Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Permalänk
Medlem

@hakro807:
Nej, full hastighet.

Permalänk

”Medan Tele2 Unlimited ger en obegränsad surfpott finns en begränsning i syfte att förhindra att abonnemanget missbrukas.”

Vad menas exakt med missbrukas? Skulle man hosta en server på telefonen? Verkar snarare handla om att man vill avskräcka kunden från att använda för mycket data...

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

""Varje SMS kostar 9.90kr att skicka""

Skämt åsido, Har ändå lite svårt att se det stora i detta.

Vad är egentligen den stora fördelen på att köra detta för 500 mot att ha Telias kontant och köra maxtaxa-grejen dagligen? Det kostar då max *hoho* runt 600kr men du behöver inte skicka det där SMS för varje GB åtminstone.

Bara det jobbet för tummen känns det ju som 100kr den inte är mycket avlönad för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lycka till att tanka hem ett modernt spel på 30-60GB. Blir att fylla på 1GB många gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Om du läser lite noggrannare så ser du att det kostnadsfritt går at lägga till 1GB i taget efter de där 5GB.

Jaha, förstod aldrig att det var kostnadsfri påfyllning. Då är jag med.

Skrivet av Homunculus:

”Medan Tele2 Unlimited ger en obegränsad surfpott finns en begränsning i syfte att förhindra att abonnemanget missbrukas.”

Vad menas exakt med missbrukas? Skulle man hosta en server på telefonen? Verkar snarare handla om att man vill avskräcka kunden från att använda för mycket data...

Nej men att ha en server på sin dator och använda abonnemanget med sin 4G router i stugorna där xDSL är långsamt. Men syftet är ju densamma som du säger, att begränsa kundens datamängd.

Permalänk
Medlem

Jag fyller på med lite info eftersom folk jämför Tele2 med Tre och Telenor, etc.

De gamla abonnemangsformerna ni har med FRI SURF är oftast inte jämförbara med detta då:
- Vissa betalar för varje samtal/sms.
- Nästan alla besitter restriktioner i surfhastighet, exempelvis 1Mbit/s eller endast 3G.
- Tre har bara 3G täckning då de lanserade 4G i "vissa städer" så sent som 2016.
- Operatören har rätt att när som helst migrera din gamla abonnemangsform, vilket görs så fort användaren bytt surfvanor till sådana att operatören förlorar pengar.

Alla insatta i branschen känner till detta. 4G ger bättre pingtider, snabbare accelerationer i hastighet och fungerar med 4G+ ännu bättre när du förflyttar dig i till exempel bilen - där jag mätt upp 141Mbit/s i Malmö under en testfärd.

Detta abonnemang från Tele2 är helt obegränsat (med restriktioner) och erbjuder Tvillingkortet (!!!) vilket andra operatörer nu drömmer mardrömmar om, då deras korsförsäljning av mobila bredband kommer sjunka med dagens affärsmodell.

Det är banbrytande och helt oslagbart i dagsläget på den svenska marknaden. Jag välkomnar sommarens erbjudanden från konkurrenterna. För den ensamstående kommer Tele2 troligtvis vara det bästa alternativet även framöver, medan familjelösningarna lär hamna hos Telia och Telenor.

Permalänk
Medlem

Vad fan är surfpott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

@GoldenFan:
Ringde och sa att jag ville säga upp abonnemanget för att jag hittat ett för 79kr som har obegränsat surf.
Glömde att nämna att det abonnemanget jag tänkte byta till hade 1mbit limit, och att man inte fick ringa för de 79kr som man betalade.

Och då sa hon i luren att det matchar dom! inga problem!

Låter ju för bra för att vara sant. Vilken leverantör är det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Värst vad alla var gnälliga. Detta marknadsförs väl inte som ett abonnemang du ska köra allt Internet hemma på?

Detta är väl ett helt ok abonnemang om man reser mycket, är ofta i sommarstugan eller nödvändigtvis streamar film på lunchen eller nåt.

Hemma har man fiber.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeewor:

4G ger bättre pingtider

Ja för visst användande och på rätt plats kan faktiskt mobilnät vara bättre än kabel tom. Kanske även en server som nån nämnde ovan, bara det är en mindre mängd användare och mindre datatyngd per enhet sas.

Har även jämför att spela via både 3/4G mot ADSL, när det funkade optimalt var det mycket bättre. Bara pga några kopplingsstationer och några ärgade kopparkablar mindre på vägen än detsamma var till närmsta mobil-relä kanske. Nackdelen var stabiliteten, men den är åas naturligtvis än mer lokalt beroende än svarstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Tele2 lanserade ett abonnemang med samma namn för kanske fem år sedan, då för 349kr/mån, som var helt obegränsat. Det tog dock inte mycket längre än kanske ett år innan man trots namnet la in en begränsning på 10GB/mån.
Jag uppskattar Tele2s val att slopa bindningstider, men nackdelen för kunderna är att det är fritt fram för Tele2 att när som helst ändra villkoren för abonnemangen förutsatt att de informerar sina kunder. I och med "begränsningen" på 5GB/dag + eventuellt obegränsat antal manuellt aktiverade 1GB extra så kanske detta abonnemang blir mer långlivat, men jag frågar mig ändå hur länge det här abonnemanget kommer att vara tillgängligt i sin nuvarande form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vad fan är surfpott?

Svårt att säga i det här fallet faktiskt, eftersom det inte borde vara så relevant.

Men annars brukar det vara att du får behålla den mängd oanvänd data för en månad till nästa. Ex: du har 10G per månad, använde 8. Nästa månad har du 12G. Osv.

Kanske går det att bunkra de där 5G här på samma sätt så du skjuter upp SMS-manöverna istället. Det är ju bra, även om det låter oanvändbart i praktiken för någon som "behöver" obegränsat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

499kr va dyrt...

Jag har 69kr/mån, obegränsad surf, betalar för sms och samtal (får ringa för de 69kr som jag betalar)
Har provat att tanka 2TB på en månad, va inga problem.

Någon som har billigare obegränsat abonnemang än mig?

Hur fick du det erbjudandet då? Operatör?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ozzed kommer inte på något negativt att säga, det borde finnas en stämpel för det

Skickades från m.sweclockers.com

Hi hi, lol. Skönt att höra Ozzed nöjd ibland.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Stackars er där i västra grannlandet, men fint att operatörerna börjat erbjuda obegränsade abonnemang hos er också, dock till ett högt pris.

Här i Finland betalar jag själv ca 200kr (19,90€) i månaden för obegränsad surf i 50 Mbps, obegränsade samtal och SMS. Hastigheten kan jag inte klaga på, den slår alltid i taket förutom på fredags- och lördagskvällar då den brukar ligga på ca 30Mbps ner och 25 Mbps upp.

Latensen har stigit på sista tiden, brukade tidigare ligga runt 20ms, men det är inget som påverkar telefonanvändningen överhuvudtaget.

Vill man pröjsa lite extra kan man få 300Mbps obegränsad surf, 250min taltid och 250 SMS från Telia för 300kr (29,90€) i månaden. Obegränsad surf med maxhastighet i Norden och Baltikum.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!
Detta är nu beställt ska bli intressant och testa faktiskt, ingen bindningstid så finns ju inte mycket att förlora direkt.
Ska även prova att spela över 4g, har testat över 3g för länge sedan och det var helt ospelbart ska bli kul och se om det går bättre nu.
Beställde ett extra datakort och ska köpa en router med inbyggt 4g modem så man äntligen kan få ha sin adsl-lina hemma ifred och spela laggfritt.

Fråga även jag kundservice om dagliga 5gb begränsningen och det är helt obegränsat antal 1gb påfyllningar.
Så om man kan leva med att svara ja på sms femtielva ggr så funkar det att ladda hem spel från steam också.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Här i Finland

Det är sånt här som får en att undra varför ni ändå super och slåss med kniv hela tin. Fast det kunde kanske vart värre iof.

...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Låter ju för bra för att vara sant. Vilken leverantör är det?

Hon i luren gjorde nog nått fel, kollar man fakturan så finns det en blank rad och så står det hur mycket man tankat och pris/GB, men summan är 0kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft obegränsad surf för 199:-/mån sen 2011 O_o

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Min fråga är enkel: hur mycket använder ni folk? Använder ni verkligen 5 gigabyte per dag som det är idag? Jag har ett abonnemang från Vimla och jag använder kanske 3 gigabyte *per månad*. Har svårt att se poängen med detta abonnemang om man nu inte sitter och kollar på videor hela dagarna i ända. Men, vi är väl alla olika ^^

Jag använder mellan 5-10GB per månad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja detta är bra förutom att när 5Gb uppnåtts bryts uppkopplingen tills man svarat på sms då man får 1Gb till.
Visserligen får man surfa mer genom att svara på nya sms varje 1Gb med påföljande avbrott.

Det dåliga med denna variant är att dem detta abonnemang är tänkta för(streamad video främst) kommer att drabbas av avbrott som gör att man inte kan se klart filmen utan avbrott. Då film i högre kvalitet tar 1Gb timme räcker det med antingen ha sett några filmer om dagen (speciellt om man också gör annat på nätet) eller om några i en familj tittar samtidigt för att slå i 5Gb taket.

Även om det kanske tar 10-20 sekunder att komma igång igen så finns risken att streamingen avbryts på ett sådant sätt att man tappar positionen där man befann sig och får starta om från början och spola fram etc.

Är man tre som tittar på varsitt program blir det avbrott var 15-20minut och även om du är ensam men har slagit i taket så kan då inte ens se 1 film utan avbrott.

Hade de satt en gräns på 5Gb vid påfyllningen så hade man troligen kunnat se klart en film utan avbrott åtminstone om man inte är fler än två som tittar och med lite tur kanske det även funkat med tre personer.

Ladda ned Steamspel går ändå att göra med både 1Gb eller 5Gb gräns det är bara att man får klicka oftare utan det är avbrotten i tv-tittandet som är problemet och ja många mobiler o surfplattor kör i hög HD kvalitet som tar mycket data.

För varför skulle man annars ha unlimited data på mobilen till om det inte är för tv & filmtittande och kanske spotify. Många använder det också som hotspot mot plattor och datorer men gränsen gör det jobbigt att ha det som enda hemma bredband vilket väl är tanken med gränsen.

Själv byter jag nu mitt 20Gb Tele2 mot Telias 20Gb motsvarighet, pga av dels att Tele2 höjt priset då 20Gb inte finns mer och 15Gb är lite snålt om man nu delar data med fler enheter. 30Gb är dyrare och erbjuder bara 9Gb utlandssurf (15GB bara 7Gb) då jämfört med Telia där man får använda alla sina 20Gb utomlands.

Inte heller har jag fått något extra sms med erbjudande som en del fått trots långvarig kund även om uppsägningsavdelningen ville erbjuda 20% rabatt i två år när jag sa upp det.

I mitt fall avgjorde också att man får ett extra gratis 20Gb/mån mobilt bredband (just det fungerar bara i Sverige) då vi har fiber från Telia samt att för båda abonnemangen kan man spara 100Gb var i potten dvs totalt 200Gb medan datamängden hos Tele2 nollas månadsvis.
Något som passade mig då vissa månader går det bara lite mobildata då mycket data går via wifi istället.

Det extra gratis 20Gb mobila bredbandet gör det sammantaget till en bättre äffär än Tele2 såvida man inte har behovet av unlimited och står ut med smskvitteringen över 5Gb/dag.

Snålt också av Tele2 att de inte matchar Telias 20Gb utlands surf ens med unlimited utan bara har 12Gb där.

Fast helt beror det ju på ens användningsprofil vad som passar, utan det extra mobildatakortet med 20Gb/mån hade det kanske blivit annorlunda.

Permalänk
Medlem

778 Mb hittills i april. Antar jag avvaktar lite med beställning... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

wall of text

Brukar din familj sitta samlade runt en telefon och se film hela dagarna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

31 dagar x 5 = 155GB per månad
31 dagar x 6 = 186GB per månad

Jag vet inte hur dom tänker kallas det här för fri surf?

Även om jag måste logga in på deras hemsida för att kunna få 1GB extra så är det jobbet tänkte om man kollar på Netflix med sina kompisar och sen så stannar filmen upp.

Suck...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Blir väldigt fashinerad till vad folk använder sitt mobilinternet till. Själv gjorde jag av med 8Gb på hela året 2016. Visserligen har jag bara 20 min pendeltid med spårvagnen x5 dagar/vecka.
Resten använder jag Wifi.
Även om jag "bara" har 1Mbit hastighet så ser jag inte en enda anledning att ha snabbare heller. Har inga problem med spotify, youtube eller streama någon film/tv program.

För detta betalar jag 59kr/månad, utan begränsning i datamängd. Så mobilräkningen brukar h amna på runt 100kr/månad.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

31 dagar x 5 = 155GB per månad
31 dagar x 6 = 186GB per månad

Jag vet inte hur dom tänker kallas det här för fri surf?

Även om jag måste logga in på deras hemsida för att kunna få 1GB extra så är det jobbet tänkte om man kollar på Netflix med sina kompisar och sen så stannar filmen upp.

Suck...

*suck*
Att folk inte lär sig att läsa vad andra skrivit först. Visst är artikeln luddigt skrivit: "Alla påfyllningar ingår dock i abonnemanget."
Men ta och läs vad andra skrivit också innan börjar gnälla.
Manuellt 1GB påfyllning OBEGRÄNSAD gånger.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@superegg: Du har fritt antal påfyllningar. Alltså, du får fylla på med 1GB precis hur många gånger du vill utan extra kostnad vilket gör det till fri surf. Fylla på gör man rätt så simpelt genom att svara på ett sms. Sen är det, som många andra skrivit tidigare, inte marknadsfört som ett bredband utan endast till för mobiler. Vet inte hur du gör men inte sitter jag med flera kompisar och tittar på filmer på en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Då är det inte unlimited, om man skulle behöva använda mycket så måste man MANUELLT gå in och aktivera en gig till.

Kanske skulle vara intressant nu när roaming i EU blir fritt i Juli.

Nej, jag sitter nog kvar på mitt Telenor fri surf ett tag till, även fast samtal och SMS kostar.

För att klargöra för alla på sweclockers mfl.

Det är felaktig infornation som getts ut i denna artikel. När man förbrukat 5Gb under ett dygn så får man ett SMS där det står om man vill fortsätta surfa eller inte. Det är en JA och NEJ fråga. Skriver man JA så får man fortsätta surfa.

Man behöver alltså INTE köpa extra surf för dygnet eller liknande konstiga saker som skrivits i tråden.

Denna spärr är för att motverka källor som sprider virus eller fildelar och tar inte alls lång tid att slå av så fort man kommit upp i datamängden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sammanfattning om du vill använda 100GB under en dag så måste du svara på 95 sms...

Dc:ar under en CS match "vänta jag ska bara svara Ja på smset"

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Sammanfattning om du vill använda 100GB under en dag så måste du svara på 95 sms...

Dc:ar under en CS match "vänta jag ska bara svara Ja på smset"

Det är ju just så för att man inte skall använda det som ett bredband... Om man nu vill använda det som ett bredband till hemmet får man ju skylla sig själv.