Visa signatur
Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.
Hej!
*Anledning till varför det inte ligger i GPU sektionen: Jag vill fråga om just allt annat än GPU här. Dvs det övriga systemet som skall "mata" GPUn med så mycket info som möjligt - om nödvändigt och vad SweCs medlemmar säger är bäst. Så det är en teori + empiri tråd.* OBS! Inte riktigt köprådsdiskussion för det komme vi bestämma sen, utan just en allmän diskussion. Admins får gärna flytta på tråden om den ligger fel, ber om ursäkt i sådana fall.
Jag skall hjälpa en kompis som har för vana att be mig uppgradera hans burk nu när Ryzen äntligen är ute (vi är väl AMD fanboys, men diskussionen här gäller både Intel och AMD) och vi har tänkt oss att bygga en dator som skall klara iaf över 120Hz, helst över 140Hz. Givetvis är det beroende på vilken skärm och upplösning vi väljer. Men jag sitter och funderar på resten av systemet. Hur bra behöver det vara.
Rent hypotetiskt borde bandbredden idag i grunden för Moderkort+CPU + RAM vara rätt bra för alla någorlunda nya system.
Men hur är det med tex HDD/SSD -> [Mobo+CPU+RAM] och vad krävs där? Gör M.2 (PCIE) stor skillnad sammantaget?
Spelar tex antalet PCI-E länkar någon roll?
För er som lirar i antingen i 120/140Hz+ i 1920/full HD eller även i 4K, hur stor roll spelar valet av chipset + CPU?
Målet är väl:
1. Undvika diverse (micro)stuttering som kan komma av diverse saker som kan laddas in medan man spelar
2. Låga laddningstider (allt går inte att frångå beroende på hur spelet är byggt, men man vill sänka laddningstiderna i allmänhet
3. Kunna ha högupplösta texturepacks utan att det drar ner framerate iaf pga kasst undersystem förutom GPU.
4. Är det rekommenderat att valet av komponeter håller högre kvalitet eller är mer effektiva om allt skall in i en m-atx format för värmens skull?
/Regert
Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.