Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag tror du missar något stort.
Det är inte bara jag som har den här routern.
Det är inte bara jag som ska hända tillgång till manualen, det är alla kunder med samma router.

Menar du att Telia ska säga upp alla kunder med den här routern?

Tror svaret syftade till att det blir billigare att reklamera för den promillen av kunderna som vill reklamera tjänsten pga avsaknad manual än att bråka om avtalet

Personligen hade jag nöjd mig med databladet och efter en snabb titt i GUIt att det inte finns någon FTP-funktion, dragit igång en egen FTP-server om det var kritiskt och gått vidare med livet.
Dock hade det ju inte skadat med att ha en manual helt digitalt (på hemsidan eller i själva routern).

Permalänk
Medlem

Skönt att kunden klagar på att supporten inte vet vad FTP är (ganska jävla orelevant för 1st line support på en ISP). Men kan inte själv skillnaden mellan switch, ap och "router".

Det är synd att ISPs har målat in sig i ett hörn genom att skicka med utrustning gratis. De skulle egentligen sälja det som en extra tjänst för personer som inte kan koppla in själv eller lämna marknaden öppen för lokala företag att lösa det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skönt att kunden klagar på att supporten inte vet vad FTP är (ganska jävla orelevant för 1st line support på en ISP). Men kan inte själv skillnaden mellan switch, ap och "router".

Det är synd att ISPs har målat in sig i ett hörn genom att skicka med utrustning gratis. De skulle egentligen sälja det som en extra tjänst för personer som inte kan koppla in själv eller lämna marknaden öppen för lokala företag att lösa det.

Var har jag antytt att jag inte vet hur man kopplar in eller att jag inte kan skillnaden på AP/switch och router?

Det kanske är irrelevant för 1st line support, det vet jag inget om.
Men är det så borde väl den som har yrket och kunskapen att det är irrelevant också skicka vidare kunden till personal som kan?
Eller?

Notera också att jag vet att det heter irrelevant och inte orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Var har jag antytt att jag inte vet hur man kopplar in eller att jag inte kan skillnaden på AP/switch och router?

Det kanske är irrelevant för 1st line support, det vet jag inget om.
Men är det så borde väl den som har yrket och kunskapen att det är irrelevant också skicka vidare kunden till personal som kan?
Eller?

Notera också att jag vet att det heter irrelevant och inte orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

1st line support för privatpersoner tar mest hand om ärendet gör basic-undersökning, starta om routern, gör en tracert ect allt gällande ftp skickas oftast ett ärende till 2nd line. Problemet är att bli vidarekopplad till 2nd line inte direkt är populärt utan nästan alltid skapas det ett ärende som sedan vidarebefordras. Får skaffa dig ett företagsabonnemang för få vettig support tyvärr kostar det tusenlappar därefter också. Tycker dock att Telia vid val av router borde kräva av tillverkaren att det ska finnas en manual antingen i pappersformat eller pdf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

1st line support för privatpersoner tar mest hand om ärendet gör basic-undersökning, starta om routern, gör en tracert ect allt gällande ftp skickas oftast ett ärende till 2nd line. Problemet är att bli vidarekopplad till 2nd line inte direkt är populärt utan nästan alltid skapas det ett ärende som sedan vidarebefordras. Får skaffa dig ett företagsabonnemang för få vettig support tyvärr kostar det tusenlappar därefter också. Tycker dock att Telia vid val av router borde kräva av tillverkaren att det ska finnas en manual antingen i pappersformat eller pdf.

Och igen, jag bad inte om hjälp med FTP. Jag hade klarat ut det utan problem om jag bara fått tag i manualen.
Jag vet inte var gränsen går mellan 1st och 2nd men jag förutsätter att manual är på 1st och FTP är på 2nd.

Och det är då här det blir så konstigt att hen direkt gav sig på det som var utanför Jens arbete, nonchalerade mitt önskemål om manual och kopplade inte det vidare dit det borde gå om/eftersom det nu blev en för svår fråga för hen.

Jag förstår och respekterar att FTP inte är en fråga för supporten, därför frågade jag efter en manual.
Jag är inte den typen som vill ha alla svaren serverade till mig.
Jag letar hellre upp det själv och lär mig på vägen.
Därför hade jag också letat i flera timmar efter manualen innan jag kontaktade supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Efta:

Du har rätt till en bruksanvisning. Får du inte det, har du rätt att häva köpet.

Beror också på vad det är för produkt samt om produkten kräver en viss kunskap för att använda. I detta fallet med att confa en FTP-server så skulle jag nog säga att det bör klassas som "specialkunskap"

Routern är som flera säger, hyrd utrustning och då är det Telia som står för den "kunskapen"

Med tanke på hur många Svenssons som tyvärr använder telias routrar så tycker man nog att dom borde kunna skicka ut en manual. Kanske hjälper det någon men för deras egna skull så skulle dom slippa dessa trådar samt telefonsamtal av missnöjda kunder som vill göra saker som inte är möjligt med den hårdvara dom hyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Och igen, jag bad inte om hjälp med FTP. Jag hade klarat ut det utan problem om jag bara fått tag i manualen.
Jag vet inte var gränsen går mellan 1st och 2nd men jag förutsätter att manual är på 1st och FTP är på 2nd.

Och det är då här det blir så konstigt att hen direkt gav sig på det som var utanför Jens arbete, nonchalerade mitt önskemål om manual och kopplade inte det vidare dit det borde gå om/eftersom det nu blev en för svår fråga för hen.

Jag förstår och respekterar att FTP inte är en fråga för supporten, därför frågade jag efter en manual.
Jag är inte den typen som vill ha alla svaren serverade till mig.
Jag letar hellre upp det själv och lär mig på vägen.
Därför hade jag också letat i flera timmar efter manualen innan jag kontaktade supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Manualer på den typ av utrustning är hemliga. Det enda du behöver veta är kunna stänga av och sätta på samt vilka jack som du kan använda och till vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Beror också på vad det är för produkt samt om produkten kräver en viss kunskap för att använda. I detta fallet med att confa en FTP-server så skulle jag nog säga att det bör klassas som "specialkunskap"

Routern är som flera säger, hyrd utrustning och då är det Telia som står för den "kunskapen"

Med tanke på hur många Svenssons som tyvärr använder telias routrar så tycker man nog att dom borde kunna skicka ut en manual. Kanske hjälper det någon men för deras egna skull så skulle dom slippa dessa trådar samt telefonsamtal av missnöjda kunder som vill göra saker som inte är möjligt med den hårdvara dom hyrt.

Jag kommer inte upprepa mig, läs tråden istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Manualer på den typ av utrustning är hemliga. Det enda du behöver veta är kunna stänga av och sätta på samt vilka jack som du kan använda och till vad.

Nej, de är inte hemliga. Problemet är att Telia har lagt till en egen mjukvara och underlåtit att skriva en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lång tråd och detta har säkert redan nämnts, men det är kort och kärnfullt. Supportmedarbetaren gjorde ett fel. Hen misslyckades helt med att identifiera att TS omedelbart skulle skickas vidare till mer kvalificerad personal för att få hjälp. Det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Var har jag antytt att jag inte vet hur man kopplar in eller att jag inte kan skillnaden på AP/switch och router?

Det kanske är irrelevant för 1st line support, det vet jag inget om.
Men är det så borde väl den som har yrket och kunskapen att det är irrelevant också skicka vidare kunden till personal som kan?
Eller?

Notera också att jag vet att det heter irrelevant och inte orelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt irrelevant för first line support att känna till ftp. Det är ju inte direkt någon tjänst som telia tillhandahar. Noterbart är att din teknisk support hänvisade dig till premiumsupporten som hjälper till med problem som inte telia har att göra med.

Det enda man kan tycka supporten gjorde fel var att supporten tog så lång tid att hänvisa dig till premiumsupporten. Samt att telia möjligen borde ha användarhandböcker på deras hemsida. (Går dock att googla fram, men telias mjukvara kan vara annorlunda)

Edit: Antar att det var en någorlunda ny person som satt som support.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Jag kommer inte upprepa mig, läs tråden istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Herregud...Du vet hur man för en konversation ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Manualer på den typ av utrustning är hemliga. Det enda du behöver veta är kunna stänga av och sätta på samt vilka jack som du kan använda och till vad.

Hemliga?!
Skojar du?
Detta är definitivt det dummaste jag hört i hela mitt liv.

Konsumentverket och konsumentköplagen kräver manual och du påstår att de är hemliga?
Notera ordet lag. Det är alltså en lag att tillhandahålla en manual.
Då är det väl ganska självklart att manualen inte kan vara hemlig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Hemliga?!
Skojar du?
Detta är definitivt det dummaste jag hört i hela mitt liv.

Konsumentverket och konsumentköplagen kräver manual och du påstår att de är hemliga?
Notera ordet lag. Det är alltså en lag att tillhandahålla en manual.
Då är det väl ganska självklart att manualen inte kan vara hemlig?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte köpt en router om du tror det.
Du har köpt ett internetabonnemang.
Till det så finns det ett uttag som du ska använda för att få/skick dina ettor och nollor.
Sen behöver du veta att den behöver ström, har lampor som du kan kommunicera med supporten om. Resten sköter Telia om och det har du inget mad att göra.
Fast du kan försöka att köpa en annan tjänst så kan det bli annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nej, de är inte hemliga. Problemet är att Telia har lagt till en egen mjukvara och underlåtit att skriva en.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns säkert en beskrivning om hur det ska kopplas ihop. Mer behöver ingen veta.
Vill man göra något mer så går det att skaffa en egen router, då går det att ha krav på beskrivning.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i sådant här men en av mina lärare har sagt att företag är tvungna att skicka med bruksanvisning med produkten, annars är det olagligt. Någon som kan intyga eller har jag bara fått för mig nåt dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Finns säkert en beskrivning om hur det ska kopplas ihop. Mer behöver ingen veta.
Vill man göra något mer så går det att skaffa en egen router, då går det att ha krav på beskrivning.

Men till skillnad från dig så finns det folk som jobbar med det här.
Om man då frågar de som jobbar med det (Konsumentverket) så säger de att Telia har gjort fel.

Det finns på någon sida bak utdrag ur lagen och det är mer än hur det kopplas in som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Är inte så insatt i sådant här men en av mina lärare har sagt att företag är tvungna att skicka med bruksanvisning med produkten, annars är det olagligt. Någon som kan intyga eller har jag bara fått för mig nåt dumt?

Du har rätt, läs mitt inlägg ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men till skillnad från dig så finns det folk som jobbar med det här.
Om man då frågar de som jobbar med det (Konsumentverket) så säger de att Telia har gjort fel.

Det finns på någon sida bak utdrag ur lagen och det är mer än hur det kopplas in som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon källa till din ide att det måste finnas manual till lånad utrustning, enligt lag?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jink:

Låt mig förklara det för dig.
1. Att tillverkaren inte har skickat ut någon form av manual som Telia har rätt att skicka ut är inte Telias fel, och det är rätt så jäkla långt ifrån handläggarens fel. Handläggaren tog sig antagligen tid att söka igenom flertalet system, tillverkarens hemsida samt rådslog med kollegor.
2. Varför skulle den handläggaren veta vad FTP är? Du får nog be dem om information om deras serviceramar, så ska du se att ditt huvudsakliga problem inte är något som supporteras. Så vitt jag vet så supporteras inte ISPer ens längre hjälp med en så enkel sak som portforwarding.
3. Det har inte slagit dig att handläggaren kanske är ny? Jag skulle vilja påstå att även du har varit ny på jobbet någon gång. Ett dåligt uppförande, så som du uppförde dig i chatten, är inte det minsta konstruktivt.

Vill även poängtera att sättet som du, och vissa andra, hånar handläggaren för att hen inte vet vad FTP är säger mer om er än om handläggaren.

1. Telia skulle aldrig köpt in en router och rebrandat som sin egen om inte tillverkaren kunde tillgodose en manual, än mindre att Telia inte ens tog sig tiden att göra sin egna manual gör det hela ännu värre då dem ändrat UI från stock-tillverkaren.

2/3. En handläggare på en support avdelning för tex. bredband ska kunna alla funktioner på samtliga bredbandstillbehör de säljer.
Nu har jag faktiskt en vän som jobbar på Telia's premiumsupport - Väl där så lär du kunna alla Telia's abonnemangsformer, utbud och tekniska specifikationer/funktioner utan till.
Du går flera utbildningar och får hem luntor med PDF'er/Dokument som går igenom alla systemen, produkter, funktioner, hierarkier mm. Du ska kunna dem utan till, och du testas på dessa saker kontinuelt i samband med stick-tester utöver testerna innan anställning verkställs, oavsett om du är vanlig support eller ej. Så att supporten frågar "vad är FTP" visar bara att dem inte har något där att göra, punkt.

Sure, att håna handläggaren är inte så fullt okej, det håller jag med om i slutändan då jag själv varit "människan på andra sidan".
Men handläggaren skulle ha svarat ansvarsfullt i stil med;
"Tyvärr lär jag meddela dig om att detta är utanför min förmåga och kunskap, det verkar ej heller som att Telia har någon kundmanual att tillhandahålla. Det jag kan göra är att ta ditt mobilnummer så kommer min chef eller annan ansvarig att återkoppla med dig snarast möjligast. Om du känner att problemet är mer akut så är det enda jag kan göra att hänvisa dig till våran Premium-support avdelning".

Inte dragit ut på ett problem i 2 timmar helt i onödan för något som kunde ha blivit löst på 5-10min med lite Googlande och/eller frågat sin närmaste kollega/"floor manager" direkt när förfrågan om en manual dök upp, samt bara erkänt att just hen inte kunde lösa problemet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har du någon källa till din ide att det måste finnas manual till lånad utrustning, enligt lag?

Chatt med Konsumentverket:

Välkommen! Vi tar strax emot din fråga.
Konsumentverket har kommit in i chatten
12:31:24 Konsumentverket Välkommen, jag heter Konsumentverket, vad kan jag hjälpa till med?
12:32:30 Jag Hej Konsumentverket!
Jag undrar om bruksanvisning till utlånad produkt.
Telia förser oss med router men de har ingen bruksanvisning alls. Bara en sida 10x 10 cm med var man kopplar in elsladden (typ)
12:33:02 Konsumentverket Ok, du tänker att det behövs en mer ingående bruksanvisning?
12:33:08 Jag Ja.
12:33:28 Jag Jag har pratat med Trelia om det och de har ingen alls.
12:35:24 Konsumentverket Enligt §16 konsumentköplagen ska vara vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess montering, installation, användning, förvaring och skötsel. Du kan göra en anmälan till konsumnetverket.
12:35:46 Jag Och vad innebär en anmälan till konsumentverket?

12:36:50 Konsumentverket Det innebär att rättsenheterna får möjlighet att titta på ärendet för att eventuellt starta en tillsyn gentemot hanteringen.
12:37:48 Jag Okej. Var gör man det då?
Saken är att vi bundit oss till 12 mån abonnemang för att få den här routern som saknar manual.
Kan vi reklamera på något vis?
12:39:13 Konsumentverket Ja, det kan ni också göra. MEddela att ni reklamerar varan med hänvining till ovan paragraf. Sen så får Telia svara och förhoppningsvis ge er ytterligare användningsinstruktioner.
12:41:26 Jag Men hur kan man reklamera något man lånar?
Det blir lite konstigt eftersom det inte är något de sålde till oss utan bara lånar ut.
Vad ska vi reklamera mot? Att vi inte kan använda deras tjänster på grund av det?
Det stämmer inte riktigt, men visst hade en manual hjälpt oss använda produkten korrekt. Det blir lite konstigt.
12:41:45 Jag * det blir lite konstigt att reklamera..

menade jag.
12:43:56 Konsumentverket Nii köper en tjänst av företaget. I den tjänsten ingår en vara.
12:44:22 Jag Det är sant antar jag...
12:44:32 Konsumentverket Ni ska kunna använda tjänsten som ni köper. För det behöver ni anvisningar hur man använder routern.
12:45:28 Jag Sant. Tack för hjälpen!

kan man få den här chatten på mail?
12:46:56 Konsumentverket Efter att du avslutar får du en ruta där du kan skriva i din mailadress så får du chatten dsär.
12:47:21 Jag Kanon!

Tack så mycket Konsumentverket
12:48:26 Jag Ha en fortsatt bra dag
Chatten är avslutad. Tack för att du kontaktade oss!

Dold text

Duger det eller vill du prata med Konsumentverket själv kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

1. Telia skulle aldrig köpt in en router och rebrandat som sin egen om inte tillverkaren kunde tillgodose en manual, än mindre att Telia inte ens tog sig tiden att göra sin egna manual gör det hela ännu värre då dem ändrat UI från stock-tillverkaren.

2/3. En handläggare på en support avdelning för tex. bredband ska kunna alla funktioner på samtliga bredbandstillbehör de säljer.
Nu har jag faktiskt en vän som jobbar på Telia's premiumsupport - Väl där så lär du kunna alla Telia's abonnemangsformer, utbud och tekniska specifikationer/funktioner utan till.
Du går flera utbildningar och får hem luntor med PDF'er/Dokument som går igenom alla systemen, produkter, funktioner, hierarkier mm. Du ska kunna dem utan till, och du testas på dessa saker kontinuelt i samband med stick-tester utöver testerna innan anställning verkställs, oavsett om du är vanlig support eller ej. Så att supporten frågar "vad är FTP" visar bara att dem inte har något där att göra, punkt.

Sure, att håna handläggaren är inte så fullt okej, det håller jag med om i slutändan då jag själv varit "människan på andra sidan".
Men handläggaren skulle ha svarat ansvarsfullt i stil med;
"Tyvärr lär jag meddela dig om att detta är utanför min förmåga och kunskap, det verkar ej heller som att Telia har någon kundmanual att tillhandahålla. Det jag kan göra är att ta ditt mobilnummer så kommer min chef eller annan ansvarig att återkoppla med dig snarast möjligast. Om du känner att problemet är mer akut så är det enda jag kan göra att hänvisa dig till våran Premium-support avdelning".

Inte dragit ut på ett problem i 2 timmar helt i onödan för något som kunde ha blivit löst på 5-10min med lite Googlande och/eller frågat sin närmaste kollega/"floor manager" direkt när förfrågan om en manual dök upp, samt bara erkänt att just hen inte kunde lösa problemet.

Tack!
Helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Chatt med Konsumentverket:

Välkommen! Vi tar strax emot din fråga.
Konsumentverket har kommit in i chatten
12:31:24 Konsumentverket Välkommen, jag heter Konsumentverket, vad kan jag hjälpa till med?
12:32:30 Jag Hej Konsumentverket!
Jag undrar om bruksanvisning till utlånad produkt.
Telia förser oss med router men de har ingen bruksanvisning alls. Bara en sida 10x 10 cm med var man kopplar in elsladden (typ)
12:33:02 Konsumentverket Ok, du tänker att det behövs en mer ingående bruksanvisning?
12:33:08 Jag Ja.
12:33:28 Jag Jag har pratat med Trelia om det och de har ingen alls.
12:35:24 Konsumentverket Enligt §16 konsumentköplagen ska vara vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess montering, installation, användning, förvaring och skötsel. Du kan göra en anmälan till konsumnetverket.
12:35:46 Jag Och vad innebär en anmälan till konsumentverket?

12:36:50 Konsumentverket Det innebär att rättsenheterna får möjlighet att titta på ärendet för att eventuellt starta en tillsyn gentemot hanteringen.
12:37:48 Jag Okej. Var gör man det då?
Saken är att vi bundit oss till 12 mån abonnemang för att få den här routern som saknar manual.
Kan vi reklamera på något vis?
12:39:13 Konsumentverket Ja, det kan ni också göra. MEddela att ni reklamerar varan med hänvining till ovan paragraf. Sen så får Telia svara och förhoppningsvis ge er ytterligare användningsinstruktioner.
12:41:26 Jag Men hur kan man reklamera något man lånar?
Det blir lite konstigt eftersom det inte är något de sålde till oss utan bara lånar ut.
Vad ska vi reklamera mot? Att vi inte kan använda deras tjänster på grund av det?
Det stämmer inte riktigt, men visst hade en manual hjälpt oss använda produkten korrekt. Det blir lite konstigt.
12:41:45 Jag * det blir lite konstigt att reklamera..

menade jag.
12:43:56 Konsumentverket Nii köper en tjänst av företaget. I den tjänsten ingår en vara.
12:44:22 Jag Det är sant antar jag...
12:44:32 Konsumentverket Ni ska kunna använda tjänsten som ni köper. För det behöver ni anvisningar hur man använder routern.
12:45:28 Jag Sant. Tack för hjälpen!

kan man få den här chatten på mail?
12:46:56 Konsumentverket Efter att du avslutar får du en ruta där du kan skriva i din mailadress så får du chatten dsär.
12:47:21 Jag Kanon!

Tack så mycket Konsumentverket
12:48:26 Jag Ha en fortsatt bra dag
Chatten är avslutad. Tack för att du kontaktade oss!

Dold text

Duger det eller vill du prata med Konsumentverket själv kanske?

"Enligt §16 konsumentköplagen ska vara vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess montering, installation, användning, förvaring och skötsel."

Jag tolkar det som att de ska skicka med information om inkoppling samt en lapp för wifi-lösenord och nätverksnamn.
Men eftersom chatten på konsumentverket tolkar det annorlunda så är det väl bara att anmäla till konsumentverket. Att telia skulle godtaga en uppsägning pågrund av avsaknad av manual låter märkligt, då dom skickar med information om inkoppling och användande av huvudfunktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

"Enligt §16 konsumentköplagen ska vara vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess montering, installation, användning, förvaring och skötsel."

Jag tolkar det som att de ska skicka med information om inkoppling samt en lapp för wifi-lösenord och nätverksnamn.
Men eftersom chatten på konsumentverket tolkar det annorlunda så är det väl bara att anmäla till konsumentverket. Att telia skulle godtaga en uppsägning pågrund av avsaknad av manual låter märkligt, då dom skickar med information om inkoppling och användande av huvudfunktionerna.

Det handlar inte om uppsägning.
Det handlar om att de inte tillhandahåller en manual vilket de enligt lag ska.

Det står inte heller i lagen att bara huvudfunktionerna ska finnas med, det står montering, installation, användning, förvaring och skötsel.
Alltså att "allt" ska finnas med i manualen.

Om vi nu säger att du har rätt istället, vad tror du kommer hända då?
Tror du att exempelvis Philips vill fortsätta skriva manualer till sina TV apparater?
Tror du inte att någon annan skulle "testa" lagen genom att säga du köper strömsladden men får (låna) TVn på köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Det handlar inte om uppsägning.
Det handlar om att de inte tillhandahåller en manual vilket de enligt lag ska.

Det står inte heller i lagen att bara huvudfunktionerna ska finnas med, det står montering, installation, användning, förvaring och skötsel.
Alltså att "allt" ska finnas med i manualen.

Om vi nu säger att du har rätt istället, vad tror du kommer hända då?
Tror du att exempelvis Philips vill fortsätta skriva manualer till sina TV apparater?
Tror du inte att någon annan skulle "testa" lagen genom att säga du köper strömsladden men får (låna) TVn på köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att telia skulle låsa mjukvaran helt och därmed undgå behovet av en manual (och extra support), om konsumentverket skulle gå vidare med det hela så långt det går. Då behöver dom helt enkelt bara skicka med en manual för inkoppling(som idag)

Jag antar att dock telia har förhandlat bort i avtalat/någon klausul att du inte betalar för routern och därmed så anser de väl inte att det är en del av varan/tjänsten. För att dra en konstig liknelse så måste man tex inte ha instruktionsbok till bensinpumpsmunstycket på macken, men du får ändå låna den under en period som du använder tjänsten att föra över bensin till din bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Gissar på att telia skulle låsa mjukvaran helt och därmed undgå behovet av en manual (och extra support), om konsumentverket skulle gå vidare med det hela så långt det går. Då behöver dom helt enkelt bara skicka med en manual för inkoppling(som idag)

Jag antar att dock telia har förhandlat bort i avtalat/någon klausul att du inte betalar för routern och därmed så anser de väl inte att det är en del av varan/tjänsten. För att dra en konstig liknelse så måste man tex inte ha instruktionsbok till bensinpumpsmunstycket på macken, men du får ändå låna den under en period som du använder tjänsten att föra över bensin till din bil.

Även om Telia låser mjukvaran så kommer de inte från att det behövs fortfarande mer än det de har idag.
Jag kan inte svära på det, men om man läser lagen så ser det ut så.
Men det är så klart något som Telia och Konsumentverket får slåss om.

Men bensinpumpen har du inte hemma och är inte något du äger eller har avtal/abonnemang på.
Annars skulle parkeringsautomaten också ha manual.
Men det handlar om utrustning som du förvaltar och har "ansvar för".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Det handlar inte om uppsägning.
Det handlar om att de inte tillhandahåller en manual vilket de enligt lag ska.

Det står inte heller i lagen att bara huvudfunktionerna ska finnas med, det står montering, installation, användning, förvaring och skötsel.
Alltså att "allt" ska finnas med i manualen.

Om vi nu säger att du har rätt istället, vad tror du kommer hända då?
Tror du att exempelvis Philips vill fortsätta skriva manualer till sina TV apparater?
Tror du inte att någon annan skulle "testa" lagen genom att säga du köper strömsladden men får (låna) TVn på köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast den router som du fått låna ska du montera enl anvisning.
Sen sköter Telia resten på distans. Dus ska inte och får inte ändra i den om du läser de villkor som du godkänt (tror åtminstone Telia följer villkoren till skillnad mot Bahnhof och Bredband 2).
Din uppgift sen är att prata med supporten om det blir något fel och ev läsa av någon lampa eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Även om Telia låser mjukvaran så kommer de inte från att det behövs fortfarande mer än det de har idag.
Jag kan inte svära på det, men om man läser lagen så ser det ut så.
Men det är så klart något som Telia och Konsumentverket får slåss om.

Men bensinpumpen har du inte hemma och är inte något du äger eller har avtal/abonnemang på.
Annars skulle parkeringsautomaten också ha manual.
Men det handlar om utrustning som du förvaltar och har "ansvar för".

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då. Men din elmätare får du inte heller någon manual på.
Din elcentral har du ingen manual på. mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men till skillnad från dig så finns det folk som jobbar med det här.
Om man då frågar de som jobbar med det (Konsumentverket) så säger de att Telia har gjort fel.

Det finns på någon sida bak utdrag ur lagen och det är mer än hur det kopplas in som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg din chatt lite senare i tråden.
Konsumentköplagen gäller:
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. ...

Så om du köpt en router av telia så gäller konsumentköplagen.
Men du har köpt en tjänst av Telia. Internetabonnemang.
Då är det troligen konsumenttjänstlagen som gäller. Du bör ta upp frågan på nytt och tala om att du inte köpt någon router men väl en tjänst av dom så får vi se vad de svarar.

(Det glömde jag:
Jag skulle vilja ha en verkstadshandbok till bilen så jag kan reparera själv.
En beskrivning av datorn så jag kan komplettera och bygga om en del kort.
En utskrift av operativsystemet och övriga program så att jag kan bygga egna rutiner.
En mer ingående beskrivning av diskmaskin, spis, kyl, frys mm så att man kan repa o bygga om.
Elinspektionen borde lägga ut sina regler mer offentligt och meddela alla när det blir ändringar.

Kan du inte ta upp det med konsumentverket på samma gång så vi får lit ordning på tillvaron.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

2/3. En handläggare på en support avdelning för tex. bredband ska kunna alla funktioner på samtliga bredbandstillbehör de säljer.
Nu har jag faktiskt en vän som jobbar på Telia's premiumsupport - Väl där så lär du kunna alla Telia's abonnemangsformer, utbud och tekniska specifikationer/funktioner utan till.
Du går flera utbildningar och får hem luntor med PDF'er/Dokument som går igenom alla systemen, produkter, funktioner, hierarkier mm. Du ska kunna dem utan till, och du testas på dessa saker kontinuelt i samband med stick-tester utöver testerna innan anställning verkställs, oavsett om du är vanlig support eller ej. Så att supporten frågar "vad är FTP" visar bara att dem inte har något där att göra, punkt.

Det där stämmer ju dock inte, jobbar själv som handläggare. Du ska inte kunna alla funktioner, det var det dummaste jag hört (idag). Du får det tydligt förklarat för dig vad som supporteras, och dessa saker får du utbildning på. Vill man ha hjälp med resterande funktioner så hänvisar man till Premium supporten, alternativt en av teknikertjänsterna.
Som jag försökte förklara tidigare så förstår jag absolut varför man skulle vilja att 1st line skulle kunna produkterna utan och innan, men det är inget som Telia (i detta fall) har inom sina serviceramar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.