Förlänga grannens WiFi till mig, vad behöver jag?

Permalänk

Förlänga grannens WiFi till mig, vad behöver jag?

Jag behöver lite hjälp då jag känner att mina nätverkskunskaper inte håller hela vägen i mål här.

Situation:
- Min granne har 80Mbit Fiber, och vi har tänkt dela på detta. Han bor ca 20m bort i ett annat hus.
- Det finns inget sätt att dra kabel mellan.
- Jag äger en WNDR4700 router som jag i övrigt är mycket nöjd med.
- Jag spelar ibland spel på internet, och vill ha lägsta möjliga ping. Därför vill jag ha minst möjligt antal WiFi bryggor osv.
- Jag har en TV, och flera små internetuppkopplade enheter som behöver ethernet, till alla mina rum finns ethernet draget till en central punkt.

Jag undrar om det är möjligt att fånga upp min grannes WiFi signal i mitt hus, och köra ut det till alla Ethernet enheterna och samtidigt få en låg ping? Eller om det är bättre att fånga upp WiFi signal direkt i datorn för att få lägsta ping, utan andra routrar mellan.

Vad vill ge bästa resultat?

Ett tänkbart scenario:
- Om jag kopplar en ny stark WiFi router direkt på hans fiber-bredband, och ansluter en riktad antenn mot mitt hus. Då får jag WiFi till alla mina enheter som har WiFi, och kan då spela spel med WiFi från datorn och få lägsta möjliga ping för den givna situationen.
- Och sedan använder eventuellt min WNDR4700 som router för ethernet, och konfigurerar den för att fånga upp WiFi och sedan dela ut det på Ethernet portarna.

Är detta en möjlig lösning?

Är det möjligt att använda en WiFi Router som WNDR4700 som någon sorts brygga, för att fånga upp en WiFi signal och sedan DHCP dela ut den signalen på ethernetportarna?

Jag är mycket tacksam om ni har tips på bra / prisvärda WiFi routers med riktbar antenn som jag kan installera hos honom, och eventuellt den billigaste lösningen för att få samma WiFi att finna vägen till mina Ethernet portar i huset.

Mycket tacksam om någon kan förklara termerna för mig, är det en Ethernet/WiFi bridge jag behöver här?
Har routrar normalt denna funktion? Eller är det WDS jag behöver? Eller AP?

Har prövat läsa manualen men det ger mig inte så mycket eftersom jag inte förstår termerna.

//GF

EDIT: Min router heter Netgear WNDR4700 CENTRIA

Permalänk
Medlem

Du kan sätta upp en radiolänk med ett par Ubiquiti NanoStations. Är det fri sikt?

Kontrollera även avtalet med internetleverantören. De flesta tillåter inte att man delar med sina grannar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=LG-AZz_nm5E
En sådan fast inte riktigt lika extremt. Finns lösningar för <100m.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Tack för svaren!

Avståndet är inte längre än att WiFi håller. Så jag tror inte man behöver radiolänkar. Finns det andra fördelar med någon form av radiolänk? Installationen bör ta lite plats också, och inte vara utanför huset, utan inne i samma rum som fiberboxen är installerad.

Finns det någon form av smidiga WiFi routers som har extern riktad antenn och gör precis detta med god finnes?

Vad internetleverantören tycker om saken bryr jag mig väldigt lite om. Och mig veterligen kan de inte hindra oss från att köra en egen WiFi DHCP router på fiberboxen?

//GF

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan sätta upp en radiolänk med ett par Ubiquiti NanoStations. Är det fri sikt?

Kontrollera även avtalet med internetleverantören. De flesta tillåter inte att man delar med sina grannar.

Googlade lite om denna, det verkar vara en smidig manick.

Behöver man ha två stycken eller kan min WRDN4700 fånga upp denna? Kan en vanlig laptop fånga upp denna?

Antennen skall stå inomhus i samma rum som grannens fiberbox, fungerar denna även när det inte är fri sikt?

Husen är två radhus, mellan dem är det ett dubbelgarage. Jag tänker att avståndet är inom 25m men det är genom flera väggar varav två är brandväggar eftersom det är till garage.

Bredbandet är 300 eller 600mbit. Med en 300mbit länk är det ju perfekt för då kan jag inte hogga upp hela kapaciteten.

//GF

Permalänk
Medlem

Köp ett par Ubiquiti nanostations M5 och sätt upp mot varandra för att skapa länken mellan din granne och dig. Sen sätter du din M5 i routers wanport och kör på. Ven inte hur bra ping du kommer få men det är nog inte super. Beror lite på sikt och avstånd på länken.

Du kommer inte kunna få IP-TV eftersom det är grannes abonnemang som styr vilka tjänster som gäller. Sen är nog inte godkänt i det avtal som din granne har med ISP att dela ut uppkopplingen till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Köp ett par Ubiquiti nanostations M5 och sätt upp mot varandra för att skapa länken mellan din granne och dig. Sen sätter du din M5 i routers wanport och kör på. Ven inte hur bra ping du kommer få men det är nog inte super. Beror lite på sikt och avstånd på länken.

Har idag en brygga till ett annat hus med 2 st Ubiquiti nanostations M5 och det fungerar utmärkt.
En är inställd som sändare och är kopplad till en LAN port på internet routern,
Den andra är inställd som mottagare och är kopplat till en gammal Asus RT-N66U som fungerar som AP i det andra huset.
Lägger bara till nån ms i pingen.

Om jag skulle köpa nya idag så skulle jag välja Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-16.
De kostar lika mycket som M5 men har bättre räckvidd och högre hastighet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vill du göra det rätt så köper du en radiolänk.

Kör själv en radiolänk till garaget ca 60-75m bort.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2779295 (köpte beggat 2st för en femhundring här på swec) Mer än nöjd! Fungerar sjukt bra !

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Hur kan det inte vara möjligt med kabel om det bara är 20m o h ett garage mellan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Har idag en brygga till ett annat hus med 2 st Ubiquiti nanostations M5 och det fungerar utmärkt.
En är inställd som sändare och är kopplad till en LAN port på internet routern,
Den andra är inställd som mottagare och är kopplat till en gammal Asus RT-N66U som fungerar som AP i det andra huset.
Lägger bara till nån ms i pingen.

Om jag skulle köpa nya idag så skulle jag välja Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-16.
De kostar lika mycket som M5 men har bättre räckvidd och högre hastighet.

Det här verkar vara en lösning som jag kommer att gå för.

Jag undrar om någon av dessa "radiolänkar" eller riktade WLAN bryggor använder sig av standarder som jag kan fånga upp med WiFi kortet i mina bärbara enheter? Detta så att jag slipper den extra mottagaren.

Då kan jag bara installera EN ubiquiti hos grannen, sedan brygga den mot min WNDR4700 och kabla ut den på thernet genom min gamla router. För att få lägsta möjliga ping så kan jag sedan använda WiFi direkt mot den enheten som är hos grannen.

Jag har läst att 2.4ghz är bättre inomhus än 5ghz, men det kanske inte spelar någon roll på detta avstånd?

//GF

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det rätt så går inte NanoBeam AC serien att använda som AP.
M5 skall gå och köra som AP men det är inget som jag testat.

När man kör ett par av dem som brygga så används ett eget protokoll airMAX.

Hur du än gör så se till att det fri sikt till grannes sändare.
2.4Ghz störs mindre av väggar än 5Ghz så det når längre.
Nackdelen är att det då kolliderar med grannes så det tenderar att bli fullt på 2.4Ghz och därmed dålig fart.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om jag har fattat det rätt så går inte NanoBeam AC serien att använda som AP.
M5 skall gå och köra som AP men det är inget som jag testat.

När man kör ett par av dem som brygga så används ett eget protokoll airMAX.

Hur du än gör så se till att det fri sikt till grannes sändare.
2.4Ghz störs mindre av väggar än 5Ghz så det når längre.
Nackdelen är att det då kolliderar med grannes så det tenderar att bli fullt på 2.4Ghz och därmed dålig fart.

Länken skall användas inomhus, så det måste desvärre penetrera iallafall 4-5st träväggar. Både sändare och mottagare kommer att vara inomhus eftersom det är radhus.

Är det dumt att använda 5ghz för att länka genom väggar i radhus?

Avstånden är inte stora, det är mest att jag vill ha perfekt signal, låg ping och hög hastighet utan att dra kabel.

Har fortfarande inte mätt upp avståndet men det är absolut inte över 50 meter som jag ser det nu. Det kan vara så nära som 20 meter. Men genom väggar!

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Länken skall användas inomhus, så det måste desvärre penetrera iallafall 4-5st träväggar. Både sändare och mottagare kommer att vara inomhus eftersom det är radhus.

Är det dumt att använda 5ghz för att länka genom väggar i radhus?

Avstånden är inte stora, det är mest att jag vill ha perfekt signal, låg ping och hög hastighet utan att dra kabel.

Har fortfarande inte mätt upp avståndet men det är absolut inte över 50 meter som jag ser det nu. Det kan vara så nära som 20 meter. Men genom väggar!

//GF

Kan man inte testa?
Ställ in din router att fungera som AP. Gå till grannen, se till att din grannes router använder din router som AP. Kör tester på din dator för att se hur bra de fungerar.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli svårt att få någon fart med så många väggar på 5Ghz.
Öppet köp och testa skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Kan nog bli svårt att få någon fart med så många väggar på 5Ghz.
Öppet köp och testa skulle jag rekommendera.

Det kan nog bli så att man måste testa sig fram, ville egentligen undvika detta för det är så krångligt att skicka tillbaka grejer till leverantören. Smidigast att köpa rätt på en gång.

Om någon har erfarenhet av att köra 25m wifi med låg ping och hög överföringshastighet så vore det ju lättast för mig, för jag är lat.. Men trial and error har ju alltid funkat förut

//GF

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att föreställa mig hur det kan vara en så kort sträcka på ett radhus och det inte går att ordna fri sikt. Jag tänker att man tex skulle kunna montera sändare och mottagare utomhus, på taket eller liknande för att åstadkomma detta.

Tyvärr tror jag inte att den länk du har för avsikt att skapa kommer att prestera på den nivå du önskar. För det behövs fri sikt. För mig känns det som att man vill ha mycket men offra lite. Och har man inte möjlighet att offra sig på att dra en kabel får man offra mer i en annan ände. Till slut har du inga möjligheter kvar och då är det kanske bäst att skaffa ett eget internetabonnemang istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Utomhusantenner med fri sikt eller dra en kabel mellan taken är nog det enda alternativet jag ser som kan göra dig nöjd med de krav du har på prestanda.

Jag skulle nog vilja se en bild på och mellan husen så att man kan bilda sig en uppfattning om hur svårt det är att lösa. Tror nog du själv tror att det är jobbigare än vad det i själva verket är och därmed kan lösa det bättre genom att ge oss lite bilder så att vi kan kolla ut en lösning åt dig.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Utomhusantenner med fri sikt eller dra en kabel mellan taken är nog det enda alternativet jag ser som kan göra dig nöjd med de krav du har på prestanda.

Jag skulle nog vilja se en bild på och mellan husen så att man kan bilda sig en uppfattning om hur svårt det är att lösa. Tror nog du själv tror att det är jobbigare än vad det i själva verket är och därmed kan lösa det bättre genom att ge oss lite bilder så att vi kan kolla ut en lösning åt dig.

Fungerar denna bild?

link

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av goodfidelity:

Fungerar denna bild?

link

(Fixade inbäddningslänken åt dig.)

Husen sitter alltså ihop med varandra?

Borde ju vara rätt lätt att dra en kabel på taket i ett plaströr bara. Eller om ni har överhäng på taket så är det ju ännu lättare, bara dra kablaget i det. Då blir det dessutom skyddat mot sol/väder/vind.
Menar alltså som på denna bild:

Alternativt att ni sätter upp varsin WLAN-brygga på taket mot varandra, men det blir nästan mer jobb än att bara dra en kabel längs taket och sen ner i respektive hus.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att accesspunkterna måste sitta långt inne i husen?
Ni har två garage emellan som jag förstått, verkar vettigt att dra kabel i alla fall så nära som möjligt.

Men det lättaste är att förbinda båda med trådad Ethernet; stabilt, svårt att störa ut, prestandan är garanterad.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Ägaren till huskroppen är inte positivt inställd till ingrepp i huset. Men jag har tillåtelse att installera vad jag vill som inte är ingrepp i klimatskärmen. Så att borra genom väggar eller tak är inte tema. Husägaren måste dessutom närvara vid arbetet, så om jag skall dra en kabel och detta är ett par timmars jobb så går det bort.

Jag tänkte konfigurera routern först, och sedan bara gå in, hänga upp på väggen inomhus och koppla på nätverk/ström och sedan gå ut igen. Det är 10 minuters jobb.

Som det står i första posten så är kabel inte ett alternativ, det har redan blivit avslag på den idén. Det var också min första tanke, eventuellt att skjuta ut kabel genom rören som ligger i plattan, och sedan skjuta dem från teleskåpet tillbaka till den andra delen av huset.

Det som är aktuellt är endast olika typer av radiolänk / wifi.

På grund av garagen så är det två brandväggar mellan husen. De får inte heller borras genom eller föras kablar genom oavsett.

Husen är nya, och kropparna är otroligt täta. Därför är det ett stort jobb att börja ta hål i klimatskärmen.

//GF

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Finns det någon anledning till att accesspunkterna måste sitta långt inne i husen?
Ni har två garage emellan som jag förstått, verkar vettigt att dra kabel i alla fall så nära som möjligt.

Men det lättaste är att förbinda båda med trådad Ethernet; stabilt, svårt att störa ut, prestandan är garanterad.

All kommunikation utgår från dessa rum. Det är trådad internet i alla rum i husen, men själva navet är dessa rum. Därför står det en router på denna plats i båda husen, som har patchkablar till alla kontakter i hela huset. TV apparater, telefoner, datorer osv. är kopplade med kabel i alla rummen i huset.

Så med andra ord skall man inte behöva dra någon kabel alls, bara koppla ihop utrustningen inne i detta rum.

Det är också viktigt att all utrsuning är inne på detta rum så att ingen kopplar in /ut något av misstag eller att det stör de som bor i husen när det ligger kablar eller står utrustning synligt.

Installationen skall inte synas, inte märkas, bara finnas där utan att vålla problem för någon av användarna.

//GF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goodfidelity:

På grund av garagen så är det två brandväggar mellan husen. De får inte heller borras genom eller föras kablar genom oavsett.

Husen är nya, och kropparna är otroligt täta. Därför är det ett stort jobb att börja ta hål i klimatskärmen.

Jag tror att jag kan säga med ganska stor säkerhet att du är rökt. Detta är inte ett lösbart problem så som du har specificerat det med en radiolänk utgående från rum djupt inne i respektive hus med brandväggar emellan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@goodfidelity: Det måste ju finnas något ventilationshål du kan dra kabeln genom i värsta fall ?
Det är ju inte mer än 4-5cm djupt i ett fönster tex.
Annars kan du ju putta ner kabeln från taket genom ett frånluftshål (förutsatt att ni inte har mekaniskt frånluft) och ta in den den vägen i båda husen. Det är ju ett helt öppet rör och går att återställa helt utan inverkan på huset.

Hur ser det ut med fri sikt mellan något fönster hos dig och grannen?
Worst case är ju att sätta två riktantenner mot varandra genom rutorna, för invändigt i huset kan man ju dra kabel hur man vill.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du inte har eget internet i ditt hus? Om det nu är ett nybygge, så borde väll även du ha fiber indragit till dig? Borde lösa ditt problem på ett enklare sätt.

Permalänk

Husen har FTX, så ventilationskanalerna går ej att använda, har redan tänkt på detta eftersom ventilationen lämpligt nog är i samma rum. Dock så har de olika delarna av huset varsin anläggning och delar därför inte kanalnät.

Och det kommer tillbaka till att installationen inte får synas. Inga kablar kan dras inne i bostäderna annat än de som går fast dragna inne i väggarna. Inga hål får borras, inga ingrepp i klimatskärmen får göras. Det är med andra ord inte möjligt med kabeldragning, som jag nämnt i första posten. Huset har dessutom inget vindsutrymme, isoleringen ligger direkt i takkonstruktionen.

Det är en pendlarbostad, huset används max 6 månader / år. Internet kostar från 600:-/mån och uppåt i detta hus. Endast en leverantör kan leverera, endast fiber är indraget, finns ingen koppar. Har kontaktat alla leverantörer och ingen kan leverera på denna adress. Det är inte tema att betala motsvarande 1200:-/månaden för att ha internet när man är där. Och trådlöst 3G/4G är så värdelöst att jag lika gärna kan använda min mobil och internetdelning.

Tråden spårar ur lite och avviker från temat som är just radiolänk/wifi. Jag har redan uteslutit allt av kabeldragande. Jag har övergett idén att använda en vanlig router eller möjligheter med WiFi med riktad antenn, och är nu efter inrådan i tråden mer fokuserad på att finna en radiolänk som kan fungera. Liknande Nanostation.

Är det någon som testat hur lång räckvidden är på en radiolänk inomhus eller är det mest gissningar?

Skulle två länkar motsvarande nanostation M2 / M5 räcka dessa ca 25-40 meter genom alla dessa väggar?

//GF

Permalänk

Jag tror att anledningen till att tråden "spårat ur" är för att folk försöker förklara de lösningar som är tekniskt möjliga. Jag instämmer med giplet att det inte går att lösa det så som du önskar. Åtminstone inte med bättre kvalitet än du skulle få med mobilt bredband. Så om du inte kan dra kabel varken inuti eller utanför husen är det nog till 4G du får vända dig ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har dragit kablage invändigt utan att borra över flera våningar i hyresrätter utan att de lämnar direkta spår. Har svårt att se att det inte skulle gå att dra kablage till riktade wifiantenner som har eventuell fri sikt genom fönster.

Men är det så att du inte får dra kablar längs lister eller något så är det nog bara att bita i det sura äpplet och leva på 4G. Eller chansa och hoppas på det bästa. Tror nog ingen kan säga varken bu eller bä om hur det kommer gå med signalen genom så många väggar på ett såpass långt avstånd om det nu är helt omöjligt att flytta på utrustningen.

Edit:
Det finns ju även platta nätverkskablar som antagligen kan dras genom fönstret genom att bara öppna fönstret och lägga kabeln där för att sedan stänga fönstret igen. Så ligger kabeln mot tätlisten bara.

Men då måste du ju dra en kabel invändigt, och det gick ju inte (får du ens ha möbler i huset..? ). Sen får du väl tejpa fast wifi-bryggan på väggen eller något.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Edit igen:
För att få allt centraliserat med hjälp av ethernet-portarna du har i varje rum då borde du kunna koppla kablage från eventuell wifi-brygga upp till "centralen" och in i WAN-porten på din router för att sedan dela ut nätet som vanligt till alla rum via den centrala punkten.
Detta beror ju såklart på om du ska ha DHCP från grannens router eller din egna, jag antar att det är smartast att ta det via grannens router för att undvika problem, och då är det bara att koppla en dumswitch i "centalen" för att dela vidare nätet till alla andra rum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goodfidelity:

Tråden spårar ur lite och avviker från temat som är just radiolänk/wifi. Jag har redan uteslutit allt av kabeldragande. Jag har övergett idén att använda en vanlig router eller möjligheter med WiFi med riktad antenn, och är nu efter inrådan i tråden mer fokuserad på att finna en radiolänk som kan fungera. Liknande Nanostation.

Radiolänk förutsätter normalt någorlunda fri sikt mellan sändare och mottagare. Det är ingen som installerar dem så som du tänkt mitt inne i ett hus. Det finns så klart WiFi i diverse knöliga miljöer med feta väggar osv, men oftast har man då gett upp alla krav på prestanda. Så vill du fortsätta det spåret så får du nog finna dig i att vara försökskanin.

Min spontana tanke när jag ser hur husen ser ut är att det borde gå att fixa något mellan utbyggnaderna på baksidan. Eftersom det är ett nytt hus så gissar jag att det finns nätverksuttag i varje rum. Finns det fönster som vetter mot varandra i utbyggnaderna så kan man prova att sätta någon länk däremellan. Annars kan man dra ut en kabel genom ett fönster och sätta länken på en stolpe på utsidan. Det blir en lite tattig lösning, men gör så vitt jag kan se inte våld på ditt avtal med hyresvärden.

Funkar inte detta och du inte vill chansa på att vara försökskanin så är det nog att använda mobilen som gäller i så fall. Du försöker trolla med knäna, och det funkar oftast inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@goodfidelity:
på 2.4 Ghz bandet är det större chans att det funkar än på 5Ghz.
Så det ända jag rekommendera är att skaffa 2st Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 och testa.
Du har ju alltid 14 dagars returrätt på nätköp om det inte fungerar.

Tänk också på att sätta dem så att det blir så lite vägg som möjligt som de går igenom.
Är stor skillnad på att gå rakt igenom en vägg och gå snett igenom den.

Körde mina M5 ett tag mellan övervåning och nedervåning, fick ut 30 Mbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W