Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vad för stekpanna ska man ha?

Jag är en sån som kan läsa på grejer i ett halvår innan jag köper (gjorde så med min skärm) men det måste jag ändra på. Får psychorykte om jag så igen....

Pengar är inget problem och jag vill ha bra grejor.

Gjutjärn?
Lättgjutjärn?
Vanlig?

Är lättgjutjärn verkligen lika bra som gjutjärn fast det väger mindre bara? Vad för skillnad på märkena?

Är lite vilse i djungeln här....

Tillägg: Det är induktionshäll jag använder

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem

Keramik hade ju jag köpt. Är exakt likadan själv.

Permalänk
Medlem

Gjutjärn alla dagar i veckan. Sköter du en sån kan den hålla i generationer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag har bara gjutjärn från Skeppshult och har aldrig sett nån anledning att köpa ett belagt..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv

Vad ska den användas till?

Stekpannor kan vara bra för olika saker. Är det bara hobby så duger en vanlig Skeppshult eller en De Buyer och håller i hundra år. Jag använder själv två olika gjutjärn och ett antal de buyer for olika ändamål.

Ett generellt tips är att undvika teflon,tunna pannor och plast/trä-handtag.

Permalänk
Medlem

Keramik verkar vara senaste grejjen.
Har haft ett par Jamie Oliver Teflon och dom funkar helt ok, men teflon suger sett ur ett miljöperspektiv.
Gjutjärn, om du köper kvalitet kommer hålla livet ut.
Kanske en kombo av båda, keramik och gjutjärn.

Permalänk
Medlem

Hört mycket gott om Scanpan CTX, 28 och 20 cm för ca 1500 kr

Permalänk
Föredetting

Kolstål funkar bra, kör själv de Buyer. Är ju lite mer mek till en början, likt gjutjärn, men sjukt mycket bättre än någon teflonpanna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

För enkelt att svara en typ. Har gjutjärn från skeppshult och ett par non-stick samt en traktörpanna. (Och en grillpanna i gjutjärn)
Olika verktyg för olika saker men skulle jag börja med gjutjärn. Det kan man använda till det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag har själv två gjutjärnspannor, dom överlever allt. Ibland skulle man vilja ha en teflon att komplettera med i köket, men jag har dock förstört två av min mammas teflonisar.

Personligen så tänkte jag köpa något utan beläggning nästa gång, för att testa!

Permalänk
Medlem

Jag frågade min morbrors fru, som jobbar som kock, och hon rekommenderade faktiskt ICAs stekpannor (de med en röd prick i mitten). Visst, hon hade säkert i åtanke att jag är student, men hon menade att hon hade sådana hemma för eget bruk och tyckte de var mest värda.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Vi köpte ny teflonpanna för ett tag sen efter att min titan 2000 givit upp efter nästan 20 år. Denna gång gick vi på en AMT Gastruguess på Cervera. Den funkar alldeles utmärkt tycker iallafall jag.
Jag var lite inne på en rostfri panna först men de ska tydligen vara rätt svåra att använda då det krävs lite teknik.
Har förståss en pannkakslagg i gjutjärn och även en grillpanna i gjutjärn annars. Att steka pannkakor i annat än gjutjärn går inte, blir inte rätt yta i en teflonpanna. Nackdelen med gjutjärn annars är tyngden, annars är det som många säger, den lever i en evighet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Jag frågade min morbrors fru, som jobbar som kock, och hon rekommenderade faktiskt ICAs stekpannor (de med en röd prick i mitten). Visst, hon hade säkert i åtanke att jag är student, men hon menade att hon hade sådana hemma för eget bruk och tyckte de var mest värda.

Jag har haft en sån då min tidigare stekpanna inte klarade induktionshäll och jag tyckte den var helt värdelös. Nu hade vi inte ICA:s utan Jamie Olivers. Kanske samma panna men iallafall helt värdelös. Den finns inte längre efter två år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skeppshult gjutjärn alla dagar i veckan. Finns inget bättre, enklare och kemikaliefriare om du sköter den rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag frågade min morbrors fru, som jobbar som kock, och hon rekommenderade faktiskt ICAs stekpannor (de med en röd prick i mitten). Visst, hon hade säkert i åtanke att jag är student, men hon menade att hon hade sådana hemma för eget bruk och tyckte de var mest värda.

Det är Tefal som har röda pricken inte ICA.

Väldigt förvånande att en kock rekommenderar teflonpanna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Det är Tefal som har röda pricken inte ICA.

Väldigt förvånande att en kock rekommenderar teflonpanna.

De sätter väl egentligen bara sitt namn på produkten för att tjäna några extra kronor.
Hur mycket skit finns det inte som det står Moberg, jamie Oliver eller Mannerström på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jamie Olivers Teflonpanna tycker jag tillskillnad från en del andra här är helt ok, miltal bättre än Hackman Matadors Keramikpanna som var omöjlig att hålla rent, (asgo första två månaderna, sen kocksar den igen)

Rekommenderar verkligen inte keramikpanna, Jamie Olivers Tefal panna har jag okej erfarenheter,
Debuyers ska vara ok, men har upplevt de som krångligare att få "bra" än gjutjärnspannorna som presterar utmärkt även efter lite diskmedel.

Har en traktörpanna i rostfritt och en gjutjärnspanna från skeppshult, uteslutande de jag använder.
Jag har träskaftet på Skeppshulten och trivs fint med det, men ska du ställa in pannan i ugnen kan det vara värt att gå på skeppshultsvarianterna som inte har trähandtag.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Gjutjärn från Skeppshult. Kvalitet, utan plast och allt vad det innebär.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

lättviktgjutjärn är trevligt. men de kan inte ackumulera lika mycket värme som en traditionell. exempel när man gör pannkakor och häller smeten i mitten först. då kommer pannkakan att bli fisigare i mitten. löses lätt genom att ringla runt smeten. men det är en indikation om hur den beter. annars väldigt trevlga.
kålstål är också mycket bra. lite meck i början som någon sa tidigare men mycket väl värda sitt pris.

jag använder dock mest rostfria pannor då jag tycker att de är superbra. men prisskillnaden från en de buyer till en demeyere vet jag inte riktigt om den är motiverad. men du kan diska med diskmedel och använda stålboll till proteiner som fastnar (som det gör i alla pannor).
men har du köpt en rostfri panna så har du ju den i resten av livet. samma med gjutjärn och kålstål också förstås.

det finns en ny rostfri serie som heter culimat där mathias dalgren haft ett finger med som kostar runt tusenlappen. inte hunnit testa men jag tror att det är en mycket bra kandidat.
kör gjutjärn annars. ger fantastisk stekyta till bra pris.

VH
Emrik som säljer stekpannor och har 10 pannor st i sin samling. dock ingen belagd.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Det spelar även stor roll vad man har för spis också.
Har man en induktionshäll så är vissa pannor helt värdelösa, även om de står på dem att de är specificerade för dem.
Dock är ju gjutjärn bäst, klarar av alla typer av hällar galant, håller en evighet och även släpper ifrån sig järn i maten vilket bara är positivt för det är ett ämne man behöver.

Kan tipsa om: https://ohmansmatovin.com/2012/09/10/fixartips-basta-gjutjarn...
Där finns en bra redogörelse på att hur man gör rent en grisig "antik" gjutjärnspanna så den blir som ny, och det är helt klart värt att skaffa en äldre gjutjärnspanna då de har bättre ytfinish och tjockare material än de nya, vilket gör dem en fröjd att steka i.

Permalänk
Medlem

keramiska panna är bara lite bättre än teflon kommer bli kassa med tiden av min erfarenhet, köp riktig gjutjärns panna oslagbart

Permalänk
Inaktiv

@Emrik: Är man ute efter billiga rostfria så säljer IKEA utmärkta pannor i deras "lyxigare" serie för en bra peng! Blev rejält imponerad när jag var och kikade på dessa faktiskt. Tjocka bottnar och stabila + 25 års garanti.

EDIT: länk

Permalänk
Medlem

Undvik nonstick, använd tyngre konstruktion inga tunna superlätta blir jämnare värme själv kör jag med en rostfri

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan varmt rekommendera kolstål jag också. Inga giftiga beläggningar som är på teflonpannor och liknande skräp.
Naturlig non-stick som är bättre än gjutjärn och även lite lättare tror jag.

EDIT: Har ett par från De Buyer som är fantastiska.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma gällande Skeppshult/Ronab gjutjärn samt de Buyer-pannorna. Har flera olika modeller och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det spelar även stor roll vad man har för spis också.
Har man en induktionshäll så är vissa pannor helt värdelösa, även om de står på dem att de är specificerade för dem.
Dock är ju gjutjärn bäst, klarar av alla typer av hällar galant, håller en evighet och även släpper ifrån sig järn i maten vilket bara är positivt för det är ett ämne man behöver.

Kan tipsa om: https://ohmansmatovin.com/2012/09/10/fixartips-basta-gjutjarn...
Där finns en bra redogörelse på att hur man gör rent en grisig "antik" gjutjärnspanna så den blir som ny, och det är helt klart värt att skaffa en äldre gjutjärnspanna då de har bättre ytfinish och tjockare material än de nya, vilket gör dem en fröjd att steka i.

Känns inte speciellt hälsosamt att öka järnintaget med 300% för varje måltid resten av livet, men å andra sidan kanske det är jätte bra för vissa personer.

The Journal of the American Dietetic Association tested 20 different foods cooked in cast iron and other metal pans. They found that every food cooked in cast iron had a much higher iron content than foods cooked in other types of metal. For example, a scrambled egg raw has about 1.49 mg of iron but after cooking in the cast iron skillet that number jumped to 4.76 mg. (source)

Additional iron can be a health benefit to those with anemia or otherwise low iron levels including pregnant, menstruating and postpartum women; children; athletes; and vegetarians. On the flip side, consuming too much iron causes a build-up in the body that can increase the risk of cirrhosis, liver cancer, cardiac arrhythmias and diabetes – especially in adult men and menopausal women.

For people who already get plenty of iron from a healthy nutrient dense diet, added iron may not be necessary and even toxic. The standard American diet is overly supplemented with iron-enriched cereals and other packaged processed foods.

Permalänk
Medlem

En gjutjärnspanna är det lättaste att hålla vid och håller länge om det sköts.
Detta är en klassiker som dock behöver stekas in för att få bra yta. De har en väldigt grov yta när de är nya, men försvinner efter hand. när du stekt klart har du i liiite vatten om torkar ur för att få bort det värsta, sen låter du den svalna.
https://www.cervera.se/produkt/traditional-stekpanna-med-trah...

Kolstålspannor kräver betydligt mer underhåll där man rengör med varmt vatten för att sen torka torrt och olja in med några droppar matolja efter varje användning. Ger ett bra resultat men kräver mycket mer instekning innan det slutar fastna
https://www.cervera.se/produkt/mineral-b-element-stekpanna-24...

Kan säga att vår redigt gamla gjutjärnspanna är den som används mest, gammal vana, men den är riktigt skön att använda

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Känns inte speciellt hälsosamt att öka järnintaget med 300% för varje måltid resten av livet

The Journal of the American Dietetic Association tested 20 different foods cooked in cast iron and other metal pans. They found that every food cooked in cast iron had a much higher iron content than foods cooked in other types of metal. For example, a scrambled egg raw has about 1.49 mg of iron but after cooking in the cast iron skillet that number jumped to 4.76 mg. (source)

Additional iron can be a health benefit to those with anemia or otherwise low iron levels including pregnant, menstruating and postpartum women; children; athletes; and vegetarians. On the flip side, consuming too much iron causes a build-up in the body that can increase the risk of cirrhosis, liver cancer, cardiac arrhythmias and diabetes – especially in adult men and menopausal women.

For people who already get plenty of iron from a healthy nutrient dense diet, added iron may not be necessary and even toxic. The standard American diet is overly supplemented with iron-enriched cereals and other packaged processed foods.

Vad orsakar inte cancer och andra livshotande sjukdomar i vår värld? sluta var rädd och lev lite.
fett och fettsnålt orsakar cancer, luft orsakar cancer, vatten kan döda dig i för stora mängder.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag undvikit alla typer av "nonstick". De funkar bra ett tag, om man är väldigt försiktig med värmen. Men så småningom så går det inte ens att steka ett ägg i dem för att den fina nontisk-beläggningen har förvandlats till en "stick"-beläggning.
Det ska sägas att jag inte har testat någon keramisk panna av senaste snitt, men jag är tveksam till att de är så mycket bättre än de från några år tillbaka.
Teflon tål inte att steka saker på hög temperatur. Har man en lite tunnare köttbit, tex lövbiff, så vill man ju ha riktigt hög temperatur för att den ska få fin yta utan att man ska behöva steka halva dagen så den blir seg och äcklig.

Själv kör jag mer gjutjärn och tycker det funkar kanon. Man får lägga lite tid på att sköta om dem men det är inte någon större arbetsinsats. De blir bara bättre och bättre med tiden.
Nackdelen är väl kanske vikten, men stor massa gör ju att den håller värmen bra. Det går alltså att lägga i mer än en liten köttbulle utan att riskera att maten blir kokt istället för stekt, som med vissa lättare pannor.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man ska ha den till.

Har det mesta hemma,
men vill slå ett slag för toughened non-stick från Le Creuset. Fungerar till mycket, och håller sig ren otroligt länge så länge man inte bränner sönder ytan med för hög värme, vilket är det största felet folk gör med sådana pannor är. Nonstick pannor behöver inte hög värme och det behöver nästan ingen mat heller. Non-stick försvinner vid hög värme och pannan förstörs.

Ska man steka rött kött, där hög värme behövs, då gäller gjutjärn Annars kör jag nonstick med låg värme på ägg, fisk, kyckling etc. Sedan har jag också värmeplattor som blir värm på mindre än 1 minut, så att komma upp till medium värme tar inte alls lång tid, det är väl också något att ha i bakhuvudet, vilken typ av platta man kör på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |