Permalänk
Medlem

vet inte vilket grafikkort de använder i dina bilder. Men oftast är det kort för 5000kr+ men jag hittade detta och blev grymt imponerad av vad 7970/280 kan leverera https://www.youtube.com/watch?v=8ID37M8wiRw (Ja han spelar även detta spel OVERWATCH)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

De är enbart ett fåtal som lyckats köra minnen på 3600 MHz, fler på 3200 MHz, än fler på 2933 MHz och de allra flesta på minst 2666 MHz.

gaming performance when you pair RYZEN with 3600MHz CL16 RAM
https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

memory overclocking tips/guide
https://www.youtube.com/watch?v=d0MmDrRUeeQ&t=5s

Det handlar än så länge om en kombination av tur, skicklighet och uthållighet samt att få "rätt" exemplar av cpu och/eller minnen.

AMD har ju utlovat förbättringar så att fler bör nå 3200 MHz eller mer under maj månad med näst uppdatering av bios. Vi får se.

Om du kan vänta två, tre veckor. Gör det. Förhandstipset är att behålla 3600 MHz, då de ju går att köra i 3200 MHz. Förr eller senare lär du få upp dem ett steg till.

Nej, prestanda planar inte ut, utan fortsätter uppåt.

Mina minnen jag har nu (ripjaws 3600mhz, med rätt b-die) har jag 16 dagars öppet köp på fortfarande via netonnet. De kan jag köra i 3200mhz, enligt bios, med en enkel inställning i bioset. Men datorn startar lite konstigt då. Startar upp, stänger av och på igen typ tre gånger innan POST, sen går datorn igång. Jag har sett att fler har samma problem.
Har inte dubbelkollat med något program annat än bios om den verkliga hastigheten. Några crasher har jag inte fått dock. Men har bara spelat lite witcher 3.
Sen har jag minnen att hämta ut på posten imorgon. Det är Tridendt Z RGB, 3200mhz CL16, så det är inte den optimala minnena för Ryzen men grymt snygga. Jag får testa med dom i datorn under veckan.
Samtidigt vill jag inte pilla för mycket förrens jag fått mitt nya moderkort. Ska byta från Gigabyte K3 till K5. Hade missat helt att det bara var röd led och inte rgb-belysning på K3 så jag har gjort ett återköp. Det nya moderkortet bör komma i mitten på veckan. Då får vi testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har inte dubbelkollat med något program annat än bios om den verkliga hastigheten.

Kolla i cpu-z > memory så ska det stå 1600 på nb frequency om de körs i 3200.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Mina minnen jag har nu (ripjaws 3600mhz, med rätt b-die) har jag 16 dagars öppet köp på fortfarande via netonnet. De kan jag köra i 3200mhz, enligt bios, med en enkel inställning i bioset. Men datorn startar lite konstigt då. Startar upp, stänger av och på igen typ tre gånger innan POST, sen går datorn igång. Jag har sett att fler har samma problem.
Har inte dubbelkollat med något program annat än bios om den verkliga hastigheten. Några crasher har jag inte fått dock. Men har bara spelat lite witcher 3.
Sen har jag minnen att hämta ut på posten imorgon. Det är Tridendt Z RGB, 3200mhz CL16, så det är inte den optimala minnena för Ryzen men grymt snygga. Jag får testa med dom i datorn under veckan.
Samtidigt vill jag inte pilla för mycket förrens jag fått mitt nya moderkort. Ska byta från Gigabyte K3 till K5. Hade missat helt att det bara var röd led och inte rgb-belysning på K3 så jag har gjort ett återköp. Det nya moderkortet bör komma i mitten på veckan. Då får vi testa igen.

Hej!
Jag har liknande minnen och har inga omstarter. Kör dem i 14-14-14-14-36.
Jag har dock höjt Vddc spänning till 1,1V enligt rekommendationer.
Kanske kan prova det! Minnenas spänning är 1.35V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Nu har man skaffat 1600 klockad till 3,9GHz.
Märker redan nu i bf1 att jag får mycket jämare fps, fick ofta fps drops med min 2500k i 4,9GHz och detta är med endast ett överklockat 7970.

Lyckas själv inte att få mina ripjaws 3600mhz gå mer än 2933mhz....

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Mina minnen jag har nu (ripjaws 3600mhz, med rätt b-die) har jag 16 dagars öppet köp på fortfarande via netonnet. De kan jag köra i 3200mhz, enligt bios, med en enkel inställning i bioset. Men datorn startar lite konstigt då. Startar upp, stänger av och på igen typ tre gånger innan POST, sen går datorn igång. Jag har sett att fler har samma problem.
Har inte dubbelkollat med något program annat än bios om den verkliga hastigheten. Några crasher har jag inte fått dock. Men har bara spelat lite witcher 3.
Sen har jag minnen att hämta ut på posten imorgon. Det är Tridendt Z RGB, 3200mhz CL16, så det är inte den optimala minnena för Ryzen men grymt snygga. Jag får testa med dom i datorn under veckan.
Samtidigt vill jag inte pilla för mycket förrens jag fått mitt nya moderkort. Ska byta från Gigabyte K3 till K5. Hade missat helt att det bara var röd led och inte rgb-belysning på K3 så jag har gjort ett återköp. Det nya moderkortet bör komma i mitten på veckan. Då får vi testa igen.

Kikade på videon där AMD Robert går igenom överklockning med Ryzen. I videon beskriver Robert en funktion i Ryzen CPUn som gör att den testar minneshastigheten 3-5 ggr och om det även då failar så laddar moderkortet safe settings. Du kan testa att höja SoC-spänning upp till 1.1V och se om det blir enklare för minnet att posta i 3200MHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

CPU-Z s benchmark gick tydligen bra på Ryzen, sådant måste åtgärdas!
http://www.guru3d.com/news-story/new-cpu-z-upgrade-lowers-ryz...

Känns ju tyvärr ganska uppenbart att detta gjordes just för att Ryzen står sig så bra som den gör. Vi har väl alla noterat att Intel börjat reagera ganska underligt på AMD's revansch.

Men ja, är ju bara ett test i mängden men man undrar verkligen vad utvecklaren sysslar med. Förhoppnignsvis duger CPU-Z att använda för dess primära syfte även i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

@napahlm:
Har exakt samma fenomen när jag skruvar upp minnena. Tar ca tre "starter" innan post lyckas.
Har lett till att jag nu kör minnena i 2666 tillsvidare då datorn startar så mycket snabbare vilket jag värdesätter mer just nu.
Crosshair VI här, samma?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Så att det inte visade faktiskt prestanda är inte så viktigt, det viktiga var att det visade bra resultat för Ryzen. Även om det var felaktigt. Vilken jävla logik det är här alltså.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Så att det inte visade faktiskt prestanda är inte så viktigt, det viktiga var att det visade bra resultat för Ryzen. Även om det var felaktigt. Vilken jävla logik det är här alltså.

Istället för att tramsa så kan du läsa diskussionerna kring det hela, det finns en hel del underligheter.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med att köra mina ram minnen i 3200mhz, dvs att datorn startade om 3gånger~ problemet för mig var att minnena var speccade till 15 timings och när jag ändra dom till 14 eller 16 så starta datorn direkt utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@napahlm:
Har exakt samma fenomen när jag skruvar upp minnena. Tar ca tre "starter" innan post lyckas.
Har lett till att jag nu kör minnena i 2666 tillsvidare då datorn startar så mycket snabbare vilket jag värdesätter mer just nu.
Crosshair VI här, samma?

Jag har Gigabyte gaming k3. Men jag ska byta till k5, bör komma i veckan.
Själv tycker jag inte att det tar särskilt lång tid trots att datorn startar om tre gånger.
Gick nyligen från windows 7 till 10 så jag är van vid uppstartstider upp mot 30 sekunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte köra 1440p elr 4k i 60hz. Bestämt mig för ryzen nu, fast ska man köra ngn ryzen 5 cpu elr vänta på ryzen 3? Kör mest "gpu biund" spel. Det som kanske kräver cpu power är väl när jag kör moddat minecraft med server. Har tyvärr inte samsung bdie heller utan sk hynix. Dessutom är de quad channel, sen vill jag helst ha matx moderkort. Ngn vänlig själ som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har Gigabyte gaming k3. Men jag ska byta till k5, bör komma i veckan.
Själv tycker jag inte att det tar särskilt lång tid trots att datorn startar om tre gånger.

Jag har ett K5 och F4-3600C16D-16GVK. Jag har inga problem med att köra minnena i 3200 MHz i 14-14-14-28-1N (F2 bios). Har även kört dem i ~3400 MHz 16-16-16-36-1N. Det kan säkert gå att komma högre/lägre timings men jag har inte testat runt så mycket eftersom det är så drygt att återställa när det går fel.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att visa BIOS har en inställning för "bootvolt" för RAM, som går att dra upp högre än den normala bruksvolten för att få stabilare start, men nu är jag för trött för att leta åt exakt vad det var och bra startvärden, men skulle gissa att om minnena går på 1.35V normalt så drar man upp till "bootvolt" på RAM till 1.45V eller dylikt... (gör research själv så att ingenting går sönder)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag vill minnas att visa BIOS har en inställning för "bootvolt" för RAM, som går att dra upp högre än den normala bruksvolten för att få stabilare start, men nu är jag för trött för att leta åt exakt vad det var och bra startvärden, men skulle gissa att om minnena går på 1.35V normalt så drar man upp till "bootvolt" på RAM till 1.45V eller dylikt... (gör research själv så att ingenting går sönder)

Problemet är att det finns en bugg som gör att boot voltage alltid är 1.2V och inte följer inställningen för DRAM voltage som det borde när det är satt till Auto. Så kör man minnena i 1.35V måste man manuellt sätta boot voltage till 1.35V också, annars bootar de i 1.2V och byter inte till 1.35V förrän UEFI "tagit över" och kan applicera den inställningen (vilket tar någon sekund - och under den tiden finns stor risk att systemet kraschar och därför inte bootar).

Sedan är det en *liten* detalj att många moderkort helt saknar alternativ för DRAM Boot Voltage vilket gör att de alltid bootar i 1.2V oavsett vad man sätter för DRAM voltage. Alla högpresterande minnen är ju som bekant gjorda för 1.35V. Därför har många problem med att systemet inte POST:ar med högre minneshastigheter, eller kräver flera "försök" innan det bootar, trots att det sedan är stabilt i Windows när man väl lyckas boota.

Jag har inte hör om nya AGESA koden (1.0.0.5) kommer lösa den buggen eller inte. Annars är det upp till moderkortstillverkarna att implementera alternativ för DRAM Boot Voltage för att komma runt buggen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Här testas 1700 mot 5820K i Cinema 4D. Ryzen har 4 trådar mer, men Intel CPU är klockad till 4,5GHz i ett test

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet är att det finns en bugg som gör att boot voltage alltid är 1.2V och inte följer inställningen för DRAM voltage som det borde när det är satt till Auto. Så kör man minnena i 1.35V måste man manuellt sätta boot voltage till 1.35V också, annars bootar de i 1.2V och byter inte till 1.35V förrän UEFI "tagit över" och kan applicera den inställningen (vilket tar någon sekund - och under den tiden finns stor risk att systemet kraschar och därför inte bootar).

Sedan är det en *liten* detalj att många moderkort helt saknar alternativ för DRAM Boot Voltage vilket gör att de alltid bootar i 1.2V oavsett vad man sätter för DRAM voltage. Alla högpresterande minnen är ju som bekant gjorda för 1.35V. Därför har många problem med att systemet inte POST:ar med högre minneshastigheter, eller kräver flera "försök" innan det bootar, trots att det sedan är stabilt i Windows när man väl lyckas boota.

Jag har inte hör om nya AGESA koden (1.0.0.5) kommer lösa den buggen eller inte. Annars är det upp till moderkortstillverkarna att implementera alternativ för DRAM Boot Voltage för att komma runt buggen.

Wow, det där visste jag inte. Det förklarar varför det tar ett par försök att komma in i Windows med 3933 eller vad det är, men sedan fungerar det perfekt. Jag har inte kollat om jag har så jag kan ställa in boot voltage men tror inte det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Här testas 1700 mot 5820K i Cinema 4D. Ryzen har 4 trådar mer, men Intel CPU är klockad till 4,5GHz i ett test

https://www.youtube.com/watch?v=RcisuschWWk

Ser ut som att 1700 @ 4.0 GHz i det testet är ca 20% snabbare än stock (~6:05 mot ~7:41 sek), och 1700 @ stock är ca 25% snabbare än 5820K @ 4.5 GHz (~7:41 mot ~10:15).
Imponerande siffror tycker jag.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Wow, det där visste jag inte. Det förklarar varför det tar ett par försök att komma in i Windows med 3933 eller vad det är, men sedan fungerar det perfekt. Jag har inte kollat om jag har så jag kan ställa in boot voltage men tror inte det.

Det är inte så välkänt av någon anledning, men det diskuteras lite i en enorm tråd (över 1000 sidor) på overclock.net där även representanter från Asus svarat i någon veva.

Jag hoppas bara att nästa AGESA-uppdatering löser detta, eftersom X370 Prime saknar inställningar för DRAM Boot Voltage och detta begränsar starkt vilka timings och hastigheter man kan köra utan bootproblem (3200 C16 i mitt fall, trots B-die).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

köpte en 1600X 3,6GHz skulle jag valt 1700 3,0GHz (speldator) börja bli osäker. ca700kr i skillnad vilken skulle ni valt?
1700 TDP 65w 1600X TDP 95w

Har inte börjat bygga den ännu. så det är inga problem att lämna tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: 1600 eller 1700, 1600X är inte nödvändig.

Om du har råd, köp 1700, framtidssäkrare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

köpte en 1600X 3,6GHz skulle jag valt 1700 3,0GHz (speldator) börja bli osäker. ca700kr i skillnad vilken skulle ni valt?
1700 TDP 65w 1600X TDP 95w

Har inte börjat bygga den ännu. så det är inga problem att lämna tillbaka.

Har du redan köpt 1600X så behåll den.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har du redan köpt 1600X så behåll den.

Har köpt den i affär så inga problem att byta. min tanke är att 1600X kan man ev köra ej oc men väljer man en 1700 så måste man oc eller? kommer sitta ett eller 2st 7970 1100Mhz grafikkort i lådan så inga extrem kort här inte.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

Har köpt den i affär så inga problem att byta. min tanke är att 1600X kan man ev köra ej oc men väljer man en 1700 så måste man oc eller?

Nope.

Citat:

kommer sitta ett eller 2st 7970 1100Mhz grafikkort i lådan så inga extrem kort här inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har köpt den i affär så inga problem att byta. min tanke är att 1600X kan man ev köra ej oc men väljer man en 1700 så måste man oc eller? kommer sitta ett eller 2st 7970 1100Mhz grafikkort i lådan så inga extrem kort här inte.

Jag tror inte b350 duger om du ska köra två kort, så du tänker på det. Vet inte riktigt hur det funkar men du kanske redan har koll på det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror inte b350 duger om du ska köra två kort, så du tänker på det. Vet inte riktigt hur det funkar men du kanske redan har koll på det.

Står att det stödjer 2 kort https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/specific...

(Jag trodde det endast var 370 som hade stöd för fler kort. men 370 stödjer 3 kort )

Köpte vengeance lpx DDR4 2400Mhz 2*8Gb som jag hoppas klarar 3200Mhz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Står att det stödjer 2 kort https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/specific...

(Jag trodde det endast var 370 som hade stöd för fler kort. men 370 stödjer 3 kort )

Köpte vengeance lpx DDR4 2400Mhz 2*8Gb som jag hoppas klarar 3200Mhz

Det stödjer ja, men det kommer inte gå i full fart. Handlar om pci-e lanes eller något sånt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Bla stöd för

G.Skill Trident Z 4266 MHz CL19 F4-4266C19D-16GTZ 8Gb Samsung B-Die

Värt att tillägga är att "stöd" nödvändigtvis inte översätts till att det kommer att komma DRAM dividers för DDR4266 även om alla önskat det. AMD har gått ut med att det ska dyka upp en dividers på åtminstone DDR3500. Om Zen har högre dividers vet jag faktiskt inte ännu, men man får hoppas.

Skrivet av napahlm:

Mina minnen jag har nu (ripjaws 3600mhz, med rätt b-die) har jag 16 dagars öppet köp på fortfarande via netonnet. De kan jag köra i 3200mhz, enligt bios, med en enkel inställning i bioset. Men datorn startar lite konstigt då. Startar upp, stänger av och på igen typ tre gånger innan POST, sen går datorn igång. Jag har sett att fler har samma problem.
Har inte dubbelkollat med något program annat än bios om den verkliga hastigheten. Några crasher har jag inte fått dock. Men har bara spelat lite witcher 3.
Sen har jag minnen att hämta ut på posten imorgon. Det är Tridendt Z RGB, 3200mhz CL16, så det är inte den optimala minnena för Ryzen men grymt snygga. Jag får testa med dom i datorn under veckan.
Samtidigt vill jag inte pilla för mycket förrens jag fått mitt nya moderkort. Ska byta från Gigabyte K3 till K5. Hade missat helt att det bara var röd led och inte rgb-belysning på K3 så jag har gjort ett återköp. Det nya moderkortet bör komma i mitten på veckan. Då får vi testa igen.

Skrivet av D4NN3N:

Lyckas själv inte att få mina ripjaws 3600mhz gå mer än 2933mhz....

Vilket bios kör du? Har testat det kortet med sådana minnen i DDR3200 CL12-12-12-12-1T. AGESA kör DRAM training i samma ögonblick som du startar systemet innan POST/bios initialiseras. Mitt tips är att ladda optimized CMOS defaults>starta>sätt DRAM på 3200>starta om (DRAM training kan pågå under 3 omstarter). Postar den på lägre så kör F10 och exit och testa igen. Vid post vilket den borde göra så kan du gå på och sätta timings på åtminstone CL14-14-14-14 @ 1.35v till minnet.

Skrivet av Lanse:

Jag hade samma problem med att köra mina ram minnen i 3200mhz, dvs att datorn startade om 3gånger~ problemet för mig var att minnena var speccade till 15 timings och när jag ändra dom till 14 eller 16 så starta datorn direkt utan problem

Ryzen ogillar ofta ojämna timings. Vinsten av att gå från CL16 till CL15 är irrelevant och kan du köra CL14 så är saken löst

Skrivet av Pepsin:

Problemet är att det finns en bugg som gör att boot voltage alltid är 1.2V och inte följer inställningen för DRAM voltage som det borde när det är satt till Auto. Så kör man minnena i 1.35V måste man manuellt sätta boot voltage till 1.35V också, annars bootar de i 1.2V och byter inte till 1.35V förrän UEFI "tagit över" och kan applicera den inställningen (vilket tar någon sekund - och under den tiden finns stor risk att systemet kraschar och därför inte bootar).

Sedan är det en *liten* detalj att många moderkort helt saknar alternativ för DRAM Boot Voltage vilket gör att de alltid bootar i 1.2V oavsett vad man sätter för DRAM voltage. Alla högpresterande minnen är ju som bekant gjorda för 1.35V. Därför har många problem med att systemet inte POST:ar med högre minneshastigheter, eller kräver flera "försök" innan det bootar, trots att det sedan är stabilt i Windows när man väl lyckas boota.

Jag har inte hör om nya AGESA koden (1.0.0.5) kommer lösa den buggen eller inte. Annars är det upp till moderkortstillverkarna att implementera alternativ för DRAM Boot Voltage för att komma runt buggen.

Det är ingen bugg, utan AGESA DRAM training körs på standardspänning. En del kort har som du nämnt DRAM boot voltage och man kan tycka att det är förfärligt dåligt att inte alla moderkort har det då det inte borde anses som en exklusiv OC feature som bara ROG kort skall ha t.ex.

Ibland händer det att DRAM training går fel, då är det bara att vänta tills den startar igen, och direkt in i bios och kör en F10 enter igen så brukar det fungera, när allt väl startat så kan jag slå av och på datorn som vanligt sen utan problem.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]