Behöver lite råd och dela tankar angående nytt köp 240 / 144 hz

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd och dela tankar angående nytt köp 240 / 144 hz

Tjenare jag sitter å kollar på lite nya datorskärmar
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/262397-...
den där och

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253852-...

kanske eventuellt denna https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/228982-...

Men i första hand dom 2 första då prislappen på den sista är lite för saftig enligt mig.

jag undrar då vad som är värt typ, i dags läget så spelar jag massor CS:GO, lite wow, diablo och en massa andra spel Men mest cs go som sagt.
Idag har jag en benq2420tx vilket är en 24¨ med 120hz och 2ms respons

Dator setup
Processor i7 7770k överklockad till 4.9ghz
grafikkort Nvidia GeForce 1080 överklockat
16 gb av 3200mhz ram
ssd
osv. Osv...

hör gärna en massa tankar från andra som kan hjälpa mig göra ett val ! tack på förhand

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk

Jag tycker 240 ghz skärmen, alla kostar ungefär lika mycket och alla har g sync och den skärmen har högst ghz.

Visa signatur

Min gamla trotjänare: |Intel Core i7 3770k|Asus Maximus V Gene|Corsair LPX 16GB DDR3|Zalman Cnps10X m. Noctua fläkt|Asus Gtx 1070 Dual 8GB|Intenso 120GB SSD|Corsair TX650W|Antec P180 White|

Övriga specs: |2xAOC M2047Sw|Corsair K70 RGB|Razer Deathadder Chroma|Logitech G930 Wireless|Corsair MM200 Extended|

Permalänk

Frågan är om det är märkbart att gå från 144 till 240.

Permalänk
Medlem

@lingvistik: går från 120

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

Då jag personligen inte gillar TN panaler hade jag tagit PG279Q utav dem tre. Skulle inte kört PG258Q pga dess låga upplösning samt fysiska storlek. Iofs så är mitt bruk utav datorn rätt annorlunda från ditt och TN kanske fungerar utmärkt för dig.

Vill däremot understryka hur missledande tillverkares angivna responstid är, vill du ha en förklaring varför så kan jag förklara alternativt så söker du bara på varför om du är intresserad utav en förklaring.

Råder om att du läser recensioner utav skärmarna. Här är exempelvis Laxpuddings recension utav PG279Q. Läs rubbet, speciellt om eftersläp på såväl denna som andra skärmar. Finns ingen anledning att slarva med produkter i denna prisklassen samt när välskriven recension finns att tillgå.
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...

Kanske även värt att kolla på AOCs AGON AG271QG som har en rätt rejält mycket lägre prisklass än PG279Q men verkar vara rätt så lik vid första anblick. (Inte kollat noggrannare med andra ord.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ska man gå på att max max max fps och respons är viktigt för CS så är 240hz bästa valet. IPS är snyggt men ger dig högre Latency.

Du får bestämma dig för vad som är viktigast, hög hz/respons eller 1440p/IPS.
Och bara så du vet så är Asus IPS skärm inte värd 7800! Jag köpte Acers version för 6500kr (kampanj). Den heter XB271HUb

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lingvistik:

Frågan är om det är märkbart att gå från 144 till 240.

En hel del av respons kring 240 Hz-skärmarna svarar "nej" på den frågan. Däremot brukar lika många och ofta samma personer nämna att det är absolut märkbart besvärande att gå från 240 tillbaka till 144 Hz. Man saknar inte kon förrän båset är tomt-principen.

Permalänk
Medlem

Vet ett par som spelar CS på rätt hög nivå som köpt 240hz skärmarna, först märkte dom inget. Men när dom gick sen provade 144hz igen så kändes något fel, slöare på något sätt.

Placebo? Kanske, men tillräckligt många bra spelare som reagerat när dom gått ifrån 240hz skärmarna.
Kommer en casual spelare märka skillnad? Kanske inte.

IPS panelen som alla dessa 27" 1440p 165hz använder skulle jag inte köpa, för mycket lotteri och panelen är typ över 1 1/2 år gammal.

Är spel ens huvudmål hade jag absolut kört på en 240hz skärm, ingen tvekan alls tbh.

Vill man ha en skärm som är mer allround och ska kolla film, serier, spela osv hade jag kört på något annat.
Tyvärr är utbudet dåligt på detta, IPS 1440p panelen är typ det som finns om man inte vill ha UW och sådant skräp

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Vet ett par som spelar CS på rätt hög nivå som köpt 240hz skärmarna, först märkte dom inget. Men när dom gick sen provade 144hz igen så kändes något fel, slöare på något sätt.

Placebo? Kanske, men tillräckligt många bra spelare som reagerat när dom gått ifrån 240hz skärmarna.
Kommer en casual spelare märka skillnad? Kanske inte.

IPS panelen som alla dessa 27" 1440p 165hz använder skulle jag inte köpa, för mycket lotteri och panelen är typ över 1 1/2 år gammal.

Är spel ens huvudmål hade jag absolut kört på en 240hz skärm, ingen tvekan alls tbh.

Vill man ha en skärm som är mer allround och ska kolla film, serier, spela osv hade jag kört på något annat.
Tyvärr är utbudet dåligt på detta, IPS 1440p panelen är typ det som finns om man inte vill ha UW och sådant skräp

Frågan är ju om man är beredd att ge upp en del köttigare inställningar för att få ut 240 fps i sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingvistik:

Frågan är ju om man är beredd att ge upp en del köttigare inställningar för att få ut 240 fps i sina spel.

Dom flesta som vill ha dessa skärmarna spelar ju oftast spel som inte kräver så mycket och som folk gärna spelar på low ändå, ex OW,CS osv.
Är man ute efter eyecandy är nog en ips 144+hz skärm bättre

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att så dåliga är är inte dessa 240Hz panelerna heller vad gäller bildkvalité. De flesta andra 24"/1080p paneler är ju flera år gamla nu. Bästa TN paneler jag sett hittills och iallafall BenQ / Zowie som jag kör med har inga som helst problem vad gäller backlight bleed heller (har testat 2st och båda var typ bland de gaming skärmar jag har sett de senaste åren med minst bleed fastän de har riktigt stark bakgrundsbelysning). Man betalar extra för dessa paneler såväl 240Hz som "bättre än andra TN paneler på marknaden" premium. Hatar man backlight bleed så kan jag verkligen rekommendera dessa.

Ska tilläggas att 240Hz sänker kontrasten en aning också men inte i närheten av den mån som dedär 180Hz panelerna gör (som stöder det endast via överklockning medan dessa är native 240Hz). Men i windows miljö rekommenderar jag använda 144Hz för bästa kvalité.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional