Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är handlar inte om att en person med lägre inkomst skall "rycka upp sig" och skaffa högre inkomst. Det handlar om att olika människor har olika förutsättningar (t.ex. genetiska och uppväxtberoende) vilket gör att de får olika lätt och svårt för olika saker i livet. Vissa föds in i en situation som gör det lätt för dem att få en högskoleutbildning lätt, andra hamnar i en situation där de kämpar mycket för att ens ta sig igenom gymnasiet.

För väldigt många av de som tjänar riktigt bra har livet knappast varit hårt och fyllt av kämpande, de fick bara en bra giv i livets lotteri.

Det sagt behöver man inte bli ett offer och skylla på världen om det inte går så bra i livet, ytterst har man ju själv ansvaret för sitt liv. Men man måste inse att många kämpar mycket utan att det hjälper dem att komma upp till den nivån som andra kan ha utan att lyfta många fingrar.

Det ingår i världens orättvisa... men fortfarande inget svar på frågan. Om man tar bort incitament för drivkraft hos individer så får det en retarderande effekt på samhället. Var skulle vi har varit idag om det inte funnits något att kämpa för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det ingår i världens orättvisa... men fortfarande inget svar på frågan. Om man tar bort incitament för drivkraft hos individer så får det en retarderande effekt på samhället. Var skulle vi har varit idag om det inte funnits något att kämpa för?

Så lärare, sjuksköterskor, och poliser bör bara sluta i sina positoner och bli politiker för att förbättra/förändra sina liv från att leva på en lön på 25k/mån där de sliter och knappt har något över att leva på till 30-60k+ där jobbet ofast är mindre krävande rent psykiskt och fysiskt.

Hur tror du samhället skulle bli då? Eller ja vi ser redan effekten av detta....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Wow...

"Ansträngt sig mer"? "Skaffa sig större inkomst"? "Valt ett enklare liv"?

Det här är rätt skrämmande, att det finns en tro att människor som har påfrestande jobb med mycket övertid trots det generellt har valt att inte tjäna det dubbla på ett mindre ansträngande jobb. Människosynen och nivån av empati är... Skrämmande.

I'm out.

Tycker snarare det är skrämmande att se det som att folk inte har några val.
De flesta har alla möjligheter att utbilda sig, ta på sig andra roller på sin arbetsplats osv.

Du pratar trots allt om människor som jobbar, inte om sjuka, handikappade etc. Att pengar går till dem har jag inga problem med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Som t ex?

Som t.ex. den hel drös med personer som var barn i fullt fungerande och älskande medelklassfamiljer, och dessutom föddes med fallenhet/intelligens nog för att göra skolan till något man bara "glider igenom". Jag pratar inte om att alla är genier utan bara det där lilla extra som gör att man hamnar i den övre kvartilen i skolan. Jag är en av dessa själv kan jag säga (även om vi kan diskutera ifall jag är framme vid att "tjäna riktigt bra" ännu), min umgängeskrets är full av liknande personer. Vi fick en lätt start i livet och kom ut till ett arbetsliv där det bara fortsatt, visst har vi behövt göra arbete längs vägen men inte i närheten lika mycket som de som kämpat sig igenom skolan bara för att klara det.

Skrivet av videopac:

Det ingår i världens orättvisa... men fortfarande inget svar på frågan. Om man tar bort incitament för drivkraft hos individer så får det en retarderande effekt på samhället. Var skulle vi har varit idag om det inte funnits något att kämpa för?

Svaret på frågan? Vad som är alternativet? Alternativet kan ju vara att vi har ett skattesystem som faktiskt slår lite hårdare mot höginkomsttagare. Man tar ju inte helt bort drivkraften för att kämpa eftersom inte allt försvinner. Och ja, världen är orättvis, så då kan skattesystemet vara det också, fast mot de som fått lite extra på andra delar, så att det jämnar ut sig lite iaf.

Sen kan jag säga att även om man hör folk som klagar här och där har jag aldrig stött på någon som slutat kämpa för att deras marginalskatt är 55-60%. De flesta (som inte älskar pengar som en gud) verkar bry sig mindre om vad de tjänar för att de redan tjänar så pass bra att de har mer än de behöver.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att "jobbskatteavdraget" försvinner. Sänkt skatt är inget annat än bidrag till redan rika.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hoppas att "jobbskatteavdraget" försvinner. Sänkt skatt är inget annat än bidrag till redan rika.

Haha, jag tolkar inlägget som kronislt/sarkastiskt. Men faktiskt en bra poäng, det finns faktiskt folk som resonerar så på riktigt. Helt galet.

Intressanta inlägg överlag. Visar på stor bredd i vad vi set som rättvist och rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Jag hoppas att "jobbskatteavdraget" försvinner. Sänkt skatt är inget annat än bidrag till redan rika.

Nej avdrag i skatt.
Sedan har jag svårt att se meningen med jobbskatteavdraget, hade det inte varit bättre att sänka bidragen till bidragstagarna? Men det är väl ett sätt på att få upp inflationen i sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Wow...

"Ansträngt sig mer"? "Skaffa sig större inkomst"? "Valt ett enklare liv"?

Det här är rätt skrämmande, att det finns en tro att människor som har påfrestande jobb med mycket övertid trots det generellt har valt att inte tjäna det dubbla på ett mindre ansträngande jobb. Människosynen och nivån av empati är... Skrämmande.

I'm out.

Det finns många orsaker till att folk har det dåligt ekonomisk, sjukdomar som inte av samhället ses av samhället som så allvarligt så den behöver ha hjälp är ett bra skäl till detta.
Men det finns även andra som att vissa skaffar sig partner, barn och dylikt istället för att helt gå in i sitt arbete, sedan gnäller de på oss andra och säger att vi enbart fick våra jobb genom lotteri/kontakter och andra dumheter och vi därför kanske ska betala dubbelt så mycket som de i skatt sett till i kronor.
*edit*
Väldigt många ägnar sig extremt mycket åt rena nöjen av olika slag, som att spela på datorn istället för att utveckla, absolut inget fel med det. Men kräv därefter inte att de som gjorde det andra ska betala mer skatt. -Och visst finns det gamers som rar in miljonbelopp på sitt spelande varje år, men alla gamers gör ej detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nej avdrag i skatt.
Sedan har jag svårt att se meningen med jobbskatteavdraget, hade det inte varit bättre att sänka bidragen till bidragstagarna? Men det är väl ett sätt på att få upp inflationen i sverige.

Fast ska vi ha ett system som vi har, ett lapptäcke av olika avdragsmöjligheter istället för en sänkt skattesats generellt?

Möjliga exempel för diskussionen: Ränteavdragen, ROT/RUT, Reseavdragen.

Ränteavdragen ger bl.a. en skev bostadsmarknad och skapar förflyttningseffekter på kapital bundet i fastigheter (och i stor utsträckning även borätter).
ROT/RUT, ingen möjlighet i ROT att göra avdrag för hyresrätter (oavsett om du är fastighetsägaren eller hyrestagaren). Sen allmänt, sänkt skattesats skulle medge utrymme för dessa investeringar ändå, och minska statens administration enormt.
Reseavdragen, ungefär 50% av reseavdragen är felaktiga, samt att de stödjer ett ineffektivt nyttjande av vår transportinfrastruktur. Varför görs de största reseavdragen i kranskommunerna till Stockholm, Göteborg samt Malmö?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast ska vi ha ett system som vi har, ett lapptäcke av olika avdragsmöjligheter istället för en sänkt skattesats generellt?

Möjliga exempel för diskussionen: Ränteavdragen, ROT/RUT, Reseavdragen.

Ränteavdragen ger bl.a. en skev bostadsmarknad och skapar förflyttningseffekter på kapital bundet i fastigheter (och i stor utsträckning även borätter).
ROT/RUT, ingen möjlighet i ROT att göra avdrag för hyresrätter (oavsett om du är fastighetsägaren eller hyrestagaren). Sen allmänt, sänkt skattesats skulle medge utrymme för dessa investeringar ändå, och minska statens administration enormt.
Reseavdragen, ungefär 50% av reseavdragen är felaktiga, samt att de stödjer ett ineffektivt nyttjande av vår transportinfrastruktur. Varför görs de största reseavdragen i kranskommunerna till Stockholm, Göteborg samt Malmö?

Hyresvärden har möjlighet att göra ROT avdrag så ditt påstående är helt felaktigt.

RUT kan alla utnyttja oavsett boende form.

Ränteavdragen skulle kollapsa bomarknaden vilken ingen vill. Skulle möjligen funka att sänka med 1% per eller något liknande för att få ner hushållensskulder.

EDIT: Jag är också för sänkt skatt generellt och bort med avdrag. Men förstår varför de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

Hyresvärden har möjlighet att göra ROT avdrag så ditt påstående är helt felaktigt.

RUT kan alla utnyttja oavsett boende form.

Ränteavdragen skulle kollapsa bomarknaden vilken ingen vill. Skulle möjligen funka att sänka med 1% per eller något liknande för att få ner hushållensskulder.

EDIT: Jag är också för sänkt skatt generellt och bort med avdrag. Men förstår varför de finns.

ROT-avdrag får inte göras för hyresrätter, eller så har skatteverket helt fel på sin hemsida: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

RUT-avdraget får ju alla nyttja, men det skulle vara så mycket enklare att sänka skattesatser istället så kan jag väl få välja om jag vill lägga de pengarna på RUT eller en resa till varmare land?

Ränteavdragen skulle (i dagsläget med negativ ränta) inte alls kollapsa bostadsmarknaden. Det skulle däremot skapa en ökad rörlighet på bostadsmarknaden. Tyvärr så verkar det som att ränteavdraget är en helig ko för alla partier i Sverige, trots de inlåsningseffekter och annat den skapar. Därutöver så är det (faktiskt) inte statens uppgift att se till att du eller andra klarar dina boendekostnader.

Varför ska jag som inte har några lån subventionera andras boenden?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Fast ska vi ha ett system som vi har, ett lapptäcke av olika avdragsmöjligheter istället för en sänkt skattesats generellt?

Möjliga exempel för diskussionen: Ränteavdragen, ROT/RUT, Reseavdragen.

Ränteavdragen ger bl.a. en skev bostadsmarknad och skapar förflyttningseffekter på kapital bundet i fastigheter (och i stor utsträckning även borätter).
ROT/RUT, ingen möjlighet i ROT att göra avdrag för hyresrätter (oavsett om du är fastighetsägaren eller hyrestagaren). Sen allmänt, sänkt skattesats skulle medge utrymme för dessa investeringar ändå, och minska statens administration enormt.
Reseavdragen, ungefär 50% av reseavdragen är felaktiga, samt att de stödjer ett ineffektivt nyttjande av vår transportinfrastruktur. Varför görs de största reseavdragen i kranskommunerna till Stockholm, Göteborg samt Malmö?

Förstår du hur många arbetslösa det skulle blivit utan all denna byråkrati? Det handlar inte enbart om kommunala tjänstemän, utan att företag och t.om. privatpersoner måste anlita personer som sätter sig in i alla dumheter som Rosenbadarna har hittat på varje år.. -Ja, jag är ironisk och jag håller med dig. Det är idag alldeles för krångligt.
Jag tycker t.o.m. resor till och från jobbet kan tas bort, det gör att priserna på bostäder blir skev. För folk tar med detta i kalkylen, att visst 15 mil resväg till och från jobbet kostar lite pengar och påverkar miljön negativt, men vatusan, jag får 30% avdrag på kostnaden över 10 000kr.
Sänk skatten generellt istället och problemet är löst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pelikan:

Hyresvärden har möjlighet att göra ROT avdrag så ditt påstående är helt felaktigt.

RUT kan alla utnyttja oavsett boende form.

Ränteavdragen skulle kollapsa bomarknaden vilken ingen vill. Skulle möjligen funka att sänka med 1% per eller något liknande för att få ner hushållensskulder.

EDIT: Jag är också för sänkt skatt generellt och bort med avdrag. Men förstår varför de finns.

Hyresvärd ROT-avdrag? Är inte ofta hyresvärlden en företagare, och de kan skippa moms, likaså behöver de ej ta ut pengarna i skattade medel. Sist därefter ROT, ja det gäller nog enbart dens egen bostad.

Nu finns det få personer som äger hus som de hyr ut utan företagsverksamhet.

Permalänk
Inaktiv

Alla strutsar i denna tråd kan fortsätta leva med huvudet i sanden.
Ni kan besöka denna tråd om si så 10 år och se hur smarta ni trodde ni var idag och sen reflektera kring landets verklighet och er privat ekonomi med en bakåtblick.

Sverige går mot betydligt sämre tider som ett direkt resultat på "rädda världen" fantasin, ansvarslös invandring , ansvarslös hantering av statskassan och skattesystemet, förnedring av de äldre medborgarna , ökad girighet och korruption samt den otroliga narcissism och egoism som plågar nästan varenda person i vårt samhälle. Sedan finns så klart globala påverkan utifrån.

Det värsta är dock allt "new speak" och censur av öppet tänkande och debatt. Det är första symptomer på slutet på ett fritt samhälle och demokrati som vi växte upp med. Tyvärr tillhör politiker, media, "celebs" och alla andra som får göra sin röst hörd extrema liberala vänstern som har kapat vårt samhälle. Det roliga är att de är knappast majoritet. Men resterande majoritet är för djupt insatt i sina Netflix serier, instagram, facebook, och matlagning för att vara engagerade i det som nu är extremt kritiska tider för alla vår framtid.

Det mest absurda i det hela är att vi alla tillåter denna förändring ske i "politisk korrekthetens" namn.

Tillbaka till skatterna: Skatterna kommer bara öka, har man pluggat 20 år i sverige är man lika värd som en som hoppade över gymnasiet , företag kommer tillslut rymma Sverige på grund av ökade skattepressen och du och jag då? Vad kommer hända med oss när staten har inga pengar kvar? Ja ... då börjar det riktigt roliga. Salta lite med att bostadsbubblan spricker eller att ett riktigt krig börjar i världen så är vi riktigt djupt i skiten.

En liten övning för att summera: Peka på vart vi befinner oss idag på detta diagram.

Ha en trevlig Söndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

ROT-avdrag får inte göras för hyresrätter, eller så har skatteverket helt fel på sin hemsida: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

RUT-avdraget får ju alla nyttja, men det skulle vara så mycket enklare att sänka skattesatser istället så kan jag väl få välja om jag vill lägga de pengarna på RUT eller en resa till varmare land?

Ränteavdragen skulle (i dagsläget med negativ ränta) inte alls kollapsa bostadsmarknaden. Det skulle däremot skapa en ökad rörlighet på bostadsmarknaden. Tyvärr så verkar det som att ränteavdraget är en helig ko för alla partier i Sverige, trots de inlåsningseffekter och annat den skapar. Därutöver så är det (faktiskt) inte statens uppgift att se till att du eller andra klarar dina boendekostnader.

Varför ska jag som inte har några lån subventionera andras boenden?

Hade fel info då, var det de tidigare ROT avdraget när även hyresvärdarna fick använda sig av det är rätt säker på att vi använde detta under 90-talet? Men en hyresvärd kan dra av sina kostnader i redovisningen. Så finns ändå en viss rättvisa med detta. Dessutom har svart arbetskraft minskat.

RUT är ju till för att fler ska kunna arbeta heltid och minska svart arbetskraft.
Anser att båda har uppfyllt sitt syfte. Jag fattar också att sänkt arbetsgivareavgift/skattesatser skulle ev. funka lika bra som RUT och ROT. Men det löste ett problem som fanns inom dessa branscher.

Om ränteavdraget skulle tas bort direkt skulle mångas väldigt mångas månadskostnad öka med en tusenlapp eller mer. Om det inte påverkar bostadspriserna skulle jag bli väldigt förvånad. Amorteringskravet har troligen påverkat priserna och det är ju inte ens en kostnad för hushållen bara ge dem hårdast belånade sämre likviditet. Skulle priserna på hus börja falla är det lätt att få en negativ spiral likt 90-talskrisen. Då har vi genast en arbetslöshet på över 10% igen vilket resulteras i att skatten kommer att behöva höjas ytterligare.
Jag har inte heller några lån och skulle direkt tjäna på att ränteavdraget försvann. Men indirekt tror jag att de kommer bli en högre kostnad för mig innan marknaden stabiliseras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

*** raderat ***

Dina inlägg i diverse samhällsdiskussioner börjar nudda trollgränsen vill jag bara säga.
Du bidrar absolut noll till alla diskussioner du är med och du använder de sämsta motargumenten om de ens kan klassificeras som argument då de är tomma på innehåll och är lika med en 5 åring som skriker: "NÄHÄ! SÅ ÄR DET INTE!!!"

Syrien är ett 3:e världs skithåla men enligt vissa definitioner och gränsar hamnar dom inom 2:a världen.
Nu när alla läkare,kärnfysiker,filosofer,poliser,sjuksköterskor,icke-analfabeter som tur har kommit till Sverige istället för att stanna och rädda sitt eget land är Syrien DEFINITIVT ett 3:e världsland om inte sämre än så. Tacka USA / Saudi / Ryssland / Iran / Kina och världens apati till att Syrien ser ut som det gör. Men mest kan du tacka deras ideologi, tänk och religion.

Nog om Syrien nu. Sluta eller så kommer du bli anmäld gång på gång och säkert inte bara av mig.

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsychedelicZ:

Tack för språktipset i andra stycket, äntligen har du varit till någon nytta.

Gällande första stycket ska jag svara i Tumnus stil: Du har helt fel och presenterar din egen fakta och världsbild.

Men nu eftersom jag inte är du ska jag presentera lite demografisk statistik kring ditt skitsnack:

There has been no Syrian census including a question about religion since 1960, (Detta tex tyder på att det är ett 3:e världsland men det är för komplicerat för dig att dra en sådan slutsats) these are thus the last official statistics available. In the next census of 1970, the religion statistics were no longer mentioned.:[5] 92.1% Muslims(4,053,349) including 75% Sunnis, 11% Alawis, 3% Druzes; 7.8% Christians (344,621) and 0.1% Jews (4,860)

Japp, det är tydligen inte ett muslimskt land och utvecklingen där har inget med islam att göra.
Strutsar som sagt.

Detta är sista gången jag kommenterar något du skriver då personer som du är bland de värsta jag känner och jag ser er som direkt ansvariga till en stor del av dagens problem. Ni kan snacka i tomma luften i årtal och driva diskussioner helt sönder.

Du skulle bli en duktig politiker, tyvärr finns det redan allt för många som dig dock så ta det inte som ett komplimang av misstag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

https://en.wikipedia.org/wiki/Syria#Religion

87% muslimer och 10% Kristna. Det är en ganska stor minoritet kristna hörde du. Sedan verkar du vara för enkla lösningar. Problem inom ett land? Beskyll religiösa grupper eller utomstående parter.

Problem med ekonomin? Invandringens fel.

Sådana saker. Att sitta och påstå att någon inte förstår bättre och samtidigt sitta och komma med sådant dravel och försök att skylla på andra som "problem" gör ju inte direkt under för dina argument. Och om du ser mig som orsaken till "problemen" i detta samhälle bevisar bara detta.

Angående halmgubbar så är det bara enormt hyckleri att du anklagar mig för att inte vara seriös när du själv använder dessa argument. Ingenstans har jag påstått att Syrien inte är ett muslimskt land.. däremot att dra slutsatser att islam skulle vara en av orsakerna till problemen i Syrien är bara ett tecken på att du inte har en susning av orsakerna till oroligheterna i Syrien.

Sedan tar jag dina försök till förolämpningar som en komplimang.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

*** raderat ***

Du kanske ska titta på 2016 och inte 2011 när kriget startade.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Deve...

45.000 invandrare från Asien 1980.
640.000 invandrare från Asien 2016.

Drygt 300.000 av dessa är från Syrien och Irak, många läkare?

*** raderat ***

Citerat inlägg raderat, § 1.2
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Så världen är orättvis. Men vad var svaret på min fråga?

Förstår du inte det så är där för stora skillnader i nyanser som vi ser världen i. Men det är ok, alla kan inte se saker och ting på samma vis, det behövs folk på båda kanter så att säga.

Skrivet av Micke O:

Måhända att kommunismen inte går ut på att det ska finnas korruption - men den kommer på köpet så att säga.

Så är det nog, vi människor är giriga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Du kanske ska titta på 2016 och inte 2011 när kriget startade.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Deve...

45.000 invandrare från Asien 1980.
640.000 invandrare från Asien 2016.

Drygt 300.000 av dessa är från Syrien och Irak, många läkare?

Vart är överdrifterna professorn?

Ännu en gång. Var 640.000 invandrare från Asien relevant? Vad vill du komma fram till egentligen? Sedan finns det för och nackdelar med att mäta HDI. Dessutom var det inte jag som sa något om läkare..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ännu en gång. Var 640.000 invandrare från Asien relevant? Vad vill du komma fram till egentligen? Sedan finns det för och nackdelar med att mäta HDI. Dessutom var det inte jag som sa något om läkare..

Skrivet av Tumnus:

Du vet väl att Syrien inte räknas som tredje världen? Sedan är det intressant hur du överdriver.

Eller du kanske anser att "Du är en del av problemet" utan att utveckla är ett lysande argument? Halmgubbar kanske är ett bra argument? Var fick du t.ex. 600.000 ifrån?

Du skriver att jag överdriver och att Syrien inte tillhör tredje världen när du sedan blir överbevisad så byter du riktning och undrar varför det är relevant med 640.000 invandrare från Asien.

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/privat-sjukvardsforsakring...

Börjar ledsna ur totalt. Man betalar sjukt hög skatt, får ändå inte valuta för pengarna utan tvingas till t ex privat sjukvårdsförsäkring för att ha ett rimligt sjukvårdsskydd, och nu ska även det beskattas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Du skriver att jag överdriver och att Syrien inte tillhör tredje världen när du sedan blir överbevisad så byter du riktning och undrar varför det är relevant med 640.000 invandrare från Asien.

Vill du diskutera sakfrågan eller fortsätta ducka med floskler och ursäkter?

Har du svårt att hänga med i diskussionen så kan professorn alltid bläddra tillbaka några sidor.

Så du menar att man inte kan hålla två bollar i luften samtidigt? Sedan så kan du skippa dina härskartekniker eller försök till dem. Dessutom så var det inte ditt påstående om att Syrien tillhörde tredje världen som var överdriften. Det var ditt påstående om 640.000 invandrare från Asien som jag ifrågasatte.

Skrivet av BasseBaba:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/privat-sjukvardsforsakring...

Börjar ledsna ur totalt. Man betalar sjukt hög skatt, får ändå inte valuta för pengarna utan tvingas till t ex privat sjukvårdsförsäkring för att ha ett rimligt sjukvårdsskydd, och nu ska även det beskattas!

Nej. Bara sjukvårdsförsäkring som betalas av ens arbetsgivare. Alltså en förmån.. vilket borde varit skattebelagt sedan tidigare eftersom det är en förmån. Sedan vad man tycker om förmånsskatten i sig är ju en helt annan diskussion.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Bara sjukvårdsförsäkring som betalas av ens arbetsgivare. Alltså en förmån.. vilket borde varit skattebelagt sedan tidigare eftersom det är en förmån. Sedan vad man tycker om förmånsskatten i sig är ju en helt annan diskussion.

Mjo, men en förmån som i min mening behövs pga att den skattefinansierade vården är så horribelt trasig.
Därav står jag fast vid min åsikt, jag tycker att detta är ett specialfall av förmånsskatten.

Edit: Sen spelar det ju inte riktigt någon roll, för om jag säger till min arbetsgivare att fimpa den "privata" sjukvårdsförsäkringen och istället ge mig högre lön så beskattas den lönen för att jag sedan med det jag har över får köpa min privata sjukvårdsförsäkring privat.

Därav, jag anser att det horribla i det hela är att vi betalar en sjukt hög skatt för att få sjukvård. Denna sjukvård fungerar så dåligt att folk istället behöver köpa privat sjukvård.

Slutsats: Skattesystemet i Sverige är faacked up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns inga specialfall av skatt. Bara gråzoner och kryphål. Är det en förmån så ska det skattas efter rådande lagar angående förmånsskatt också.

Okej, så du tycker att det är helt ok att, enligt artikeln, 650 000 svenskar köper privat sjukvård trots att vi lever i ett land där vi enligt vår höga skattebelastning ska ha "fri" sjukvård?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Okej, så du tycker att det är helt ok att, enligt artikeln, 450 000 svenskar köper privat sjukvård trots att vi lever i ett land där vi enligt vår höga skattebelastning ska ha "fri" sjukvård?

Det är en helt annan diskussion som sagt. Betalar ens arbetsgivare för vården så ska det självfallet räknas som förmån och därför ska det gälla under förmånsskatten. Sedan nej. Köper du egen försäkring så gäller inte denna skatt.. iallafall inte enligt SVTs artikel du länkade.

Jag har ingen åsikt om 450 000 svenskar köper privat sjukvård över den statliga. Det är deras val.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@FlashGordon Hur får vi enbart tag i den kvalificerade arbetskraften som Sverige så hårt behöver och inte kan producera tillräckligt av från sin egen befolkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@FlashGordon Hur får vi enbart tag i den kvalificerade arbetskraften som Sverige så hårt behöver och inte kan producera tillräckligt av från sin egen befolkning?

Genom att dra ner på flyktinginvandring/anhöriginvandring. Fler människor kräver fler utbildade för att det ska gå runt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Enligt din retorik så är det irrelevant hur många analfabeter det finns i Sverige däremot så är det alldeles för många eftersom arbetslösheten är väldigt hög och det tar xx antal år för att få helårsanställning.

Professorn kan kika på SCB för mer information eller bjuds det enbart på floskler och ursäkter idag?

Du verkar ju tolka ens kommentarer som satan tolkar bibeln. Nej enligt min "retorik" så är din källa irrelevant eftersom den inte behandlar mina frågor.

Du har kommit med påståendet. Du har bördan att ge belägg.. Eller gäller kanske inte vetenskaplig praxis här?

Så hur många analfabeter har Sverige tagit in och var fick du 600.000 Asiater ifrån? Enligt Migrationsverket så har antal ansökningar mellan 1984 och 1999 varit just över 91.000 på personen från Asien.

https://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac3871...

Mellan 2000 och 2016 så ökade siffran med närmare 400.000.

https://www.migrationsverket.se/download/18.585fa5be158ee6bf3...

Observera att detta är ANSÖKNINGAR (De som fick godkända sina ansökningar saknar nationalitet i statistiken mellan 1984 och 2000).

Av dessa så verkar mindre än 50% fått sin ansökan godkänd. Så ännu en gång. Var fick du dina 600.000 ifrån? Inte är det Migrationsverket iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är en helt annan diskussion som sagt. Betalar ens arbetsgivare för vården så ska det självfallet räknas som förmån och därför ska det gälla under förmånsskatten. Sedan nej. Köper du egen försäkring så gäller inte denna skatt.. iallafall inte enligt SVTs artikel du länkade.

Jag har ingen åsikt om 450 000 svenskar köper privat sjukvård över den statliga. Det är deras val.

Diskussionen gäller att vi har höga skatter i sverige.
En del av dessa skatter gör gällande att det man får för skatten är "fri sjukvård".

Men nu har det då gått så långt att denna "fria" sjukvård är såpass dålig att 650k svenskar köper privat vård för att få en rimlig vårdnivå.

I min mening borde jag kunna göra skatteavdrag i min deklaration motsvarande den privata sjukvård jag köper, eftersom jag själv bidrar till att finansiera min sjukvård och på så sätt avlastar den statliga sjukvården.

Eller alternativ B:
1) ta bort fri sjukvård
2) sänk allmänna skatten
3) då har jag nemas problemas med att skatta för min privata sjukvård