar upp siffrorna vi sitter här och jämför med på ett vis som knappast är relevant för diskussionen. Siffrorna som finns tillgängliga är därmed högt räknat, inte lågt.

Fast i många yrken så går det att få lika "hög" eller högre lön ute i landet än i Stockholm, ser vi sedan till levnadskostnaderna så blir det ju än mer skevt. Lönerna i Stockholmsregionen är inte tillräckligt höga.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast i många yrken så går det att få lika "hög" eller högre lön ute i landet än i Stockholm, ser vi sedan till levnadskostnaderna så blir det ju än mer skevt. Lönerna i Stockholmsregionen är inte tillräckligt höga.

I de flesta yrken ligger lönen allra högst i storstäderna, speciellt i Stockholm. Gällande boendekostnader har du rätt, men det är inte direkt relevant för diskussionen i fråga utan mer en geopolitisk fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast västerbottens inland kanske vi ska lämna därhän?
Lönerna i Stockholmsregionen är inte tillräckligt höga

Ja det låter troligt att vi tänker oss att det inte finns nåt av värde för Sverige norr om Gävle.

För att storstäderna har låtit bostadsmarknaden stiga åt h-vete är allas fel?

Jamen då kan vi väl göra det till 2 stater då, norr å syd så får vi se hur pass sörrlänninga klarar sig själva med all sin idioti.
*suck* jag håller då tummarna till nästa val för vad mer kan gå snett under 1 år :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.