Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rutger Janåker:

@byskebon:

Nej något sådant finns inte.

Går rätt enkelt att lösa med en skvätt (droppe) superlim (eller dylikt) på toppen/mitten av dito tangenter (alternativt så borrar du ett litet hål i mitten på motsvarande ställe), dvs om det är något du saknar: annars funkar det ju som det är

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Går rätt enkelt att lösa med en skvätt (droppe) superlim (eller dylikt) på toppen/mitten av dito tangenter (alternativt så borrar du ett litet hål i mitten på motsvarande ställe), dvs om det är något du saknar: annars funkar det ju som det är

Jag har aldrig haft något keyset som varit så, så jag har liksom inget att sakna. Men om man skulle få för sig att prova så har jag ju gott om extra-tangenter i och med det stora kitet. Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag har aldrig haft något keyset som varit så, så jag har liksom inget att sakna. Men om man skulle få för sig att prova så har jag ju gott om extra-tangenter i och med det stora kitet. Tack för tipset

Hur gör du när du skriver då? Tittar du ner var du sätter fingrarna varje gång eller? Jag är touch typist, men skulle aldrig klara mig utan homings på mina tangenter.

Och vad har vi för motsvarande svenska termer för touch typist och homings egentligen?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Corsair K95 Macro Mekanisk tangentbord

Corsair K95 Macro Mekanisk tangentbord är bara så bra och tillsammans med Corsair Scimitar kan man uträtta underverk.

Permalänk

@Hund:

Jag har inga problem alls att skriva utan det, det sitter i bakhuvudet någonstans.

Edit: Jag tror att jag har en vana att sätta ner händerna på nästan exakt samma sätt. Men ibland märker jag att jag kikar ner lite snabbt när jag sätter ner händerna.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

@Rutger Janåker: Om du tittar på min 5 på numpaden på det stora tangentbordet borde du se det..

Jag har köpt tre stycken xda-set och alla innehåller extra scoopade tangenter. Jag skulle gissa på att dina också gör det. Det är ganska svårt att se dom, men om du lägger ut tangenterna på ett bord och kollar "underifrån" så borde du kunna se det. Om du inte har tagit ur numpad-lagret i din box så borde 5an där vara scoopad!

I stand corrected.
Du har rätt, det finns faktiskt en liten skillnad på knapparna. Men jag måste nog säga att med tanke på hur svåra de var att upptäcka [för mig], så har jag svårt att se hur de kan göra någon nytta [för mig]. Jag hade nog aldrig upptäckt dem om det inte hade varit för dig. Men, likväl finns skillnaden där, den går att känna. Kanterna skålningen är mer påtagliga. @SYRE är mannen hela dan.

Då får jag göra en rättelse, så att inte @Hund och @easy_j får fel information.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Haha Ja, man får fokusera ordentligt för att se skillnaden. Det är nästan så att den känns mer än den syns dock. Just nu på mitt Let's Split så guidar jag fingrarna mest efter bottenraden, men ibland känner jag efter med pekfingret och lyckas känna att jag hamnat rätt

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

Jag har en liten fråga angående Massdrop. Är det ett normalt förfarande att pengarna, när dropen är slut, förs tillbaka till mitt konto i form av en rättelse?

Kan det vara så att pengarna reserverades när jag hoppade på, sen att totalkostnaden sjunkit, och att rätt summa dras vid ett senare tillfälle? För just nu står den som "payed" men inga pengar har dragits.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag har en liten fråga angående Massdrop. Är det ett normalt förfarande att pengarna, när dropen är slut, förs tillbaka till mitt konto i form av en rättelse?

Kan det vara så att pengarna reserverades när jag hoppade på, sen att totalkostnaden sjunkit, och att rätt summa dras vid ett senare tillfälle? För just nu står den som "payed" men inga pengar har dragits.

Låter som det är läge för ett grattis/gratis! ( )

Men vanligtvis reserveras beloppet som gäller när du går med i dropppen, sen dras det belopp från ditt konto som gäller när när droppen slutar (dvs vanligtvis ett lägre belopp) och det dras vanligtvis när droppen slutar.

Så länge som det står "paid" är det lugnt!

Permalänk

@anon257891:

Hmm..

Var du med på dropen? Om ja, är dina pengar dragna? Paypal eller kort?

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Japp, jag var med!
Ja pengar är (tyvärr) dragna.
Paypal (och indirekt kort)

Status "paid" på md

(hade lite strul eftersom jag la till ett kit (small-keys) efter att pengarna var reserverade: så jag fick köra om betalningen efter att det droppat färdigt)

Har du inte fått något mail där MD berättar om ngt strul med din betalning så är det lugnt (så länge som det står "paid" i dina "transaktioner")!

Permalänk

@anon257891:

Ingenting är gratis. Pengarna dras nog på ett eller annat sätt, det behöver man sällan oroa sig för. Det är bara någon som tillfälligt råkat låna ut pengar till mig.

Det underliga är att det står ingenting på Paypal om någon återbetalning, endast betalningen. I går kunde jag se "reservation från MD/Paypal" samt "Rättelse MD/Paypal" när jag loggade in på internetbanken. Idag är både reservationen och rättelsen borttagna, några pengar är dock inte dragna. Så, vilken part det är som har lånat ut pengarna till mig vet jag inte, ingen verkar sakna några pengar än så länge i alla fall.

Permalänk
Medlem

Finns på Massdrop sedan igår: https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-k-bares-miami-dolch-d...

Finns ett International kit.

Tyvärr lång väntetid - Uppskattat utskick till den 23 Oktober.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag fick min Pegasus Hoof-kontroller till mitt Filco idag. Det är mycket trevligt att kunna programera det. Och det första jag gjorde var att binda om Caps Lock till Fn och piltangenterna till Fn+hjkl. Bara det var värt pengarna!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag fick min Pegasus Hoof-kontroller till mitt Filco idag. Det är mycket trevligt att kunna programera det. Och det första jag gjorde var att binda om Caps Lock till Fn och piltangenterna till Fn+hjkl. Bara det var värt pengarna!

Ja det är riktigt fina grejer! Vad använder du hjkl till så pass ofta att du behöver ha dom på pilarna?

Kör själv på ett cm rapid med lite "skumma" programmeringsval, FN istället för caps är ju självklart Mina tips:

fn+wasd som pilar
fn+ Q/E home - end
fn + R/F pgup - pgdn
fn + z x c - volym ner, mute & vol up.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag fick min Pegasus Hoof-kontroller till mitt Filco idag. Det är mycket trevligt att kunna programera det. Och det första jag gjorde var att binda om Caps Lock till Fn och piltangenterna till Fn+hjkl. Bara det var värt pengarna!

Skrivet av willeykk:

[...]Vad använder du hjkl till så pass ofta att du behöver ha dom på pilarna?[...]

Vild gissning: Hund gillar Vim

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Ja det är riktigt fina grejer! Vad använder du hjkl till så pass ofta att du behöver ha dom på pilarna?

Kör själv på ett cm rapid med lite "skumma" programmeringsval, FN istället för caps är ju självklart Mina tips:

fn+wasd som pilar
fn+ Q/E home - end
fn + R/F pgup - pgdn
fn + z x c - volym ner, mute & vol up.

Dold text

Tvärtom. I princip alla mina program är inspirerad av Vim och använder hjkl för navigering. Men det finns tillfällen där bara piltangenterna fungerar. Nu slipper jag flytta handen när jag har Fn+hjkl.

Jag har Fn+y/n för Home/End och Fn+u/m för Page Up/Page down. Det är smidigt om man utgår från hjkl.

Jag bytte också plats med Esc och § eftersom jag använder Esc väldigt ofta och slipper nu flytta handen för att nå Esc.

Skrivet av Khers:

Vild gissning: Hund gillar Vim

Bra gissat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag har Fn+y/n för Home/End och Fn+u/m för Page Up/Page down. Det är smidigt om man utgår från hjkl.

Det är det värsta med Windows. Att ha home, end, pgdn och pgup på enskilda knappar.
På Mac så är CMD + Left = Home, CMD + Right = End, alt + Up = pgup och alt + Down = pgdn..
Så mycket smidigare.
Jag har gjort om alla mina modifiers till FN lager på mitt HHKB bara för att kunna programmera om så att pilarna blir dessa knappar när man håller ned knapparna istället för att klicka på olika knappar för allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Det är det värsta med Windows. Att ha home, end, pgdn och pgup på enskilda knappar.
På Mac så är CMD + Left = Home, CMD + Right = End, alt + Up = pgup och alt + Down = pgdn..
Så mycket smidigare.
Jag har gjort om alla mina modifiers till FN lager på mitt HHKB bara för att kunna programmera om så att pilarna blir dessa knappar när man håller ned knapparna istället för att klicka på olika knappar för allt.

Vad har Windows med det att göra? Det är väl International Organization for Standardization du ska gnälla på om du är missnöjd med hur våra tangentbord ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad har Windows med det att göra? Det är väl International Organization for Standardization du ska gnälla på om du är missnöjd med hur våra tangentbord ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du?
Det är ju bara på windows det funkar så, på OSX är det som sagt annorlunda och mycket effektivare.
Jag pratar alltså inte om vart knapparna sitter, utan funktionaliteten bakom, E.G home tar en till början av raden, på MacOS så gör vänsterpil med en modifier samma sak, så du kan hoppa en bokstav, en hel rad eller ett ord med bara vänsterpil och olika modifiers.
(Ja, jag vet att ctrl+left hoppar ett ord åt vänster på Windows, det var bara ett exempel.)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har TADA68 i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Vad menar du?
Det är ju bara på windows det funkar så, på OSX är det som sagt annorlunda och mycket effektivare.
Jag pratar alltså inte om vart knapparna sitter, utan funktionaliteten bakom, E.G home tar en till början av raden, på MacOS så gör vänsterpil med en modifier samma sak, så du kan hoppa en bokstav, en hel rad eller ett ord med bara vänsterpil och olika modifiers.
(Ja, jag vet att ctrl+left hoppar ett ord åt vänster på Windows, det var bara ett exempel.)

Du menar så. Det har jag aldrig riktigt tänkt på, jag använder Linux och sedan Vim för all typ av textinmatning. Där går du till början av raden med 0 och till slutet med $, du hoppar till nästa mening med ), nästa ord med w osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Du menar så. Det har jag aldrig riktigt tänkt på, jag använder Linux och sedan Vim för all typ av textinmatning. Där går du till början av raden med 0 och till slutet med $, du hoppar till nästa mening med ), nästa ord med w osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det är ju om möjligt ännu värre.
Varje funktion i varsitt hörn på tangentbordet.

Använder du cVim förresten? Har börjat använda det på sistone, det är jättetrevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Haha, det är ju om möjligt ännu värre.
Varje funktion i varsitt hörn på tangentbordet.

Använder du cVim förresten? Har börjat använda det på sistone, det är jättetrevligt.

Haha! Vissa kommandon är helt klart mer logisk på ANSI-layouten. Men nu är jag så van med ISO-layouten att jag inte vågat peta på den. Även om det lockar lite att flytta om en del tecken nu när jag kan programmera mitt tangentbord. Vi får se.

Jag använder qutebrowser faktiskt, en Vim-inspirerad webbläsare. Fördelen med den jämfört med tex cVim, Pentadactyl, Vimperator osv är att den är skapad runt Vim-filosofin och den är 100% tangentbordsdriven.

Men cVim och liknande är guld värt om man använder typ Chromium eller Firefox. Det var faktiskt Vimperator till Firefox som fick mig intresserad av Vim från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Haha! Vissa kommandon är helt klart mer logisk på ANSI-layouten. Men nu är jag så van med ISO-layouten att jag inte vågat peta på den. Även om det lockar lite att flytta om en del tecken nu när jag kan programmera mitt tangentbord. Vi får se.

Jag använder qutebrowser faktiskt, en Vim-inspirerad webbläsare. Fördelen med den jämfört med tex cVim, Pentadactyl, Vimperator osv är att den är skapad runt Vim-filosofin och den är 100% tangentbordsdriven.

Men cVim och liknande är guld värt om man använder typ Chromium eller Firefox. Det var faktiskt Vimperator till Firefox som fick mig intresserad av Vim från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Nice! Ska kolla in den.
Det som är trevligt är att jag använder Opera Developer Edition och den har jättebra möjligheter för att göra allt med tangentbordskommandon i princip så då kan jag välja exakt vad jag vill ha vart någonstans och så kan jag kombinera det med cVim så det känns modernt och fräscht TROTS Vim. (Tycker Vim känns lite gammalt och slitet i vissa fall.)
Men sen är det bra att Opera kör Chromium så jag får alla devtools och sådant som jag använder i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Nice! Ska kolla in den.
Det som är trevligt är att jag använder Opera Developer Edition och den har jättebra möjligheter för att göra allt med tangentbordskommandon i princip så då kan jag välja exakt vad jag vill ha vart någonstans och så kan jag kombinera det med cVim så det känns modernt och fräscht TROTS Vim. (Tycker Vim känns lite gammalt och slitet i vissa fall.)
Men sen är det bra att Opera kör Chromium så jag får alla devtools och sådant som jag använder i jobbet.

Nu yrar du gosse. Vim är tidlöst! Vad menar du med gammalt och slitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Nu yrar du gosse. Vim är tidlöst! Vad menar du med gammalt och slitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar bara att det är fint att ha en mix mellan modernt och "tidlöst".
Använder massvis med Chrome extensions t.ex.
Sedan ser det fint ut, jag gillar när det ser fint ut.

Jag gillar att kunna använda musen ibland, har massor med gestures och sånt på musen som jag inte skulle klara mig utan.
Jag vill kunna göra allt med musen OCH allt på tangentbordet, jag vill aldrig bli tvungen att flytta händerna om jag inte vill.
Därför är det här en bra combo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Menar bara att det är fint att ha en mix mellan modernt och "tidlöst".
Använder massvis med Chrome extensions t.ex.
Sedan ser det fint ut, jag gillar när det ser fint ut.

Jag gillar att kunna använda musen ibland, har massor med gestures och sånt på musen som jag inte skulle klara mig utan.
Jag vill kunna göra allt med musen OCH allt på tangentbordet, jag vill aldrig bli tvungen att flytta händerna om jag inte vill.
Därför är det här en bra combo.

Ah! Då är jag med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Ja det är riktigt fina grejer! Vad använder du hjkl till så pass ofta att du behöver ha dom på pilarna?

Kör själv på ett cm rapid med lite "skumma" programmeringsval, FN istället för caps är ju självklart Mina tips:
fn+wasd som pilar
fn+ Q/E home - end
fn + R/F pgup - pgdn
fn + z x c - volym ner, mute & vol up.

Själv är jag lite pok3r smittad och kör följande på min cm rapid:
caps = FN
fn + ijkl som pilar
fn + U/E pgup - pgdn
fn + H/N home - end

Det roliga är att jag var sjukt tveksam mot 60% först, men sen jag vant mig är helt plötsligt hela pil+home/end/pg klustret överflödigt, mycket smidigare att slippa flytta händerna och bara flytta lillfingret till FN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingLlama:

Kollade runt lite på AliExpress och hittade dom här keycapsen.
Om inte bilderna ljuger så ser det ut att vara Svenska PBT caps för $30!

Jag beställde faktiskt dessa för att testa!
Kommer förhoppningsvis snart. Ska bli kul och se hur dom är.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR