Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har både en DXracer Iron och en Formula. Jag blev rekommenderad Iron på grund av min längd (187cm), men stolen verkar dessutom vara gjord för människor som är betydligt bredare än vad jag är. Jag känner nämligen knappt av att stolen är skålad eftersom den är så bred. Den har fler inställningsmöjligheter och bättre hjul än Formula, men personligen tycker jag att den sistnämnda är betydligt skönare att sitta i. Den är även lättare, tar mindre plats och är billigare.

Som jag frågade en annan nyss, tror du någon med större lår, som jag har, skulle få plats i en Formula?
Också så på Formula kunde man bara justera armstödet upp och ner, hade älskat möjligheten att ändrat dem fram och tillbaka också. Fast om Iron är till för längre folk blir det lite dumt för mig. Känns inte som det finns en stol för korta och tjocka folk haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Förstår att en 19-åring kan tycka att dom är fräcka. Jag anser dock att du får mer stol för pengarna om du väljer att köpa en stol som inte är associerad med "gaming".

Då frågar jag igen - har du någonsin suttit i en?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakbec:

Som jag frågade en annan nyss, tror du någon med större lår, som jag har, skulle få plats i en Formula?
Också så på Formula kunde man bara justera armstödet upp och ner, hade älskat möjligheten att ändrat dem fram och tillbaka också. Fast om Iron är till för längre folk blir det lite dumt för mig. Känns inte som det finns en stol för korta och tjocka folk haha.

Sätt dig på en stol och mät avståndet mellan utsidan av respektive lår, så kan jag jämföra med mitt mått och återkomma med ett utlåtande när jag kommer hem idag.

Beträffande armstöden är det som du säger, på Iron kan man justera dem på många olika sätt medan man på Formula bara kan höja och sänka dem. Själv använder jag inte ens armstöden. Jag har tangentbord och mus så pass långt in på bordsskivan att jag kan låta armarna vila på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Förstår att en 19-åring kan tycka att dom är fräcka. Jag anser dock att du får mer stol för pengarna om du väljer att köpa en stol som inte är associerad med "gaming".

Vad snackar du om..?
Svara på hans fråga istället, Har du ens suttit i en? Om inte så sluta sitta här o hitta på åsikter baserat på ett ord.

Ja DXracer är en "gamingstol" men till skillnad från ett moderkort så handlar det inte om fräcka lampor och färger.
Dessa stolar är oerhört ergonomiska och till skillnad från de riktiga kontorsstolarna så kräver de inga inställningar för att ha ett bra grundläge. Riktiga kontorsstolar kräver nästan en ergonomisk utbildning för att nytta till max och ja då är de lite mer ergonomiska än ex. DxRacer, men man betalar väldigt mycket mer för väldigt lite i de flesta fallen.

Till TS:
Jag hade kontaktat maxgaming, de har livesupport och telenummer. De har koll på vilken modell som skulle passa dig baserat på dina mått och vikt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Sätt dig på en stol och mät avståndet mellan utsidan av respektive lår, så kan jag jämföra med mitt mått och återkomma med ett utlåtande när jag kommer hem idag.

Beträffande armstöden är det som du säger, på Iron kan man justera dem på många olika sätt medan man på Formula bara kan höja och sänka dem. Själv använder jag inte ens armstöden. Jag har tangentbord och mus så pass långt in på bordsskivan att jag kan låta armarna vila på bordet.

Ca 42 cm om jag sitter lite halvbrett

Tänkte om jag vill titta på film och luta bak mig, så följer ju inte armstödet med, annars har jag också armarna på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

@breakbec: Jag återkommer om några timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@breakbec: Jag återkommer om några timmar

Okej tack!

Permalänk
Medlem

nu har jag inte erfarenhet av varken iron eller formula, men jag köpte en king modell för ca 6 månader sen. första intrycket var och är fortafarande väldigt bra kvalitet. MEN... för min del så var det fel modell, då jag faktiskt nu mera får ont i ryggen av den. Det jag vill säga är, stirra dig inte blind på märket, utan köp något som verkligen passar dig. slår vad om att det finns bättre ergonomiska stolar för mindre pengar än vad en dxracer kostar, oavsett modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nagard:

nu har jag inte erfarenhet av varken iron eller formula, men jag köpte en king modell för ca 6 månader sen. första intrycket var och är fortafarande väldigt bra kvalitet. MEN... för min del så var det fel modell, då jag faktiskt nu mera får ont i ryggen av den. Det jag vill säga är, stirra dig inte blind på märket, utan köp något som verkligen passar dig. slår vad om att det finns bättre ergonomiska stolar för mindre pengar än vad en dxracer kostar, oavsett modell.

Nej stirrar mig inte blind på märket, men nu var det så att det var rea på dem två, då jag inte har råd med fullpris.

Permalänk
Medlem

@breakbec: Jag har en iron och är grymt nöjd. Jag kan sitta i timmar i den och inte få ont någonstans Jag är själv 183cm. Den är nu på rea på maxgaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@breakbec: Jag har en iron och är grymt nöjd. Jag kan sitta i timmar i den och inte få ont någonstans Jag är själv 183cm. Den är nu på rea på maxgaming.

Ja, jag såg det. Vet dock inte om jag är för kort för den. :/

Permalänk
Medlem

håller med om Iron. King och Iron väl samma i stort sett fast riktade till olika kroppsstorlekar.
Haft min Iron ca 2 år. Tidigare stol var en Kinnarps kontorsstol i 9000kr+ klassen som jag hade ca 3 år. Min Iron känns mycket bättre IMO.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag har själv en sådan här, se länk

Köpte den i somras och är störtnöjd. Började jobba på ett lager då jag tog en paus från IT och fick stå upp en massa om dagarna och ont som attans i ryggen.

Fantastisk stol kan jag säga, väldigt stadig och bra materialval. Men nu kan jag komma till min poäng.

Se till att sitta i stolarna i fråga om du har möjlighet. Jag har suttit i några fler stolar lite kort efteråt och insett att jag bara hade ren tur som med min svank tog denna modell (blev frestad på en rea som NetOnNet hade).

Jag säger att dcracer stolar är vettiga, men att det är lite som att pröva på kläder.
Du kan kolla mått osv men att det kanske inte känns rätt när den kommer fram.

Var inte förhastad

Mvh Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

om du bor i stockholm så kan ja rekommendera att göra ett besök hos MaxGaming i Upplands Väsby
dom har alla stolar uppställda så du kan provsitta stolarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajden85:

om du bor i stockholm så kan ja rekommendera att göra ett besök hos MaxGaming i Upplands Väsby
dom har alla stolar uppställda så du kan provsitta stolarna

Bor tyvärr inte i närheten där, eller någonstans där man kan prova dxracer stolar.

Permalänk
Medlem

@breakbec: vet att vissa netonnet och några inet butiker även har stolar man kan prova så har du nån av dom nära dig så kan du ju ringa å höra med dom

Permalänk
Hedersmedlem

@breakbec *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Själv har jag mer sneglat på Arozzi's stolar. Är det någon med erfarenhet som suttit i någon av dessa?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204837-...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

https://www.maxgaming.se/drifting-series/dxracer/drifting-d02...

Den har jag, plus för drifting är att det är extra stoppning i så den är lite bekvämare än formula t.ex. Sen har denna modellen tygklädsel istället för fakeläder så det andas lite mer och blir inte lika varmt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Skulle nog hålla koll på blocket, där ser jag ofta utrensning av gamla kontor och liknande, ibland helt nya prylar för en bråkdel av nypriset.

Vet inte vilka Kinnarps-stolar folk har suttit i men de jag har använt har varit super, en riktigt bra ergonomisk kontorsstol får DX racers att se ut och kännas som leksaker.

Sen finns det ju Kinnarps från 1500kr till oändligt mycket pengar, man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle nog hålla koll på blocket, där ser jag ofta utrensning av gamla kontor och liknande, ibland helt nya prylar för en bråkdel av nypriset.

Vet inte vilka Kinnarps-stolar folk har suttit i men de jag har använt har varit super, en riktigt bra ergonomisk kontorsstol får DX racers att se ut och kännas som leksaker.

Sen finns det ju Kinnarps från 1500kr till oändligt mycket pengar, man får det man betalar för.

Har haft Kinnarps 8000 och en 6000 free float. Gillade inte att sitta i någon av dom, så håller verkligen inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Själv har jag mer sneglat på Arozzi's stolar. Är det någon med erfarenhet som suttit i någon av dessa?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204837-...

Min kompis har en sådan, och jag har en DXRacer Iron. Personligen tycker jag att Arozzi känns mycket mycket plastigare och billigare. Den han har var heller inte i närheten så stoppad i dynorna som min iron.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Min kompis har en sådan, och jag har en DXRacer Iron. Personligen tycker jag att Arozzi känns mycket mycket plastigare och billigare. Den han har var heller inte i närheten så stoppad i dynorna som min iron.

Alright, tack för info. Ute efter något mer tyglikt i stoppningen. Arozzi-stolarna tycker jag var snäppet snyggare, men såg lite mer plastiga ut. Vill ju inte sitta med rövjuice 2000 i sommar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller på DxRacer och liknande har ni suttit i dom en längre stund?
Vi har uteslutande Kinnarps på jobbet och dom är fruktansvärt obekväma allihopa (utom en modell som jag vet kostar 12k beggade). Jag har en Dxracer hemma som är som att sitta i knät på Jesus. Hade ryggproblem innan när jag hade en stol från Jysk men det försvann när jag bytte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

https://www.needforseat.de/en/maxnomic-originals

tips

jag har en office i lila som jag gillar.
däremot var den lite för stor för mig (185 x 70 kg)
men kommer ha kvar den ett tag till

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Inaktiv

Blir det inte väldigt svettigt i fejkläder/läder stolar? Speciellt på sommaren (om den nu kommer i år).

Permalänk
Medlem

köp inte gamingstolar. Köp istället en ordentlig kontorsstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

köp inte gamingstolar. Köp istället en ordentlig kontorsstol.

Ne

Permalänk
Medlem

@breakbec: Det tror jag inte eftersom benen inte räknas när du sitter i den.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns dxracer i Karlstad som man kan provsitta? Ska dit på tisdag